Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
Pagina's: 1 ... 7 8 [9]   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 31508 keer)

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #400 Gepost op: zaterdag 21 augustus 2021, 10:01:57 »

Dag Kevin,

Hi Trainhenk,

Ik denk dat ik gebruik ga maken van krukstroken onder de rails. Zijn de platen die jij gebruik beter als kurk ? En waarom zijn de groene " beschikbare " platen van de G***a niet geschikt voor de demping dan ? 

Wat ervaar jij als beste geluidsdemping ? De platen of de Neopreen ?

Grtz Kevin

Voordat je met kurk begint zou ik eerst eens bij KLIK: nproject.org kijken.
Primair gericht op n-spoor maar alle tips op deze website zijn net zo goed toepasbaar op andere spoorgroottes.
Maten, afmetingen, etc zijn simpel om te rekenen.

Ik heb alles bedekt met de blauwe platen, ook waar straks de scenery komt.
Onder de K-rails heb ik ook neopreenband gelegd.
Twee stroken van 2 cm breed 3 mm hoog, zodat je ook de bochten door kunt komen.
Ik merk een duidelijk verschil in geluid tussen de k-rails met neopreenband en de C-rails met alleen blauwe ondervloerplaten.
De blauwe platen heb ik donkergrijs geschilderd om eventuele kieren beter te verbergen.
Lichtblauw schijnt feller door dan donker grijs.

Destijds waren er alleen maar blauwe platen.
Er was ook groen op de rol maar daar zaten/zitten "putjes" in en die zou je dicht moeten maken.

Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
« Reactie #401 Gepost op: zaterdag 21 augustus 2021, 11:58:43 »

Nieuwe opzet schaduwstations zodat alle sporen bereikbaar zijn.
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #402 Gepost op: zondag 22 augustus 2021, 00:43:42 »

Van R2-R3 helixen in zo'n royale kamer word ik niet vrolijk, dat kan wel wat ruimer. Een hoogteverschil van 9 cm per omwenteling 9 cm net R2 betekent 3,27%. Je schrijft dat R3-R4 te groot wordt, maar er zijn nog wel meer mogelijkheden. De meest gebruikelijke oplossing is een helix van halve cirkels met een stukje recht ertussen. Dat zou hier ook kunnen. Een andere oplossing is om een deel R2-R3 te laten en een deel met ruimere bochten te maken. Ik ben meteen voor R4-R5 gegaan, 4 per omwenteling. Dat levert een mooi vloeiend ovaal op en voor 9 cm per omwenteling is in de binnenbaan nog maar 2,95% nodig. Volgens mij moet het passen. Zoals ik het heb getekend, hou je nog 64 cm ruimte over tussen de twee spiralen, gemeten van bedding tot bedding. Als je de rails op 2 cm van de rand legt, blijft er een doorgang over van 60 cm.

Als tweede stap heb ik het grotere schaduwstation aangepast. Feniks en belletj raden je al aan om niet alleen de opstelsporen vlak naast elkaar te leggen, maar alle sporen. En zoals Egidius al schreef, zoveel mogelijk bij de rand. Samen levert dat de beste bereikbaarheid op. Je dacht dat ze daarbij korter zouden worden, maar dat hoeft niet. En als je denkt dat je te weinig opstelruimte hebt, kun je er gemakkelijk nog eentje naast leggen. Volgens jouw plaatje in post #392 is er aan de linkerkant zelfs nog ruimte voor nog een paar extra. In het onderstaande ontwerp heb ik ze neergelegd, maar misschien is het wat veel van het goede. Je kunt ze gemakkelijk weglaten als je merkt dat je niet bij het achterste van de 9 sporen kunt komen. Aangenomen dat de treinen dalen via de binnenbocht van de spiraal is dat het aanvoerspoor.

Aan het andere schaduwstation ben ik nog niet toegekomen, maar ook daar moet het spoor dat nu nog langs de muur loopt vlak langs de vier opstelsporen komen te liggen, dan is het goed bereikbaar. Bovendien kunnen alle sporen nog wel wat dichter bij de rand van de baan.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 augustus 2021, 00:46:40 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #403 Gepost op: zondag 22 augustus 2021, 09:18:24 »

Hoi Rob,

Bedankt voor je aanvulling! Persoonlijk zou ik geen gebruik willen maken van de drieweg wissels.. dus dan komen de 2 bovenste sporen te vervallen.. en dat is niet erg. Dit betekent wel dat het aanvoerspoor dichter op de opstelsporen zou kunnen waardoor de ruimte erachter nog groter wordt.

