Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 18065 keer)

Flyingkoekkoek

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #300 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:20:32 »

Hi,

Long time, no see....  ;) :D de laatste tijd wat minder online geweest op het forum door andere werkzaamheden... In de tussentijd toch nog eens nagedacht & Dammtor blijft toch elke keer weer trug komen in mijn hoofd... Daarom besloten om toch nog eens aan Dammtor te werken... Ik ben nu puur uitgegaan van een " zo goed als realistisch " beeld en heb hierbij de consessies gedaan om een opstelemplacement etc. uit mijn hoofd te zetten.. Misschien qua " rijgedrag " wat saai... Maar ik denk als totale omgeving met " beweegbare scenery " en een tramlijn, wel een hele uitdaging om te gaan maken...

Wat vinden jullie ?
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #301 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:31:34 »

Tja,...ik denk dat het er vooral om gaat wat jij vindt. Ik denk dat de cirkel rond is en je weer uit bent gekomen bij een beginontwerp zonder extra's.
Maar dat mag rustig. Er zijn bouwers die niets met railplannen hebben en de focus geheel leggen op de scenery bouw, met vaak erg mooie resultaten (ben bang dat ik het niet nadoe).

Kijkend naar het baanplan, zag ik veel interessantere varianten langs komen, waaronder die optie met het kopstation, waar je volgens mij zeker Dammtor in had kunnen passen.

Maar ik zie nu geen specifieke vraag meer, dus ik zou zeggen: start een draadje in het 'bouw'topic zodat we kunnen zien wat het wordt.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #302 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:43:15 »

 @citaat @citaat Mooi dat je er uit bent. :thumbup:

Baanplan klaar.....bouwen maar..... :D

Gr, Ben.
Gelogd

ArjanBosman

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
    • Alpenbahn Alpenhaüser
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #303 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 18:17:04 »

Als het goed voelt kun je op een gegeven moment gewoon beginnen.
Gaande de bouw volgen er vanzelf nieuwe mogelijkheden en inzichten.
Het doel is de weg zullen we maar zeggen.
Succes!
Greetz, Arjan
Gelogd
Alpenbahn Alpenhaüser  |  Bouw van een modelspoorbaan volgens Zwitsers voorbeeld | Alpenbahn Feldhaüser | C-rail | CS3 | Traincontroller Gold | Epoche III, IV en V

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #304 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 10:40:35 »

Je bent nu weer bij wat ik lang geleden had voorgesteld, ondersteboven, maar je laat iets weg waar je nochtans een veel boeiender treinverloop kunt mee krijgen, ik had een kopspoor voorzien om los van de hoofdbaan een treinstel of keertrein te laten terug keren, nu is er wel een heel saai treinverloop (vind ik).
Ik heb het daar over: klik
« Laatst bewerkt op: maandag 05 april 2021, 09:55:58 door antonv »
Gelogd
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #305 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 09:55:28 »

Nogmaals aan de slag geweest.. Nog niet perfect, maar wel benieuwd naar de reactie's... Iets meer aan de slag geweest met kopspoortjes en een ruimer ' emplacement " bij binnenkomst van het station..
Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #306 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 12:59:19 »

Je bent blijkbaar nog steeds niet helemaal tevreden  :D. Sommigen forumleden zouden zelf al gewoon begonnen zijn met leggen; ik vind een beetje stoeien in een railplanner iets handiger.

Dan het laatste plan. Twee opmerkingen: de doodlopende kopsporen bevinden zich wel ver buiten het eigenlijke station gedeelte, of verleng je de perrons?
Dan het opsteldeel aan de linker kant. Daar zie ik de logica niet zo van, want zoals het nu gemaakt is, is het vooral een verlenging van de perronsporen. Wanneer je werkelijk iets 'wil'  met dit deel, zul je m.i. een complete wisselstraat toe moeten voegen alvorens je de perrons in het station aan doet. Dan kun je nl treinstellen wegzetten in die voorhof en met een juist uittrekspoor zelfs treinen samenstellen, terwijl in- en uitkomende treinen deze sporen gewoon kunnen passeren. In de getekende situatie zouden treinen en wagons in de voorhof de doorgaande sporen blokkeren.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #307 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 13:14:46 »

Eens met Gert-Jan. Een complete extra wisselstraat voor de stationssporen is van echte meerwaarde!
Nu liggen de inrij- en overloopwissels alleen maar ver voor of na het station.

Groet,

Peter
Gelogd

Flyingkoekkoek

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #308 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 13:18:19 »

Je bent blijkbaar nog steeds niet helemaal tevreden  :D. Sommigen forumleden zouden zelf al gewoon begonnen zijn met leggen; ik vind een beetje stoeien in een railplanner iets handiger.

Dan het laatste plan. Twee opmerkingen: de doodlopende kopsporen bevinden zich wel ver buiten het eigenlijke station gedeelte, of verleng je de perrons?
Dan het opsteldeel aan de linker kant. Daar zie ik de logica niet zo van, want zoals het nu gemaakt is, is het vooral een verlenging van de perronsporen. Wanneer je werkelijk iets 'wil'  met dit deel, zul je m.i. een complete wisselstraat toe moeten voegen alvorens je de perrons in het station aan doet. Dan kun je nl treinstellen wegzetten in die voorhof en met een juist uittrekspoor zelfs treinen samenstellen, terwijl in- en uitkomende treinen deze sporen gewoon kunnen passeren. In de getekende situatie zouden treinen en wagons in de voorhof de doorgaande sporen blokkeren.

gr. Gertjan

Hoi gert-jan,

Bij nader inzien ben ik het volledig met je eens. De opzet van het opsteldeel links dient ind. voor het wegzetten van locs, rijtuigen en treinstellen. Zoals het nu is, blokkeert het ind. de toegang van en naar de stationsporen. Hiermee ga ik weer aan de slag, zodat er een wisselstraat voor de ingang van de stationsporen ligt!

Thnx voor de feedback ( ook voor Blikkentinus )
Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.034 seconden met 24 queries.