Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 33252 keer)

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)
« Reactie #150 Gepost op: donderdag 15 oktober 2020, 13:49:15 »

Als kopstation biedt het model ook potentie. En je hebt gelijk veel te rangeren.
Dan kan Hamburg Altona als inspiratie dienen.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #151 Gepost op: donderdag 15 oktober 2020, 15:01:13 »

Het is best een fraai gebouw. En op zich is het wel dominant door het volume en de hoogte, maar: saai? Met een goede stadse sfeer eromheen, gaat dit wel werken. Er is genoeg lengte beschikbaar, zeker als de baan door de hele kamer kan. Dan wordt het deel op de smalle tafel een paradespoor, eventueel hoger gelegen dan de voorgrond.
Dan kun je nog zorgen voor een enkele industrie-aansluiting of havenkade op de voorgrond, en heb je een geloofwaardige modelbaan.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
« Reactie #152 Gepost op: donderdag 15 oktober 2020, 17:42:21 »

Nog eens bezig geweest met het plan zonder de uitneembare brug... ( hier ga ik ook nog mee verder om uit te werken )... maar nu eerst dit...

- Aan 1 zijde het Station met een stadse omgeving.. Aan de andere zijde een natuurgebied .

" verhaal "

- Aan de linkerkant verlaten de treinen het station in een ruimte boog over een viaduct, richting het " natuurgebied " ... Via het viaduct zo over het kanaal ( blauwe lijn ) de berg ( groenige rondjes ) in. Aan de andere zijde komt de trein weer tevoorschijn over een paradetraject langs een bergrijk gebied ( langzaam dalend ) richting de rots aan het uiteinde waarna deze via een tunnelportaal verdwijnt naar een dieper gelegen keerlus en/of schaduwstationnetje .

- Aan de rechterkant draait de trein direct af en daalt over de lange zijde ( achter de stadse omgeving langs ) richting het grote schaduwstation. 

Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #153 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:44:27 »

Hierbij een indicatie van het zichtbare gedeelte, de tussenlaag & het schaduwstation zoals het momenteel is opgezet.
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #154 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:54:31 »

en de keerlus ( incl. 2 inhaalsporen ) welke aansluit op de " uitgang ' rechtsboven..
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:58:55 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

Arnold

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #155 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 09:53:44 »

Hi,

Ziet er mooi uit, en als het past dat station, ook al is het groot, zou ik het er zeker plaatsen.
Is een waanzinnig mooi station, masr als je het verkoopt, ook aardig aan de prijs is de dag vandaag.
Op Ebay €850,-. Voor 66115+66117.
Je kan dan wel weer een hoop mooi ander spul kopen. :).

Succes met het nemen van je beslissing.

Gr, Arnold

Gertjan H

• Stamgast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #156 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 10:40:15 »

Op zich kan deze baan prima en je station is nog steeds de blikvanger (het gebouw). Maar wil je er verder ook nog iets mee?

Misschien wat bot gezegd, maar je kunt nu op een stoel gaan zitten en eindeloos treinen voorbij zien komen (wel veel verschillende treinen, gezien de opstelsporen in het schaduwstation), maar er gebeurt verder weinig. Je hebt geen opstelmogelijkheden, je kunt geen treinensamenstelling wijzigen er is geen industrie of andere reden voor goederenvervoer. Dus wat dat betreft ben ik het wel met Ben eens.
Maar de vraag is natuurlijk: ben je zelf tevreden. Wanneer jouw wens is om een baan te maken waarin je juist dat grote stationsgebouw prominent wil presenteren is dit prima.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #157 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 11:18:01 »

Hoi Arnold,

ja dat klopt, ik weet dat het aan de prijs is... ik weet wat ik zelf heb neergelegd voor 115-117 samen  8o :D :P Je kan er zeker heel veel andere leuke dingen van aanschaffen.. Ik twijfel soms wel of het ind. niet te groot is, maar anderzijds vindt ik het een erg mooi station...

