Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

10 wissels op 9e module

Gestart door mphoi zondag 07 juni 2020, 14:21:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
10 wissels op 9e module
Mede-forumleden,

Inleiding

Met deze titel ga ik een bouwverslag maken. Het gaat daarbij over de aanpak en vorderingen van het lastigste deel van mijn modulenbaan. Dat is de wisselstraat aan de rechterkant van het station: 1.050x400 mm. De baan bestaat uit 10 modules waarvan er al 8 gereed zijn. Het gaat om een renovatieproject van een 45 jaar oude Märklin K-baan. De 1e acht modules betreffen de vrije baan en het linker deel van het station. Die delen zijn al gereed en operationeel.

In principe worden de oude modules opnieuw gebruikt. Maar de 9e module wordt gemaakt van een stuk spaanplaat dat overbleef na de renovatie van een hoog-laag-keukensysteem. De werkzaamheden worden volgens een werkplan uitgevoerd. Veel zaken zijn daarbij in detail omschreven. Daardoor is het niet meer nodig om bij elke module opnieuw het wiel uit te vinden.

De kale module

Doordat het in dit geval om een nieuw te maken module gaat, is het schilderplan beperkt tot ca. 20 acties. De samenvatting daarvan is:
a) onderkant groen schilderen;
b) draadgoten (b*h: 35x45 mm) zigzag monteren met bolkopschroeven 4x12 mm om de ca. 300 mm;
c) bovenkant groen schilderen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Rail-aanleg

De bovenkant is nu ook geschilderd. Dus kan er begonnen worden met het lijmen van kurkstroken. Eerst even de hartlijnen van de rails tekenen. Want de kurkstroken zijn in tweeën verdeeld. Daardoor kun je ze mooi tegen de hartlijn lijmen. De buitenste stroken worden het eerst gelijmd. Overtollige lijm wordt met een toiletpapiertje verwijderd. Daarna zijn de binnen-bogen aan de beurt.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Het leggen van de rails gebeurt in minimaal 4 afzonderlijke delen. Eerst is het linker bovendeel van de module aan de beurt. Het gaat daarbij om de bovenste drie sporen die via wisselverbindingen bij elkaar komen.

De puntcontacten van elke rail worden van een aansluitdraad voorzien. Daartoe worden de betreffende rails provisorisch gelegd. Het gemakkelijkste is om steeds twee opvolgende rails van een aansluiting te voorzien. Aan weerskanten van de biels worden streepjes gezet, zodat de aansluitplaatsen gemarkeerd zijn. Je krijgt dan ongeveer deze lijnen: ] [] [

Nadat de rails verwijderd zijn, worden er stukjes kurk met een beitel uitgestoken. Het heeft iets weg van turfsteken. In woon per slot van rekening in Drenthe. De rechthoekige uitsparingen zijn ca. 10x5 mm. Vervolgens wordt er in elke uitsparing een gat van ø 2,5 mm geboord. Ik doe dat zoveel mogelijk aan de kant van de langste middenlijn van de module.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Op die manier zijn in dit deel van de module 19 uitsparingen gemaakt en gaten geboord. Dat zijn er twee meer dan dat er rails aangesloten worden. De afwijkende rails hebben namelijk onderbroken puntcontacten. Dat was noodzakelijk vanwege het inkorten van die rail. Dat doe ik door aan de onderkant een middendeel van de metalen puco-strip (met een slijptol) te verwijderen. puco = puntcontacten.

Daarna klem ik een deel van de rail met bedding in de bankschroef en trek ik de rail zonder railschoen een stuk naar buiten (op de foto naar links). Dat moet met enig gepast geweld, want de rail zit bij de 3e of 4e biels vergrendeld. Je moet die vergrendeling even forceren door de trekkracht gelijkmatig op te voeren, dus niet met een ruk uittrekken. Even later wordt het te lange stuk rail met een slijptol op de juiste lengte ingekort.

De aan te sluiten draden worden vooraf op een lengte van 45 en 65 cm afgeknipt, aan één kant gestript, vertind en daarna haaks omgebogen. Ook de koperen (of blank metalen) dwarsstrippen aan de onderkant van de rails worden vertind. Voor dit soort zaken gebruik ik een soldeerbout met een vermogen van 60 W (watt).

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Zo af en toe kom je toch nog voor een verrassing te staan. De ontkoppelrail steekt voor een deel buiten de railbedding. Daarom moet er nog even een aanpassing gemaakt worden. Het blijkt dat er een halve strookbreedte van de railbedding tussenpast. Maar dan wel ondersteboven, terwijl er één kant nog afgeschuind moet worden. Ook daar brengt de slijptol uitkomst. Een stukje railbedding wordt met lijmtangen ingeklemd. Daarna met de slijptol een schuine kant frezen.

Voor de aansluitdraden van de ontkoppelrails heb ik een gat van ø 5 mm geboord. Dergelijke gaten komen 5 à 7 mm vanaf de rand van de ontkoppelrails. Nadat alle rode aansluitdraden van de puco's en de aansluitdraden van de ontkoppelrails door de gaten zijn gestoken, kunnen de rails worden vastgeschroefd. De juiste positie van de rails wordt bepaald door een maatlat tegen de buitenkant van de rails te leggen en dan de bijbehorende afstand tot de rand van de module in te stellen. Hier is dat 209,5 mm. Voor het schroefgat wordt eerst een gat van ø 1,1 mm geboord. Want anders gaat het vastschroeven veel te zwaar met een kans op een afgeknapte of beschadigde schroef (Mä 7599 = VK 1,4x10).

