Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)
loc 1223 en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)  (gelezen 3514 keer)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
Re: Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)
« Reactie #50 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 16:04:00 »

Hi AntonV,

Ik waardeer het ook zeker dat er meegedacht wordt.. ik heb nergens aangegeven dat het mij hindert dat er tegenwind komt, of ?! Op welke wissels doel jij als ik vragen mag ? En hoe bedoel je “ waar eigenlijk de plaats niet voor is “ ? Kan je dit evt. op een afbeelding uit een eerdere post aangeven ?

Daarnaast ben ik zeer zeker benieuwd naar jou opzet...

Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 00:48:22 »

Waar dit op uitkomt, weet ik ook niet. De kern van alle ontwerpen tot nu toe is het station Dammtor. Het zal beslist een dominant deel van de baan worden, maar ik denk niet dat de beschikbare ruimte er te klein voor is. Als het al niet past op een lengte van 5 meter, hoeveel moet het dan wel niet zijn?

Uit Kevin's antwoorden lees ik niet dat de tegenwind hem hindert, integendeel. Dat hij bepaalde suggesties afwijst dan wel niet meteen oppakt, is zijn goed recht en hij motiveert zijn keuzes. Wat ik zoal aan plannen post, hier en in andere topics, zijn ook niet meer dan suggesties. Sommige vallen in goede aarde, andere niet. Ik mag dan wel bepaalde voorkeuren hebben, uiteindelijk gaat het niet om mijn baan. Als een topic starter iets anders wil, pas ik mij aan. Alleen als een topic starter iets onmogelijks wil en het lukt me niet om dat duidelijk te maken, houd het voor mij op. Daar is hier echter geen sprake van, Kevin is gewoon zoekende. Daarbij zijn al een heleboel mogelijkheden voor het station aan de orde geweest. Strak langs de lange muur, een beetje diagonaal, de 'andere kant op' diagonaal en zelfs even helemaal links, langs de muur van 250 cm. Ik denk dat het station nu goed ligt, zowel de plaats als de hoek van 14,4 graden ten opzichte van de lange muur. Dat wil zeggen, iets meer of minder dan 14,4 zou ook best kunnen, maar deze hoek komt nu eenmaal goed uit met het K-rail assortiment.

Doordat stoppende treinen zonodig ook de bocht links van het station kunnen gebruiken, zijn de stationssporen in het laatste ontwerp al aardig lang. Het hoeft niet langer te zijn dan 2 meter maar er is nog genoeg ruimte over om ze langer te maken en dan passen er treinen tot zo'n 2,5 meter. Een TEE bijvoorbeeld, met een RE 4/4 II voorop en acht wagens er achter. Of een 8-delige ICE 4 voor wie het wat moderner wil.

De wisselstraten zijn zodanig dat vanaf de tweesporige trajecten alle stationssporen bereikbaar zijn. Dat hoeft natuurlijk niet per sé en het vraagt inderdaad flink wat wissels, maar afgezien van de kosten zie ik daar geen nadelen in en het biedt allerlei mogelijkheden bij de treinenloop. De bereikbaarheid bij het laatste plan lijkt me prima. Alleen als er een groot stationsplein voor Dammtor gelegd zou worden dat niet eenvoudig even weg te halen is, wordt het lastig, anders liggen alle wissels relatief dicht bij de rand van de baan. En doordat er nogal wat engelse wissels gebruikt worden, valt het met het ruimtebeslag van de wisselstraten ook nog wel mee.

Het opstelgedeelte links en linksboven in het laatste plan is pas een eerste versie. Misschien vindt Kevin het prima zo, maar misschien kan het nog wel beter. Uiterlijk bij het invullen van de rest van de baan komen we daar nog wel achter. Daarbij kunnen we ideeën van anderen nog heel goed gebruiken, dus hoop ik dat er nog velen blijven meedenken. Juist door allerlei ideeën kan er iets moois ontstaan. Dat sommige ideeën afgewezen worden is daarbij bijna onvermijdelijk, maar tegelijkertijd helpt dat bij het ontwerpproces, bij het nadenken over wat er mogelijk is en wat niet.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 10:25:13 »

Ik heb zelf eens een variantje uitgetekend waarin het station recht ligt... Echter heb ik dan meer " plaatsgebrek " dan dat het station diagonaal ligt.

De reden voor de kleine afbuiging rechts na de klimspiraal is, omdat het station anders volledig tegen de tafelrand aanligt, waardoor er aan de voorzijde nergens meer ruimte is voor scenery... Daarnaast is het kortste stationspoor ( groen ) nu 1.79m.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover... 

