Het is even een lapje tekst
Onverwacht veel.
Sorry. Het kan nog veel technischer en onleesbaarder.
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:19:15
Maar ik denk dat TS inmiddels niet veel belangstelling meer heeft in ons onderonsje.
Er zijn twee onderonsjes:
-Lucien en jij (over wat fout kan gaan in de
overbrenging) ,
-jij en ik (over
motortype keuze en hoe die aan te sturen).
Laten we proberen het draadje zo bij te buigen dat er twee aanbevelingen uit komen
ten behoeve van TS (sncf231) en cvdw (die ook zo'n probleemgeval heeft).
TS heeft niet aangegeven of hij digitaal rijdt of analoog. Hij is lid van Model Spoor Club Deventer.
Hij zal de digitale know how hebben, maar misschien niet benutten.
De ander, cvdw, heeft een CS3, en rijdt dus digitaal.
Digitaal of analoog rijder zijn, maakt geen verschil voor de motorvervanging,
maar wel voor de eventuele vervanging van de aandrijving.
Motor-vervanging en aanpassing-aandrijving zijn de twee adviezen
die we kunnen afleiden uit de voorgaande onderonsjes.
Van de bestaande Rode Pijl en Blauwe Pijl is bekend hoeveel toeren hun motor maximaal draait,
en dat analoog, bij de bestaande Märklin vertanding, de maximum snelheid van het schaalmodel veel te hoog ligt.
1. Onderonsje Lucien en jij:
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 09 juni 2020, 23:10:41
3. bij deze twee spiralen loopt het mis. Op een geven moment blokkeren ze of ze lopen stroef.
Daardoor komt de moter te blokkeren, maar blijft wel doorlopen met als gevolg (...)
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 23:54:59
Oké, geen stangen aan wielen, maar je bedoelt de twee wormwieltjes, die op een gemeenschappelijk asje voor de haakse overbrenging zorgen (goed te vinden op de explosietekening). Geen idee waarom dat stroef zou lopen
Dat is het ene onderonsje. Als het fout gaat, dan zijn er verschillende gevolgen denkbaar:
1. de haakse overbrenging loopt vast en draait de tanden aan de tandwieltjes aan gort (als die van plastic zijn)
2. de haakse overbrenging loopt vast en daardoor brandt de motor door (dat komt volgens stummiforum vaker voor)
3. de decoder bezwijkt omdat de motor te heet wordt
Bij jou is het nooit fout gegaan, na wijzigingen.
2. Onderonsje jij en ik:
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:19:15
(...)doodgewone kleine DC motor die pakweg 16 Volt kan verdragen zal het in combinatie met een willekeurige decoder prima doen. Als het analoog moet blijven wordt het iets lastiger (...)
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:32:21
@Jan: de MTR vervanger lijkt me wel een klokankertje, maar of die dan aangestuurd kan worden met de oorspronkelijke elektronica???
Klopt, MTR plaatst andere elektronica bij.
Klokanker of niet,
Vervangingslijst Voorloper,
Zie definitief-de vervangende motor is een DC motor van circa 10.000 toeren per minuut,
-waarop staat dat hij op 12 volt draait, en bij 16 volt mag hij niet doorbranden.
-de as is 1,75 mm doorsnede (hoe lang is de as?)
-de motor moet aan 2 kanten een as hebben: vliegwiel (ene kant), cardanas (andere kant)
-de diameter van de buitenmantel van de motor is 17 mm
-de motor heeft een lengte van 23 mm
-motortje heeft een maximaal gewicht van b.v. 120 gram
-motortje heeft een maximaal mA stroomverbruik i.v.m. een decoder
Chinese verkopers komen bijvoorbeeld met zulke lijstjes aan:
Motor diameter: 15 MM, Motor length: 12.6 MM, Output shaft: 2 MM, Output shaft length: 6 MM, Line length: approx. 30 MM, Weight: 100 g, Voltage: DC 12 V, No-load current: 18 mA (blocking current 180 mA), Speed: 1000RPM
Dat schetst het beeld van wat je tegen gaat komen, en dus van te voren moet weten.
Er zijn verschillende soorten motoren .... moet je ook weten (want welke kies je?).
En inderdaad, zo'n DC-motortje kun je analoog gewoon aansturen,
maar met een decoder kun je lastregeling en toerental afstellen zonder de vertanding aan te pakken.
Analoog fijn tunen betekent dat je van de tandwielen de vertanding moet berekenen.
Dat doe je door het maximaal aantal toeren per minuut uit te drukken in het aantal af te leggen meters per minuut in schaal h0, respectievelijk kilometers per uur in het grootspoor.
Die verhouding moet je in de vertanding omrekenen, en dan weet je hoeveel tanden elk tandwiel moet hebben, en hoeveel tandwielen je nodig hebt om de juiste verhouding te realiseren.
Die tandwielen bestel je bijvoorbeeld in Polen, enz. enz.