Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 21806 keer)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
Re: Op naar een nieuw baanplan...!
« Reactie #300 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:20:32 »

Hi,

Long time, no see....  ;) :D de laatste tijd wat minder online geweest op het forum door andere werkzaamheden... In de tussentijd toch nog eens nagedacht & Dammtor blijft toch elke keer weer trug komen in mijn hoofd... Daarom besloten om toch nog eens aan Dammtor te werken... Ik ben nu puur uitgegaan van een " zo goed als realistisch " beeld en heb hierbij de consessies gedaan om een opstelemplacement etc. uit mijn hoofd te zetten.. Misschien qua " rijgedrag " wat saai... Maar ik denk als totale omgeving met " beweegbare scenery " en een tramlijn, wel een hele uitdaging om te gaan maken...

Wat vinden jullie ?

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #301 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:31:34 »

Tja,...ik denk dat het er vooral om gaat wat jij vindt. Ik denk dat de cirkel rond is en je weer uit bent gekomen bij een beginontwerp zonder extra's.
Maar dat mag rustig. Er zijn bouwers die niets met railplannen hebben en de focus geheel leggen op de scenery bouw, met vaak erg mooie resultaten (ben bang dat ik het niet nadoe).

Kijkend naar het baanplan, zag ik veel interessantere varianten langs komen, waaronder die optie met het kopstation, waar je volgens mij zeker Dammtor in had kunnen passen.

Maar ik zie nu geen specifieke vraag meer, dus ik zou zeggen: start een draadje in het 'bouw'topic zodat we kunnen zien wat het wordt.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #302 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 17:43:15 »

@citaat @citaat Mooi dat je er uit bent. :thumbup:

Baanplan klaar.....bouwen maar..... :D

Gr, Ben.

ArjanBosman

• Zeer Toffe Gast
  • *
    • Alpenbahn Alpenhaüser
« Reactie #303 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 18:17:04 »

Als het goed voelt kun je op een gegeven moment gewoon beginnen.
Gaande de bouw volgen er vanzelf nieuwe mogelijkheden en inzichten.
Het doel is de weg zullen we maar zeggen.
Succes!
Greetz, Arjan
Alpenbahn Alpenhaüser  |  Bouw van een modelspoorbaan volgens Zwitsers voorbeeld | Alpenbahn Feldhaüser | C-rail | CS3 | Traincontroller Gold | Epoche III, IV en V

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #304 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 10:40:35 »

Je bent nu weer bij wat ik lang geleden had voorgesteld, ondersteboven, maar je laat iets weg waar je nochtans een veel boeiender treinverloop kunt mee krijgen, ik had een kopspoor voorzien om los van de hoofdbaan een treinstel of keertrein te laten terug keren, nu is er wel een heel saai treinverloop (vind ik).
Ik heb het daar over: klik
« Laatst bewerkt op: maandag 05 april 2021, 09:55:58 door antonv »
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #305 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 09:55:28 »

Nogmaals aan de slag geweest.. Nog niet perfect, maar wel benieuwd naar de reactie's... Iets meer aan de slag geweest met kopspoortjes en een ruimer ' emplacement " bij binnenkomst van het station..

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #306 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 12:59:19 »

Je bent blijkbaar nog steeds niet helemaal tevreden  :D. Sommigen forumleden zouden zelf al gewoon begonnen zijn met leggen; ik vind een beetje stoeien in een railplanner iets handiger.

Dan het laatste plan. Twee opmerkingen: de doodlopende kopsporen bevinden zich wel ver buiten het eigenlijke station gedeelte, of verleng je de perrons?
Dan het opsteldeel aan de linker kant. Daar zie ik de logica niet zo van, want zoals het nu gemaakt is, is het vooral een verlenging van de perronsporen. Wanneer je werkelijk iets 'wil'  met dit deel, zul je m.i. een complete wisselstraat toe moeten voegen alvorens je de perrons in het station aan doet. Dan kun je nl treinstellen wegzetten in die voorhof en met een juist uittrekspoor zelfs treinen samenstellen, terwijl in- en uitkomende treinen deze sporen gewoon kunnen passeren. In de getekende situatie zouden treinen en wagons in de voorhof de doorgaande sporen blokkeren.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #307 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 13:14:46 »

Eens met Gert-Jan. Een complete extra wisselstraat voor de stationssporen is van echte meerwaarde!
Nu liggen de inrij- en overloopwissels alleen maar ver voor of na het station.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #308 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 13:18:19 »

Je bent blijkbaar nog steeds niet helemaal tevreden  :D. Sommigen forumleden zouden zelf al gewoon begonnen zijn met leggen; ik vind een beetje stoeien in een railplanner iets handiger.