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 13:47:56 »

Hi Rob,

waar ik bij het diagonale plan toch nog wel tegenaan loop is de linkse traject.. Hier vindt ik de bochten niet ruim genoeg... En de aansluiting op de wisselstraat niet mooi... Ik heb nog eens gemeten en de lengte van de tafel kan met 50cm verlengd worden, dus wellicht dat we daar al iets meer mee kunnen winnen....

het gaat dan vooral om de sporen welke in de rode cirkel vallen, zie screenshot..

grtz.

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 18:48:14 »

Ik ben het erg eens met genoemde kritieken op alle voorstellen die hier zijn gedaan.

Wat ik mis, is hoe en wat je wil laten rijden en waarom. Ga daar nou eens vanuit.
Vraag je af wat het toevoegt om meer dan vier perronsporen aan te leggen en wat het oplevert om al die sporen ook nog eens uit alle richtingen bereikbaar te maken. Misschien zou je het hier kunnen toelichten?

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 20:11:59 »

Ik ben het erg eens met genoemde kritieken op alle voorstellen die hier zijn gedaan.

Wat ik mis, is hoe en wat je wil laten rijden en waarom. Ga daar nou eens vanuit.
Vraag je af wat het toevoegt om meer dan vier perronsporen aan te leggen en wat het oplevert om al die sporen ook nog eens uit alle richtingen bereikbaar te maken. Misschien zou je het hier kunnen toelichten?

Hoi Dirkkie_84,

IK ga modern tijdperk rijden met alles wat ik mooi vindt. Dit wordt deels aangestuurd door een computer & deels handmatig, voor het speelgenot. Ik ga rijden met zowel passagierstreinen alsmede goederen die voorbij komen. Er zijn in het huidige ontwerp maar 4 perronsporen te zien. De achterliggende 3 sporen zijn doorgaand goederen of opstelsporen.  Om zoveel mogelijk rijbeweging te kunnen realiseren, wil ik alle sporen bereikbaar hebben.

Hopende je hiermee iets meer info te hebben kunnen geven.

Grtz kevin

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:10:15 »

De achterliggende 3 sporen zijn doorgaand goederen of opstelsporen.

Bedenk dat de goederentreinen die van rechts naar links rijden, de treinen moeten kruizen die van links naar rechts rijden. Dat betekent dat treinen op elkaar moeten gaan wachten. Dat kost capaciteit op je baanvak.
Datzelfde geldt voor het willen bereiken van ieder spoor vanuit ieder spoor. Treinen moeten daardoor wachten op elkaar. Dat zorgt voor minder capaciteit en het maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld en onrealistisch (= kinderachtig in mijn ogen).

Om zoveel mogelijk rijbeweging te kunnen realiseren, wil ik alle sporen bereikbaar hebben.
Waarom wil je dit?

Bedenk eens het volgende:
Stel je wil treinen van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2 laten rijden met een stop op station A en van schaduwatation 2 naar schaduwstation 1 laten rijden met een top op station A. Je wil modern rijden, dus mogen er lekker veel treinen rijden. Een korte opvolgtijd is dan realistisch en fraai. Stel je gaat uit van elke dertig seconden een trein per richting. Trein 1 komt aan op station A en stopt op spoor 1. Trein 2 doet hetzelfde, maar dan dertig seconden later en stopt op spoor 2. Een trein zet je ongeveer 10-20 seconden langs het perron, langer is niet realistisch. Trein 3 kan daarom makkelijk weer op spoor 1 stoppen en trein 4 weer op 2.
Een goederentrein rijdt door het station. Eén van beide stationssporen is altijd vrij dus deze kan prima door Damtor heen rijden. Stel dat je een goederentrein vanuit het onderste schaduwstation wat sneller achter de voorgaande trein aanstuurt, kun je deze de voorgaande trein laten inhalen op het station, maar je zou ook de goederentrein stil kunnen zetten.

Wil je per se kopmaken, kun je denken aan een railtrack. Dit is een kopspoor buiten het station tussen de doorgaande sporen in. De trein stopt in Dammtor op spoor 1 of 2. Vanaf daar rijdt de trein naar de Railtrack. Daar maakt de trein kop en rijdt Damtor weer binnen op spoor 3 of 4. Vervolgens vertrekt hij weer richting het schaduwstation.

