Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

motor 3125 25 789

Gestart door sncf231 zondag 07 juni 2020, 21:25:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motor 3125 25 789
Lid sinds: 2010

offline
motor 3125 25 789
Goeden avond leden,
Mijn Zwitserse pijl 3125 heeft een kapotte motor.
Ik vond een vervanging op STIPTGAMEREKWISIETEN, blijkbaar een Amerikaanse site.
Toen ik met een credit card wilde betalen gaf de site aan dat het niet "available" is.
Is de site bij een van jullie bekend?
Ik hoop op een antwoord daar de motor nergens meer te verkrijgen is. Ook na navraag bij Märklin.
Groet,
Diederik.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: motor 3125 25 789
Waarom zo ver kopen?
Of woon je nu in de USA?
Mvg. Marcel
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2019

offline
Re: motor 3125 25 789
Ik heb ook zo'n zwitserse peil met een kapotte motor. Als je iets mocht vinden (aan een normale prijs), ben ik zeker ook geïnteresseerd.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: motor 3125 25 789
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: sncf231 op zondag 07 juni 2020, 21:25:10
Goeden avond leden,
Mijn Zwitserse pijl 3125 heeft een kapotte motor.
Volgens de 3ralwiki zijn er twee versies van de 3125, en van beide ontbreekt nog een foto. De 3125 heeft metalen tandwielen en de 3125.2 heeft kunststof tandwielen. Ze zijn beide analoog en hebben een klokankermotor. Die informatie zou uit de Koll komen.

Volgens h0-modellbahnforum.de heeft de 3125 van huis uit een Bühler-Gleichstrommotor die veel herrie maakt.
Volgens een draadje op het stummiforum is het vooral de aandrijving (de tandwielen) die de herrie veroorzaakt.
Volgens sb-modellbau.com blijft de herrie als je de Bühler vervangt door een maxon motor, vanwege de "Stahlschnecke" (worm en wormwiel).

De tekeningen en foto's vertonen een kardanas-overbrenging tussen motoras en worm, dat wil zeggen dat de motor zich bevindt tussen de draaistellen in, en de aandrijving zich bevindt in een van de (of in beide) draaistellen.

Dus als je motor het niet doet, dan kun je die wel vervangen door een (willekeurig) andere DC-motor, maar neem de aandacht en tijd om te kijken of je de aandrijving kunt verbeteren. Daarvoor bestaan ook (andere) websites.

Een paar jaar geleden waren er in de Broodfabriek (Rijswijk) meer Rode Pijlen te koop dan er voor het Grootspoor ooit zijn gebouwd, vooral van Märklin en HAG voor onder de € 100,-. Ik ben daar niet voor gezwicht (over smaak valt te twisten; het is wel tijdperk III).

Voordat je weet wat je nodig hebt: er zijn 2 opties: motor op/in het draaistel of motor via een cardanas naar het draaistel. Voor beide opties zijn er sites waar je gericht kunt zoeken naar een passende oplossing.

Leesvoer:
Vertanding (Duits), Alles over overbrengingen (Duits)

Nadat je weet wat je nodig hebt:Het beste adres voor tandwielen in Polen
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2010

offline
Re: motor 3125 25 789
Dag Marcel, Arjan, toffe gast en Jan Willem.
De motor bij SB kost € 98. Als je via Catawiki een rode pijl 3125 koopt betaal je € 72 tot € 110.
OP de site die ik noemde was dat €24 + verzending kwam dat op € 42. Aanlokkelijk maar dus niet gelukt. De motor is bij de Märklin onderdelen niet meer aanwezig.
Ik vind € 989 toch aardig prijzig en ga verder zoeken.
Bedankt voor jullie reacties en ik woon niet in Amerika. (in deze tijd zou ik daar ook niet graag willen wonen),
Groet,
Diederik.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: sncf231 op maandag 08 juni 2020, 23:03:02
Ik vind € 989 (??) toch aardig prijzig en ga verder zoeken.
Wacht even! Locloods (bellen of mailen) heeft regelmatig 12 v DC motoren op beurzen tussen de € 2,- en € 5 euro, afhankelijk van het type. De motor zelf hoeft het punt niet te zijn. In China zijn ook goedkope "Glockenankermotoren" te koop.
Bij Godfather & Supplies in Haarlem (Schalkwijk, bellen) betaal je misschien 2 tientjes voor eenzelfde motor, maar wel met gratis advies erbij. Net wat je wil. En alledrie de opties hebben een min of meer online bestel mogelijkheid met bezorging per post.