Ook denk ik dat ik wel weg kn komen als de onderste 2 sporen helemaal naar rechts doorlopen richting de spiraal, waardoor ook deze de maximale lengte kunnen krijgen..

Ik dacht aan zoiets, maar ik krijg deze dus niet helemaal passend.... En dan ook dezelfde opzet voor de Zuidzijde..

Grtz
« Laatst bewerkt op: zondag 22 augustus 2021, 12:30:39 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #404 Gepost op: zondag 22 augustus 2021, 14:34:11 »

Uitgaande van éénrichtingsverkeer in de spiraal met dalende treinen in de binnenbocht, rijden ze eerst achterlangs voordat ze links in de wisselstraat een opstelspoor moeten kiezen. Bij het verlaten van het schaduwstation kunnen de wissels aan de rechterkant allemaal opengereden worden. Dat scheelt aandrijvingen en decoders. Als de reden dat je de driewegwissel niet wilt gebruiken is omdat je denkt dat het schakelen niet betrouwbaar genoeg gaat, zou je hem rechts eventueel nog wel kunnen gebruiken, maar met twee opstelsporen minder is het sowieso al niet meer nodig.

Twee opstelsporen weglaten is ook meteen goed voor de bereikbaarheid. Met maximaal 7 parallelsporen verwacht ik dat het wel goed zit. Het achterste spoor heb ik naar voren gehaald zodat het dicht bij de opstelsporen ligt.

@citaat Aan de rechterkant begin je nu weer met de wisselstraat onder de klimspiraal. Zoals ik al eerder had uitgelegd is het beter om dat niet te doen. Ik heb de overgangssporen om onder de spiraal uit te komen weer geel gemaakt. De wissels aan de rechterkant van de twee voorste opstelsporen zijn wel iets opgeschoven, maar niet helemáál naar rechts om toch genoeg afstand tot de andere klimspiraal te houden. Als je tussen de bedding van de rails en de rand van de baan 2 cm vrij houdt, is de afstand op het smalste punt 59 cm. Als je de wissels helemaal naar rechts zou schuiven, lever je daar 15,5 cm op in. Daarmee lijkt me de doorgang wat krap worden en het is bovendien helemaal niet nodig. Bij deze versie hebben de sporen 4 en 5 een lengte van 3,19 m, spoor 6 is 3,41 m.

De spiralen die je hebt ingevoerd lijken niet helemaal te kloppen. De normale parallelafstand in C-rail voor R2/R3 is 77,5 mm, voor R4/R5 is het 64,3. Als je ze combineert, krijg je iets dat er tussen zit, maar bovendien is het niet meer constant. Als je het héél netjes legt, varieert het in deze combinatie tussen de 70,9 en 75,7 mm. Dat is overal ruim voldoende, het komt dan ook niet zo nauw. Zoals het echter in jouw ontwerp staat, is de afwijking relatief groot: de prarallelafstand aan de rechterkant bij R2/R3, lijkt beduidend kleiner dan de parallelafstand aan de linkerkant bij R2/R3. Dat moet ongeveer hetzelfde zijn, met een marge van een paar millimeter. Ter verduidelijking heb ik er in de spiraal wat parallelafstanden bij gezet.

Van het iets kleinere schaduwstation zou ik de sporen niet vlak langs de muur leggen, maar allemaal zo dicht mogelijk bij de rand van de baan. Daarvoor is dan ook een ander spoorverloop met andere wisselstraten nodig dan bij het grotere schaduwstation. Bijvoorbeeld zoiets als wat we tot voor kort al hadden, maar dan met het los liggende spoor vlak naast de opstelsporen. En eventueel het geheel nog wat dichter bij de rand.

Tenslotte heb ik aangegeven dat ik aan de linkerkant ben uitgegaan van 268 cm, dat is op basis van jouw plaatjes. Daarmee kom ik op de eerder genoemde 64 cm afstand tussen de twee spiralen, gemeten tussen de beddingen. De kortste afstand tussen de bedding van spoor 4 van het schaduwstation en de bedding van de andere spiraal is 63 cm. De vrije doorgang van 59 cm is daar van afgeleid.

Edit: Typo gecorrigeerd (288 veranderd in 268, zoals ook al in het plaatje stond)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 augustus 2021, 19:37:10 door speeltmettreintjes »

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #405 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2021, 19:35:42 »

Bij deze een schaduwstation voor de kant van 510 cm, passend binnen een breedte van 80 cm. Rechts is het natuurlijk breder door de helix, links moet het iets breder zijn omdat er anders niet genoeg ruimte is voor minimaal R2-bochten. Als ik het goed heb gedaan, past het aan de linkerkant onder de tafel die je hebt getekend.

De opstelsporen liggen op een parallelafstand van 67 mm, bij het grotere schaduwstation was dat 77,5 mm. Het verschil van een centimeter komt doordat de wisselstraten anders zijn: bij het grotere schaduwstation eindigt de helix onderaan bij de rand van de baan, wat betekent dat de mogelijkheden voor de wisselstraat enigszins beperkt zijn. Bij het kleinere schaduwstation eindigt de helix onderaan bij de muur, waardoor er extra bochten nodig zijn om de opstelsporen langs de rand van de baan te krijgen. En extra bochten maken het mogelijk om te spelen met de parallelafstand. Dichter bij elkaar is uiteraard beter voor de bereikbaarheid van de achterste sporen.

De lengtes van de opstelsporen:

2,78 m
2,75 m
3,09 m
3,09 m
2,75 m
2,78 m

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #406 Gepost op: dinsdag 24 augustus 2021, 20:47:41 »

Met heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel dank aan Rob ( speeltmettreintjes ) heb ik mijn schaduwstations binnen mijn eigen kamerafmetingen ingetekend dmv. anyrail. Onderstaand worden ( naar mijn mening ) de definitieve versies!

grtz
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #407 Gepost op: zondag 05 september 2021, 10:39:06 »

Gezien ik momenteel helaas nog niet kan beginnen met bouwen ( hopelijk medio September ) ivm. het plaatsen van de wanden & plafond, ben ik wel al aan de slag gegaan met het " digitale gedeelte "... Momenteel ben ik bezig om mijn gehele baan in te tekenen in Itrain.. Wat een tijdrovend klusje blijkt te zijn, maar achhh, nu hebben we momenteel toch niks beters te doen op het gebied van de modelspoorhobby...

grtz Kevin
Grtz Kevin

Pt2/3

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #408 Gepost op: zondag 05 september 2021, 11:05:42 »

Kevin,

Rechts boven en onder (bij de klimspiralen) kan het aanzienlijk compacter !
Het is een schematische weergave van je baan dus de wendingen kunnen "korter/kleiner" en het is niet nodig dat deze in het zelfde horizontale vlak liggen.

Cees

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #409 Gepost op: zondag 05 september 2021, 17:36:46 »

Heb jij voor iedere winding van je helix een apart blok gemaakt? Dat is toch helemaal niet nodig? Lijkt mij tenminste.
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #410 Gepost op: zondag 05 september 2021, 17:58:44 »

Niet nodig, misschien, Henk, maar het biedt extra capaciteit. Er kunnen nog meer treinen tegelijk op de baan.
Het enige wat wel lastig kan zijn, is het starten van een trein op een stijgend traject. Soms leidt dat tot het doorslippen van de loc. Maar je hoeft de blokken natuurlijk niet allemaal te gebruiken! Je kunt er ook weer gemakkelijk een blok  van maken.

Groet,

Peter

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #411 Gepost op: zondag 05 september 2021, 18:03:47 »

Dat is waar, op een dubbelsporige helix waarbij ieder spoor slechts in één richting bereden wordt. Bij een enkelsporige helix met tweerichting verkeer is dat ondoenlijk. Het programma moet dan al die blokken vooruit kijken om een frontale deadlock te vermijden. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder. En er kunnen toch niet meer treinen op.
Vriendelijke groet, Henk

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #412 Gepost op: donderdag 09 september 2021, 09:30:12 »

Zooooo...

hierbij nog een overzicht & korte update... Ik ben achter de schermen verder gegaan & het plan incl. schaduwstations ligt er. Nu hopelijk over +- 2 wkn beginnen met de bouw vd tafels  :D Vanaf dat moment komt er een nieuw draadje in " modelaanbouw ".

