Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen

Gestart door m.bouhuis zaterdag 06 juni 2020, 18:21:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Goedendag allemaal,
Ik heb 2 Marklin  loc's, de ene met 4 dips en de andere met 8 dips schakelaars.
Wat ik ook probeer met verschillende cijfers en adres cijfers, ik krijg deze twee loc's niet aan de praat.
Ik werk met een MS 2,gisteren de nieuwste update gehad.
Ra ra wat nu?

Mvg Mart
,
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Dipswitches in de juiste stand zetten.
Deze kan je vinden in de gebruiksaanwijzing.
Indien van toepassing, moet bovenleiding schakelaar op beneden staan.
In database van controller MS2 het catalogus nummer opzoeken om de locomotief te selecteren en aan te maken.
En als je een losse aansluiting naar de rails hebt is het zeer belangrijk dat de rode draad op de midden geleider zit. De Deltamodule en andere decoder kunnen van de eerste generatie zijn, en die luisteren niet als je de aansluitdraden per ongeluk verwisseld hebt.

Succes.

Mvg. Marcel
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Je hebt het juiste adres? Niet toevallige on en off verwisseld forum lid Kned heeft een nr generator voor de dipswitches.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
De ene loc loopt wel analoog.
Dit als aanvulling.
De dipstanden combinaties via de site op het internet gehaald.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
In de database staan deze loc,s met de nummers van de doos niet.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Jazeker
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Geef de catalogusnrs maar.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Dat zijn de nummer:83496—3350—37844.
Ik hoop dat je daarmee wat kunt doen?
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Zie link in m'n onderschrift naar een pagina waarin je eenvoudig de dipswitch adressen kan zien.

Koen
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Deze site had ik ook gevonden,maar wat voor een combinatie ik ook doe er zit geen bewegingen in deze loc's
Wie het weet mag het zeggen,wel raar dat de ene loc analoog wel doet?

Gr Mart
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Dag Mart.
Ik heb dit soort problemen ook weleens gehad en kon dit soms oplossen door de dip switches een aantal keren heen en weer te schuiven.
Natuurlijk lukt dit niet altijd maar is het proberen zeker waard en een kleine moeite./

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Check anders de motor van de lok die helemaal niet loopt met een 9-volts batterij. Dan kan je dat uitsluiten als probleem (wanneer de motor draait dan hè).

Als je iemand zou kennen met een ecos centrale dan kunnen je loks daar een voor een op de baan, de centrale kan dan uitlezen of er een digitale lok op het spoor staat (en wat zijn adres is).
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Aan die batterij had ik niet zo gauw gedacht,perfect idee.
De 3 loc motoren lopen prima via de batterij, dat kunnen we dus concluderen.
Maar ja nu verder?

mvg Mart
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Ik woon in Haarlem.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Volgens de wiki zit er oorspronkelijk in de 83496 een 6603 delta decoder en in de 37844 een 6090 fx decoder. Beide kun je met een MS 2 gebruiken, daar ligt het niet aan.

Dat de 37844 niet in de database van jouw MS 2 staat verbaast me. Een gangbaar model met een fx decoder, dat moet er gewoon in staan. Bij mij staat 'ie er wél in. De 83496 daarentegen zie ik ook niet.


Citaat van: pitsar op maandag 08 juni 2020, 15:15:50Als je iemand zou kennen met een ecos centrale dan kunnen je loks daar een voor een op de baan, de centrale kan dan uitlezen of er een digitale lok op het spoor staat (en wat zijn adres is).

Is een CS 3 ook goed  ;)?

Mart, je hebt een pb.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Zeker wel! Maar ik wist niet voor zeker of een cs die functionaliteit bezit (nu wel Rob  :thumbup:  :D ).
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Loks met dipswitches kun je niet uitlezen alleen de nieuwere FX decoder.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Niet toevallig de rode en bruine draad omgewisseld?

De delta is vermoedelijk met de decoderchip 701.13. De andere zou ook kunnen (6090 fx). Als dat zo is hebben ze het oude Motorola formaat.
Ik ken de MS2 niet, maar moet je daar nog iets voor instellen? Ik zie in de handleiding alleen MM en MFX. Maar niks over MM1 en MM2.

Meine


Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
83496
Delta, 4 dipswitches, zou op adres 78 moeten staan (on: 1 - - -)
Aanmelden op centrale via database.
Voor de Delta-loc kiezen bv. 3496.
Daarna kan je naam, enz veranderen via het menu bewerken.

