Hallo,
Klopt het dat ik hier een baanontwerp zie wat gelegd gaat worden met Peco 100 (streamline?) rails en puco strips van Weichen Walther? Gaaf, ik zelf ben dat ook van plan want het smoelt echt wel heel goed. En met een klein beetje extra werk zijn die puco's ook prima te verstoppen, dus ik ben benieuwd naar de vorderingen op dat vlak t.z.t..
Ook het station Dammtor en tijdperk 5/6 spreekt me erg aan. Ik weet niet of je bekend bent met het draadje van Dave bij de buren (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60206.0) wellicht ter inspiratie hoe je Dammtor zo kunt aanpassen dat het een hedendaagse façade krijgt.
De helix die je wilt gaan bouwen wordt gelegd met r2/r3? Ik weet niet of je collectie veel uit 1:87 rijtuigen bestaat, ik neem aan van wel omdat het om een tijdperk 5/6 collectie gaat, maar ik zou je om meerdere redenen toch willen aanraden om voor een r3/r4 helix willen gaan.
- Het klimmen in een r4 gaat echt gemakkelijker dan in een r3.
- Het hout wordt verkocht in stroken van 244 x 122cm. Dat laten zagen in stroken van 122cm scheelt veel zaag-snedes en kan dus eenvoudig in de bouwmarkt gedaan worden.
- Als je 122cm aanhoudt, dan blijft er een mangat van grofweg 75x75cm over. Dat is wel een fijne plek om te zitten en kun je je nog enigszins in bewegen en een soldeerbout (ofzo) in hanteren.
Over de schaduwstationhoogte even dit: ik ben zelf ook gestart met het bouwen van mijn eerste H0 baan geïnspireerd op Kyllburg in de Eifel en vanwege een knik in het dak die op 105cm van de vloer begint stond ik ook voor de keuze: Eerste laag op een redelijk normale hoogte (60cm van de vloer) of een laag in het schaduwstation minder. Vanwege de grootte van de collectie is dat laatste geen optie, dus begint mijn eerste laag op 45cm van de vloer. Op zich laag, maar in mijn ogen nog net te doen. Is misschien ook een extra motivatie om de buik binnen bepaalde marges te houden

Let wel: ik heb de planken nog niet vastgeschroefd omdat ik daar voor de bedrading nog bij moet. Los van de hoogte van die laag en het moeilijk manoeuvreren is, lijkt het me geen pretje en het omdraaien van de onderlaag veel gemakkelijker soldeert.
Oh ja, nog een tip over de kastjes: het was voor mij een eye-opener om de verpakkingen van de locs, rijtuigen en wagons eens in het kastje te proberen te leggen. Ik kwam er toen achter dat veel Roco-verpakkingen behoorlijk groot zijn en er weinig die kastjes pasten. Dus dat plan heb ik losgelaten en de lege doosjes zitten nu (tijdelijk?) in bananendozen.
Groet Dennis