Een geleende foto (https://modellbauhuette.dettenbachtal.de/umbauten/motorhalterung-im-3d-druck/)

CiteerAus China habe ich mir drei günstige Glockenankemotoren bestellt. Hier im Bild der Glockenankermotor aus China vorne links (16mm Durchmesser), vorne rechts ein Märklin Ersatzmotor für die BR 38 Lokomotiven (17mm Durchmesser) und hinten ein Faulhaber Glockenankermotor 1524L009S (15mm Durchmesser) aus einer Märklin BR 38, #37039:

Het is meer een kwestie van Rode Pijl openen, motor opmeten: buitenmaat en asdoorsnee. Dan weet je ongeveer wat voor type je nodig hebt. Daarna is het zaak om vast te stellen waar de herrie vandaan komt, en of daaraan iets is te doen.
Een draadje (niet over de Rode Pijl) trof ik aan op thobaben.ch, een site van een creatief en handvaardig Zwitsers FREMO-lid. Die verwijst naar allerlei handige sites met spulletjes.
Met name op het moment dat hij z'n derde Fulgurex besluit te opereren om er een compleet nieuwe aandrijving (vanwege de herrie) in te plaatsen. Hij legt alles stap voor stap overzichtelijk uit.

Ik denk dan: ik heb het gereedschap niet, en zou er ook niet mee overweg kunnen.
Kan voor jou anders zijn. O:-D

Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Eh..... ik ben bang dat je een andere rode pijl op het oog hebt.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Er staat kennelijk een hoop onzin over deze rode pijl in de diverse bronnen. Klokanker? Ik kocht de mijne met een kapotte motor - doodgewoon ingebrande borstels met dito ankertje - en ik heb 'm vervangen door een Roco motortje uit de onderdelenbak. Hier en daar een beetje frezen en een kloddertje epoxy en het oude beestje loopt weer prima. Wel een beetje langzaam, maar ik geloof dat ie in werkelijkheid ook geen hardloper was. Lawaai van de aandrijving heb ik niet waargenomen.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Stel de bomen groeien tot in de hemel (met behoud van cardanas aandrijving):
Rode Pijl draaistel 150 chf
Rode Pijl motor 148 chf

Bij mij doen de bomen dat niet.
Het echte plafond ligt op circa € 60,- (incl bezorging).
Daarvan is € 5,- tot € 30,- voor de motor, en de rest hangt af van hoe je het aanpakt.

In een draadje bij de buren werd de cardanas van een Lima-loc vervangen door een afgeknipte Big ballpen stift, het is maar een ideetje. Als je de cardanas met 2-6 mm inkort, zoals MTR in de inbouwhandleiding.pdf bepleit, dan kun je een motor nemen met een net iets langere as.
Hoe korter de cardanas, des te minder speling er kan optreden, maar hoe moeilijker het voertuig door R1-bogen gaat.

Als je besluit je motor aan te pakken, dan heb je misschien iets aan de volgende links:
3125 gegevens Märklin-sammler site (geen beveiligde site)
3125 Exploded view
3605 Exploded view (3125, 33865, 3605)
3125 Onderhoud  handleiding

edited: 3605 Exploded View toegevoegd
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 14:09:10
Er staat kennelijk een hoop onzin over deze rode pijl in de diverse bronnen. Klokanker?
Als het onzin was, dan is dat zo overgenomen in de 3railwiki. Ik vermoed dat het geen onzin is, maar dat er diverse Rode Pijlen zijn, allemaal met verschillende motortjes. Exploded view van de 3125: klokanker-motor of DC-motor?.

Over de 3125.1 en de 3125.2 zijn de meeste bronnen eensgezind: Klokanker (verschillende merken worden genoemd  en op foto's afgebeeld). De 3125.1 wordt de "trage" genoemd, omdat het max. toerental lager is, en de 3125.2 de "snelle" omdat het max. toerental hoger is. De 3125 met metalen tandwielen, de 3125.2 met kunststof tandwielen.
Beide met kardanas, net zoals de 3126 (Rode Pijl) en de 3127 (Blauwe Pijl, alleen kleur en logo is anders).

