Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 33263 keer)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #350 Gepost op: donderdag 05 augustus 2021, 15:26:44 »

Op de laatste tekening, bij klimspiraal naar schaduwstation lijkt het alsof de bochten tegengesteld aan elkaar zitten. Daar moet een recht stukje tussen, jij zegt dat er een stukje tussen zit van 6 a 7 cm, dat is ruim genoeg. Het moet zodanig lang zijn dat het draaistel zich goed recht kan zetten.

Ja klopt, er zit ind. een stukje van 7-8 cm tussen, is ind. lastig te zien op die foto.. Hierbij " het bewijs "  :D ;)
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #351 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:03:58 »

3D impressie van klimspiraal 1 ( 8 wentelingen ) , schaduwstation ( 10cm vd grond ) & opstelemplacement ( 1.10m vd grond ).
Grtz Kevin

Bernardo

• Gast
« Reactie #352 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:17:27 »

Even een nieuwsgierige vraag, maar als het schaduwstation 10 cm boven de grond ligt, komt de klimspiraal ook uit op die hoogte. Hoe kom je dan erbij, als er iets mis gaat in de spiraal? En ben je niet bang, dat stof opgewarreld door het lopen je schaduwstation bevuild?

DaStig

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #353 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:38:52 »

wow ... da is een behoorlijk eind naar beneden om in dat schaduwstation te geraken. Een trein er naartoe ga je behoorlijk lang "kwijt" zijn.

Mss een gekke vraag, maar waarom heb je dit schaduwstation zo ver onder het andere zitten? Ik zou denken: je hoofdbaan op 1m boven de grond, eerste schaduwstation daar iets van een 25cm onder, en je 2de daar dan nog eens 25cm lager, samen iets van een 50cm (met iets meer speling kom je op 60cm). Dus, onderste station op 40cm boven de grond. Is een redelijk verschil met die 10cm boven de grond.

Bijkomend, wat is het dalingspercentage van je spiraal, en dan vooral de binnenste baan.

Grts

Dennis & Co.
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer in de garage ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #354 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:49:58 »

Das pas n klim spiraal zeg 😂👌
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #355 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:53:54 »

Even een nieuwsgierige vraag, maar als het schaduwstation 10 cm boven de grond ligt, komt de klimspiraal ook uit op die hoogte. Hoe kom je dan erbij, als er iets mis gaat in de spiraal? En ben je niet bang, dat stof opgewarreld door het lopen je schaduwstation bevuild?

Daar ben ik nog over na aan het denken. Ik dacht aan de voorzijde misschien aan 4 lagen uitneembaar op het rechte stuk ( 24360 / 24188 ). Voor de stof dacht ik aan plexiglas uitneembare " ramen " om de spiraal heen.

wow ... da is een behoorlijk eind naar beneden om in dat schaduwstation te geraken. Een trein er naartoe ga je behoorlijk lang "kwijt" zijn.

Mss een gekke vraag, maar waarom heb je dit schaduwstation zo ver onder het andere zitten? Ik zou denken: je hoofdbaan op 1m boven de grond, eerste schaduwstation daar iets van een 25cm onder, en je 2de daar dan nog eens 25cm lager, samen iets van een 50cm (met iets meer speling kom je op 60cm). Dus, onderste station op 40cm boven de grond. Is een redelijk verschil met die 10cm boven de grond.

Bijkomend, wat is het dalingspercentage van je spiraal, en dan vooral de binnenste baan.

Grts

Dennis & Co.