Hi Gertjan H,

Ik ben het volkomen met je eens betreffende de rijmogelijkheden en het " speel avontuur " wat momenteel ontbreekt doordat het station enorm veel ruimte inneemt. Misschien is het ook wel een stukje compensatie voor het gebrek aan ontwerpskillz betreffende een opstelemplacement / havenstukje etc...  :?

momenteel ben ik wel veel op google aan het kijken betreffende de mogelijkheden voor " iets anders " waarbij Dammtor misschien wel wegvalt.. Maar ik ben echt geen design legend op dit gebied, dus loop al snel vast bij het creëren van een plan..
Grtz Kevin

Gertjan H

• Stamgast
« Reactie #158 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 11:36:25 »

Tav het ontwerpen: daar is het forum voor. Zoals je al hebt gemerkt zijn hier best een aantal medespoorders die ontwerpen een belangrijk deel van de hobby vinden. Maar er wordt wel altijd inbreng van de 'aanvrager'  gevraagd. Vragen als: "kunnen jullie hier even een volledig ontwerp voor mij neerplempen", leveren meestal niet veel op. Maar jij komt gelukkig zelf al met ideeën.

Dan even tav het stationsgebouw. Ja, ik kan me voorstellen dat je deze wil showen. Maar misschien 2 andere mogelijke gedachten:

1. Is het mogelijk om daar en apart item van te maken. een stukje module met alleen het station + sporen als showmodel?
2. Is het gebouw ook als eind/kopstation te gebruiken? Als dat zo is, zou je kunnen overwegen om dit op de smalle (bovenste) poot aan het einde te plaatsen, bijvoorbeeld op niveau +1. Dan kun je daar onder een keerlus maken voor station 2 dat een kleiner doorgangsstation met bijbehorende klein industrie oid voorstelt op de plek waar nu het stationsgebouw is geplaatst. (idee kopstation kan ook bij 1 worden toegepast).

Het is maar een idee, maar soms moet je even buiten je eigen denkkader kijken.

gr. Gertjan

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #159 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 11:48:52 »

Hoi,

Ik kijk al de hele tijd mee hier en ga ook maar eens reageren  ;)
Voor mij is er met het zichtbare gedeelte helemaal niks mis; je hebt een erg mooi station, kunt er een mooi levendig plein voor maken, erachter kan een stuk stad gebouwd worden en je hebt een fijn stuk paradebaan ( zou ik zo lang mogelijk zichtbaar houden ).
Op heel veel banen is een station vooral ook een "parkeerplaats" voor de treinen en dat kan mij nooit zo bekoren. Dan zie je van het station ook niet veel meer.
De wissels in het station zou ik weglaten; het voegt weinig toe, geeft meer kans op storingen en is lastig te bereiken.

Ps. een naam zou wel fijn zijn, die kan ik nergens vinden.

Grtz Tony
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #160 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 12:14:17 »

@Gertjan H,

Ja er wordt zeker mooi meegedacht op dit forum daar ben ik blij mee  :D

1. Je bedoeld dit als een " diorama " welke ergens boven de baan komt te staan dan ? Of een module waarmee deelgenomen kan worden aan beurzen etc ?

2. Het zou een optie kunnen zijn om het als kop/eindstation te gebruiken als ik het tegen een wand plaats, zodat de andere zijde van de hal " gesloten ' is.. met op het einde in de hal stootblokken als eindpunt.. Zo zou er een mogelijkheid zijn voor een opstelemplacement voor het station.. ( zie screenshot 1 van het stationsgebouw ) ( een mooi voorbeeld vindt ik bijv. de baan " Kayreuth " .

Ook heb ik er al over gedacht om het station op een hoger level te leggen, waarna er dus meer " paradespoor " of andere optie's gecreëerd kan worden voorlangs op een lager level ( zie omcirkeling in screenshot 2 als ruw voorbeeld )

@Tony

thnx voor je terugkoppeling. Er zou zeker een mooi plein voor kunnen komen :) De wissels in het station zijn meer gecreeerd om een A/B perron per spoor te kunnen realiseren. En als laatste, de naam, dat is Kevin  :P ;)

grtz
Grtz Kevin

1200Blauw

• Wiki Redactie
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
« Reactie #161 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 12:38:15 »

Fraai station. Ik snap wel dat je daar een baan omheen wilt verzinnen. Heb je al eens naar de baan van Arie (even zijn nickname kwijt) gekeken? Die heeft een soortgelijk station. Wellicht nuttig als je naar ideeën op zoek bent.

Ik kan in de plan " mangaten " maken op de omcirkelde plekken.. Hier komt dan uitneembare scenery.

Leuk idee, maar... hoe kom jij dan ìn zo'n mangat als je een reddingsoperatie moet gaan uitvoeren? Ik denk dat de "ondergrondse" sporen je dan akelig in de weg zitten, of heb ik het mis?

