Waar dit op uitkomt, weet ik ook niet. De kern van alle ontwerpen tot nu toe is het station Dammtor. Het zal beslist een dominant deel van de baan worden, maar ik denk niet dat de beschikbare ruimte er te klein voor is. Als het al niet past op een lengte van 5 meter, hoeveel moet het dan wel niet zijn?
Uit Kevin's antwoorden lees ik niet dat de tegenwind hem hindert, integendeel. Dat hij bepaalde suggesties afwijst dan wel niet meteen oppakt, is zijn goed recht en hij motiveert zijn keuzes. Wat ik zoal aan plannen post, hier en in andere topics, zijn ook niet meer dan suggesties. Sommige vallen in goede aarde, andere niet. Ik mag dan wel bepaalde voorkeuren hebben, uiteindelijk gaat het niet om mijn baan. Als een topic starter iets anders wil, pas ik mij aan. Alleen als een topic starter iets onmogelijks wil en het lukt me niet om dat duidelijk te maken, houd het voor mij op. Daar is hier echter geen sprake van, Kevin is gewoon zoekende. Daarbij zijn al een heleboel mogelijkheden voor het station aan de orde geweest. Strak langs de lange muur, een beetje diagonaal, de 'andere kant op' diagonaal en zelfs even helemaal links, langs de muur van 250 cm. Ik denk dat het station nu goed ligt, zowel de plaats als de hoek van 14,4 graden ten opzichte van de lange muur. Dat wil zeggen, iets meer of minder dan 14,4 zou ook best kunnen, maar deze hoek komt nu eenmaal goed uit met het K-rail assortiment.
Doordat stoppende treinen zonodig ook de bocht links van het station kunnen gebruiken, zijn de stationssporen in het laatste ontwerp al aardig lang. Het hoeft niet langer te zijn dan 2 meter maar er is nog genoeg ruimte over om ze langer te maken en dan passen er treinen tot zo'n 2,5 meter. Een TEE bijvoorbeeld, met een
RE 4/4 II voorop en acht wagens er achter. Of een 8-delige ICE 4 voor wie het wat moderner wil.
De wisselstraten zijn zodanig dat vanaf de tweesporige trajecten alle stationssporen bereikbaar zijn. Dat hoeft natuurlijk niet per sé en het vraagt inderdaad flink wat wissels, maar afgezien van de kosten zie ik daar geen nadelen in en het biedt allerlei mogelijkheden bij de treinenloop. De bereikbaarheid bij het laatste plan lijkt me prima. Alleen als er een groot stationsplein voor Dammtor gelegd zou worden dat niet eenvoudig even weg te halen is, wordt het lastig, anders liggen alle wissels relatief dicht bij de rand van de baan. En doordat er nogal wat engelse wissels gebruikt worden, valt het met het ruimtebeslag van de wisselstraten ook nog wel mee.
Het opstelgedeelte links en linksboven in het laatste plan is pas een eerste versie. Misschien vindt Kevin het prima zo, maar misschien kan het nog wel beter. Uiterlijk bij het invullen van de rest van de baan komen we daar nog wel achter. Daarbij kunnen we ideeën van anderen nog heel goed gebruiken, dus hoop ik dat er nog velen blijven meedenken. Juist door allerlei ideeën kan er iets moois ontstaan. Dat sommige ideeën afgewezen worden is daarbij bijna onvermijdelijk, maar tegelijkertijd helpt dat bij het ontwerpproces, bij het nadenken over wat er mogelijk is en wat niet.