De reden hiervoor was eigenlijk om ruim 50cm tussen de 2 schaduwstations te houden, ivm. ruimte voor het bovenlichaam, mocht er iets gebeuren. Dalingspercentage binnenspoor is 2.4%.
Grtz Kevin

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #356 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 10:57:34 »

Hi  ??   (Flyingkoekkoek)

Kijk eens bij Peter "De Geluidsman" (hier op het Forum) die heeft een handig en uitneembaar systeem gemaakt om in de spiraal te komen.
Zelf hou ik mijn onderkant van de spiraal (en onderste schaduwstation) hoger zodat ik er vanonder in kan.

groet
Harald

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #357 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 11:00:30 »

@Harald,

Kevin is de naam ;)

thnx, ik ga eens kijken. Hoever heb jij jou klimspiraal van de grond dan om " erin te kruipen " ? En heb jee ook 2 schaduwstations boven elkaar ? Zoja wat is hier dan de tussenruimte van ?
Grtz Kevin

Haradigi

• Vaste Inboedel
« Reactie #358 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 11:12:26 »

Hi Kevin,

Al veel gebouwd maar met de sporen ben ik nog in de teken fase (zie mijn droom hieronder), op dit moment er mee bezig hoe in en uit de spiraal te rijden.
Het worden twee schaduw stations die onder de baan hangen met +/- 25 cm ertussen (5-7? sporen breed).

groet
Harald

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #359 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 14:43:48 »

Op basis van bovenstaande comment toch nog eens gaan nadenken over de klimspiralen... Er is een nieuwe opzet geboren... namelijk;

1. een klimspiraal rechtsboven op de noorzijde van de baan, welke op 50-60 cm van de grond komt te liggen, daarna 4 wentelingen heeft & uiteindelijk tegen de achterwand de laatste stijging maakt naar linksboven ( ingang station ).

2. een klimspiraal rechtsbeneden op de zuidzijde van de baan, welke op 50-60 cm van de grond komt te liggen, daarna 4 wentelingen heeft & uiteindelijk voorlangs de laatste stijging maakt naar linksbeneden ( ingang emplacement ).

Hiermee kan ik bij beide spiralen makkelijker werken mocht dit nodig zijn en blijven de stijgingen toch nog beperkt tot 2.5%.

Momenteel aan het uittekenen, dus plaatjes volgen nog...
Grtz Kevin

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #360 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 15:04:31 »

Hi Kevin
Ik heb ook enkele klimspiralen en schaduwstations. De afstand tussen de bovenzijde ( plaat) vd baan bedroeg initieel 25 cm , maar dat is krap hoor als je iets moet doen aan rails of locs. Heb nu 35 cm en dat is toch comfortabeler.
De afstand tot de grond is 60 cm, daar kan ik net onderdoor kruipen indien nodig
Hoop dat je er wat aan hebt
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #361 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 15:07:25 »

Hi Kevin
Ik heb ook enkele klimspiralen en schaduwstations. De afstand tussen de bovenzijde ( plaat) vd baan bedroeg initieel 25 cm , maar dat is krap hoor als je iets moet doen aan rails of locs. Heb nu 35 cm en dat is toch comfortabeler.
De afstand tot de grond is 60 cm, daar kan ik net onderdoor kruipen indien nodig
Hoop dat je er wat aan hebt

Ja ik ga die hoogte vanaf de grond ook hanteren... en de tussenruimte wordt dan 40cm ind. Dat moet wel lukken hoop ik zo! :)
Grtz Kevin

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #362 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 16:04:33 »

Als je op 70 van de grond blijft kunnen overal je Ikea kastjes eronder.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #363 Gepost op: zaterdag 14 augustus 2021, 17:25:56 »

Meer plaatjes...
Grtz Kevin

Haradigi

• Vaste Inboedel
« Reactie #364 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 11:02:58 »

Hi Keven,

Prachtig hoe jij met bovenstaande "tekeningen" het inzichtelijk maakt.

groet
Harald

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #365 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 11:08:21 »

Hoi Harald,

dank je wel! Ik hoop dat op basis van deze tekeningen, het hier op het forum ook wat meer duidelijk wordt, wat mijn plannen/ideeën zijn :) Binnenkort komt er ook nog een 3D van het stationsgebouw/omgeving :)

grtz.
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #366 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 11:18:20 »

Als je op 70 van de grond blijft kunnen overal je Ikea kastjes eronder.