Wat ik hiermee wil laten zien, is dat om een realistisch bedrijf te creëren, je helemaal niet zoveel sporen nodig hebt. Zoals je nu op weg bent, maak je het jezelf onnodig ingewikkeld. Ik snapt dat Rob je wil helpen, maar het wordt er allemaal niet makkelijk op. Dat wordt het wel door goede beargumenteerde keuzes te maken en niet te blijven hangen in spielerei of wensdenken.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2020, 22:15:14 door Dirkkie_84 »

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 09:01:06 »

Interessant om lezen, vooral het stukje over de juiste plaatsing van de perrons en rails:
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-stad/34-station-dammtor
Als zo een ervaren bouwer zich al laat vangen en moet herbeginnen is het toch echt wel oppassen...
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 juli 2020, 09:36:04 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 10:33:06 »

Hoi Dirkkie,

Bedankt voor je terugkoppeling. Je verhaal is heel duidelijk en heeft mij wel aan het denken gezet omtrent het ontwerp en de functionaliteiten. Ik vindt het idee van een " railtrack " interessant klinken, echter kan ik me hier helemaal geen voorstelling van maken, hoe dit in de praktijk uit komt te zien en hoe deze functionaliteit functioneert. Kan je hier een soort van schets maken, zodat ik hier een voorstelling van kan krijgen ? En geldt zo'n railtrack dan voor alle 4 de sporen die in Dammtor liggen ?

Daarnaast ben ik toch wel erg blij met de hulp van Rob, daar ook hij me veel mogelijkheden laat zien, waarin ik uiteindeijk, samen met jullie visie/hulp een mooi stationsontwerp wil realiseren, daar dit toch de " hoofdattractie " op mijn baan zal gaan worden..  :D Ik vindt een mooi stationsgebied, met een ruimte treinenloop, fantastisch om te zien :)

grtz

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 10:59:45 »

Zie dat sporen 20 en 21 de mogelijkheid hebben om naar rechts naar een kopspoor te gaan. Daar kunnen treinen kop maken.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 11:23:55 »

er zijn veel plaatsen in Nederland waar je een Tailtrack hebt. Sommige zijn in gebruik tijdens de normale dienstregeling, zoals in Breukelen. Anderen zijn in geval van verstoringen in gebruik, zoals in Best. Ook bij tram en metro komen dit soort sporen vaak voor, zoals bij Slinge (metro Rotterdam).

Op de website SporenplanOnline kun je veel echte sporenplannen zien om inspiratie op te doen.

succes,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 13:23:33 »

Kevin,

Met enige belangstelling volg ik dit topic mede omdat -in mijn beleving- je wensen ten aanzien van station- en sporenplan de beschikbare ruimte overstijgen.
Daarbij komt eem prangende vraag bij me op: Ben je al in het bezit van het Station Dammtor, al dan niet tezamen met de uitbreiding.
Uit je reacties over je zoektochten naar de afmetingen e.d. krijg ik niet die indruk.
Wanneer het station nog niet in je bezit is, heb je dan al enig idee waar dit verkrijgbaar is en voor welke prijs ?
Een speurtocht op het wereldwijde web maakt je niet vrolijk !

Cees

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #62 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 13:29:52 »

Hi Cees,

Station Dammtor incl. uitbreiding is al volledig in mijn bezit, echter nog niet gebouwd & momenteel veilig opgeborgen ivm. de verhuizing, daarom mijn vragen omtrent de afmetingen aan de binnenzijde van de hal.

Met het plan zoals eerder geschets door Rob, kom ik weg met de beschikbare ruimte, dus daar zie ik nog geen probleem in... Het “ probleem “ gaat het meer om, hoe een mooi stationsgebied te creeeren, daar de de prominente plek van de baan gaat worden...

Grtz 

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 15:52:12 »

Kevin

Prijs je gelukkig met je bezit !
Neemt niet weg dat ik de kanttekeningen van anderen deel: Dammtor is te groot voor de beschikbare ruimte en de beoogde lengte van de perrons/ statiossporen.

Cees

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 01 juli 2020, 18:25:03 »

Hi Cees,

Ik ben er zeker gelukkig mee.... Maar is een lengte van 5 - 6m niet voldoende om een station van 1.34m te plaatsen... ? Want dat vindt ik persoonlijk gezegd wel bijzonder... Ik heb dalijk stationsporen van ong 2 2.20 m lengte... daar kan ik behoorlijk goed mee leven...  8o

Wat zou dan een mooie afmeting zijn, waarop Dammtor tot zijn recht komt..?

Grtz

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 08:00:06 »

Kevin,

Op je vraag kan ik geen sluitend antwoord geven. Ik vind de verhoudingen gewoon niet kloppen. Van de door jou genoemde 5 - 6 meter verlies je meer dan 2,5 m door de bochten en wisselstraten. Bij het originele station Dammtor zijn er "slechts" vier sporen en geen ingewikkelde wisselstraten en haakse bochten. Ook de ruimte voor het station is veel te beperkt. Hier kun je geen realistisch stationsplein uitbeelden.
Maar het is slechts mijn mening en jouw baan. !

Cees

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 09:46:20 »

Hi,

Als ik een 4-sporig traject zou gaan leggen, dan heb ik een gedeelte van ruim 80cm x 40cm voor het stationsplein te creëren. Ik gebruik het woordje ruim hierin, daar er aan de linkerzijde nog ong. 50-70 cm aan lengte bijkomt, waardoor de bochten aan die zijde nog kunnen opschuiven en minder " haaks " kunnen verlopen.