De onderste foto toont het resultaat van het linksbovengedeelte van de module.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De andere twee rails op het linker gedeelte zijn van tevoren gereedgemaakt. Bij het inpassen met de rails op het rechter deel van de module bleek de onderste rails 2 mm te lang te zijn. De verkorte rails werden daarom nog iets verder verkort.

Elk spoor op een module met een koppeling van/naar een andere module krijgt een massa-aansluiting (bruine draad). Aan de linkerkant van deze module worden daarom vijf draden in de buurt van de modulekoppeling aan de voorste rail gesoldeerd. Op de foto zijn drie van die draden zichtbaar.

Inmiddels steekt er een draden-spaghetti aan de onderkant van de module naar beneden.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De constructie van het stalen frame/onderstel is voor een deel zichtbaar. Bij het ontwerp van het onderstel is rekening gehouden met de mogelijkheid om een modelbaan op twee niveaus te maken. Inmiddels wordt het onderste niveau niet meer gebruikt.

Het lengteprofiel bestaat uit twee U-profielen van 20x70x20 mm. De lengte van de grootste overspanning is 2,8 m. Op de vier hoeken staan poten van buisprofielen van 25x25 mm. De dwarsverbindingen zijn buisprofielen van 20x20 mm.

Aan de bovenkant zijn de poten aan de voorkant iets korter. Daardoor blijft de groene zijkant van de module zichtbaar. De poten aan de achterkant zijn zodanig lang dat de module niet naar achteren kan verschuiven. Aan de boven- en onderkant van de poten zitten zwarte plastic afschermdoppen.

Het onderstel is wat we toen (begin 80-er jaren) Lockwood-bruin noemden. Ik kon ook voor oranje kiezen, maar dat vond ik niet zo geslaagd.
Re: 10 wissels op 9e module
Citaat van: mphoi op dinsdag 23 juni 2020, 23:45:01
Inmiddels steekt er een draden-spaghetti aan de onderkant van de module naar beneden.
Er ontbreekt dus alleen de saus >:-D
Re: 10 wissels op 9e module
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Heerlijk al die draden Martin  :)

Gewoon aan beginnen en op een gegeven moment zit alles op zijn plaats.

Je bent lekker aan het bouwen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Alleen al aan de rails komen er iets meer dan 100 draden. Dat komt voornamelijk doordat elk railstuk een draad naar de puco's krijgt. Dus exclusief wissels, ontkoppelaars en seinen met resp. 30, 5 en 32 draadjes. In de 60-er jaren was het mijn vak: bedradingsmonteur.

Rond het jaar 2000 had ik het totale station rechtstreeks op een pc aangesloten: 4 sub-D-connectors à 50 draden. Ik had er gelukkig maar twee verkeerdom aangesloten.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Het linker deel van de onderkant. De spaghetti is enigszins geordend. Vaak lijkt het erger dan dat het is.

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Het kruiswissel is geplaatst. De kruising (28° 52') komt van Weichen-Walter.

In het hart van het 3e spoor zijn hier en daar stukjes kurk uitgestoken en gaten geboord t.b.v. de stroomtoevoer naar de puco's.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De aansluiting van het kruiswissel aan de linker bovenkant was overigens nog wel een uitdaging (= een ander woord voor een oplosbaar probleem).

Bij de intrede van de slanke wissels, het slanke kruispunt en het slanke Engelse wissel is uitgegaan van een railafstand van 57 mm. De ruimere bogen hebben echter geen bijbehorend equivalent gekregen. Zelf houd ik daarom de originele railafstand van 64,6 mm aan. Want flexrail (2205) is bij mij in bogen geen succes gebleken.

Om toch een railafstand van 64,6 mm te kunnen gebruiken heeft Märklin diverse aanpassingsrails in hun railprogramma opgenomen. Dit heeft o.a. geleid tot korte aanpassingsrails van 30 (2203), 35,1 (2208) en 41,3 (2293) mm. Alleen de rail van 35,1 mm is meteen geschikt om tussen twee Engelse wissels te gebruiken.

De rail van 30 mm is bedoeld om bij een gewone wisselverbinding  met twee slanke wissels te gebruiken. Maar Märklin past dat stukje rail ook toe als het een combinatie van één slank wissel en één slank Engels wissel betreft. En dan kom je eigenlijk 2,5 mm te kort.