In het Franse 3rail forum staan foto's van de draaistellen van de Blauwe Pijl. In een oud draadje (uit 2011). Ook daar waren wat verwante problemen op te lossen (zelfde oorzaak). Koll 2002, 2008 en 2009 worden naast elkaar gelegd.
Koll: 3125.1 (1985/1986) heeft metalen tandwielen, maar 3125.2 en 3127.1 (1986/1990)  hebben plastic tandwielen.
Wat zou de bron zijn van de 3railwiki?   
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Volgens de wiki zou er in de eerste typen een klokankermotor gezeten hebben, dan vraag ik mij af waarom alleen in die eerste typen? In mijn 3125 zat een stuurprint met een mooi geel relais erop en dat ding stuurde een wrakke DC 3-poler aan. Oké, alles kan, al heb ik m'n twijfels over die klokankers.
Enne.... Lucien, de tenen mogen best wat korter hoor, ik heb het over "bronnen", de wiki bv, niet over reagerende personen. Wel verbaas ik me over je opmerking over de stangen op de wielen. Die heeft mijn rode pijl niet....
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 17:17:57
In mijn 3125 zat een stuurprint met een mooi geel relais erop en dat ding stuurde een wrakke DC 3-poler aan.
(...)
Enne.... Lucien, de tenen mogen best wat korter hoor, (...)
Dat mooie gele relais op een print, dat heb ik gezien in een draadje op het stummiforum, maar niet in een 3125, wel een later model van de Rode Pijl. Ik denk dat het de 37866 of later moet zijn geweest, oftewel een digitale versie, wellicht in een "oude" OVP van een 3125 (want die ovp's zijn nog steeds te koop via ebay).

Het belangrijkste verschil tussen Rode Pijl met Klokanker, en Rode Pijl met DCM schijnt aan de buitenkant te zien te zijn: de ramen: "mein Roter Pfeil ist noch mit 'stumpfen', undurchsichtigen Fenstern ausgerüstet", dat zijn mat-witte, ondoorzichtige ramen in het passagiersgedeelte.

Als Lucien's tenen niet in een zweeds muiltje passen, maar wel in saksische klompen, dan is dat maar zo.

Bijlage toegevoegd: pijl_fru.jpg is het printkaartje in de Rode & Blauwe Pijl:  een analoge rijrichting- en lichtomschakelaar.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Ik geef het op. Mijn doos vermeldt 3126, de bijgeleverde folder heeft het over de 3125. Genoemde print staat op de explosietekening van de 3125. Ik zal 'm straks eens even open schroeven om te kijken naar de tandwielen. Kunststof of metaal, that's the question. In ieder geval bevatte mijn exemplaar geen klokankermotor, maar een simpele DC 3-poler. Van vastgelopen aandrijving was geen sprake, het probleem was het motortje zelf.
Nu maar weer on topic.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
En jouw Rode Pijl is van oorsprong analoog?
Althans het printje?