Misschien kan ik door die extra lengte, het station iets minder diagonaal gaan leggen, waardoor er aan de voorzijde ( rechts ) nog meer ruimte ontstaat, t.o.v. de tafelrand. Daarnaast ben ik eraan het denken om daar een stukje afneembare scenery te maken, welke nog ervoor kan komen... maar dat is nog een gedachte..

Daarnaast zullen er altijd concessies gedaan moeten worden in een ontwerp t.o.v. de beschikbare ruimte & ik ben ook bereid die te doen. Echter zal die concessie niet gaan plaatsvinden, in de keuze voor een ander station. Dammtor zal er hoe dan ook gaan komen  :D

Het idee van een tailtrack spreekt me wel aan, echter moet ik nog bekijken op welke manier ik deze geïntegreerd krijg..

grtz

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 11:10:29 »

Daarnaast ben ik zeer zeker benieuwd naar jou opzet...
Ik zou er ongeveer zo iets mee doen, dan komt het station misschien nog een beetje tot zijn recht, maar ik blijf het een veel te imposant gebouw vinden voor de plaats die je hebt.
En de K rails gebruiken waarvoor ze nog kunnen dienen, gebruik maken van flex rails. Anders ben je veel beter af met C rails.

Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 11:30:05 »

Hi Anton,

Op deze manier zal ik aan beide zijde altijd moeten kruisen om de klimspiraal in te rijden, daar er nu " tegen de richting in " gereden wordt..  Als ik binnen wil dalen & buiten wil stijgen kom ik op deze manier dus niet weg, zonder te kruisen. 

Als ik daarnaast rechts rijdt, kunnen alleen de bovenste 2 sporen gebruik maken van de Tailtrack, welke je hebt aangebracht.. De onderste 2 sporen hebben deze mogelijkheden niet in dit ontwerp.

grtz.

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 11:44:18 »

Ik denk dat je niet goed kijkt, de 2 middelste sporen zijn aangesloten op het keerspoor. Wat uiteraard ook de bedoeling is, je keert daar van rijrichting en spoor.
En de aansluiting op de helixen kun je net zo goed omkeren, je hoeft daarvoor niet te kruisen.
Ik zei ook, ik zou het ongeveer zo doen  ;)
Het gaat er hem mij om te zien hoe ver je springt op de oppervlakte die beschikbaar is en dat is maar mager als je 2 helixen wilt...
Veel beter zou rondomrond zijn en 1 helix om naar het schaduwstation te gaan, maar dan wijken we al heel ver af van wat jij voorziet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 juli 2020, 11:50:06 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 11:57:00 »

Ik denk dat je niet goed kijkt, de 2 middelste sporen zijn aangesloten op het keerspoor. Wat uiteraard ook de bedoeling is, je keert daar van rijrichting en spoor.
En de aansluiting op de helixen kun je net zo goed omkeren, je hoeft daarvoor niet te kruisen.
Ik zei ook, ik zou het ongeveer zo doen  ;)
Het gaat hem mij om te zien hoe ver je springt op de oppervlakte die beschikbaar is en dat is maar mager als je 2 helixen wilt...
Veel beter zou rondomrond zijn en 1 helix om naar het schaduwstation te gaan, maar dan wijken we al heel ver af van wat jij voorziet.

Hi,

Als ik op beide onderste sporen 2 loc's ( rode cirkel ) met rijtuigen ( blauwe cirkel ) heb staan & ik wil die weer in de andere richting ( <-- ) laten vertrekken, dan moet ik dus ergens kunnen wisselen dmv. een tailtrack.. Dat kan nu niet naar mijn beleving...

Rondom zal lastig zijn, omdat ik dan altijd op meerdere niveau's een uitneembaar stuk moet hebben, vandaar dat ik daar nog niet verder op ben gaan borduren.. Maar ik sta nogmaals open voor verschillende varianten om zo toch een mooi resultaat te komen.. Ik vindt het mooi om te zien, dat er veel verschillende gedachtes zijn, waarmee ik uiteindelijk mijn voordeel kan doen, hoop ik :)

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 12:43:06 »

Zoals ik al zei zijn de middelste sporen bedoeld om te keren via het keerspoor, de buitenste zijn gewone uitwijksporen voor doorgaande treinen, zo moeilijk lijkt mij dat nu toch niet om te begrijpen. Enfin, beter kan ik het in ieder geval niet uitleggen.
Of misschien nog dit, het is niet de bedoeling locs te laten omrijden, dit is enkel bedoeld voor treinstellen of keertreinen.