Dan het laatste plan. Twee opmerkingen: de doodlopende kopsporen bevinden zich wel ver buiten het eigenlijke station gedeelte, of verleng je de perrons?
Dan het opsteldeel aan de linker kant. Daar zie ik de logica niet zo van, want zoals het nu gemaakt is, is het vooral een verlenging van de perronsporen. Wanneer je werkelijk iets 'wil'  met dit deel, zul je m.i. een complete wisselstraat toe moeten voegen alvorens je de perrons in het station aan doet. Dan kun je nl treinstellen wegzetten in die voorhof en met een juist uittrekspoor zelfs treinen samenstellen, terwijl in- en uitkomende treinen deze sporen gewoon kunnen passeren. In de getekende situatie zouden treinen en wagons in de voorhof de doorgaande sporen blokkeren.

gr. Gertjan

Hoi gert-jan,

Bij nader inzien ben ik het volledig met je eens. De opzet van het opsteldeel links dient ind. voor het wegzetten van locs, rijtuigen en treinstellen. Zoals het nu is, blokkeert het ind. de toegang van en naar de stationsporen. Hiermee ga ik weer aan de slag, zodat er een wisselstraat voor de ingang van de stationsporen ligt!

Thnx voor de feedback ( ook voor Blikkentinus )

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
Re: Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)
« Reactie #309 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 09:48:30 »

Goedemorgen All,

Na goed & lang te hebben gekeken naar het plan van Wim ( foto 1 ) heb ik toch besloten hier een beetje verder op te borduren... In foto 2 vinden jullie wat comments mbt. de wijzigingen die ik evt. wil doorvoeren... Graag had ik natuurlijk weer jullie comments hierop gehad :)

Omdat mij vriendelijk gevraagd is om ook eens mijn gedachte te laten gaan heb ik ook wat geprobeerd.
Ik heb het station iets minder tegen de achterwand gezet zodat er wat meer ruimte achter het station is om zo achtergrond huizen (halve huizen) te kunnen plaatsen.
Verder heb ik een halte en een haven toegevoegd.
Het plan is verre van uitgewerkt maar ik hoop dat je er wat aan hebt, Kevin  :)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #310 Gepost op: dinsdag 29 juni 2021, 12:20:51 »

Wat vinden jullie ?

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #311 Gepost op: dinsdag 29 juni 2021, 12:36:30 »

Klaar.

Niet meer mauwen, maar bouwen... Dit is leuk!

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #312 Gepost op: woensdag 30 juni 2021, 21:34:20 »

Hi all,

ok ik denk dat dit het plan gaat worden... Maar nu zit ik alleen een beetje met de vraag;

Hoe kan ik op een mooie manier het spoor richting haven verwerken in de scenery ? Ik rijdt voornamelijk modern ( tijdperk 5/6 ) dus hier zal ook een beetje de scenery op moeten aansluiten. Grote fabrieken vindt ik daar lastig, gezien het redelijk dicht bij de stad/station gepositioneerd ligt..

iemand mooie ideeën hiervoor...?
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 juli 2021, 09:26:52 door Flyingkoekkoek »

rscosworth

• Stamgast
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
« Reactie #313 Gepost op: zaterdag 03 juli 2021, 07:33:32 »

Waarom nou weer al die overloopwissels en kopspoortje in de hoofdbaan?
Alsof je daar ooit gebruik van gaat maken.

1. Leg eens gewoon eerst je hoofdbaan met simpel station aan.
2. Ga rijden.
3. Ontdek al rijdend wat je mist
4. Breid stap voor stap je baan uit.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #314 Gepost op: zaterdag 03 juli 2021, 08:52:32 »

Hi.. Rscosworth

Ik zie ind. dat ik het verkeerde plaatje heb ge-upload. Het kopspoor is ind. verdwenen. De overloopwissel beneden op de 3 sporige baan zijn eigenlijk bedoeld om vanaf beide zijde, alle 3 de sporen te kunnen bereiken.. dat was de achterliggende gedachte ervan.