Daar ben ik nog naar aan het kijken.. Ik heb ind. ook kastjes van Ikea gevonden van 59cm hoog welke verrijdbaar zijn.. Maar die andere kastjes ( Malm ) zijn ind. handig ;)
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #367 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 17:33:18 »

Hi all,

Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, klopt het SH hier niet helemaal. Er is een opening tussen de railstukken en daarnaast zijn er veel passtukjes in gebruik. Graag zou ik dit aangepast willen zien naar een mooi sluitend SH met zo min mogelijk passtukjes. ( lengte baan 5.10m x 80 cm muv. de rechterhoek ivm. spiraal met R2/R3. )

Is er iemand die mij hierbij zou willen helpen? Een foto met daarin de railnummers is evt. al voldoende zodat ik dit zelf over kan nemen in Anyrail. Gebruikte rail is Marklin C-rail.

Alvast bedankt!
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #368 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 20:03:23 »

Als rechts een normale R2/R3 helix komt, raad ik aan om de aansluiting op het schaduwstation iets anders te maken: ik zou de sporen eerst onder de helix uit laten komen voordat het schaduwstation begint. Als de eerste wissels namelijk onder de helix zouden liggen, moeten ze een stijgingspercentage tegen de 3% krijgen, anders komt de helix na de eerste omwenteling bij lange na niet hoog genoeg om over de wissels te gaan.

Het onderstaande plaatje toont een mogelijke oplossing. De afwijkende rails onderin de helix is geel. De eerste wissels van het schaduwstation kunnen nog steeds niet vlak komen te liggen, maar het mag nu een stuk minder dan 3%. Overigens kwam het beter uit om de wisselstraten iets aan te passen.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #369 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 20:34:52 »

Als rechts een normale R2/R3 helix komt, raad ik aan om de aansluiting op het schaduwstation iets anders te maken: ik zou de sporen eerst onder de helix uit laten komen voordat het schaduwstation begint. Als de eerste wissels namelijk onder de helix zouden liggen, moeten ze een stijgingspercentage tegen de 3% krijgen, anders komt de helix na de eerste omwenteling bij lange na niet hoog genoeg om over de wissels te gaan.

Het onderstaande plaatje toont een mogelijke oplossing. De afwijkende rails onderin de helix is geel. De eerste wissels van het schaduwstation kunnen nog steeds niet vlak komen te liggen, maar het mag nu een stuk minder dan 3%. Overigens kwam het beter uit om de wisselstraten iets aan te passen.

Hi Rob, wowww thnx!!! hier kan ik zeker wat mee... Ik durf het bijna niet te vragen.. zou je mijn SH aan de Noordzijde ook eens willen reviewen dan.. ? Hier is de lengte 6m.

« Laatst bewerkt op: zondag 15 augustus 2021, 20:40:43 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #370 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 21:24:26 »

Misschien mis ik wat informatie. Zit er bijvoorbeeld een bedoeling achter de slingers in de sporen tussen de helix en het schaduwstation? Of is er maar een beperkte ruimte voor de 180-graden bocht aan de linkerkant? Zo niet, dan zou je praktisch hetzelfde kunnen doen als bij het vorige schaduwstation. Omdat het langer is, kun je een andere combinatie van rechten gebruiken voor de opstelsporen. De rest kan gelijk blijven.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #371 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 21:53:18 »

Hi Rob, die “ knik “ heeft te maken met de diepte van de tafel… Die is momenteel in het midden, 10cm smaller ( 1.10m ) als rechts in de hoek van de spiraal. Dat heeft te maken met de doorloop op dat stukje.. Volgens mij door hem zo te leggen past die niet op de tafel daar..?
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #372 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 23:23:56 »

Duidelijk. Ik zou die slinger echter liever wat vloeiender maken. Als het even kan, leg ik een stukje recht tussen tegengestelde bochten. Het kost nogal wat ruimte als je dat met een slinger van 60 graden doet, maar met minder kan het ook.