Rondom zal lastig zijn, omdat ik dan altijd op meerdere niveau's een uitneembaar stuk moet hebben,
Ik zie niet in waarom dat zou moeten...
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 juli 2020, 14:17:35 door antonv »
Groeten,

Anton

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 13:54:30 »

Zo kan het ook, ik schud maar iets uit mijn mouw...
Maar ik zou de wisselstraten eenvoudig houden, met K rails ontbreken slanke meegebogen wissels en op deze beperkte lengte kun je niet anders dan de wisselstraten verschuiven naar de bochten en daar tonen ze veel te star als er teveel rechte wissels op elkaar aansluiten, dat lijkt nergens op.
Een ontwerp oogt pas goed als er vloeiende lijnen inzitten, anders lijkt het veel te veel op een speelgoedbaantje (vind ik...). En dat komt je mooie stations gebouw niet ten goede.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 juli 2020, 14:23:55 door antonv »
Groeten,

Anton

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 22:34:24 »

Eens met Anton. Niet vanuit iedere richting kunnen keren, is ook helemaal niet zo erg. Stukje doorrijden naar het schaduwstation en daar kan het ook. Als alles overal maar kan keren, is er te veel keus. Juist iets niet kunnen, maakt het leuk en zorgt voor creativiteit.

rscosworth

• Stamgast
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 22:43:32 »

^^ Mee eens!
Om die reden heb ik zelfs wisselstraten verwijderd.

Nu moet ik soms een ronde wachten met rangeren omdat een trein nét op het verkeerde spoor binnen komt waar geen overloopwissel is. Dat maakt het rijden alleen maar leuker.

Ook moeten treinen soms even op elkaar wachten, waardoor het treinverkeer onvoorspelbaar wordt.

Als alles altijd maar kan, dan wordt het na verloop van tijd saai en eentonig.

Gr Richard

Laenderbahn027

• Stamgast
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 02 juli 2020, 22:44:59 »

Hoewel het niet als zodanig bedoeld is: kan je het gebouw niet als een kopstation gebruiken? Dan heb je heel veel ruimte ervoor wat betreft wisselstraat. Je laat de treinen bijv. uit twee richtingen komen en vertrekken. De wissels kunnen dan meer in 1 lijn en je kunt met slankenbogen verder.

Ideetje out of the box...

Groeten,
William
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 00:02:08 »

Nog een beetje geknutseld in de tussentijd.... Om aan de linkerzijde meer ruimte te creëren voor ruimere bogen.. ( zie Afb. ) Daarnaast kwam er in de tussentijd nog een variant vanuit AntonV, welke ik morgen eens verder ga uitwerken, om te kijken of ik er iets mee kan..

thnx all.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #77 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 00:03:06 »

Hoewel het niet als zodanig bedoeld is: kan je het gebouw niet als een kopstation gebruiken? Dan heb je heel veel ruimte ervoor wat betreft wisselstraat. Je laat de treinen bijv. uit twee richtingen komen en vertrekken. De wissels kunnen dan meer in 1 lijn en je kunt met slankenbogen verder.

Ideetje out of the box...

Groeten,
William

Hi William,

bedankt voor het meedenken, maar dat zal hem niet gaan worden, dat vindt ik zonde van het station.

Toch bedankt!

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 08:53:33 »

Maar toch weer alle sporen bereikbaar vanuit alle richtingen?  8o

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #79 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 09:33:55 »

Hi Dirkkie_84,

ja dat klopt.. In dit ontwerp waar ik al mee bezig was is dat ind. nog het geval. Ik ga proberen vandaag aan de slag te gaan, met een ander ontwerp. Dit zal ik hier ook delen, zodra voltooid.

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #80 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 11:07:33 »

Je bent duidelijk niet alleen een fan van een veel te groot stationsgebouw maar ook een fan van (te) veel wissels, er liggen er nu zelfs al meer dan nodig om van elke kant op elk spoor en er weer af te geraken, aan de linkerkant zie ik overloopwissels die totaal niks toevoegen...
Maar 't is natuurlijk jouw baan en je moet doen wat je zelf leuk vindt, maar bedenkt dat ieder wissel uiteindelijk toch een risico van problemen is, zowel bij groot als modelspoor worden die toch niet zo maar zonder er goed over na te denken in het rond gestrooid...
Verder vraag ik mij toch ook nog altijd af waarom je kiest voor K-rails als je blijkbaar niks van plan bent met flexrails, want zo ziet het er nu toch uit, je zit volledig vast in het keurslijf van de Märklin geometrie, jammer, met K kan zoveel meer.
Maak je ontwerp toch wat speelser in plaats van zo star. 't Ziet allemaal zo mathematisch uit.
Een mooi en interessant baanplan wordt niet uitgerekend met tabelletjes of op rekenmachientjes, bij een goed ontwerp is niet de rekenmachine maar de zaag je voornaamste vriend  ;) En dan past het ook altijd  :)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 11:15:56 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #81 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 11:25:05 »

