Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!

Gestart door Robbie50! zondag 07 juni 2020, 14:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 :( Jawel, stuk!
Maar ik snap niet waarom, ik doe verslag wat ik gedaan heb....

De decoder in 3021 gezet motor omgebouwd met setje 60944, verlichting omgebouwd met ledverlichting + weerstanden (1,2Kohm).
Alles werkte naar behoren, maar dacht ik....er zit nog een extra aux aansluiting op AUX 3 bedienbaar met F1, die ga ik ook benutten.
Heb op deze aansluiting, groene draad X11, aangesloten op een led en deze via weerstand verbonden met de blauwe draad X4 retour voor alle functies.
De led heb ik centraal geplaats (lijmkit) om het "binnenhuis" van de lok te verlichten.

Trein op rails geplaats en het viel op dat alle leds knipperde, stukje gereden ging goed, vervolgens een knetterend geluid en klein vlammetje op de printplaat van de decoder.
Vervolgens is alles uitgegaan en is op de plek waarschijnlijk D2 en D1 doorgebrand.( ik probeer een foto te posten)
Draadje is blank geworden omdat isolatie gesmolten is. (was dus niet zo!)

Hebben jullie een idee WAT de OORZAAK van dit alles zou kunnen zijn? 8o

Decoder doet de trein nu schokkend rijden!

Groet,

Rob

Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Hi Rob,

Goed aangesloten, altijd controleren.
Waarschijnlijk sluiting gemaakt ?
Misschien in het lok huis ?
Gebruik in de toekomst wat dunner soepel (decoder) kabel, kortere voor-gesoldeerde stukje wat je op het printje soldeerd. Dus korter afknippen.


groet
Harald
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Harald,

Denk geen sluiting, de decoder had ik helemaal verstopt in krimpkous, doe ik altijd en zat geplakt op een decoderhoudertje van plastic.
Misschien weet ik de fout.....ik heb tussen de X4 draad (retourdraad voor alle functies) een weerstand van 1,2K Ohm gedaan en de aux draden gelijk op de led's.....
Misschien had ik op elke AUX draad een weerstand moeten gebruiken :idea:.....en niet één voor alle drie....of maakt dat niet uit.... :?
De stroom loopt toch altijd terug naar de retourdraad welke een weerstand bevat, dus kan toch nooit té HOOG zijn...
Of maak ik ergens een denkfout?
(heren technici help mij eens uit de "droom")

rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Dan beginnen we weer met de handleiding van Tams zelf
Punt 1 staat er in hoe je e.e.a. aansluit, en
punt 2 staat er in hoe je fouten moet zoeken, en welke dat zijn.

Zo staat er op pagina 42 bijvoorbeeld:
CiteerDas Licht geht beim Hochschalten der Fahrstufen an und aus oder das Licht lässt sich nicht ein- bzw. ausschalten. Mögliche Ursache: Der DCC-Fahrstufenmodus des Decoders und der digitalen   Zentrale   stimmen   nicht   überein.   Beispiel:   Die   Zentralebefindet sich im Modus 28 Fahrstufen, der Decoder jedoch im Modus 14 Fahrstufen.  Ändern Sie den Fahrstufenmodus an der Zentraleund / oder am Decoder

Even vrij vertaald:
Citeer
Het licht gaat knipperen bij het doorlopen van de snelheidsstappen of laat zich niet in- of uitschakelen.
Mogelijke oorzaak: decoder en centrale staan niet in dezelfde modus.
Verander dit in de decoder of in de centrale.

Nou, dat is dus niet de manier waarop jij het beschrijft.

Je zegt:
Citeerstukje gereden ging goed, vervolgens een knetterend geluid
en klein vlammetje op de printplaat van de decoder.

CiteerVervolgens is alles uitgegaan en is op de plek
waarschijnlijk D2 en D1 doorgebrand.
Gesteld dat is zo: D1 en D2 zijn nog wel te vervangen
(als de schade daartoe beperkt is).

Komen we op pagina 41:
CiteerBauteile werden heiß und / oder fangen an zu qualmen
oftewel:
CiteerOnderdelen op printplaat worden heet of beginnen te walmen
Mogelijke oorzaak: soldeerfout waardoor aangesloten verbruikers, decoder en chassis contact maken.
Mogelijk gevolg: decoder is niet meer te repareren

Stel het was een soldeerfout
dan ga je naar pagina 9: alle mogelijke soldeerfouten op een rij. En die pel je dan gewoon af.