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #162 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 12:58:55 »

Hi 1200Blauw,

ok.. dan maar eens hard opzoek naar Arie ????? :D Hopelijk kan ik iets vinden hierop, want ben wel benieuwd naar zijn plan  :thumbup: Wat betreft de bereikbaarheid van de mangaten in de " bovenverdieping "... Ik ga een gedeelte ( screenshot; alles in rode vlak ) uitschuifbaar maken dmv. een railsysteem ( ladekast systeem ) zodat dit makkelijk naar voren gehaald kan worden, waardoor ik toch erachter op de vloer kan gaan " staan " bij de mangaten...

grtz
Grtz Kevin

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #163 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 13:05:34 »

ok.. dan maar eens hard opzoek naar Arie ????? :D
Het draadje van Arie (dolphin). Succes :thumbup:
Mijn YouTube-kanaal

1200Blauw

• Wiki Redactie
  • NS Tp.IVa (1968-1980)
« Reactie #164 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 13:20:01 »

Tnx :thumbup:

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #165 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 14:38:40 »

@Basjuh1981, THNX!
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #166 Gepost op: donderdag 12 november 2020, 15:00:51 »

Ook maar eens een rechte variant van Dammtor getekend.. Zo houdt ik meer plaats aan de voorzijde voor een Stationsplein... De lus rechtsboven draait dan eerst 1/2x naar beneden en komt dan over de lengte als paradespoor terug ( zie rode lijnen in foto2 ) daar Dammtor hoger gelegen is.

Gedachte's ? :D :D :D
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #167 Gepost op: donderdag 12 november 2020, 18:05:15 »

Zo kan inderdaad.
Het treinverkeer wordt alleen nooit heel dynamisch, denk ik. De treinen kunnen allemaal voorbij komen rijden, stoppen in het station en eventueel van richting veranderen. Ook kunnen twee korte treinen gekoppeld worden en samen verder rijden of juist gesplitst worden, maar dat is het dan wel. Door het gesloten station zie je van de bewegingen in het station niet heel veel.

Maar er is ook nergens een aftakking naar wat nijverheid of industrie, of desnoods een kleine halte aan de overkant.
Het hoeft allemaal niet,  maar of je er uiteindelijk veel plezier aan gaat beleven, vraag ik mij af.

Wel kun je er een tijdje aan bouwen en fraaie scenery bedenken.

Groet,

Peter

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #168 Gepost op: donderdag 12 november 2020, 19:26:26 »

Als je het wissel linksboven en rechtsonder bij je station door een kruiswissel vervangt dan zou je locs kunnen omwisselen en naar een depot met bijvoorbeeld een rolbrug kunnen laten rijden. Volgens mij is daar wel plek voor. De locs rijden dan vanaf de linker kant via spoor 2 van boven naar spoor 3 van boven via je overloop zo naar het kruiswissel rechts richting het depot.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #169 Gepost op: donderdag 12 november 2020, 20:46:44 »

Hi Peter,

Wat betreft je comment omtrent het dynamische heb je ind. gelijk... Echter weet ik niet goed hoe dit ge integreren met een station als Dammtor... Misschien ind. op een lager niveau aan de overzijde bij de waterkant... Maar daar ben ik dus nog niet uit en zit ik nog mee te stoeien...

Hi Timaximus,

Bedankt voor je comment.... ik weet nog niet helemaal wat je bedoeld... maar ik ga me er eens in verdiepen.. 😁
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #170 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 07:36:53 »

In het station krijg je niet veel meer dynamiek dan wat ik schreef. Het aardige is dat je een paradespoor hebt gepland voor het station langs op een lager niveau. Deed mij een beetje denken aan een Engelse modelbaan, Liverpool Limestreet. Daar zou je naar kunnen kijken. De treinen rijden in een soort sleuf midden door de stad naar het station. Hier en daar een brug of overkluizing erover en het ziet er misschien wel spannend uit.
Aan de overzijde heb je weer een soort paradespoor in een mooie flauwe bocht. Dat is mooi maar een beetje dubbelop.
Op die poot past ook een industriegebied, haven of landelijk zijlijntje dan wel voorstadsgebied, eventueel met gemengde treinen. Er hoeft geen verbinding met Dammtor te bestaan. Alleen met een schaduwstation verbinden is ook goed.