De 3126 staat ook op märklin-sammler.infos.de, o.v.v. de motorartikel en artikelcode van de FRU die erin zat, motor: 257890 (Mabuchi Gleichstrommotor mit Schwungmasse), Elektronikplatine 603050. Bij de 3125.1 staan dezelfde artikelcodes en namen.
Maar de verzamelaar van deze site (Peter Roland) mist de Ersatzteilliste nog van de 3126, en hoopt dat iemand 'm die toestuurt. Dus hangt die van de 3125 sinds 2012 nog steeds aan z'n pdf-knopje.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 09 juni 2020, 19:40:10
ik heb zeker geen lange tenen en draag sterke schoenen zo kunnen ze even flink doortrappen.
Is met klompen ook, hoor, daar kan mijn vrouw gewoon op blijven staan als ik door loop.  :D
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
@Lucien: Ja, dat was 'm. Is dus in de verste verte geen klokanker, maar een "normaal" type DC. Ik trof bij de mijne binnenin een flinke ravage aan van wat ooit de collector/borstel combinatie was geweest, oorzaak onduidelijk.
Maar wat je bedoelt met "stangen aan de wielen" als oorzaak van het blokkeren van de aandrijving blijft voor mij een raadsel en was aanleiding te veronderstellen dat we het niet over hetzelfde treinstel hebben.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
@Jan, de mijne was inderdaad heel erg analoog en oa. gezien het zeer gedateerde printontwerp een oudje.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 20:08:33
@Lucien: Ja, dat was 'm. Is dus in de verste verte geen klokanker, maar een "normaal" type DC.
Grappig. Ik plak de andere MTR handleiding er nog even bij, die van de motor-uitbouw en nieuwe motor inbouw.
Zoals te zien is aan de plaatjes, gaat het misschien om een soortgelijk type motor?
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Andere kleur, maar inderdaad, dat is het type motor. Hoe de wiki aan het klokanker idee komt is me een raadsel en de oorspronkelijke Märklin explosietekening laat ook dit type motor zien in combinatie met de eerder genoemde print als aansturing.
Maar ik denk dat TS inmiddels niet veel belangstelling meer heeft in ons onderonsje.
Maar een doodgewone kleine DC motor die pakweg16Volt kan verdragen zal het in combinatie met een willekeurige decoder prima doen. Als het analoog moet blijven wordt het iets lastger, omdat de nieuwe motor bij de eigenschappen van de print moet passen, wat ik nooit heb uitgeprobeerd. In de mijne zit als eerder gezegd een Roco motortje (ik dacht uit de tender van een stoomlokje) in combinatie met een al wat bejaarde Kuehn T145 als decoder.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
@Jan: de MTR vervanger lijkt me wel een klokankertje, maar of die dan aangestuurd kan worden met de oorspronkelijke elektronika???
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Oké, geen stangen aan wielen, maar je bedoelt de twee wormwieltjes, die op een gemeenschappelijk asje voor de haakse overbrenging zorgen (goed te vinden op de explosietekening). Geen idee waarom dat stroef zou lopen, technisch klopt het allemaal wel. Ik zou mij kunnen voorstellen dat het aangedreven draaistel in krappe bochten extra wrijving ondervindt en de cardanas een beetje afremt, maar zoiets heeft zich bij mijn exemplaar na het inbouwen van het nieuwe motortje niet voorgedaan.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Het is even een lapje tekst  8o Onverwacht veel.
Sorry. Het kan nog veel technischer en onleesbaarder.

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:19:15
Maar ik denk dat TS inmiddels niet veel belangstelling meer heeft in ons onderonsje.

Er zijn twee onderonsjes:
-Lucien en jij (over wat fout kan gaan in de overbrenging) ,
-jij en ik (over motortype keuze en hoe die aan te sturen).

Laten we proberen het draadje zo bij te buigen dat er twee aanbevelingen uit komen
ten behoeve van TS (sncf231) en cvdw (die ook zo'n probleemgeval heeft).

TS heeft niet aangegeven of hij digitaal rijdt of analoog. Hij is lid van Model Spoor Club Deventer.
Hij zal de digitale know how hebben, maar misschien niet benutten.
De ander, cvdw, heeft een CS3, en rijdt dus digitaal.

Digitaal of analoog rijder zijn, maakt geen verschil voor de motorvervanging,
maar wel voor de eventuele vervanging van de aandrijving.

Motor-vervanging en aanpassing-aandrijving zijn de twee adviezen
die we kunnen afleiden uit de voorgaande onderonsjes.

Van de bestaande Rode Pijl en Blauwe Pijl is bekend hoeveel toeren hun motor maximaal draait,
en dat analoog, bij de bestaande Märklin vertanding, de maximum snelheid van het schaalmodel veel te hoog ligt.

1. Onderonsje Lucien en jij:
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 09 juni 2020, 23:10:41
3. bij deze twee spiralen loopt het mis. Op een geven moment blokkeren ze of ze lopen stroef.
   Daardoor komt de moter te blokkeren, maar blijft wel doorlopen met als gevolg (...)

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 23:54:59
Oké, geen stangen aan wielen, maar je bedoelt de twee wormwieltjes, die op een gemeenschappelijk asje voor de haakse overbrenging zorgen (goed te vinden op de explosietekening). Geen idee waarom dat stroef zou lopen

Dat is het ene onderonsje. Als het fout gaat, dan zijn er verschillende gevolgen denkbaar:
1. de haakse overbrenging loopt vast en draait de tanden aan de tandwieltjes aan gort (als die van plastic zijn)
2. de haakse overbrenging loopt vast en daardoor brandt de motor door (dat komt volgens stummiforum vaker voor)
3. de decoder bezwijkt omdat de motor te heet wordt 
Bij jou is het nooit fout gegaan, na wijzigingen.