Je bent duidelijk niet alleen een fan van een veel te groot stationsgebouw maar ook een fan van (te) veel wissels, er liggen er nu zelfs al meer dan nodig om van elke kant op elk spoor en er weer af te geraken, aan de linkerkant zie ik overloopwissels die totaal niks toevoegen...
Maar 't is natuurlijk jouw baan en je moet doen wat je zelf leuk vindt, maar bedenkt dat ieder wissel uiteindelijk toch een risico van problemen is, zowel bij groot als modelspoor worden die toch niet zo maar zonder er goed over na te denken in het rond gestrooid...
Verder vraag ik mij toch ook nog altijd af waarom je kiest voor K-rails als je blijkbaar niks van plan bent met flexrails, want zo ziet het er nu toch uit, je zit volledig vast in het keurslijf van de Märklin geometrie, jammer, met K kan zoveel meer.
Maak je ontwerp toch wat speelser in plaats van zo star. 't Ziet allemaal zo mathematisch uit.
Een mooi en interessant baanplan wordt niet uitgerekend met tabelletjes of op rekenmachientjes, bij een goed ontwerp is niet de rekenmachine maar de zaag je voornaamste vriend  ;) En dan past het ook altijd  :)

Hi AntonV,

Ik ben het niet eens met je uitspraak over een veels te groot stationsgebouw.. Ik zie totaal geen probleem in een stationsgebouw van 1.34m op een lengte van 5-6 meter.. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich. Het is een feit dat dit Stationsgebouw gebruikt gaat worden op mijn baan, daar is geen twijfel over.. 

Dat er momenteel teveel wissels liggen, welke overbodig zijn, daar kan ik inkomen... Ik ben ook geen " superplanner " op dat gebied, vandaar dat ik blij ben met de hulp die geboden wordt.. kan jij in het ontwerp aangeven welke dan overbodig zijn, maar waarbij wel rekening gehouden wordt met de bereikbaarheid van alle sporen ?

Ik ga K-rails gebruiken omdat ik dit qua uitstraling mooier vindt dan C-rail met bedding. Daarnaast gaat er zeker flexrail gebruikt worden in het ontwerpt.. Echter ben ik geen voorstander van een gebogen station, dus dan zit je al snel aan " rechte stukken ".

ik ben wel benieuwd naar een schets vanuit jou zijde, waar het allemaal speelser kan, met daarin de wensen die ik heb, waarbij alle sporen bereikbaar zijn vanuit beide zijde.. Op dit moment zie ik allemaal " commentaren " voorbij komen met items die anders moeten/kunnen, maar zie ik nog geen andere ontwerpen, zodat jullie bedoelingen ook visueel zichtbaar worden... Waar ik persoonlijk meer mee kan, dan met bijv. de uitspraken; Met K is zoveel meer mogelijk....? Nou dan ben ik wel benieuwd, wat dan mogelijk is, want ik zie ze zo niet 1.2.3...

Nogmaals, ik vindt het fijn dat iedereen mee wilt denken, anders had ik het ontwerp & de ideeën hier niet gedeeld.. :D

grtz.

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #82 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:12:02 »

't Ja, sorry, maar als je het verschil niet zien in wat ik heb laten zien en wat jij doet dan weet ik echt niet hoe ik je dat duidelijk kan maken.
En dat het allemaal strak en onrealistisch wordt als je teveel rechte wissels aan elkaar steekt heb ik ook al uitgebreid toegelicht, toch?

De wissels die er teveel zijn zijn de overloopwissels links, dat had ik al gezegd.

En wat je mooier kunt vinden aan een railsysteem van 50 jaar oud is mij een raadsel, veel te dikke railprofielen, veel te brede puko's (op de wissels ronduit afstotelijk lelijk, zeker als er zo veel liggen) en te brede bielsen, dat was misschien acceptabel 50 jaar geleden maar nu zijn we toch meer gewoon? Het enige waarvoor K nog kan dienen is omdat er flexrail in bestaat, maar als je dat dan toch niet gebruikt in het station...

Zie het verschil (maar als je al geen verschil ziet tussen mijn ontwerpje en de andere is de kans klein dat je daar veel verschil in merkt en ben je een gelukkig mens :-)):

Groeten,

Anton

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #83 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:13:31 »

En bekijk ook dat draadje eens volledig, dan val je achterover wat ze met C allemaal realiseren:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120

Is dit mooier dan C? Is dit nog acceptabel in 2020? En dat komt dan nog van een prachtige baan van Josef Brandl, beter kan het echt niet met K....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 12:24:17 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:26:36 »

't Ja, sorry, maar als je het verschil niet zien in wat ik heb laten zien en wat jij doet dan weet ik echt niet hoe ik je dat duidelijk kan maken.
En dat het allemaal strak en onrealistisch wordt als je teveel rechte wissels aan elkaar steekt heb ik ook al uitgebreid toegelicht, toch?