Die 2,5 mm had in over het hoofd gezien. Maar bij het definitief leggen van beide Engelse wissels kwam ik daar achter. Opeens paste het stukje van 35,1 mm niet meer zo goed. Ik kwam daar ca. 2 mm te kort. In feite was het 2,5 mm-probleem verplaatst naar de andere kant van het middelste (Engelse) wissel. Daarom heb ik een rail van 90 mm (2201) ingekort naar 37 mm.
Re: 11 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 11 wissels op 9e module
De rails zijn gelegd. Dat wil zeggen dat aan het eind van de module nog een ruime plek over was om een extra wissel naar een aankoppelingsspoor voor een treinenkoker (Train Safe Travel) te plaatsen. Vanaf nu is het daarom: 11 wissels op 9e module.
Re: 11 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 11 wissels op 9e module
Algemene voedingsverdeling

Het is een hele uitdaging om 11 servomotoren, 3x SP04R (t.b.v. servo-aansturingen), 2 bezetmelderkaarten (180x100 mm) en 4x OC32 (180x115 mm) tegen de onderkant van de module te plaatsen. De afmetingen zijn incl. aansluitingen. Daarnaast komen er meerdere weerstandsborden voor het aansluiten en doorverbinden van voedingen, bezetmelders, seinpalen, ontkoppelrails en diversen.

Als eerste klus aan de onderkant van de module wordt de algemene voedingsverdeling en voedingsdoorverbinding ter hand genomen. Uitgegaan wordt van een voedingskabel met 12 aders van 0,75 mm². Daarbij behoren 12 polige connectoren en contra-connectoren.

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De 10 gebruikte aders van de kabel krijgen elk vier aansluitingen op een weerstandsbord. De 2 reserve-aders krijgen elk 2 aansluitingen. Links van het weerstandsbord heb ik de 1e bezetmelderkaart gemonteerd. Deze kaart is voor de helft van onderdelen voorzien omdat in deze buurt maar weinig bezetmeldpunten zijn.

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De bedrading lijkt nog erg slordig. Nadat het geheel bedraad is, worden de draden met draadbinders samengevoegd in bundels. Dan komt het er ongeveer zo uit te zien:
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De 12 aderige kabel is voorzien van gekleurde aders. De kleuren zijn gerangschikt volgens DIN 47100: wit / bruin / groen / geel / grijs / roze / blauw / rood / zwart / violet / grijs-roze / blauw-rood.

Het bleek dat de kabel met de draadvolgorde linksom het gemakkelijkste op de male-connector aangesloten kan worden.
Re: 10 wissels op 9e module
Netjes gemaakt!
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Opbouw OC32

Via een medemodelspoorder kwam ik aan een viertal basisprinten met de losse 37-polige connectoren voor een OC32 (oud model) à € 20. Met een juniorzaag heb ik de duoprinten van elkaar gescheiden.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Daarna heb ik de aan te vullen onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Het wachten is op de juiste DIP-schakelaars voor de adresselectie. Na zo'n 180 solderingen per print, ziet het er voorlopig zo uit.

Met een losse voeding en de RS485-aansluiting heb ik alvast de nieuwste firmware (OC32_3200.acy) geladen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Wisselaandrijvingen

Ondertussen zit ik niet (helemaal) stil. De bediening van de eerste wissels zijn via een messing staaf + buisje van servo's voorzien.

Het instellen van beide servo's kan gaan beginnen. Daarbij behoren ook de eindschakelaars voor het signaleren van de wisselstanden.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Het blijkt dat:
a)   het omgebogen deel van de messing staaf naar de wisselsteller ca. 5 mm is;
b)   er een stukje kurk onder de wisselsteller verwijderd moet worden;
c)   de afstand tussen de wisselsteller en het verticale buisje is ca. 19 mm = ¾";
d)   het te boren gat (ø 2 mm) op een  nauwkeurige afstand (of iets korter) van de wisselsteller geboord dient te worden;
e)   De lengte van het verticale buisje = 6 + dikte plaatmateriaal + kurkdikte = 6 + 18 + 4 =30 mm;
f)   de messing staaf 40 mm onder het buisje moet uitsteken;
g)   het buisje met de messing staaf met een plattang geklemd op de messing staaf in het geboorde gat gedrukt kan worden;
h)   de messing staaf ca. 5 mm onder het buisje zodanig wordt omgebogen dat die staaf in het onderste gat van de vleugel op de servo past;
i)   eventueel wordt de laatste 5 mm van de messing staaf naar een horizontale stand teruggebogen;
j)   de uitslag van de vleugel op de servo is nagenoeg maximaal.

Op die manier blijkt dat het instellen van de servo op de OC32 het snelste te realiseren is. Standaard staan in de OC32:
a)   de posities van de wisselstanden op -32 en 30;
b)   de Range op M;
c)   1/Mass op 20;
d)   Damping op 127;
e)   MaxSpd op 127;
f)   MaxAcc op 50.

Met de nieuwste update van de Firmware met OC32_3200.acy en OC32Config Release 3.20 is een handmatige invulling van een extra Instruction met Suspend Servo met een bepaalde tijd niet meer nodig. In het rechter onderste deel van de OC32 Device Configuration kan volstaan worden met het aanvinken van: Auto Suspend.

Het afregelen van de posities van de wisselstanden doe ik zodanig dat de uitslag van de vleugels op de uiterste standen komen. Bij het testen van die standen kan het gebeuren dat na het bereiken van die uiterste standen de servo's na een paar seconden (Auto Suspend) iets teruglopen. Dan ben je iets te ver gegaan. Want de uiterste stand van het wissel drukt via het stangstelsel de vleugel iets terug.

Voor het mooi kun je het Midpoint nog instellen. Of het ergens een functie heeft, weet ik niet zo direct.