2. Onderonsje jij en ik:
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:19:15
(...)doodgewone kleine DC motor die pakweg 16 Volt kan verdragen zal het in combinatie met een willekeurige decoder prima doen. Als het analoog moet blijven wordt het iets lastiger (...)

Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:32:21
@Jan: de MTR vervanger lijkt me wel een klokankertje, maar of die dan aangestuurd kan worden met de oorspronkelijke elektronica???
Klopt, MTR plaatst andere elektronica bij.

Klokanker of niet,
Vervangingslijst Voorloper, Zie definitief
-de vervangende motor is een DC motor van circa 10.000 toeren per minuut,
-waarop staat dat hij op 12 volt draait, en bij 16 volt mag hij niet doorbranden.
-de as is 1,75 mm doorsnede (hoe lang is de as?)
-de motor moet aan 2 kanten een as hebben: vliegwiel (ene kant), cardanas (andere kant)
-de diameter van de buitenmantel van de motor is 17 mm
-de motor heeft een lengte van 23 mm
-motortje heeft een maximaal gewicht van b.v. 120 gram
-motortje heeft een maximaal mA stroomverbruik i.v.m. een decoder

Chinese verkopers komen bijvoorbeeld met zulke lijstjes aan:
Motor diameter: 15 MM, Motor length: 12.6 MM, Output shaft: 2 MM, Output shaft length: 6 MM, Line length: approx. 30 MM, Weight: 100 g, Voltage: DC 12 V, No-load current: 18 mA (blocking current 180 mA), Speed: 1000RPM
Dat schetst het beeld van wat je tegen gaat komen, en dus van te voren moet weten.
Er zijn verschillende soorten motoren .... moet je ook weten (want welke kies je?).

En inderdaad, zo'n DC-motortje kun je analoog gewoon aansturen,
maar met een decoder kun je lastregeling en toerental afstellen zonder de vertanding aan te pakken.

Analoog fijn tunen betekent dat je van de tandwielen de vertanding moet berekenen.
Dat doe je door het maximaal aantal toeren per minuut uit te drukken in het aantal af te leggen meters per minuut in schaal h0, respectievelijk kilometers per uur in het grootspoor.
Die verhouding moet je in de vertanding omrekenen, en dan weet je hoeveel tanden elk tandwiel moet hebben, en hoeveel tandwielen je nodig hebt om de juiste verhouding te realiseren.
Die tandwielen bestel je bijvoorbeeld in Polen, enz. enz.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Mooie samenvatting, Jan. Slaap jij wel eens? :D
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2019

offline
Re: motor 3125 25 789
@jan22:
reactie #27: Ik rij inderdaad digitaal, maar in deze ben ik enkel geïnteresseerd om de zwitserse peil terug aan de praat te krijgen (dus een motortje met de juiste afmetingen (en elektrische spec's) zou prima zijn. Ik heb al heel wat gezocht in "het verre oosten" maar het probleem dat ik ervaar is dat men ginder erg karig is met specificaties.
Vandaar dat een (goede) ervaring van iemand veel waard is !
Dank in ieder geval voor de fantastische uitleg (en dat mag gerust vele lijnen lang zijn)  :thumbup:
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op woensdag 10 juni 2020, 09:39:23
Mooie samenvatting, Jan. Slaap jij wel eens? :D
Ja, heb zelfs de hele dag gewerkt, daarna uiltje geknapt om de druk op de spataderen wat te verlagen. :D

En toen even dit draadje terug gezocht het nog beloofde toerental van de Rode Pijl.
Ik was het draadje eerder tegengekomen, maar vergeten een aantekening ervan te maken.
Het draadje bij stummiforum uit 2012 heet "Märklin 3125 (roter Pfeil) - Motor gibt Rauchsignale - h",
en gaat grotendeels over middelen die je niet moet gebruiken om een motor te reinigen.

