Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain

Gestart door ROMiJo maandag 08 juni 2020, 14:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
Hallo iTrainers,
Ik ben al een paar maanden aan het testrijden met iTrain en dat programma bevalt prima. Met de info in de handleiding, diverse fora en gezond verstand kom ik er meestal wel uit.

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het automatiseren van het rangeren en daar hoort ook koppelen/ontkoppelen bij. Dat laatste wil ik eerst handmatig uitvoeren zodat ik weet hoe het werkt. Ontkoppelen gaat prima met een telex-koppeling, maar koppelen (en ook ontkoppelen met een ontkoppelrails) krijg ik niet voor elkaar.

Ik gebruik voor mijn testjes een V100 voorzien van telexkoppelingen met een paar wagons er achter. In iTrain is dat een 'Trein'. Als ik deze trein handmatig rangeer naar een opstelspoor en de V100 de 'ontkoppelingswals' laat uitvoeren dan zijn de wagons inderdaad fysiek gescheiden van de loc. En ook in iTrain wordt dat automatisch zichtbaar: in het treinenoverzicht verschijnt de loc apart en de oorspronkelijke trein bestaat alleen nog uit de wagons. En ook de info in het betreffende blok wordt aangepast (met 2 streepjes onder de tekst). Zie de afbeelding hieronder.

Wat ik echter niet voor elkaar krijg is het in iTrain weer automatisch combineren van de loc en de wagons tot één trein. Achteruitrijden met de V100, de telexkoppeling bedienen, weer vooruitrijden, vanaf een ander spoor rangeren naar het opstelspoor, etc. In iTrain wordt de trein niet opnieuw samengesteld.

Wie kan mij een hint geven hoe ik het fysiek koppelen van de loc aan de wagons voor elkaar kan krijgen zodat iTrain er ook weer automatisch één trein van maakt?

Bedankt alvast,
Rob.
Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
je kunt acties maken:
bij acties - uitvoering -trein rangeren
Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
Wouter,
Bedankt voor de hint: bij het formuleren van een actie van het type 'Trein rangeren', kan ik voor de uit te voeren actie o.a. kiezen voor 'Voeg treinen samen' of 'Splits trein'. Ik zal dat ook uitproberen.
Maar mijn vraag is ook of dat handmatig kan? Als ik -handmatig- de opdracht ontkoppelen geef aan de loc (als onderdeel van een trein), dan wordt de trein wel automatisch gesplitst door iTrain. Maar het lukt me niet om bij handmatige besturing de onderdelen van de trein weer samen te voegen.

Mvrgr,
Rob.

Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
Shift + Q is koppelen
Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
op de trein gaan staan met de muis en dan rechtermuis knop !
Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koppelen/Ontkoppelen en treinsamenstelling in iTrain
Dat vraagt haast om een foto van een trein met een muis erop,
in plaats van een muis met daarop een trein,
zoals je vaak kunt waarneming in Amsterdam CS op perron 11b.