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #315 Gepost op: zaterdag 03 juli 2021, 09:49:00 »

Het tweede ontwerp met het paradespoor biedt in dat opzicht misschien net nog iets meer ten opzichte van het direct daaraan voorafgaande ontwerp, maar je ziet je treinen op het andere deel van de baan ook al rijden in hun volle glorie. Noodzakelijk is het niet. De stationshal onttrekt ze wat aan het zicht, maar heel bezwaarlijk is het niet. Het paradespoor neemt ruimte voor de stadsscenery weg en het is dus de vraag of het nodig is.
Voor mij blijft het voorlaatste ontwerp favoriet.
En het advies: ga bouwen en rijden om te zien of werkt, en pas desnoods aan, vind ik niet het sterkste advies. Goed plannen en dan aanleggen. Met de scenery kun je aanklooien wat je wilt.

Groet,

Peter

rscosworth

• Stamgast
« Reactie #316 Gepost op: zaterdag 03 juli 2021, 11:45:32 »

Ja Peter, maar je kunt ook overdrijven in het plannen.
Je kunt niet alles in 1 keer perfect willen doen.

Lobomotion69

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #317 Gepost op: zaterdag 03 juli 2021, 14:27:33 »

iemand mooie ideeën hiervoor...?

Hmm, misschien. Leg je water aan de andere kant van de havenbaan, zoals in het voorgaande plan. Dan kun je op de vrijgekomen plek wat industrie, pakhuizen ed kwijt.
Vriendelijke groet, Henk

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #318 Gepost op: zondag 04 juli 2021, 08:24:49 »

Hi Rscosworth,

Ik heb momenteel nog niet de mogelijkheid om “ te leggen “ ivm. werkzaamheden aan de hobbyruimte ( lees; isoleren van wanden & afwerken van wanden/plafond met plaatmateriaal ). Dat is ook een beetje de reden, dat ik probeer zoveel mogelijk “ juiste “ aanpassingen te maken aan het plan.

Zodra de ruimte beachikbaar is om te kunnen starten, ga ik zeker het plan leggen en de situatie bekijken  :thumbup:

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #319 Gepost op: zondag 04 juli 2021, 11:35:02 »

Het tweede ontwerp met het paradespoor biedt in dat opzicht misschien net nog iets meer ten opzichte van het direct daaraan voorafgaande ontwerp, maar je ziet je treinen op het andere deel van de baan ook al rijden in hun volle glorie. Noodzakelijk is het niet. De stationshal onttrekt ze wat aan het zicht, maar heel bezwaarlijk is het niet. Het paradespoor neemt ruimte voor de stadsscenery weg en het is dus de vraag of het nodig is.
Voor mij blijft het voorlaatste ontwerp favoriet.
En het advies: ga bouwen en rijden om te zien of werkt, en pas desnoods aan, vind ik niet het sterkste advies. Goed plannen en dan aanleggen. Met de scenery kun je aanklooien wat je wilt.

Groet,

Peter

Hi Peter, thnx voor je comments. De paradesporen die ik momenteel heb ingetekend aan de voorkant van het station komen dan sowieso 1/2 etages lger te liggen dan het station. Het klopt ind. dat het wat ruimte voor scenery ( huizen etc ) wegneemt aan de voorzijde van het station..

Mijn idee was om aan de voorzijde van het station een straat te maken met een tramlijn voor het station langs. Ik dacht hierbij icm. die paradesporen een interessantere view te creeeren door de hoogteverschillen die dan ontstaan..

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #320 Gepost op: donderdag 08 juli 2021, 14:59:02 »

Die gedachte snap ik wel. Lijkt misschien wat op de situatie rond Liverpool Limestreet. Zoek maar eens op internet naar de modulebaan met dit thema!
Het kan zeker op die manier.

Groet,.