Gelukkig behoudt iemand z'n verstand, en gooit er aanvullende info bij
over motor eigenschappen en snelheid:

-buitenmaten originele motor: 23 x 17 x 13.5 mm (L x B x H)
-binnenmaat van zaken die je op de as klemt (zoals worm, cardanas): 1.75 mm
-bij metalen "Ritzel" (worm): langzame aandrijving; Vmax 125 Model-km/h bij 13'300 T/Min
-bij plastic "Ritzel": snelle aandrijving; bij 9'800 T/Min 

Als dat volstaat:  kies 12-Volt-DC-Motor, die bij 12 V ongeveer  13'300 of 9'800 T/Min haalt (onbelast).

Als de snelheid modelgetrouwer moet (dus lager):
Faulhabermotor (Klokanker):
b.v. FH 1319 (heeft een dunnere as, en vergt dus wat aanpassingen bij vliegwiel en cardanas).

Bij een langzame aandrijving geeft dat (met de zelfde tandwielen) circa 130 - 140 Model-km/h
Bij een sneller aandrijving geeft dat (met dezelfde tandwielen) geen hogere snelheid maar wel een warmere motor.

Het enige stukje waarvoor mijn natuurkundig Duits tekort schiedt
CiteerDamit der neue Motor nicht gleich wieder Rauchzeichen gibt, sollte seine Abgabeleistung mind. 1,5 W betragen, und wenn Du Drehmomentangaben hast, nimm keinen Motor mit einem Dauerdrehmoment von weniger als 1 mNm (beim schnellen Getriebe besser 1,5 mNm).

Ik begrijp daaruit: dit is een waarschuwing om een motor te kiezen met voldoende vermogen.

En een motor die niet alleen het juist benoemde toerental heeft, maar ook een minimaal duurzaam (constant?) toerental kan halen. De enige (gevonden) firma's die "Dauerdrehmoment" bij motor-eigenschappen zetten zijn Maxon en Böhler. Bij Maxon kwam ik ook een mededeling tegen bij een motor dat die ook "achteruit" kan draaien.
Dat lijkt me voor een trein niet onbelangrijk, maar ik dacht dat vrijwel alle DC-motoren voor- en achteruit kunnen draaien.

Afijn, de steller van dat draadje kiest dan een goedkope DC-motor (kost tegenwoordig circa € 42 incl btw).
Bühler 1.16.018.028 (of 031) Motor, en wordt gelukkig, na nog wat onderhoudstips.

Kenmerken van deze motor:
Betrouwbare modelbouwmotor met een dubbele as, spanning 12vDC, 120 mA en 1,4 W

In het Duits:
Drehzahl : 3720 Upm / 0,1 Ncm
Leerlaufdrehzahl : 7440 Upm bei 40 mA
Drehmoment: 2,0 mNm
Gewicht: 19 g
Abmessung : 17,6 x 13,7 x 23,7 mm
Achse beidseitig : d1,8mm x L 7,2 mm

Het wachten is op een goede ALI zoeker. Om een chinees equivalent te vinden, dat goedkoper is dan € 40,-.
Ik ben dat ook niet.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
De tweede zijlijn in het draadje is het draaistel met de aandrijving.

Want zoals Lucien aangeeft: de cardanas-overbrenging draait bij hem niet lekker.

Er zijn twee manieren om ernaar te kijken:
I Beter goed gejat dan slecht verzonnen: je laat de cardanas intact
Ia. zitten er braampjes op de worm of op de wormwielen?
Ib. zit er teveel speling tussen de tandwielen of slijten de tanden af?
Je denkt dan aan vervanging van die tandwielen, liefst door messing materiaal of door POM, want dat slijt minder.
En, als je dat niet zelf kunt kom je uit bij MTR (morep.ch), en dat kost je ca. 150 chf nieuw.
Maar ik vond onlangs een tweedehands aanbod MTR op ebay in een sloopsetje motoren van allerlei merken en types door elkaar. Je kunt geluk hebben als je weet wat je zoekt, en dat het heeft bestaan.

II Goed verzonnen, maar niet meer uitvoerbaar?
Kun je de cardanas aandrijving vervangen door een aandrijving in of op het draaistel?
IIa. welke ruimte heb je daarvoor?
IIb. welke opties waren er (tot 2016) of zijn daar nog voor anno 2020?