Groet,

Peter

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #171 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 07:37:53 »

Zie bijlage.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #172 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 08:52:02 »

Hi Timaximus,

Bedankt voor je foto. Helaas is dat op die plek niet mogelijk omdat dit de voorzijde van het station is, waar ook het stationsplein komt te liggen. Ik ben momenteel wel de mogelijkheden aan het bekijken om ook een stukje " industrie " toe te voegen... Waarschijnlijk aan de andere kant op de lange zijde.. 
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #173 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 15:46:34 »

Is dit misschien een idee ?

waarbij de oranjesporen vanaf het schaduwstation komen en naar de haven gaan waar een containeroverslag plaatsvindt... Er kunnen hier 2 treinen plaatsnemen welke kunnen ontkoppelen, waarnaar er een losse loc van 1 vd 2 opstelspoortjes aan de andere zijde weer koppelt..
Grtz Kevin

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #174 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 16:24:47 »

Ik zou in jouw geval een kruiswissel rechts in je industriespoor aanbrengen met daarachter twee spoorlengtes voor een loc en links van je industriespoor in de boog overloopwissels.

Het voordeel daarvan is dat je ook locs kan laten omlopen. En dat is een mooie aanvulling op een loc wissel zoals jij die nu schetst.

Die twee uitloop spoortjes voor de opslag van een of twee locs zou ik spiegelen zodat je de locs ook veilig kan stellen. Dan staan ze niet gelijk in de aftakking vanaf de industriesporen.

MvG,

Timaximus

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #175 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 16:48:18 »

Hi Timaximus,

Dan kom ik met zoiets op de proppen... een beetje wat jij bedoeld ?
Grtz Kevin

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #176 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 16:58:16 »

Komt in de buurt.  :)

Er moet links nog wel een set overloopwissels bij om weer te kunnen vertrekken van het onderste industriespoor.

MvG,

Timaximus

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #177 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 17:28:30 »

Hi Timaximus,

Ik heb nog een andere variant bedacht... Deze lijkt mij zelf ook functioneel.. en hiermee verlies ik minder lengte ivm. de overloopwissels... Wat is jou gedachte ?
Grtz Kevin

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #178 Gepost op: vrijdag 13 november 2020, 17:34:17 »

Ik zou die enkele overloop aan de rechterkant er wel inlaten. Want of je nu omloopt of stopt aan eind en afkoppelt is nagenoeg hetzelfde mbt. de effectieve lengte.

En je hoeft natuurlijk niet elke keer om te lopen. Maar het brengt gewoon wat variatie mogelijkheden in de treinenloop.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 november 2020, 18:06:54 door Timaximus »

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #179 Gepost op: vrijdag 20 november 2020, 10:36:19 »

Hierbij een overzicht van het plan wat er momenteel ligt. Ik kijk nog naar de mogelijkheid om een stukje industrie in te passen.. Het stationsgebied is voor mij de " hoofdattractie " ...
Grtz Kevin

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #180 Gepost op: vrijdag 20 november 2020, 12:30:16 »

Ik zou de oranje sporen van niveau 2 glooiend leggen. Zo recht is in mijn beleving wat "saai".
Mijn YouTube-kanaal

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #181 Gepost op: vrijdag 20 november 2020, 12:38:56 »

Hi @basjuh1981,

deze sporen zie je dalijk alleen van de voorzijde omdat niveau 0 eroverheen valt. Het is puur een extra stukje " achter plexiglas " waar je ze voorbij ziet komen. Misschien dat dit glooiend ook kan, maar dan moet ik even kijken of ze niet te ver naar achter liggen.. Bedankt voor je opmerking!
Grtz Kevin

Wimdouwe

• Stamgast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #182 Gepost op: vrijdag 20 november 2020, 18:34:36 »

Omdat mij vriendelijk gevraagd is om ook eens mijn gedachte te laten gaan heb ik ook wat geprobeerd.
Ik heb het station iets minder tegen de achterwand gezet zodat er wat meer ruimte achter het station is om zo achtergrond huizen (halve huizen) te kunnen plaatsen.
Verder heb ik een halte en een haven toegevoegd.
Het plan is verre van uitgewerkt maar ik hoop dat je er wat aan hebt, Kevin  :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 20 november 2020, 19:53:03 door Wimdouwe »

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #183 Gepost op: vrijdag 20 november 2020, 19:55:39 »

Ja, kijk nou eens! Wim heeft uitgewerkt wat ergens ook in mijn gedachten rond dobberde.
Ik denk dat dit wel eens perspectief biedt. Leuke en best geloofwaardige combinatie van een stadscentrum en havengebied.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #184 Gepost op: maandag 23 november 2020, 10:46:57 »

Hoi @Wim,

Bedankt voor je bijdrage!  Ik kan er zeker wat mee tbv. inspiratie omtrent mogelijkheden... Er zal hier en daar zeker iets aangepast moeten worden, daar de maatvoering ( tafel, dammtor etc ) niet helemaal is, zoals " real life "  :) Maar ik ga er zeker eens even over brainstormen om wat items te integreren in het plan...