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #321 Gepost op: donderdag 08 juli 2021, 16:52:11 »

Hoi Peter,

Ik kan deze modelbaan ind. Het zou natuurlijk ook een optie zijn om Dammtor ind. als een kopstation te positioneren. Hiermee " veroorzaak " je meteen meer rijbewegingen ", daar er dan bij een trekcombinatie gewisseld moet worden dmv. een omloop en/of afwisseling van loc om de trein weer te laten vertrekken uit het station. Daarnaast creeer je hiermee ook meer ruimte, daar 1 klimspiraal voldoende is om richting het schaduwstation te kunnen komen.

Misschien eens een optie om deze mogelijkheden te bekijken. Een beetje naar opzet zoals onderstaand...

Thnx voor de reactie & indirecte tip  :D ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 juli 2021, 16:54:45 door Flyingkoekkoek »

Ludo1957

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • 1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)
« Reactie #322 Gepost op: donderdag 08 juli 2021, 17:11:50 »

Tot mijn aangename ;)  verrassing zie ik nu pas dat Dammtor koers gezet heeft naar een haven en een massa interessante denkpistes  heeft opgeleverd die ik van a tot z heb doorgenomen.

Dat is mij compleet ontgaan omdat het aanvankelijk - en dat was maar logisch ook - beperkt bleef tot Dammtor, zodat ik niet verder bleef volgen en met m'n eigen.baanplan en haven ging worstelen.

Vanaf nu heb ik er dus weer een notificatie bij.

Benieuwd naar het vervolg en veel succes met de bouw  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 juli 2021, 17:13:41 door Ludo1957 »
Met sporende groeten,
LUDO
Baan: Goforitz 2021 (grote weergave°
https://drive.google.com/file/d/1tH-yo10ksFJbey_TnVWEtKXnbYbtZHOu/view?usp=sharing

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #323 Gepost op: vrijdag 09 juli 2021, 00:35:22 »

Natuurlijk kun je ook een kopstation met Dammtor realiseren. Volgens mij is dat eerder ook wel ter sprake gekomen.
Maar je laatste ontwerpen zijn goed, denk ik. In het havengebied is genoeg te rangeren en in het 'vorfeld' van het station ook.
Nadeel van een eindstation is dat je altijd moet stoppen en keren. Het rangeren in het nogal dichte station Dammtor zal niet makkelijk zijn. Het zicht op treinen en locs is beperkt en bij eventuele haperingen zal handmatig ingrijpen niet meevallen. Misschien moet het dak er geregeld af en daardoor neemt het risico op schade aan het fraaie gebouw toe.
Wat mij betreft ben je nu al een heel eind op weg, zo niet helemaal klaar met ontwerpen maken, tenzij het ontwerpen op zich je hobby is.

Groet,.
Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #324 Gepost op: maandag 12 juli 2021, 12:01:42 »

Hierbij een opzetje van een " bestaand plan " maar dan wat aangepast naar mijn ruimte / wensen.. Wat vinden jullie ?

* beetje veel kleurtjes door elkaar, maar hoop dat de ruwe schets enigszins duidelijk is...

En jaaaa... Het is alweer een totaal ander plan  :D Maar de ruimte om te bouwen is nog niet volledig klaar, vandaar dat ik ook nog blijf tekenen  ;)

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #325 Gepost op: dinsdag 13 juli 2021, 10:45:55 »

Als je kantoren op de plaats van het BW (draaischijf ect) gaat bouwen zou ik HEEL jammer vinden.

groet
Harald

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #326 Gepost op: dinsdag 13 juli 2021, 10:53:08 »

Hoi Harald,

Helaas past een draaischijf niet in mijn tijdperk treinen ( 5/6 ). De draaischijf zou in mijn treinenverloop totaal overbodig daar liggen en niet gebruikt worden, vandaar de keuze om hier gebouwen te plaatsen ( welke meteen de daling vd sporen ) coveren..

Mvg,

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #327 Gepost op: dinsdag 13 juli 2021, 11:12:39 »

OK duidelijk al zijn er nog steeds draaischijven (met loods) in gebruik (voor E- en diesel locs).

groet
Harald

flyerman

• Stamgast
    • Mijn Website
« Reactie #328 Gepost op: dinsdag 13 juli 2021, 12:27:33 »

En hoe ga je het doen met de verschillende hoogtes van de sporen? Naar bv de schadustations?

Ik denk dat je niet gaat uitkomen.
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog