Wisselstraat-diagonaal: linksboven naar rechtsonder
De voorgaande delen komen in dit deel allemaal tezamen:
a) Flankdekking
b) Piekvermogen
c) Aansturing van het overloopwissel
d) Wisselinstellingen in iTrain
e) Wisseltest in iTrain
De hoofdrijwegen moeten het snelst ingesteld kunnen worden. In dit geval zijn dat de sporen 1 en 2. Daarbij wordt er van uitgegaan dat wissel 19 maar af en toe bediend wordt. Daardoor wordt wissel 19 als laatste in het tijdvolgordediagram geplaatst.
In spoor 1 blijft dan wissel 13B als enige over. In spoor 2 is dat Engels wissel 9B/13A. De eerste combinatie is daardoor 13A met 13B. Dit zijn in feite overloopwissels met een flankdekking. Het Engels wissel wordt door iTrain als één geheel gezien. Het gevolg is dat ik gemakshalve wissel 13A als uitgangspunt neem.
Wissel (13A) stuur ik daarom als eerste aan. De eindcontacten van dat wissel sturen wissel 13B aan. Maar omdat de nabekrachtingingstijd bij Auto suspend ca. 1,5 s is, zet ik er een wachttijd (Wait) van 2x1,28 = 2,56 s tussen. Bij wissel 13B zet ik het adres van wissel 13A. Want via wissel 13A wordt wissel 13B aangestuurd.
Om te controleren of de wissels in de juiste stand liggen, vul ik bij iTrain bij zowel 13A als bij 13B dezelfde eindcontacten in: 13B+ (= rechtuit) en 13B- (= afgebogen).
Als beide wissels omgelegd zijn, kan een volgend wissel in de juiste stand gelegd worden. Dat wordt dan wissel 9B. Want die is nog overgebleven uit het lijstje van: 13B, 13A en 9B. Inmiddels is er ca. 10 s verstreken sinds wissel 13A werd aangestuurd. Daardoor moet bij het begin van de aansturing van wissel 9B er een wachttijd (Wait) worden tussen gevoegd. Ik neem daar 10x1,28 = 12,8 s voor.
Bij de overloopwissels 9A en 9B maak ik de aansturing andersom. Dus eerst wissel 9B, want die ligt in een hoofdspoor. Wissel 9A stuur ik dan aan via de eindcontacten van wissel 9B.
De controle van de eindstanden in iTrain doe ik met de eindcontacten van wissel 9A. Want dat wissel wordt als 2e bediend. De betreffende eindcontacten zijn: 9A+ (= rechtuit) en 9A- (= afgebogen).
Daarna worden de wissels 11, 7 en 19 in de juiste stand gebracht. Deze wissels hebben een wachttijd (Wait) van resp. 20, 25 en 30x1,28 s = 25,6, 32 en 38,4 s.
Het programmeren van de OC32 en het instellen van de eindcontacten in iTrain is nog een aardig klusje. Ook het controleren van het een en ander zal wat tijd vergen. Het houdt mij van de straat.