Om even met IIb. te beginnen. Tot 2016 waren er Tenshendoo Bogies Moteur.
Ik gebruik bewust Frans, want het Franse patent erop is terug te vinden. Bedacht door een Fransoos, rond 1992.
Gemaakt in Korea, hoofdleverancier Amerikaans bedrijf, destijds te koop bij Godfather & Supplies in Haarlem, in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Ze werden gemaakt ruwweg tussen 1990 en 2010.
Daarna droogde de bronnen langzaam op. Af en toe kom je een Frans of een Brits adresje tegen of een partijtje op ebay.

Een Bogie is een draaistel, en een "bogie moteur" is een draaistel met een ingebouwde motor.
Het patent houdt in dat er op elke as in het draaistel een identieke motor is ingebouwd.
Die motoren draaien gelijk op. Op elke motor zit een worm, het wormwiel zit op de as,
en er zitten geen overbrengende tandwielen tussen.
Dus die motortjes moeten de model snelheid helemaal zelf benaderen.
Het toerental moet dus flink wat lager zijn dan van die motoren van Märklin.

De kans dat je zo'n draaistel tegen komt anno 2020 is klein, bijna 0%.

Wat je moet meten, is de asafstand tussen de wielstellen in het draaistel (Dat is de wheelbase).
Want de h0-schaal "bogies moteur" bestaan (bestonden) in 5 maten qua wheelbase, en zoals je onder ziet RP25 oplossingen zijn er ook (geweest). De wielmaat (diameter van het loopvlak) is/was bij veel webshops ook op te geven, en verschijnt/verscheen dan in de naamgeving van de bogie.

O ja, de prijs lag in 2016 Bij Godfathers rond de € 96, en in Frankrijk in 2018 rond de € 50,- per "bogie moteur".
Van dezelfde firma bestonden ook "bogies sans moteur", voor zelfbouwers die liever twee identiek ogende draaistellen onder hun trein hebben. Dat is dus ook weer iets om op te letten op de 2ehands markt.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
IIa welke ruimte is er beschikbaar?
Erg weinig, en dat komt door de lange neus van de Rode en Blauwe Pijl.
Die neus bevindt zich boven het draaistel. Er is geen ruimte voor een motor die uitsteekt boven de bodemplaat.
Zelfs een tenshendoo "bogie moteur" zou je moeten testen op ruimtebeslag,
en dan nog is de vraag hoe je die kunt vast zetten in het frame van de bodemplaat.

Er is een alternatief. Zelfbouw. De chinezen maken tegenwoordig hele kleine motortjes, ook van 12 vDC, met de draadjes er al aan. Maar dan heb je iemand nodig die goed de weg weet op die sites. Bellejt ?
Zelf 2 assen scoren met worm, zelf twee motortjes plaatsen. Berekenen hoe hoog ze mogen zijn.
Hoeveel toeren ze moeten draaien.

En daarmee kom je al snel uit op: toch maar die cardanas oplossing, dan? Dus aanpak I.   
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Ik kwam een link tegen:
Rode Pijl, Freccia Rossa (historisch draadje, Italiaans), met daarin:

Foto's G.M. Sambonet


Op de 2e foto zie je spaakwielen. Door een materiaalfout braken spaken af, na revisie spaakloze wielen.

En dacht toen aan een boek in de kast thuis, Triebwagen der Schweiz (schrijver Claude Jeanmaire); daarin staan bouwtekeningen van de Rode Pijl. De Rode Pijl van Märklin is in lengteschaal 1:100. Ik ben benieuwd of de modelschaal maten kloppen, met name de asafstand in de draaistellen en de wielmaat.

Hoewel dit boek veel verder ingaat op de details dan de Duitstalige wikipedia, en een onderscheid maakt tussen 5 varianten Rode Pijlen, staan de belangrijkste 3 zaken in de wikipedia: de wielmaat (900 mm), de asafstand (2500 mm), en de maximumsnelheid (125 km/h).
Met als aantekening dat wat maximaal kon (125 km/u, op een prototype na dat 150 km/u haalde), tot 1945 niet mocht. Een trein mocht tot die tijd op het spoor niet harder dan 100 km/u, vanwege veiligheidseisen. Pas na revisies waren treinonderdelen (van de Rode Pijl), en de spoorbaan, geschikt voor hogere snelheden.