Andere fouten:
CiteerIn   Abschnitten   mit   schlechtem   Kontakt   zu  den   Schienen   kann   die Stromversorgung des Decoders kurz unterbrochen werden. Dieses kann z.B.   flackernde   Beleuchtungen   zur   Folge   haben.   (...). Der   Elko   muss   eine   Kapazität   von   mindestens   100   μF   und   eine Spannungsfestigkeit   von  mindestens  35  V  haben.  Achten  Sie  beim Anschluss auf die korrekte Polung!

Weer even snel vertaald:
Citeer
Als er een slecht contact is met de rails, dan gaan de ledjes knipperen.
Dat kun je voorkomen door een elco te plaatsen.

Dat zal het niet zijn, want je kreeg kortsluiting.

Komen we dus bij wat je had willen aansluiten, en vooral hoe je dat gedaan hebt.
In hoofdstuk 4 staat dat uitgelegd. In hoofdstuk 6 staan de aansluitvoorbeelden aan aux 1 t/m 4.

Voor mij is het verder ook maar raden.
Ik neem aan dat je die weerstand correct berekend hebt?

Even terug naar het vorige draadje met deze foto:

Je ziet daarop de D1 en D2 SMD-diodes, Ze dienen als gelijkrichter die van de digitale wisselstroom (digitale) gelijkstroom maakt, waarmee de DC-decoder wordt gevoed. Als die 2 diodes opgeblazen kunnen worden, dan zegt dat iets over zowel de weerstand van die diodes tegen overbelasting, als iets over de plek van de oorzaak van de kortsluiting.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Hallo Rob, volgens mij zit(zat) het probleem niet in de diodes (ff uitsolderen en doormeten) maar in de transistor die het vermogen moet leveren voor deze uitgang. Die is in rook op gegaan en dat gebeurt als hij een te grote stroom moet leveren, zoals bij een kortsluiting. Ik denk dat je het achterliggende probleem moet zoeken in het led-circuitje. Het knipperen van de leds vlak voor de plof wijst op overbelasting. Volgens je beschrijving had het goed moeten gaan, dus printje repareren en opnieuw beginnen!
Ben benieuwd.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Tja, repareren.....maar dat lukt mij nooit meer!!
Ik kan zo klein niet meer zien......vroeger wel, maar ja....ouderdom komt met....

Ik hoor nog niemand over het feit dat ik alleen in de retourleiding 1,2 Kohm (waar zit dat ohm tekentje? Alt 8486 werkt hier niet....) heb opgenomen, blijkbaar geen bezwaar.

Heb nu mijn EERSTE ESU lokpilot 5 besteld :idea:......voorheen Marklin decoders uit ombouwsets en TAMS....
Ben benieuwd hoe dit mij zal bevallen.....


Dank voor jullie reacties? :thumbup:

Rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 ;) :D
Grappig, in een laatste poging toch nog wat uit mijn "opgeblazen" decoder te krijgen heb ik de extra led AUX3 gedemonteerd en verwijderd.
Vervolgens de lok op de rails gezet en hij reed weer als vanouds, verlichting deed aan beide kanten niets.
Hiervan de twee led's (warm wit)  vervangen en.......ook de verlichting deed het weer normaal.... :idea: :idea:
Toch maar een extra Elko'tje 220uF ingebouwd tegen evt. schokken en/of stilstaan.
En, lok rijdt prima en reageert ook nog steeds op verandering welke ik in de CV aanbreng.
Vreemd, maar blijkbaar heb ik alleen AUX3 uitgang opgeblazen....
Weer blij dus!! O:-D

En nu even kijken waar ik mijn bestelde ESU lokpilot 5 ga inbouwen.
Nogmaals dank voor al het meedenken.... :thumbup:

Groet,


rob

Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Ik zou gewoon voor elke output een eigen weerstand gebruiken.

En 12k is wel erg hoog. Zeker voor meerdere leds.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat ja, zit ik zelf ook aan te denken.....ik maakte een vergissing het is 1K2 (1200 Ohm dus)
maar ik wil eigenlijk weten waarom......

Dank voor je reactie....


Rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Robbie50! op maandag 08 juni 2020, 15:36:31
Vreemd, maar blijkbaar heb ik alleen AUX3 uitgang opgeblazen....
We blijven meedenken waarom dat is gebeurd door 1 centrale weerstand te nemen in plaats van per AUX een aparte weerstand te berekenen.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat Dank voor meedenken, ben benieuwd....of kom ik er strakjes zelf op? :idea:


Rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
De fout zat 'm niet in die gemeenschappelijke weerstand. Die weerstand beperkt hoe dan ook de stroom van alle circuits waarvan hij onderdeel is. Er is in die ene echt een forse kortsluiting geweest: isolatie gesmolten en tor geploft, kan weinig anders zijn. Leuk dat je de Tams op die ene uitgang na weer kunt gebruiken!
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Robbie50! op maandag 08 juni 2020, 19:46:24
@citaat ja, zit ik zelf ook aan te denken.....ik maakte een vergissing het is 1K2 (1200 Ohm dus)
maar ik wil eigenlijk weten waarom......

Dank voor je reactie....


Rob

Omdat de stroom veranderd als je een extra uitgang activeert. Dan branden er dus meer leds. En gebruik je dus meer stroom.
Belangrijkere reden is dat alle leds een andere spanning gebruiken intern.
Bv witte en rode  zit ruim een volt tussen. Heb je rode in gebruik krijg je de witte niet meer aan.

Ik zet de weerstand meestal tussen de blauwe draad en de 1e led. Maak je dan verderop kortsluiting beperkt de weerstand de stroom. En blijft alles heel.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat
Is precies wat ik doe, alleen.......zet ik deze verbinding naar elke led door, zeg maar als - van de led....als cathode dus.
Tussen de + wit/geel of groen zit niets en dat is dus de anode....

rob
:)
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat ???
Leg uit, ik kan hem nog niet helemaal volgen! :thumbdown:

Rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Robbie50! op dinsdag 09 juni 2020, 01:17:40
:thumbdown:
Ik check of ik het echt begrijp.

Citaat van: Hero op maandag 08 juni 2020, 22:30:11
Omdat de stroom verandert als je een extra uitgang activeert.
Dan branden er dus meer leds. En gebruik je dus meer stroom.

Belangrijkere reden is dat alle leds een andere spanning gebruiken intern.
Bv witte en rode  zit ruim een volt tussen. Heb je rode in gebruik krijg je de witte niet meer aan.

Ik zet de weerstand meestal tussen de blauwe draad en de 1e led. Maak je dan verderop kortsluiting beperkt de weerstand de stroom. En blijft alles heel.

AUX1 en AUX2 zitten op F0 (en zijn elk maximaal belastbaar tot 300 mA),
AUX3 zit op F1 (en is maximaal belastbaar tot 200 mA):
dus ik zou denken dat je AUX3 opblaast op het moment dat je F1 gebruikt,
én het maximum van AUX3 (200 mA) overschrijdt.

Als je 1 gemeenschappelijke weerstand plaatst op RL (Rückleiter=blauw=digitaal plus),
dan kun je AUX3 overbelasten, omdat die minder stroom aankan dan AUX1 en AUX2.
Of die weerstand moet zo hoog zijn, dat AUX1, AUX2 én AUX3
nooit meer dan 200 mA stroom te verduren kunnen krijgen.

Ik hoop dat een van de anderen hierop reageert. En met een betere uitleg komt.

Citaat van: hvanschaik op zondag 07 juni 2020, 16:55:28
(...) maar in de transistor die het vermogen moet leveren voor deze uitgang. Die is in rook op gegaan en dat gebeurt als hij een te grote stroom moet leveren
Ik kan me voorstellen dat bij elke AUX een transistor zit, en dat daarop de opmerking van hvanschaik slaat:
de transistor van AUX3 is naar z'n grootje, en die wijkt qua type af van de transistors bij AUX1 en AUX2, want die gaat maar tot 200 mA, in plaats van 300 mA.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat Jan, deze uitlag lijkt mij héél dicht bij de waarheid zitten, of is de waarheid.

Dus in de praktijk betekend dat dat je Aux1 & 2 wel kan gebruiken met één weerstand tussen X4 (blauwe retour draad) en dus voor AUX3 gewoon een aparte weerstand tussen de "toevoer" leiding (groen)  moet solderen....en de andere zijde gelijk aan X4. (dus zonder de  reds gebruikte weerstand voor AUX 1 & 2!