De wissels die er teveel zijn zijn de overloopwissels links, dat had ik al gezegd.

En wat je mooier kunt vinden aan een railsysteem van 50 jaar oud is mij een raadsel, veel te dikke railprofielen, veel te brede puko's (op de wissels ronduit afstotelijk lelijk, zeker als er zo veel liggen) en te brede bielsen, dat was misschien acceptabel 50 jaar geleden maar nu zijn we toch meer gewoon? Het enige waarvoor K nog kan dienen is omdat er flexrail in bestaat, maar als je dat dan toch niet gebruikt in het station...

Zie het verschil (maar als je al geen verschil ziet tussen mijn ontwerpje en de andere is de kans klein dat je daar veel verschil in merkt en ben je een gelukkig mens :-)):

Hi AntonV,

Nja ik vindt het ontwerp wat jij gepost hebt, gewoonweg niet mooi.. Ik zie zeker een verschil, maar in mijn ogen niet verbeterend aan het ontwerp van Rob. De wissels die teveel zijn, zijn de overloopwissels... Kan jij laten zien welke weg kunnen dan, zodat wel nog alle sporen bereikbaar zijn ... ? 

Ik vind K rail gewoon mooier als C-rail met plastic bedding... Dat is een verschil in mening... Dat jij C-rail mooi vindt is jou goed recht ook :D Maar ik denk dat wij elkaars ideeën niet mooi gaan vinden, dus denk ik ook dat deze discussie verder geen zin meer heeft toch... ?

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #85 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:32:44 »

dus denk ik ook dat deze discussie verder geen zin meer heeft toch... ?
Klopt, we zitten wat betreft ideeën mijlenver uit elkaar  ;)
Ik zie het ook niet als een discussie, ik zorg enkel voor wat tegenwind waar soms verfrissende nieuwe inzichten kunnen uit ontstaan. Had iedereen de holbewoners altijd naar de mond gepraat dan woonden we nog in grotten ;)
Wat jij met je baan doet is volledig aan jou, ik wil enkel aangeven hoe het ook zou kunnen, meer niet.

Ik laat je wel nog eens zien welke wissels er teveel zijn en dan hou ik er echt mee op:
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 12:34:27 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #86 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:38:35 »

Hi AntonV,

En dat we uit elkaar zitten qua ideeen is ook niet erg hoor... En ik ben ook blij met je input... echter wijkt deze teveel af van wat ik deels voor ogen heb.. Ik zou wel graag willen dat alle sporen bijv. bereikbaar zijn... En ik vindt jou opzet wel iets hebben, mits daarin ook rekening gehouden kan worden met die bereikbaarheid..

Je mag me ook laten zien wat er met C rail mogelijk is, misschien dat ik dan wel overtuigd raak van de mogelijkheden van C-rail  :D

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #87 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 12:42:20 »

dus denk ik ook dat deze discussie verder geen zin meer heeft toch... ?
Klopt, we zitten wat betreft ideeën mijlenver uit elkaar  ;)
Ik zie het ook niet als een discussie, ik zorg enkel voor wat tegenwind waar soms verfrissende nieuwe inzichten kunnen uit ontstaan. Had iedereen de holbewoners altijd naar de mond gepraat dan woonden we nog in grotten ;)
Wat jij met je baan doet is volledig aan jou, ik wil enkel aangeven hoe het ook zou kunnen, meer niet.

Ik laat je wel nog eens zien welke wissels er teveel zijn en dan hou ik er echt mee op:

Kijk...! daar ben ik het volkomen mee eens! Zelf niet gezien & nu aangepast  :D

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #88 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 13:15:53 »

Nog een kleine tip / aanwijzing om het aantal (kruis)wissels te beperken.
Ook mijn station telt vier sporen,maar niet alle sporen zijn vanuit beide richtingen bereikbaar.
In mijn beleving is dat ook nergens voor nodig
Alleen voor de twee middelste sporen (2 en 3) geldt het en de sporen 1 en 4 kennen alleen of links of rechts verkeer.
De sporen 1 en 4 zijn bestemd voor inter-regionale treinen c.q. doorgaande goederentreinen en alle sporen voor regio-verkeer.
Het bespaart niet alleen wissels maar ook het beeld wordt veel rustiger.