Wel mooi om zo'n 3D beeldweergave te kunnen zien...  :D
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #185 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 11:33:13 »

En nog steeds is het mogelijk het station 5 graden schuin te leggen, of de tafelrand schuin te laten lopen. Voor, of langs het station kan een mooie straat gelegd worden.
Rechts zou ik de spiraal aan het zicht onttrekken. Bouw er de stad overheen. Dan verdwijnen de sporen in oostelijke richting en is een paradespoor in de diepte voor het station langs, een soort verrassing.
Het havengebied kan wat speelser maar je blijft gebonden aan strakke kademuren. Da's zeker niet erg.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #186 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 13:34:24 »

@Peter

Zo ligt die 5grdn... Betreft het havengebied moet ik nog eens even kijken.... Ik ben daar niet zo goed in om dat te ontwikkelen :) hahahahha
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 november 2020, 13:39:12 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #187 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 15:12:29 »

Het ziet er best 'zwierig' uit zo. Station met omgeving kan concreet ingevuld worden. Als Dammtor de definitieve keuze is, is deze optie denk ik een fraaie.
En zou je inderdaad een haven willen, dan zou het hoofdspoor het beste kunnen lopen zoals Wim het plande: vrij recht en misschien wat hoger dan het havengebied ervoor. Dan zie je de treinen rijden en op de voorgrond kun je op de kade rangeren. Dat hoeft niet uitgebreid. Als er spoor ligt waarop wagons met hijskranen of containerkranen kunnen worden overgeladen, ben je er al.
Het kan ook een fabrieksterrein worden. Meer dan wat sporen, loodsen en schoorstenen hoef je niet te bedenken om een leuke sfeer te maken. Ga wat foto's zoeken van binnenhavens en grote fabrieken, of een verzameling kleintjes. En dan komt er vast inspiratie!

Groet,

Peter

Gertjan H

• Stamgast
« Reactie #188 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 17:12:07 »

Zie nu waarom het plan van Wim zoveel ruimte heeft voor de haven. Hij heeft de onderste poot van de U net zo lang getekend als de bovenste.
Jammer dat de werkelijkheid anders is, want nu heb je veel minder ruimte voor de haven. Zijn daar nog opties voor verlengen ?
Wat ik een goede aanpassing vind, is dat de boog/spiraal naar beneden nu andersom is gelegd. Je kunt nu, wanneer je 'beneden' bent weer een spoor laten aftakken op de manier zoals Wim heeft gedan, met dat verschil dat je de sporen daar boven hier mooi met een brug overheen kunt laten lopen. Uiteindelijk zou ik de onderliggende sporen (buiten de aftakking) zoveel mogelijk aan de onderste rand houden, dus onder de andere sporen.

gr. Gertjan

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #189 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 08:34:49 »

Hi all,

ik heb eens voor het overzicht een opzet gemaakt van de beschikbare kamerruimte incl. de deuropenening. Het kan natuurlijk zomaar zijn dat ik qua indeling niet helemaal de beste opzet heb gekozen... Nu jullie iig. weten dat station Dammtor ( met een minimale spoorlengte van 2M - 2.20M ) erin moet komen, zijn er misschien nog wel meer mogelijkheden met een bepaalde indeling  :D

Graag zie ik jullie ideeën voor de " vorm " van de tafels dan ook tegenmoet  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Alvast bedankt allemaal.

grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 november 2020, 09:01:08 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

Dirkkie_84

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #190 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 08:46:08 »

Jij weet echt niet wat je wil hè? ;)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #191 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 08:56:16 »

@Dirkkie_84,

Ik probeer gewoon in " samenspraak " met mensen op dit forum tot de beste kamerindeling en sporenplan te komen... Vandaar deze post... Ik weet dat ik Station Dammtor als hoofdattractie wil op mijn baan.. Met de restinvulling ben ik dus nog bezig dmv. dit forum...