Bij deze een ander voorbeeld, zo kan het ook. Met als bonus een wat groter schaduwstation.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #373 Gepost op: zondag 15 augustus 2021, 23:51:19 »

Hoi Rob,

ik heb hem eens overgenomen op de huidige tafelindeling zoals die er nu ligt... Het past NET! Is wat krapjes aan... maar misschien kan ik daar nog een cm smokkelen...
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #374 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 00:02:02 »

Incl. mangaten.
Grtz Kevin

d.vanaalst

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #375 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 09:33:49 »

Hallo,

Klopt het dat ik hier een baanontwerp zie wat gelegd gaat worden met Peco 100 (streamline?) rails en puco strips van Weichen Walther? Gaaf, ik zelf ben dat ook van plan want het smoelt echt wel heel goed. En met een klein beetje extra werk zijn die puco's ook prima te verstoppen, dus ik ben benieuwd naar de vorderingen op dat vlak t.z.t..

Ook het station Dammtor en tijdperk 5/6 spreekt me erg aan. Ik weet niet of je bekend bent met het draadje van Dave bij de buren (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60206.0) wellicht ter inspiratie hoe je Dammtor zo kunt aanpassen dat het een hedendaagse façade krijgt.

De helix die je wilt gaan bouwen wordt gelegd met r2/r3? Ik weet niet of je collectie veel uit 1:87 rijtuigen bestaat, ik neem aan van wel omdat het om een tijdperk 5/6 collectie gaat, maar ik zou je om meerdere redenen toch willen aanraden om voor een r3/r4 helix willen gaan.
  • Het klimmen in een r4 gaat echt gemakkelijker dan in een r3.
  • Het hout wordt verkocht in stroken van 244 x 122cm. Dat laten zagen in stroken van 122cm scheelt veel zaag-snedes en kan dus eenvoudig in de bouwmarkt gedaan worden.
  • Als je 122cm aanhoudt, dan blijft er een mangat van grofweg 75x75cm over. Dat is wel een fijne plek om te zitten en kun je je nog enigszins in bewegen en een soldeerbout (ofzo) in hanteren.

Over de schaduwstationhoogte even dit: ik ben zelf ook gestart met het bouwen van mijn eerste H0 baan geïnspireerd op Kyllburg in de Eifel en vanwege een knik in het dak die op 105cm van de vloer begint stond ik ook voor de keuze: Eerste laag op een redelijk normale hoogte (60cm van de vloer) of een laag in het schaduwstation minder. Vanwege de grootte van de collectie is dat laatste geen optie, dus begint mijn eerste laag op 45cm van de vloer. Op zich laag, maar in mijn ogen nog net te doen. Is misschien ook een extra motivatie om de buik binnen bepaalde marges te houden ;)

Let wel: ik heb de planken nog niet vastgeschroefd omdat ik daar voor de bedrading nog bij moet. Los van de hoogte van die laag en het moeilijk manoeuvreren is, lijkt het me geen pretje en het omdraaien van de onderlaag veel gemakkelijker soldeert.

Oh ja, nog een tip over de kastjes: het was voor mij een eye-opener om de verpakkingen van de locs, rijtuigen en wagons eens in het kastje te proberen te leggen. Ik kwam er toen achter dat veel Roco-verpakkingen behoorlijk groot zijn en er weinig die kastjes pasten. Dus dat plan heb ik losgelaten en de lege doosjes zitten nu (tijdelijk?) in bananendozen.