Cees

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #89 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 14:02:02 »

Nog een kleine tip / aanwijzing om het aantal (kruis)wissels te beperken.
Ook mijn station telt vier sporen,maar niet alle sporen zijn vanuit beide richtingen bereikbaar.
In mijn beleving is dat ook nergens voor nodig
Alleen voor de twee middelste sporen (2 en 3) geldt het en de sporen 1 en 4 kennen alleen of links of rechts verkeer.
De sporen 1 en 4 zijn bestemd voor inter-regionale treinen c.q. doorgaande goederentreinen en alle sporen voor regio-verkeer.
Het bespaart niet alleen wissels maar ook het beeld wordt veel rustiger.

Cees

Dan zou de wisselstraat aan de linkerkant & rehcterkant als volgt uit kunnen zien.... Zit ik dan goed ( rechtsrijdend ) ...? ( Middelste sporen 2-zijdig bereikbaar )
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 14:12:58 door Flyingkoekkoek »

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #90 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 15:21:16 »

Kevin,

Precies wat ik bedoel.
Zie het "rustige"beeld dat ontstaat en wat te denken van de besparing in je portemonnee ??!!

Cees

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #91 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 15:55:15 »

En nu nog met een vloeiende boog de rechte rails onder de overkapping aansluiten op de wissels, want die vaste stukjes rail in een hoekig bocht-recht-bocht patroon lijken nerhens op, doe je voordeel met de flexrails die je ter beschikking hebt en je bent er  ;)
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #92 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:28:37 »

En nu nog met een vloeiende boog de rechte rails onder de overkapping aansluiten op de wissels, want die vaste stukjes rail in een hoekig bocht-recht-bocht patroon lijken nerhens op, doe je voordeel met de flexrails die je ter beschikking hebt en je bent er  ;)

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #93 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:29:45 »

En het engels wissel eruit slopen. Dat zijn ondingen. Alleen maar lastig.

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #94 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:37:23 »

't Is al beter, maar het kan nog vloeiender hoor, eigenlijk kunnen alle rechte en gebogen stukjes kant wissels er uit en je moet zorgen dat je begint met een grotere kromming (onderaan links zit een lelijke knik), dus kant rechte rails de boog wat vergroten, dat ziet er dan veel beter uit en je treinen gaan veel rustiger over gaan van recht naar boog.
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
« Reactie #95 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:43:26 »

't Is al beter, maar het kan nog vloeiender hoor, eigenlijk kunnen alle rechte en gebogen stukjes kant wissels er uit en je moet zorgen dat je begint met een grotere kromming (onderaan links zit een lelijke knik), dus kant rechte rails de boog wat vergroten, dat ziet er dan veel beter uit en je treinen gaan veel rustiger over gaan van recht naar boog.

Ja klopt.. maar ik ben niet zo'n held met het intekenen van Flexrail in het programma  :D :D :D Daar ligt het probleem ergens...  :P

Pt2/3

• Vaste Gast
« Reactie #96 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:44:37 »

Engelse wissels zijn niet te prefereren maar soms ontkom je er niet aan.
Dit wissel vervangen door  normale wissels geeft allerlei s-bochten met gevolg dat de trein zich als een slang door/over het spoor beweegt.
Niet mijn voorkeur.
Tekenen is een, maken is twee,
Pak 2205 en de zaag zoals Anton (en ik) adviseeert.
Cees
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 16:46:27 door Pt2/3 »

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #97 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 16:46:36 »

maar ik ben niet zo'n held met het intekenen van Flexrail in het programma
't Is nochtans veel makkelijker dan met vaste rails  :)
Mijn opmerking over die overgangsbogen geldt ten andere evengoed voor vaste rails, ga nooit over van een recht stuk naar een vaste boog, begin altijd met een railstuk van 1 of 2 maten groter en het ziet er altijd veel beter uit, zeker als er treinen over rijden. 
't Ja je vindt dat nooit in de boekjes van Märklin want dan 'komt het niet uit'  ;)
Maar met de zaag past alles.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 16:49:18 door antonv »
Groeten,

Anton

rscosworth

• Stamgast
« Reactie #98 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 18:17:13 »

Is dit wat? Je moet het alleen nog even omzetten naar K-Rail, maar het idee is duidelijk.
'k Heb er 2 variaties van gemaakt, maar in de basis zijn de rijmogelijkheden hetzelfde.

De ene oogt wat vloeiender, de andere heeft iets langere sporen.
De wisselstraat aan de andere kant van het station kun je identiek (spiegelbeeld) maken.

Gr Richard

antonv

• Toffe Gast
« Reactie #99 Gepost op: vrijdag 03 juli 2020, 18:49:56 »

Ik blijf het een draak vinden, meerdere rechte wissels na elkaar in bogen, al die overgangen bocht-recht-bocht-recht maken dat je treinen er nooit mooi vloeiend doorheen rijden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 juli 2020, 18:52:29 door antonv »
Groeten,

Anton