Een iets te lange wisselstang (tussen wisselsteller en buisje) kan 'verkort' worden door er één of twee bochten in te buigen. Zie punt d van het eerste deel van deze bijdrage.

Re: 10 wissels op 9e module
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Hoi Martin,

Ik liep wat achter met lezen maar dat kan ik beter niet meer doen, jij gaat als de brandweer  :)

Leuk dat je de OC32 gaat inzetten, blijft een mooi product voor onze modelbanen.

De 12 polige connectoren die jij gebruik gebruikte ik in het verleden ook, wel belangrijk eerst de bovenzijde er eerst goed in te steken en dan pas de onderkant met vergrendeling weet ik uit ervaring  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Het werk gaat met horten en stoten. Het hangt vaak af van inspiratie. Veel andere zaken in het leven vragen ook aandacht. En dan is de inspiratie een beetje (veel) afwezig.
De opmerking over de 12-polige connector is terecht. Daar was ik ook al achter gekomen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De uitslag van de stang in het onderste gat van de vleugel vraagt om meer ruimte. Daarom heb ik die gaten opgeboord naar ø 1,5 mm.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Plaatsbepaling van decoders

Plaatsbepaling van 4x OC32 en de 2e sectietrigger. De 2e OC32 is voorzien van een DS32 voor het aansturen van de ontkoppelaars. De behuizingen van de andere OC32's zijn in bestelling.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Contra-connector naar volgende module

De voedingskabel naar de volgende module ligt in een draadgoot. (Zie vorige bijdrage.)  Aan het eind wordt die kabel op een contraconnector aangesloten. Het insteken van de gestripte draaduiteinden (3 mm) in de gaten van die connector is niet zo eenvoudig. Daarom vertin ik vooraf die uiteinden minimaal. Zie de twee bruine draden rechtsonder.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Aansluiting dwergseinen

De aansluitingen van een dwergsein met rangeerlamp bestaat uit een zestal heel dunne draden. De draden zijn gekleurd, maar dat is nauwelijks te zien. De twee draden van de rangeerlamp voer ik door een zwarte krimpkous. De andere vier draden verlopen door een groene krimpkous. Twee van dit soort dwergseinen (H12 en H14) heb ik op een tweede weerstandsbord aangesloten. Het is een heel gepriegel om die draden op het weerstandsbord aan te sluiten/solderen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De leds van een dwergsein worden via voorschakelweerstanden (en Sinkdrivers in de OC32) op 15 V= aangesloten.

Aangepaste alinea: De stroom door een led mag niet meer dan 15 mA bij ca. 2 V zijn. Daarom moet de voorschakelweerstand minimaal R = U / I = (15 – 2) / 0,015 = 13 / 0,015 = 870 Ω zijn. Voor de witte lamp (vrijgave om te rangeren) wordt minimaal 1 kΩ aanbevolen.

Vanwege de felheid van het licht van de leds worden hogere waarden gekozen. Rood en geel krijgen 1 kΩ (bruin-zwart-rood), terwijl groen en wit 2,7 kΩ (rood-violet-rood) als voorschakelweerstand krijgen. De stromen door de leds zijn dan respectievelijk 12,9 en 4,5 mA. In de weerstand met de grootste stroom wordt het meeste vermogen opgestookt:
P = U x I = 13 x 0,0129 = 0,168 W = 168 mW. Een type van ¼ W is daarom groot genoeg.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Eindschakelcontacten van servo's

Gisteren twee sets eindschakelcontacten voor de servo's ontvangen. Eén set bestaat uit 31 onderdelen. Op de onderste foto staan de niet meegeleverde afstandbussen M3x8. Gelukkig had ik er nog een paar op voorraad.

Na de montage van de micro-schakelaars met M2-boutjes, ringen en moertjes heb je nog maar 13 onderdelen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Overzicht van rail-aansluitingen

De spaghetti is geordend. Het betreft de aansluitingen van de puco's (puntcontacten) van elke rail. De 54 aansluitingen zijn verdeeld over drie groepen: resp. hoofdspoor 1: 13, hoofdspoor 2: 14 en de zijsporen 3, 4 en 5: 16 + 5 + 6 = 27 aansluitingen. Hierna zijn de aansluitingen voor de gelijkspanningen aan de beurt.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Bezetmeldsysteem

Het bezetmeldsysteem is opgebouwd volgens een methode zoals dat bij NS/ProRail wordt toegepast. Het komt er op neer dat elke sectie twee aansluitingen heeft. Eén aan het begin en één aan het eind van de sectie.

Aangezien de verwerking van het detectiesignaal op TTL-niveau (0..5 V) plaatsvindt, sluit ik een spanning van 5 V= aan op het begin van de sectie. Uiteraard niet rechtstreeks, maar via een weerstand van 3.300 Ω. Dat is dus 3,3 kΩ. In de wandelgangen wordt dat 3k3 genoemd. Dat is dus een 'komma' en 'ohm' minder. De mooiste inkorting vind ik de alternatieve benaming voor een 'capacitieve reactantie'. Het wordt dan: 'capacitantie'.

Als een trein de sectie bezet, dan loopt er door die weerstand van 3k3 een stroom van 5 / 3.300 = 1,52 mA. Het opgestookte vermogen is dan: P = U x I = 5 x 1,52 = 7,6 mW.