Groet Dennis

Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #376 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 12:26:37 »

Hoi Dennis,

thnx voor je comment! Ja ik vindt de Peco code 100 icm. puco strips ook heel mooi ogen..! Ik ben nog niet bekend met het draadje van Dave, maar die ga ik nu zeker eens bekijken. De helaas is ind. R2/R3, omdat de grotere radiussen niet mogelijk zijn. Bij een R3/R4 radius in de spiraal wordt de doorloopruimte te smal tussen de platen, dus dat gaat helaas niet anders.

Het schaduwstation op 60cm vd grond komt bij mij prima uit, dus hier hoef ik verder geen modificaties aan te maken. Ik ga de draden van het schadustation zoveel mogelijk " bovenop de plaat leggen " zodat ik zo min mogelijk eronder hoef. Netjes weg werken op de plaat kan mijn inziens ook goed uitzien, het is overigens maar een schaduwstation.

Ja de dozen/doosjes die passen ind. niet allemaal in de ikea kastjes, maar dat komt wel goed. De kastjes worden meer bedoel om allerlei scenery gerelateerde items in op de gaan bergen :) .

grtz Kevin
Grtz Kevin

DaStig

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #377 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 13:53:53 »

Eey Kevin,

Je ontwerp ziet er echt goed uit. Voor onze nieuwe baan dachten we er eerst ook aan om Peco Code 100 te gaan gebruiken, maar uiteindelijk zijn we toch nog veranderd naar Tillig Elite HO, wat er nog een stuk "echter" uitziet dan de sporen en wissels van Peco. Misschien een idee om toch nog te switchen .... moet wel zeggen, de wissels van Tillig kosten iets meer, maar zijn echt wel "real to life" ... Kijk maar eens in ons draadje over onze "baan in wording", daar staan een aantal foto's van die sporen van Tillig Elite ...

Grts

Dennis & Co.
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer in de garage ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #378 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 14:36:42 »

Eey Kevin,

Je ontwerp ziet er echt goed uit. Voor onze nieuwe baan dachten we er eerst ook aan om Peco Code 100 te gaan gebruiken, maar uiteindelijk zijn we toch nog veranderd naar Tillig Elite HO, wat er nog een stuk "echter" uitziet dan de sporen en wissels van Peco. Misschien een idee om toch nog te switchen .... moet wel zeggen, de wissels van Tillig kosten iets meer, maar zijn echt wel "real to life" ... Kijk maar eens in ons draadje over onze "baan in wording", daar staan een aantal foto's van die sporen van Tillig Elite ...

Grts

Dennis & Co.

Hi Dennis, die Tillig Elite ziet er ind. fraai uit... Echter heb ik net een hele doos ( 25stks ) flexrail van Peco code 100 gekocht..  8o
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #379 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 16:06:59 »

Plek zat voor de Peco in de spiralen en de schaduwstations, of niet? Dan is de Tillig voor boven het maaiveld.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #380 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 16:44:16 »

@Peter,

Nee alles wat buiten het zicht valt wordt gemaakt van Marklin C-rail. Het zichtveld wordt dan voorzien van Peco rail. Zodra de rails de tunnels ingaat, wordt er nog een stukje peco gebruikt. Daarna komt er de Marklin 24922 ( welke normaal Marklin K met C verbindt ) welke de overgang gaat verzorgen richting de C-rail. Marklin C rail in de klimspiralen en de schaduwstations is een veel voordeligere optie dan overal flexrail & wissels van Peco.

Gezien dit toch allemaal " uit het zicht valt ", heb ik geen moeite met deze rails.
Grtz Kevin

d.vanaalst

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #381 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 17:07:38 »

@citaat  @citaat @citaat dat had ik ook. Eerst de keuze gemaakt voor peco, bleek er later Tillig Elite te bestaan. Dan ben je al te ver heen  :D

Ik ben het met je eens hoor dat draden bovenlangs netjes kunnen, maar het zijn serieus veel draden (wissels, bezetmelders, seinen, eventuele verlichting, ringleiding etc etc) maar goed, gaaf als het je lukt!

