Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

faller fun schiff

Gestart door josje40 zondag 07 juni 2020, 20:15:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
faller fun schiff
Lid sinds: 2007

offline
faller fun schiff
Hoi
Na lange tijd van stilstand mijn faller fun schiff weer eens willen laten draaien.
De laatste keer deed alles nog goed maar nu blijft hij maar doordraaien. M.a.w. hij gaat niet meer op en neer.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen.
Gr.     Jos
Re: faller fun schiff
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: faller fun schiff
Artikel 140420? Zie handleiding (te downloaden op de website van Faller).
Mogelijke oorzaken:
- Reedsensor foutief aangesloten of ontbreekt
- Magneet ontbreekt
- Afstand tussen magneet en reedsensor te groot
Re: faller fun schiff
Lid sinds: 2007

offline
Re: faller fun schiff
Met de handleiding in de hand heb ik dat allemaal na gelopen
Re: faller fun schiff
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: faller fun schiff
Hoewel ik in kermissen in het geheel niet geïnteresseerd ben en ook geen idee heb hoe dat scheepje van Faller funktioneert toch even een voorzetje.
Uit voorgaande postst leidt ik af dat de reedsensor ism de magneet er voor zorgen dat de beweeg richting van het schip wordt veranderd. De reedsensor wordt bekrachtigd op het moment dat de magneet er langs ligt. Deze geeft dan een schakelpuls aan een (bistabiel) omkeer relais? Wordt het aangedreven door een motor of magnetisme?
Meten is weten. Met een eenvoudige multimeter kun je controleren of de reedrelais schakelen wanneer er een magneet langs wordt gehouden. Reedrelais kunnen ook defect zijn, zeker wanneer het glasomhulsel is beschadigd.
Wanneer er een schakelpuls wordt afgegeven kun je meten of het omkeerrelais wel schakelt. Deze metingen doe je met een afgekoppelde aandrijving, dus even de draadjes daarvan losmaken.