Aan het andere eind van de sectie sluit ik een draad aan die verbonden is met een Sectietrigger. Dat is een elektronische schakeling die een onregelmatig signaal tussen 0 en 5 V= omzet naar een uitgangssignaal dat twee standen kent: laag en hoog: 0,2 en 3,4 V. Dat zijn gemiddelde waarden. De hoogste waarde bij laag is 0,4 V, terwijl de laagste waarde bij hoog 2,4 V is. Het 'gat' van 2 V tussen die waarden garandeert een stabiel uitgangssignaal.

Het voordeel van het gescheiden aansluiten van beide draden op de sectie is dat een losgeraakte rail ook door het systeem 'gezien' wordt. Vooral bij modulaire modelbanen is dat van belang.

De sectietriggers verwerken maximaal 6 of 12 individuele bezetmeldersignalen.

De 13 secties van de 9e module zijn inmiddels op de bijbehorende weerstandsborden en sectietriggers aangesloten.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
De weerstanden zijn inmiddels op de weerstandsborden gesoldeerd. De leverancier had geen weerstanden van 3k3 op voorraad. Wel 3k44 = 3.440 Ω. -> oranje - geel - geel - bruin + nog een ring voor de tolerantie.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Configuratie van de OC32

De juiste DIP-schakelaars en de behuizingen zijn inmiddels gearriveerd en gemonteerd. Bij de eerste OC32 op deze module (OC32-6) heb ik twee IC's met Sink-drivers in de betreffende voetjes gestoken. Die Sink-drivers schakelen de drie dwergseinen op de linkerkant van de module naar massa (0 V= / GND). Als je een nieuwe OC32 aanschaft dan zitten er standaard al vier van dit soort IC's in.

Op de andere twee plaatsen voor Sink-drivers komen naderhand weerstandsbanken van 1 kΩ. De betreffende aansluitingen zijn bestemd voor de alternatieve bezetmelders en de eindschakelaars van de wisselservo's.

De rode DIP-schakelaars heb ik ingesteld op adres 6. Dat gaat aan de hand van een tabel in de handleiding van de OC32. Maar dat kan evengoed uit het hoofd. Daarbij moet je even opletten dat het hier om negatieve logica gaat. Dus schakelaars uitzetten in plaats van aanzetten. De schakelaars hebben de nummers 1 t/m 4. Maar hebben de waarden van respectievelijk: 1, 2, 4 en 8. Daarom staan de middelste schakelaars uit, want 2 + 4 = adres 6.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Verdeling van de aansluitingen 1

In totaal moeten er 12 bezetmelders, 5 ontkoppelaars, 11 wisselservo's, 22 eindschakelaars (van de wisselservo's) en 6 seinen (met 4 aansluitingen) worden aangesloten. In totaal gaat het dus om 12 + 5 + 11 + 22 + 6 x 4 = 74 aansluitingen. Elke Sink-driver of weerstandsbank heeft 8 aansluitingen. Daardoor zijn er 10 IC's nodig. In één OC32 kunnen (normaliter) 4 IC's geplaatst worden. Daardoor zijn bij deze module een drietal OC32's nodig.

Alleen bezetmelders en eindschakelaars kunnen direct met elkaar op één IC worden aangesloten, omdat ze beide een weerstandsbank van 1 kΩ nodig hebben. Als het echt nodig is dan kan het gecombineerd worden met servo-aansluitingen, want die hebben 220 Ω nodig. Maar dan moeten de bezetmelders en eindschakelaars een extra externe weerstand van ca. 750 Ω krijgen. Omdat ik 3 x 32 - 74 = 22 aansluitingen over heb, verwacht ik dat ik die truc niet moet gaan toepassen.

Doordat ik OC32-6 al heb ingedeeld met 12 bezetmelders, 3 seinen en 4 eindschakelaars, blijven er 5 ontkoppelaars, 11 wisselservo's, 18 eindschakelaars en 3 seinen (met 4 aansluitingen) over. Dat zijn dan 5 + 11 + 18 + 12 = 46 aansluitingen. Met de resterende 2 x 32 = 64 aansluitingen gaat dat vast lukken.

Bij het oplossen van dit soort problemen (verdeling van de beschikbare aansluitingen) heb ik vroeger geleerd dat je een probleem in stukken moet verdelen. Het liefst knippen in twee delen. Want zo gaat dat bij knippen. Die delen kunnen even groot zijn, maar dat is niet noodzakelijk. Je moet daarbij natuurlijk wel een beetje slim knippen.

In feite heb ik dat al voor een deel gedaan door OC32-6 te bestemmen voor de terugmelders en wat aanvullende eindschakelaars met daarnaast een drietal seinen die hun aansluitingen daar in de buurt hebben. Daarbij ging het om het 'afknippen' van de terugmelders.

Bij het restant doet zich weer zo'n gelegenheid voor. Het gaat daarbij om de ontkoppelaars.