Groet Dennis
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #382 Gepost op: maandag 16 augustus 2021, 20:24:53 »

@citaat  @citaat @citaat dat had ik ook. Eerst de keuze gemaakt voor peco, bleek er later Tillig Elite te bestaan. Dan ben je al te ver heen  :D

Ik ben het met je eens hoor dat draden bovenlangs netjes kunnen, maar het zijn serieus veel draden (wissels, bezetmelders, seinen, eventuele verlichting, ringleiding etc etc) maar goed, gaaf als het je lukt!

Groet Dennis

I know, het zullen ind. veel draden worden voor de ringleiding, bezetmelders & wissels... Maar op zich ruimte genoeg op de plaat van het schaduwstation, dus ik ga er ind. vanuit dat het gaat passen  :D
Grtz Kevin

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #383 Gepost op: donderdag 19 augustus 2021, 21:50:01 »

Dag Kevin,

Heb je al over geluidsisolatie nagedacht?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij, C-rails in de schaduwstations en K-rails in het zicht.

Ik heb op alle houten platen KLIK: blauwe ondervloerplaten  van de G***a liggen, maar die zijn helaas niet meer te koop.
Daarnaast heb ik onder mijn K-rails KLIK: neopreenband   liggen en er is qua geluid een groot verschil te horen tussen de K- en de C-rails.

Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #384 Gepost op: donderdag 19 augustus 2021, 22:13:59 »

Hi Trainhenk,

Ik denk dat ik gebruik ga maken van krukstroken onder de rails. Zijn de platen die jij gebruik beter als kurk ? En waarom zijn de groene " beschikbare " platen van de G***a niet geschikt voor de demping dan ? 

Wat ervaar jij als beste geluidsdemping ? De platen of de Neopreen ?

Grtz Kevin
Grtz Kevin

DaStig

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #385 Gepost op: donderdag 19 augustus 2021, 22:35:02 »

Eey Kevin,

Bij onze nog te bouwen baan is geluid ook iets waar we vooraf goed over gaan nadenken.

Hier kan je lezen wat we van plan zijn >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.msg1435063#msg1435063

Grts

Dennis & Co

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #386 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 03:18:45 »

Eigenlijk is kurk geen (geluids)isolatie materiaal. Het kan er voor gebruikt worden net als je een schroevendraaier kunt gebruiken ipv een beitel. Oneigenlijk gebruik dus. De ondervloerplaten dienen puur als geluidsisolatie en de kleur maakt daarbij echt helemaal niets uit. Is volslagen onbelangrijk.

Het voorbeeld wat Dennis aandraagt is veruit het beste en dan kun je de kurkstroken nog vervangen door neopreenband voor een nog beter effect.
Trouwens de beste geluidsisolatie is doofheid. Ik hoor nauwelijks wat.  >:-D

Vriendelijke groet, Henk

flyerman

• Stamgast
    • Mijn Website
« Reactie #387 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 10:43:24 »

De treinen minder snel laten rijden scheelt ook behoorlijk. Dus op de juiste schaal snelheid.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 augustus 2021, 10:45:01 door flyerman »
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #388 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 11:19:49 »

@citaat
Dat is natuurlijk helemaal waar, maar je weet hoe dat gaat, haast, haast, haast er moet een schema worden gehaald. De werkdruk ligt hoog tegenwoordig, dus opschieten. En daarnaast, Michel (dacht ik toch) heeft zijn eerste miljoen (schaal)kilometers in koploper erop zitten, Dat willen anderen ook halen dus moet er nog sneller gereden worden. Märklin F1 wordt zo het nog.  :D  :offtopic:
Vriendelijke groet, Henk

Egidius

• Toffe Gast
  • *
  • Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.
« Reactie #389 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 19:44:01 »