Toch?  :idea:


Groet,


rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Robbie,

Even de wet van Ohm meenemen.
Als je meerdere stroomverbruikers (led's) via één weerstand voedt, zal de spanning over deze weerstand stijgen, omdat de stroom toeneemt.
Dit kan hooguit resulteren dat er te weining spanning voor de led's overblijft om nog goed te branden.
De stroom per AUX poort wordt door de gemeeschappelijke weerstand eerder beperkt, dan dat deze toe zal nemen.
Dus dit kan nooit de oorzaak zijn van de sluiting.
Wat Hans aanhaalt is waarschijnlijk de reden dat de transistor van AUX3 is opgeblazen.
En ook voor AUX1 en AUX2 moet je aparte weerstanden gebruiken.
De spanningsval over de wwerstand is namelijk de Voedingsspanning minus de spanningsval over de led's.
Voor sluitlichten zijn dit twee rode led's  á 1,9 Volt per led, maakt ongeveer 4 Volt.
Voor frontseinen zijn dit vaak 3 warmwitte led's á 3,3 Volt per led, maakt ongeveer 10Volt.
De voorschakelweerstand moet het verschil tussen de voedingspanning van ongeveer 18 Volt minus de spanningsval over de led's dissiperen.
Je begrijpt dan wel dat in het geval van rode led's er 18 - 4 = 14 Volt over de weerstand valt.
En voor de warmwitte led's valt er ongeveer 18 - 10 = 8 Volt over de weerstand.
Zet je de sluitseinen en frontseinen allebei aan, dan valt altijd de grootste spanning over de weerstand en blijft er voor de witte leds maar 4 Volt over, die dan nog eens over drie led's verdeeld moet worden.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Dat is een betere uitleg, en waarschijnlijk juister.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat
Ja, dit is mij helemaal duidelijk.....
Led's waren er aan elke uitgang slechts één, maar kan bij meerdere led's problemen geven.
Vanaf heden, per aux kanaal een "eigen" weerstand van 1K2 (waar is dat Ohm tekentje?)


Dank alle voor bijdrage en heldere uitleg..... :thumbup:

Nu ga ik met verdiepen in de Lokpilot 5!
(is daar op het forum eigenlijk veel over geschreven? :offtopic:)

groet aan allen,


rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Hero op maandag 08 juni 2020, 22:30:11
Ik zet de weerstand meestal tussen de blauwe draad en de 1e led. Maak je dan verderop kortsluiting beperkt de weerstand de stroom. En blijft alles heel.
Alleen is het vermoeden dat stroom van min naar plus loopt ipv anders om ;)
Tevens tekenen decoder fabrikanten de weerstand tussen aux en led ik ga er even van uit dat ze dat met een reden doen.
Ook maak je minder snel fouten als je de weerstand aan de aux hangt ipv aan de plus.

Als je voor een lopi5 gaat pak dan een mtc21 of plux22 dan soldeer je draden op de dragerprint en niet op de decoder en kun je makkelijk alles voor de tijd doormeten.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 09 juni 2020, 19:19:50
1. Alleen is het vermoeden dat stroom van min naar plus loopt ipv anders om ;)
2. Tevens tekenen decoder fabrikanten de weerstand tussen aux en led ik ga er even van uit dat ze dat met een reden doen.
1. Is dat een filosofische kwestie of bedoel je dat electronen tegen de stroom op zwemmen?
2. Tams is, begrijp ik hieruit,  geen echte decoder fabrikant, want die tekent de led tussen aux en de weerstand.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 09 juni 2020, 19:19:50
Tevens tekenen decoder fabrikanten de weerstand tussen aux en led ik ga er even van uit dat ze dat met een reden doen.
Dan is ESU ook al geen 'echte' decoder fabrikant :-)
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Mij is geleerd dat de plaats van de weerstand in de stroomkring niet van belang is, maar dat iedere afzonderlijke stroomkring (lees: ieder lichtkanaal) wel een eigen weerstand moet hebben en afhankelijk van de led ook een andere waarde, zie prima uitleg van Kappa.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat Nu begrijp ik ook waarom!!

rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: antonv op dinsdag 09 juni 2020, 21:15:36
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 09 juni 2020, 19:19:50
Tevens tekenen decoder fabrikanten de weerstand tussen aux en led ik ga er even van uit dat ze dat met een reden doen.
Dan is ESU ook al geen 'echte' decoder fabrikant :-)

Anton V. is de aansluiting van Lokpilot 5 dezelfde? :idea:

DANK!!!

Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 09 juni 2020, 21:38:50
Mij is geleerd dat de plaats van de weerstand in de stroomkring niet van belang is

Klopt. In een serieschakeling van twee of meer componenten (van welke soort dan ook) is de aansluitvolgorde onbelangrijk.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Robbie50! op dinsdag 09 juni 2020, 23:20:57
Anton V. is de aansluiting van Lokpilot 5 dezelfde? :idea:
Zoals al een paar keer gezegd, de volgorde speelt bij een serieschakeling elektrisch geen enkele rol.
Toch niet als alles goed geïsoleerd is.
Als je denkt aan een mogelijke kortsluiting kan het wel een verschil maken. Denk aan een led die de metalen locomotief kap of chassis raakt, want de led wordt hoe dan ook gedeeltelijk bloot gemonteerd, anders kan het licht niet uitstralen en de weerstand met zijn aansluitingen kan makkelijker volledig weggewerkt worden in krimpkous bijvoorbeeld. Als je de weerstand aan de aux kant hebt en je maakt met de led een kortsluiting zal de decoder uitgang niet sneuvelen omdat de weerstand de uitgangsstroom begrenst. Dan belast je de + van de decoder natuurlijk abnormaal veel, maar die is gewoonlijk veel robuuster en beter bestand tegen kortsluiting dan een uitgangstransistor.
Dus is het al bij al beter de weerstand aan de aux uitgang te monteren wat de fabrikanten ook laten zien, zij gaan er van uit dat je alles perfect isoleert.
Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt, het komt er op neer dat je met de weerstand de zwakste plaats van de decoder beschermt.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
@citaat ESU heeft de weerstand bij de tekening van de lopi5 tussen de led en de aux geplaatst.
Verder is mij altijd geleerd de weerstand aan de uitgang te plaatsen en niet aan de com plus of min.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
𝝮

Kijk hier is hij weer.
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat maar HOE (HOW) do you that? :idea: :idea:

Rob
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Citaat van: Robbie50! op woensdag 10 juni 2020, 21:27:19
@citaat maar HOE
:offtopic:
how tot type 𝝮

Je kunt 'm natuurlijk ook altijd nog knippen en plakken via kladblok of zoiets ....
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Geweldig, ik type wel "Ohm", is minder werk..

Groet, Anne W
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat En om het geheel correct te doen typ je ohm (met een kleine letter), anders refereer je naar Georg Ohm  O:-D
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat © alt0937
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Robbie.

Ik werk met een MAC en daarmee kan ik met invoegen symbool het Ω teken invoegen.
Fluitje van een cent (eurocent)


M.v.g. Bert
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Ik werk met een doodgewone PC met Windows 10 en ik kan daar precies hetzelfde op hoor  ;)
ΩΩΩΩ
Maar je moet er kunnen mee werken  :)
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
ΩΩΩΩ Ja dat kan ik ook, maar niet in het forum programma!
Ik kopieer nu.............gewoon.ΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ

Edit Looney Tunes: laatste regel ingekort, zo lang vinden mobiele devices niet leuk ;)
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Je kunt character map (ik weet even niet hoe het in de nederlandse windows heet) gebruiken om tekens op te zoeken en kopiëren.  Onder Advanced zit zelfs een zoekfunctie die ohm vindt.



Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Zo deed ik het ook, en dat bedoel ik met 'je moet er kunnen mee werken'  :)
Dat is zeker niet voorbehouden aan Apple gebruikers...
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
 @citaat Ik heb alleen "apple" als grammofoonplaten merk! :idea:

hi,hi...
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Robbie

Volgens mij bedoel je "ik heb apple alleen als grammofoonplatenmerk"
Anders is je verzameling wel erg beperkt.

Cees
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TAMS LD G 32.2 naar zijn grootje!
Ik heb W10 NL: daar heet het speciale tekens: Start=>Accessoires=>Speciale tekens

En daar staat U+03A9: Griekse hoofdletter Omega

Heb je daar wat aan?