De werkhoogte die je hebt om een draaistelmotor in te bouwen,
die vind je alleen maar in de tekeningen bij Jeanmaire.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Er rijden op onze banen tig loks rond van diverse merken met cardan aandrijving in combinatie met wormpjes, scheve vertanding en wat niet al en die doen gewoon wat ze doen moeten: rijden. Waarom zou diezelfde constructie bij de Rode Pijl dan problemen geven? Dus mijn exemplaar maar even gedemonteerd om de zaak van dichtbij te bekijken. Ziet er allemaal goed uit, maar bij de uiterste uitslag van het aangedreven draaistel ontstaat een ietwat "hoekig" gevoel doordat de cardan een grote hoek moet overbruggen. In een R1 bocht (360mm) overbruggen de draaistellen door de lange wielbasis meer dan 1 railstuk (30graden) en dat is best veel. Het draaistel zelf staat goed in de smering en draait gladjes als een hondenlulletje in de maneschijn. Conclusie zou kunnen zijn dat de Pijl een hekel heeft aan korte bochten (is ook geen gezicht) en dat daarnaast het draaistel door de open liggende worm/tandwiel combinatie gevoelig is voor vuiltjes. Ik herhaal dat e.e.a. naar mijn mening technisch goed in elkaar steekt en op zich geen haperingen zou mogen vertonen. De Pijl gaat weer in de doos, ik heb haar ooit gekocht als opknapper en ze past niet echt tussen mijn Scandinavische materiaal. :-(.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op donderdag 11 juni 2020, 12:50:32
Conclusie zou kunnen zijn dat de Pijl een hekel heeft aan korte bochten (is ook geen gezicht) en dat daarnaast het draaistel door de open liggende worm/tandwiel combinatie gevoelig is voor vuiltjes.
Een kwestie van de juiste onderhoudstips voor dat draaistel?

Zou de motor van de 73868 ook te gebruiken zijn voor een 3125 (die kost bij Märklin € 33,-, en is nog leverbaar)?
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Ik zou die gok wel durven wagen; er zijn wel verschillen in de bodemplaat en ook het draaistel is een tikkie anders, maar de geometrie zal niet veel verschillen. Het bevestigingsbeugeltje voor de motor heeft in ieder geval hetzelfde bestelnummer, dus afmetingen van de motor moeten verregaand overeenkomen.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2019

offline
Re: motor 3125 25 789
@hvanschaik: als je de gok waagt, ben ik nieuwsgierig naar het resultaat. 33 EUR is een aanvaardbare prijs voor zo'n herstelling.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Haha, ik hoef die gok niet meer te wagen, de mijne heeft een motor uit een Roco stoomlokje en kan daarmee - iets aan de trage kant - aardig uit de voeten.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2019

offline
Re: motor 3125 25 789
tegenslag voor mij. Heb je ergens een referentie van die roco motor?
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Nee, geen idee helaas. Ik kocht vroeger (dan heb ik het over meer dan 10 jaar geleden) nog wel eens wat "wrakken" bij mijn winkelier(s) en dit motortje maakte deel uit van zo'n partijtje. Ik heb ook nog een Faulhaber liggen die iemand in een Lima Re4/4 had gelijmd (bisonkit). Die heeft trouwens nooit een plekje gekregen. Jammer, maar ik kan je even niet verder helpen.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: motor 3125 25 789
Citaat van: hvanschaik op donderdag 11 juni 2020, 20:27:46
Faulhaber liggen die iemand in een Lima Re4/4 had gelijmd (bisonkit)
Faulhaber+Lima+bisonkit? Bijzondere combinatie ...
Eruit gezaagd?
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2012

offline
Re: motor 3125 25 789
Haha, nee hoor, het was maar een dun laagje. Is wel taaie troep. En inderdaad, een klokanker in een lok met een zeer discutabel drijfwerk........ de vorge eigenaar zag het kennelijk ook niet meer zitten.
Re: motor 3125 25 789
Lid sinds: 2024

offline
Re: motor 3125 25 789
Hallo.

Ik heb een pijl met kunststoftandwielen in de doos van 3125. Nu beweert iemand dat het de verkeerde doos is, moet zijn 3126. Is de pijl met kunststoftandwielen niet geleverd in de doos met opschrift 3125?

Groet, Alex