Dus op zich weet ik wel wat ik wil... echter is het lastig voor mij om dit uitgewerkt te krijgen in een plan  :| :| :| Ik zal eens even wat plaatjes plaatsen van wat ik graag zie op mijn baan..

« Laatst bewerkt op: woensdag 25 november 2020, 15:00:45 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #192 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 15:39:12 »

hierbij een 2-tal voorbeeldfoto's voor de terminal zijde aan de overkant van het stationsgebied...

Grtz Kevin

antonv

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 16:02:44 »

Het kan blijkbaar nog alle kanten uit, dus ga ik er ook nog eens een draai aan geven  ;)
Niet om je helemaal gek te maken of om dwars te liggen, maar gewoon een beetje buiten de lijntjes kleuren om je aan het denken te zetten want je hebt het ware blijkbaar nog altijd niet gevonden...
Wat ligt er al vast? Dammtor en een schaduwstation.
Waarom daar niet mee starten, 1 poot voor Dammtor waar je paar jaar mee kunt bezig zijn om het af te werken en 1 poot met een schaduwstation, open en bloot op hetzelfde niveau. Dat is zeer handig om treinsamenstellingen te maken, gewoon rechtstaand en door niets gehinderd.
En als je dan na een paar jaar klaar bent met Dammtor en je het open schaduwstation nog kunt missen leg je gewoon een laag boven het schaduwstation (voorzie plaats voor een helix) en je kunt weer voor wat jaren verder  ;)
Op die manier zul je ook vrij snel kunnen rijden. Niks dan voordelen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 november 2020, 11:12:09 door antonv »

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #194 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 16:29:05 »

Hi Anton,

Bedankt voor het meedenken... Ik weet op zich wel wat ik wil, maar het lukt me nog niet om dit om te zetten in een volwaardig plan... De dingen die ik wil zijn;

- Station Dammtor
- Paradetraject
- Terminal/goederen stukje

Ik denk dat ik al aardig op weg ben en ook de onderliggende zones wel al redelijk voor elkaar heb.. Echter zit ik nog steeds te stoeien met de terminal en de aansluiting daarvan.. Ik was nu ook bezig met de aansluiting van de terminal op de andere kant ipv. de zijde tegenover het station... ( zie voorbeeld ). Alleen ben ik nog niet tevreden over de opzet van dat goederenstukje...

Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #195 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 17:12:05 »

Dit kan heel goed, een containerterminal.
Ik zou de aansluiting niet op het hoofdspoor maken dat door het station gaat. Gewoon rechtstreeks op het schaduwstation. Eventueel laat je de goederentreinen wel door het station heen denderen maar laat je de aansluiting in het verborgene. Dat lijkt mij ook veel makkelijker te realiseren.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #196 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 18:39:25 »

Hi peter,

Ik had het idee om hem aan de sporen te koppelen op niveau -2 ( bij de oranje sporen die een stukje zichtbaar zijn op het lagere niveau ) dan zie je de aftakking naar de goederen niet..

bijv. zoals onderstaand..
Grtz Kevin

Timaximus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #197 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 18:44:29 »

En je hebt je omloop mogelijkheid.  :thumbup:

MvG,

Timaximus

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #198 Gepost op: woensdag 25 november 2020, 19:03:57 »

Evt. nog een goederenvoorbeeldje...
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #199 Gepost op: vrijdag 27 november 2020, 15:13:20 »

Hi,

toch nog maar eens bezig geweest met het baanplan ( stukje industrie ) in de vorm van een containeroverslag aan de haven.

In deze opzet heb ik ervoor gekozen om het stukje industrie op niveau -2 zichtbaar te laten worden ( lichtblauwe sporen ). Deze sporen lopen op het einde onder de zichtbare brug ( paradespoor ) door.. waardoor ik rechts in de hoek een mooi industriegebied kan creëren waar vrachtwagens kunnen laden/lossen .. 

De " groenige paradesporen " lopen dalend over een spoordijk richting de brug om uiteindelijk " achter " de bedrijven te verdwijnen richting een klein schaduwstation ( niveau -1 )

Aan de andere kant van het station dalen de sporen dmv. een klimspiraal ( onder de stad gelegen ) naar Niveau -2 waarna de oranje sporen aan de voorzijde zichtbaar worden en waar de aftakking ( net buiten het zicht ) richting industrie plaatsvindt . De overige sporen dalen over de lengte vd tafel ( niveau -3 ) verder naar Niveau -4 om zo uit te komen in het grote schaduwstation.
Grtz Kevin
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9   Omhoog