Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren

Gestart door wouter donderdag 14 mei 2020, 17:11:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
ik rijd met een trein besturings- programma
mijn vraag  bij t ontkoppelen door een ontkoppel rail:
1 zal ik eerst de trein laten rijden en al rijden over de ontkoppel rail die activeren   of
2 eerst de ontkoppel rail activeren  en daarna de trein eroverheen laten rijden ?
Hoe hebben jullie dat geprogrammeerd en wat zijn de voors en tegens ?
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Ik rij niet automatisch maar bestuur alles zelf. Ik stop de trein met de koppeling zo goed mogelijk boven de ontkoppelrails. Terwijl hij stilstaat, ontkoppel ik. Soms valt de koppeling na het ontkoppelen vanzelf weer vast, dan is het mislukt. Bij zo'n koppeling helpt het om de trein alvast weg te laten rijden terwijl het ontkoppelen nog bezig is. M'n ontkoppelrails staan allemaal ingesteld op iets tussen de 2 en 3 seconden.

Met sommige koppelingen gaat het ontkoppelen trouwens beter dan met andere. Met relex koppelingen gaat het makkelijk, met kortkoppelingen met moeite en vaak lukt het niet de eerste keer. Met stroomvoerende kortkoppelingen lukt het meestal niet.

Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 14 mei 2020, 17:37:48
met kortkoppelingen met moeite
Aanvulling: Met Märklin kortkoppelingen met moeite.
Roco (beide typen) en Fleischmann kortkoppelingen ontkoppelen heel gemakkelijk.
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Stoppen met de koppeling boven de ontkoppelrail. Activeren en dan weg rijden.

Mvg Johan
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Een paar millimeter achteruit rijden, dat haalt de spanning van de koppeling af. Dan ontkoppelen en doorrijden.

Ik heb het nog niet geautomatiseerd... Eerst moet ik een lichtsluis maken om er voor de zorgen dat ze exact op het juiste punt stoppen.


Op mijn handbediende rangeerterrein wil ik gaan werken met voorontkoppeling. Of te wel, wagons richting de ontkoppelrail duwen, dan ontkoppelen en door duwen naar het juiste spoor.
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Hoi,

Ik ontkoppel computergestuurd met Koploper.
Ik laat de ontkoppelaar aangaan op het moment dat de trein echt vertrekt.
In de praktijk zit er op dat vertrek wat vertraging maar het is zo wel heel zeker...
https://www.youtube.com/watch?v=T_cLW0VauVI

Groetjes,

Stijn
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
mooi filmpje !
welk type lichtsluis gebruik je ?
en waar is die te koop
Re: eerst rijden of eerst de ontkoppel rail activeren
Hallo Wouter,

Dank je!

Ik gebruik lichtsluisjes van Azatrax http://www.azatrax.com/ir-model-train-detector.html.
Ik weet niet of je die in Europa kan kopen... ik heb ze online besteld en naar België laten verzenden. Wel opletten met invoerrechten en zo...

Ook moet je vragen dat er geen vertraging zit op de vrijgave van de lichtsluis, anders krijg je de stop nooit juist geregeld.

Groetjes,

Stijn