Vaak is cruciaal voor de demping van het geluid van de treinen, de lijmsoort die gebruikt wordt. Verdunde houtlijm wordt meestal te hard en geleid het geluid door het schuim of de kurk heen.
We zijn hier Koemo ballast gaan gebruiken (omdat het zeer mooi materiaal is) en de Koemo ballastlijm. De ballastlijm van Noch en die van Anita Decor zijn ook een stuk beter voor het geluid, aangezien ook die lijm enigzins 'elastisch' blijft.
Helaas ben ik even herstellende anders kon je het bij ons even komen beluisteren.
Groetjes Egidius
Volg de bouw van onze baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.0

|ArCoMoRa|iTrain|Dcc Next|3+2Rail|

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #390 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 20:39:51 »

Dit zou een afgeslankte en versimpelde versie zijn van het baanplan. Voordeel is dat er nu veel minder Peco wissels voorzien hoeven te worden van Puco strips. Het blijft nog steeds een aardig werkje maar dan heb je straks ook wat. De baan biedt veel mooi zicht op het toekomstig materieel.
Groetjes Egidius

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #391 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 20:41:08 »

Na vandaag een dagje doorgebracht te hebben bij een vriend van me, met een zeer mooie baan in aanbouw.. heb ik meteen van de gelegenheid gebruik kunnen maken, om wat " maten op te nemen ". Zo ben ik erachter gekomen, dat een schaduwstation van 1.10m diepte met de mangaten, waarschijnlijk niet haalbaar gaat zijn, ivm. de reikwijdte...

Nu heb ik naar mijn bestaande schaduwstationplan gekeken en wat aanpassen gemaakt.. Echter heb ik nog niet het idee, dat ik nu het maximale van de plaatdiepte die haalbaar is ( 70cm ) gebruik maak... 

Hebben jullie hier nog betere ontwerpen / ideeën voor ? @speeltmettreintjes ( Rob ), jij misschien  :D

Grtz Kevin
Grtz Kevin

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #392 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:01:10 »

je kanhet voorste terugrij-spoor naast de opstelsporen leggen en dan kijken of je wat meer opstelsporen erbij kan leggen
alle spulletjes in verhuisdozen

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #393 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:06:41 »

Ik zou altijd de opstelsporen vooraan de plaat leggen.
mvgr Egidius

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #394 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:10:39 »

@Egidius,

Op basis van de eerdere ontwerpen kan ik dan geen gebruik maken van de langste opstelsporen uit dat plan… Momenteel zijn deze aan de noordzijde van het ontwerp zo’n 3.40…

Als ik ze vooraan leg, dan worden ze op de huidige manier aanzienlijk korter… of er moet al een andere opzet nodig zijn..
Grtz Kevin

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #395 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:13:08 »

waarom bovenaan die sporen niet gewoon rechtdoor leggen ipv die rare kronkel ? Mss ook dat inrijspoor daar tegen aansluiten dan kan je de onderplaat gewoon de voorkant vrij maken om beter bereikbaar te zijn.Hoe meer rare bochten in een schaduwstation hoe meer miserie.
Onderaan idem dus alles naar onder verplaatsen en die kronkels eruit.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #396 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:16:27 »

@Bellejt,

Hoe bedoel je rechtdoor leggen ? Er zal daar een diagonale moeten liggen om naar de bovenzijde van de keerlus te geraken..?
Grtz Kevin

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #397 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 21:24:15 »

bovenaan gewoon die kromme eruit halen en het bovenste spoor en aansluitenden rechtdoor leggen.Onderaan idem.Ook het aansluitend inrit spoor ernaast leggen en een mooie cirkel aan het begin van je schaduwstation.Heb je veel makkelijker bereikbaar en rustiger treinverloop.

Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #398 Gepost op: vrijdag 20 augustus 2021, 22:06:08 »

@Bellejt, sorry ik weet niet wat je precies bedoeld helaas.
Grtz Kevin

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #399 Gepost op: zaterdag 21 augustus 2021, 09:39:00 »

mss geeft mijn plan je een inzicht :