3350
conventioneel; hier zal een decoder in moeten.

37844
Digitaal, Moterola II (60901) 8 dipswitches, zou op adres 50 moeten staan. (on: - - - 4 - - - 8)
Aanmelden op centrale via database (37844)
of loc kiezen bv. 3684.
Daarna kan je naam, enz veranderen via het menu bewerken.


mvg  Marcel
Je MS2 moet wel op MM staan. (Moterola)
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Beste allemaal,
Dank zij Rob en zijn kennis van het programmeren van de MS2, heeft hij toch de loc's weer aan het rijden gekregen.
Ook had Rob nog verschillen adressen die we gebruikt hebben.
Langs deze weg wil ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken om tot een oplossing te komen van deze
Loc's.
mvg Mart
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Het bleek niet eens nodig om de CS 3 in te schakelen. Mart had vier onwillige locs, uiteindelijk hebben we ze allemaal aan het rijden gekregen met zijn eigen MS 2.

Als eerste de 37844 gepakt. Als enige op de rails en vervolgens in de MS 2 een nieuwe loc aangemaakt door de 37844 uit de database te selecteren was voldoende, hij reageerde meteen. Dat betekent dat hij nog steeds op het fabrieksadres staat, ofwel adres 50.

Dan de tweede, een oude BR 41 die in dit topic niet eerder is genoemd. Lok automatisch laten herkennen door de MS 2 werkte niet. Tweede poging was het aanmaken van een nieuwe loc, MM2, en de meest voorkomende adressen geprobeerd. Bij 78 was het raak, daarmee kon het licht aan- en uitgezet worden en kon de loc rijden, zij het alléén maar vooruit. Nadere inspectie leerde dat de wielstellen onder de tender niet goed zaten. Een paar zaten scheef en één wielstel zat bovendien veel te hoog. Ik denk dat deze lok maar eens een bezoekje moet brengen aan een stamtafel, hopelijk is daar dan iemand die het kan helpen oplossen.

De 83496 lukte op dezelfde manier: nieuwe loc aanmaken, MM2, en dan maar adressen proberen. Met 24 was het bingo.

De vierde tenslotte bleek de simpelste. Het was een 3350, een oudje waar pas later een decoder was ingebouwd. Als eerste maar eens geprobeerd of de MS 2 hem automatisch herkende, en zowaar, dat lukte. Het enige detail is dat ik niet meer aan dacht om het adres op te zoeken, dus dat weten we nu niet. Maar zolang er maar geen adres dubbel gebruikt wordt, maakt dat niet uit. Mocht er in de toekomst nog eens een nieuwe loc in de MS 2 aangemaakt worden die toevallig een adres blijkt te hebben dat al in gebruik is, meldt de MS 2 dat wel weer.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 10 juni 2020, 14:37:59
de meest voorkomende adressen geprobeerd

Maar... hoe vind je het adres als je het echt helemaal niet weet? Stomweg allemaal proberen??
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Ja, maar niet in willekeurige volgorde. Een oude 6603 Delta decoder kent maar 15 mogelijke adressen, bij fx zijn het er al 80. Er zijn er echter 4 die heel vaak gebruikt worden bij zowel Delta als fx-decoders: 24, 60, 72 en 78. Bovendien wil Märklin bij fx-decoders nog wel eens de Baureihe gebruiken: een BR 50 krijgt dan bijvoorbeeld adres 50. Pas als het een willekeurig ander adres is, zou je er bij een fx-decoder gemiddeld zo'n 40 moeten uitproberen, en dat alleen als het automatisch herkennen door de centrale niets opgelevert.

In dit geval ging het voorspoedig met alleen de MS 2. Misschien is de CS 3 beter in het automatisch herkennen dan de MS 2, dat weet ik niet. Het was niet nodig om het te proberen. De twee locs die we door uitproberen aan het rijden hebben gekregen reageerden immers al op respectievelijk 78 en 24.
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Marklin loc’s niet aan het lopen te krijgen
Bedoeld als aanvulling op het bovenstaande: meer moderne decoders (Esu Lopi's, Märklindecoders, enz) dan waar hier sprake van is worden standaard uitgeleverd met adres 3. Is een afspraak, omdat je je anders idd wild zou kunnen zoeken naar het nummer.

Groet, Patrick