De elektromagnetische ontkoppelaars mag je niet rechtstreeks op een OC32 aansluiten, want die trekken teveel stroom (ca. 1 A), terwijl slechts 500 mA (= 0,5 A) toegestaan is. Bij de (oude) OC32 kun je dan het beste een externe DS32 toepassen. Daarin kun je transistoren solderen die een grotere stroom kunnen verwerken. -- Bij de OC32/NG gaat dat eenvoudiger door een sink-driver te vervangen door een opsteekmodule in de OC32/NG. -- Bij de aansluiting van de 5 ontkoppelaars (zwarte draden rechtsonder) blijven er 3 aansluitingen ongebruikt over. Die 3 aansluitingen kan ik later eventueel gebruiken voor het schakelen van de perronverlichting.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Verdeling van de aansluitingen 2

Zodoende blijven er 11 wisselservo's, 18 eindschakelaars en 3 seinen (met 4 aansluitingen) over. Dat zijn dan 11 + 18 + 12 = 41 aansluitingen, terwijl er nog 56 aansluitingen beschikbaar zijn.

Die verdeling is een lastige. Dat komt door:
a)   de noodzakelijkheid van het combineren van servo's van een Engels wissel op één OC32;
b)   de wens om het gevraagde stuurvermogen naar de wisselservo's te beperken.

ad a) iTrain combineert de twee aandrijvingen van een Engels wissel op één adres in de OC32. Daartoe worden een viertal Aspecten gebruikt.
ad b) Bij overloopwissels (A/B-wissels) stuur ik het B-wissel aan door gebruik te maken van de (eind-)positie van het A-wissel. Die posities leid ik af van de stand van de eindschakelaars van het A-wissel. Daardoor moeten de eindschakelaars van het A-wissel ook op de OC32 van de servo van het betreffende A-wissel aangesloten worden. Het effect is dat een A-wissel en een B-wissel na elkaar schakelen.

De knip (= verdeling) heb ik op basis van de wisseldiagonalen gemaakt. Eerst vul ik OC32-8 in, want die heeft nog alle 32 aansluitingen beschikbaar. De OC32-7 heeft nog maar 24 in te vullen aansluitingen over. Daarom worden de (vier) wissels van linksonder naar rechtsboven met hun (acht) eindschakelaars op OC32-8 aangesloten. Daartoe zijn 2 IC's nodig. Tevens worden daar de resterende drie seinen bij OC32-8 ingedeeld.

Daarna is het restant aan de beurt om ingedeeld te worden. Op OC32-7 zijn na de toewijzing van de ontkoppelaars nog 24 aansluitingen over. Er moeten nog 11 - 4 wissels en 18 - 8 eindschakelaars = 7 wissels en 10 eindschakelaars worden toegewezen. Dat gaat precies, want de wissels worden via een weerstandsbank van 220 Ω aangesloten. Daarna is er nog plaats voor 16 eindschakelaars terwijl er maar 10 resteerden.

P.S. Aan de rechter kant van de tekening 'ontbreken' diverse zaken. Die komen op de volgende module.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Vergelijking van OC32 met andere interfaces

Bij de vergelijking met andere interfaces heb ik gegevens verzameld van de volgende leveranciers (alfabetische volgorde):
a)   Digikeijs
b)   Littfinski (LDT)
c)   RoSoft
d)   VPEB: OC32

ad a) Bezetmelders: 1x DR4088OPTO -> 1x 48,95
Eindschakelaars: 1x DR4088LN-GND_BOX -> 1x 98,50
Servo's: 3x DR4024 -> 3x 26,99
Seinen en ontkoppelaars: 2x DR4018 -> 2x 36,50
totaal: € 301,42

ad b) Bezetmelders: 1x RM88-N-O-BFG -> 1x 39,90/49,90/53,30 (4,80)
Eindschakelaars: 2x RM-88-N-BFG -> 2x 27,90/37,90/41,50 (4,80)
Servo's: ? -> Digikeijs: -> 3x 26,99
Seinen: 2x LS-DEC-NS-BFG -> 2x 42,90/53,50/56,90 (4,80)
Ontkoppelaars: 2x SA-DEC-4-MM-BFG -> 2x 38,50/46,90/50,50 (4,80)
totaal: € 432,07

ad c) Bezetmelders: 1x s88LN + 1x s88-n -> 1x 28,50 + 1x 22,50
Eindschakelaars: 2x s88-n -> 2x 22,50
Servo's: 6x ServoSwitch -> 6x 30,00 incl servo's – 11x 5,00
Seinen: 2x SDD(8)cijferbak -> 2x 38,00
Ontkoppelaars: 1x WDD -> 1x 38,00
totaal: € 335,00

ad d) 3x OC32/NG -> 3x 85,95/93,95
Bezetmelders: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Eindschakelaars: 2x weerstandsbank 1 kΩ -> 2x 1,50
Servo's: 2x weerstandsbank 220 Ω -> 2x 1,50
Seinen: 4x Sink-driver -> aanwezig
Ontkoppelaars: 1x ADM-SI -> 1x 13,90
totaal: € 304,75

Aantal kastjes bij:
a)   Digikeijs              9
b)   Littfinski (LDT)   10
c)   RoSoft               13
d)   VPEB: OC32        3
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Voorlopig overzicht

Inmiddels ben ik zo'n beetje op ¾ van de werkzaamheden aan deze module. De bedrading van het linker gedeelte is klaar. Twee van de drie OC32's zijn aangesloten. De bijbehorende bedrading is gebundeld met bindbandjes. Soms moesten bundels opengeknipt worden om een paar draden toe te voegen. Daardoor ben je zo 100 van die bindbandjes verder.