Foto 1; Zichtveld
Foto 2; Schaduwstations
Foto 3; Tafelconstructie
Foto 4; Tafelconstructie incl. railplan schaduwstations
Foto 5; Itrain

Grtz Kevin
Grtz Kevin

DaStig

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #413 Gepost op: donderdag 09 september 2021, 22:14:30 »

Top voorbereiding, alles tot in de puntjes uitgezocht. Wordt een prachtige baan.
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer in de garage ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #414 Gepost op: vrijdag 10 september 2021, 11:37:16 »

@Dastig, dank je wel!

Ik heb toch nog een kleine wijziging doorgevoerd in de stationsomgeving. De wissels welke nu op de daling aan de Noordzijde lagen zijn verwijderd. Deze wissels toegevoegd direct aan het stationsgebied, zodat er niet meer " tegen de richting in " gereden hoeft te worden vanaf spoor 2/3. De situatie die er nu gecreeerd is, is als volgt;

Vanaf de Noordzijde bekeken;

Spoor 1 --> 1-richtingsverkeer voor Internationale treinen, Intercity's etc.
Spoor 2 --> 2-richtinsverkeer dmv overloopwissels voor stop en/of pendeltreinen. De mogelijkheid voor Internationale treinen, Intercity's etc. blijft ook bestaan.
Spoor 3 --> 2-richtinsverkeer dmv overloopwissels voor stop en/of pendeltreinen. De mogelijkheid voor Internationale treinen, Intercity's etc. blijft ook bestaan.
Spoor 4 --> 1-richtingsverkeer voor Internationale treinen, Intercity's etc.

grtz
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 september 2021, 11:40:14 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

1200Blauw

• Stamgast
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
« Reactie #415 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 17:45:36 »

Alleen naar je laatste bijdrage kijkend vind ik het een heel interessant ontwerp. Sporen 2 en 3 zijn voor de helft tweerichtingverkeer begrijp ik? Dat levert denk ik wel een leuke variatie aan treinverkeer op zonder een vermogen aan wissels uit te geven. Ook de mogelijkheid de doorgaande sporen te gebruiken met de wissels alle in rechtuitstand is prima. Ik vind ook de proporties van de perrons fraai. Dat wordt nog wel eens vergeten.

EDIT: die bruggen links van het station worden werkelijk zo breed, of is dat meer indicatief? Ik denk ook dat het leggen van die bruggen in een dergelijke flauwe bocht wel een uitdaging gaat worden trouwens.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 september 2021, 17:48:26 door 1200Blauw »

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #416 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 20:30:42 »

@1200Blauw,

Dank je wel voor je comment  :D De bruggen links worden custom made op maat gemaakt zodra de rail ligt.. Op dat moment ga ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn… maar ze worden sowieso gebaseerd op Hamburg Dammtor Brucke ( zie foto ).

Grtz 
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #417 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 16:57:11 »

Hoi hoi,

ben nog eens bezig geweest met mijn opstelemplacement... Betreffende goederen... die konden eigenlijk alleen maar rijden zonder echt " te stoppen ' en een functie te hebben... Ik heb ervoor gekozen om een stukje industrie aan het water toe te voegen ( incl. containerkraan, gezien mijn collectie geoderentreinen  ;) ) .

Ter info;

De groene lijn in deze wordt de " afscheiding " tussen goederen 7 personen... De 2 rode lijnen zijn de afmetingen ( diepte ) van een containerkraan. Deze kan dan over een lengte van ong. 2M gaan " opereren ".

Foto 1 --> " zoom " op industriegebied.
Foto 2 --> overview compleet zichtveld.

What do you guys think ?
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #418 Gepost op: woensdag 24 november 2021, 18:56:00 »

Bij deze deel ik nog een keer mijn volledige baanplan.

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

grtz Kevin
Grtz Kevin
Pagina's: 1 ... 7 8 [9]   Omhoog