De witte verticale UTP-kabel op de eerste foto is voor de RS485-aansluitingen van de OC32's. Het samenvoegen van de aansluitingen van twee van deze kabels op de OC32 is een uitdaging. Zie 2e foto. Gelukkig is er bij de OC32/NG een andere oplossing aanwezig. Gewoon de connector van de UTP-kabel in één van de twee aansluitingen op de OC32/NG steken.

Op de 4e en 5e foto zijn veel draadslierten zichtbaar. Er komen er nog vele bij.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Eindfase van het bedraden

Het aantal draadslierten neemt eerst nog toe. Daarna volgt het bundelen van aansluitingen vanaf weerstandsborden, servo-aansturingen en eindschakelaars van servo's.

Als eerste heb ik de vier oranje draden van de servo-aansturingen aangesloten.

Het probleem bij de eindschakelaars is dat het maakcontact in het midden zit en het gemeenschappelijk contact (common) aan de bovenkant. Daardoor is het handiger om de (witte) draden naar de OC32 eerst aan de middelste contacten van de eindschakelaars te solderen. Daarna zijn de (zwarte) draden van de gemeenschappelijke contacten aan de bovenkant aan de beurt. Die draden worden op een decentraal punt van de 0 V= (GND/massa) op afzonderlijke aansluitingen van een weerstandsbord gesoldeerd.

De overige draden die op weerstandsborden zijn aangesloten, komen vanaf een drietal lichtseinen. Nog 20 draden op connector X25 van OC32-8 solderen.
Re: 10 wissels op 9e module
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Je maakt er wel werk van Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Er is nog veel werk te doen, Peter. De software heeft nieuwe uitdagingen.

Softwarematige instellingen

Daartoe behoren instellingen in:
a)   de OC32's;
b)   het iTrain-bestand.


ad a) In de OC32's moeten de volgende categorieën van instellingen worden voorzien:
1)   Ingangen vanuit de eindschakelaars van de wisselservo's;
2)   Ingangen vanuit het railbezetmeldingssysteem;
3)   Uitgangen naar ontkoppelaars;
4)   Uitgangen naar perronverlichting;
5)   Uitgangen naar seinen;
6)   Uitgangen naar wisselservo's.

De basisdefinities van deze soorten staan in een reeds gedefinieerde bestanden:
•   OC32Devices Generic 20150610.def
Daarin staan definities voor de punten 1 t/m 4 en 6:
ad 1) en 2) "Dev","(1)Gen: Feedback"
ad 3) en 4) "Dev","(1)Gen: On/Off"
ad 6)          "Dev","(1)Srv: Servo Turnout"

•   OC32Devices NL 20130305.def
Daarin staan definities voor punt 5:
"Dev","(3)NL: 3 kleuren dwerg"
"Dev","(4)NL: 3 kleuren + cijfer"

ad 1) Kan zonder meer toegepast worden. De gebruikte teksten heb ik echter overal naar het Nederlands vertaald. Low Active is aangevinkt en beide delay (debounce) staan op 4.
ad 2) Low Active is niet aangevinkt, want het betreft een TTL-signaal. Beide delay (debounce) staan op 4.
ad 3) en 4) Geen bijzonderheden.
ad 5) Daar heb ik een aangepaste definitie voor gemaakt, want ik heb er een witte rangeerlamp voor vrijgave rangeren onder zitten.
ad 6) De instellingen heb ik aangepast. Dat heb ik gedaan omdat er nieuwe firmware voor de OC32 beschikbaar is: OC32_3200.acy. Daarmee kan een Auto suspend worden toegepast.
Uiteraard moet ook OC32config aangepast worden naar Release 3.20. Het voordeel van Auto suspend is dat je geen tijd meer behoeft in te stellen waarna Suspended uitgevoerd wordt. Dus een vinkje zetten bij: Auto suspend; en het vinkje bij Suspended weglaten.

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Aangepaste definities voor de OC32

Aangezien al deze definities vaak worden toegepast heb ik diverse aanpassingen in de betreffende definities gemaakt.
ad 1) aanpassing: "Cfg",5,0,0,4,4 (wellicht was dat al zo)
ad 2) aanpassing: "Cfg",4,0,0,4,4
ad 5) nieuw (daarbij wordt groen via geel aangestuurd; groen naar rood gaat direct):
"OC32DeviceDefinitions/NL/dwerg-rangeer"

"Dev","(4)NL: [Bediend] 3 kl. dwerg + rangeer"
  "Pin",0,2,0,"[N+0]=Rood"
  "Cfg",2,31,1,13
    "Asp",0,"Groen"
      "Ins",0,30,0,4,0,0
      "Ins",1,102,0,0,40,0
      "Ins",2,30,0,2,0,0
    "Asp",1,"Rood"
      "Ins",0,30,0,1,0,0
    "Asp",2,"Geel"
      "Ins",0,30,0,4,0,0
    "Asp",3,"Geel knipper (75)"
      "Ins",0,30,0,0,0,0
      "Ins",1,26,2,24,0,0
    "Asp",4,"Rangeer"
      "Ins",0,30,0,8,0,0
    "Asp",5,"Rood knipper"
      "Ins",0,30,0,0,0,0
      "Ins",1,96,127,31,20,0
      "Ins",2,96,127,0,60,0
  "Pin",1,2,0,"[N+1]=Groen"
  "Cfg",2,0,1,13
    "Asp",0,"(R) Geel"
      "Ins",0,1,31,2,0,0
    "Asp",1,"(R) Geel knipper"
      "Ins",0,1,31,3,0,0
  "Pin",2,2,0,"[N+2]=Geel"
  "Cfg",2,0,1,13
    "Asp",0,"(R) Rangeer"
      "Ins",0,1,30,4,0,0
    "Asp",1,"(R) Rood knipper"
      "Ins",0,1,30,5,0,0
  "Pin",3,2,0,"[N+3]=Rangeer"
  "Cfg",2,0,1,13

"End"

ad 6) aanpassing: "Cfg",1,64,26,64,20,127,127,50,64,0,64,0

Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
ad b) In iTrain kom ik een probleem tegen bij het aansturen van een Engels wissel met twee aandrijvingen. Bij Uitvoerapparaat OC32X Aspect krijg ik maar één Poort tot mijn beschikking. Wel zijn er bij Toestandstoewijzing een viertal Aspecten: 0..3. Daardoor moet ik in de OC32 bij de Aspecten 2 en 3 een sprongopdracht (Jump) naar de tweede servomotor plaatsen. Daarbij is het noodzakelijk dat die 2e servomotor op dezelfde OC32 is aangesloten. Bij de drie Engelse wissels heb ik er voor gekozen om die tweede servomotor op één pinnummer hoger (+1) aan te sluiten.

Om te voorkomen dat beide motoren tegelijk schakelen, heb ik voor de aansturingen van de 2e motor een wachttijd van ca. 5 s ingevoegd.
De aanvullende opdrachten bij de eerste servomotor zijn:

"Asp",2,"Recht 2e servo"
  "Ins",0,102,0,0,4,2 -> dat is: Wait = Wacht 4x 1,28 = 5,12 s
  "Ins",1,1,1,0,0,0 -> dat is: Jump 1 0 0 x
"Asp",3,"Krom 2e servo"
  "Ins",0,102,0,0,4,2
  "Ins",1,1,1,1,0,0 -> dat is: Jump 1 1 0 x
          │ └── Jump                       │ │ └── Instructienummer
          └──── Instructienummer    │ └──── Aspectnummer
                                                   └────── Pin Offset: +1

Bij de wachttijd geldt voor het laatste cijfer:
0 = 0,02 s
1 = 0,16 s
2 = 1,28 s
3 = 10,24 s

De stappen 1, 2 en 3 zijn steeds het 8-voudige van de vorige stap.
Max. tijd: 63x 10,24 = 10 minuten 45,12 s.
Re: 10 wissels op 9e module
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Hoi Martin,

Knap hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt, ik zie door de bomen het bos niet meer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 10 wissels op 9e module
Martin,

Je geeft een hoop tekst en gebruikers hebben daar niet zo veel aan (vind ik). Zie ook wat Peter schrijft.

De OC32 kent nette menu's in OC32Config wat veel meer duidelijkheid schept en die ook nog eens in de handleidingen staan. Als je wilt dat gebruikers iets leren kun je beter schermprints laten zien van instellingen en daar toelichting op geven.



Gr, Ben.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2012

offline
Re: 10 wissels op 9e module
ik dacht even dat ik op een wiskunde-forum was terechtgekomen >:-D


neen, Martin,het is heel interessant en met beeldjes (of filmpje) zou het beter om te volgen zijn (zoals Ben al aangeeft);


mvg,
Michel
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Ben en Michel,

Bedankt voor de opmerkingen. De aanvullende opdrachten in mijn vorige bijdrage heb ik omgezet naar twee schermafdrukken. Ook van de aspecten 0 en 1 heb ik een schermafdruk gemaakt. Van het geheel heb ik een def-bestand gemaakt voor het aansturen van 2 servomotoren vanuit één adres. Daarbij worden uiteraard 2 adressen in beslag genomen.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Analyse van OC32-opdrachten

In de vorige bijdrage staan een viertal schermafdrukken van de 4 aspecten van het Engels wissel. Voor een samenhangend overzicht gebruik ik een speciaal Excel-bestand: OC32prog.xlsx.

In tabblad Analyse staat een samenhangend overzicht van de instructies.
In tabblad Pre-Ana staat het een en ander over de gebruikte servo's.
Re: 10 wissels op 9e module
Lid sinds: 2017

offline
Re: 10 wissels op 9e module
Analyse van de opdrachten naar het dwergsein met rangeerlamp

In de 2e schermafdruk zijn de sprongopdrachten (Jump) te zien. Die zijn bedoeld voor het geval er niet met één adres plus aspecten wordt gewerkt, maar met afzonderlijke adressen met twee standen per adres. Zoals dat bij wissels het geval is. Op die manier kun je toch/ook 6 seinbeelden (0..5) aansturen.

Kolom O -> bit 0 met getal 1 -> rood
Kolom P -> bit 1 met getal 2 -> groen
Kolom Q -> bit 2 met getal 4 -> geel
Kolom R -> bit 3 met getal 8 -> wit