Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Op naar een nieuw baanplan...!
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omlaag

Auteur Topic: Op naar een nieuw baanplan...!  (gelezen 31483 keer)

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
    • Modelspoorscenery Tips & Tricks
Op naar een nieuw baanplan...!
« Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 10:34:27 »

Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

Om jullie een indruk te geven van mijn gedachte... zal ik hier even wat belangrijke puntjes opsommen..

1. Het baanplan zal een modern baanplan worden ( tijdperk V - VI, voornamelijk NL georiënteerd ).
2. Het station wat gebruikt MOET worden is Station Dammtor met een lengte van 1.34M ( Trix 66115/66117 ) .
3. Daarnaast zou ik graag een brug willen zien over een stukje water.
4. Mijn bedoeling is om gebruik te maken van 2 klimspiralen welke richting een schaduwstation gaan.
5. Vanuit 1 zijde van het station zou ik graag een paradetraject richting de klimspiraal willen zien.

- In het zichtbare gedeelte ga ik gebruik maken van Marklin K-rail.
- In de klimspiralen & het SH wil ik gebruik maken van Marklin C-rail.
- De wissels wil ik aandrijven via een servo.
- Ik ga gebruik maken van Itrain ( waarbij ik wel ook een mogelijkheid wil hebben om " zelf te kunnen rijden dmv. een CS3 " ) .

Bijgevoegd vinden jullie een opzetje van de beschikbare ruimte, waarbij ik ( naar mijn mening ) de " beste " plek voor de klimspiralen al heb ingetekend. Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie vragen/opmerkingen & ideeën omtrent mijn plannen :)

Grtz
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 februari 2021, 16:28:14 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
Re: Nieuw huisje, nieuwe ruimte & dus NIEUW Baanplan :)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 11:58:15 »

Hierbij een eerste opzet van het stationsgedeelte...

2-sporig passagiers ( rechtsom  )
2-sporig passagiers ( linksom )
1-sporig goederen ( middenspoor )

Wat vinden jullie ?
Grtz Kevin

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 13:37:07 »

Als je de indeling veranderd naar twee eilanperrons oogt het denk ik mooier.
Kun je de perrons net wat breder maken.
En eventueel de middelste sporen in twee delen opsplitsen met een wissel naar het doorgaande midden spoor

Spoor
Perron
Spoor
Goederenspoor
Spoor
Perron
Spoor.

Mvg Robin
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 juni 2020, 13:38:54 door Hero »

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 13:59:29 »

Of de diagonale variant....

Robin, deze optie ga ik zeker nog bekijken! Thnx voor je input  :)

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2020, 11:43:25 door Looney Tunes »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 14:39:22 »

2-sporig passagiers ( rechtsom  )
2-sporig passagiers ( linksom )

Bij het ontwerpen van een station probeer ik altijd zoveel mogelijk stationssporen bruikbaar te maken voor verkeer in beide richtingen. Dat geeft de meeste mogelijkheden voor het stationsverkeer, bijvoorbeeld als bepaalde sporen bezet zijn. In jouw ontwerp zijn alleen het middelste (goederen-)spoor en het spoor eronder in beide richtingen bruikbaar. Om tweerichtingsverkeer op meer sporen mogelijk te maken, moet er iets veranderen aan de wisselstraten. Rechts is dat niet moeilijk, daar kan dat op verschillende eenvoudige manieren. Links kan het ook, al is het iets meer werk.

Een ander punt is de lengte van de stationssporen. Voor een stationsgebouw op een modelspoorbaan is de 134 cm van Dammtor groot, maar als lengte van de stationssporen helemaal niet, zeker niet bij tijdperk V-VI. De nieuw aangekondigde Märklin ICE 4 is bijvoorbeeld al 151,5 cm en misschien wil je er nog wel een keer één of twee extra wagens bij. Dat past nu niet. Een mogelijkheid om de stationssporen wat langer te maken is om de linker wisselstraat in de bocht te leggen. Helaas zijn er in K-rail geen slanke boogwissels en de R1-bocht van de gewone boogwissel is veel te krap voor een ICE (ook al kan het wel, ik vind het niet mooi). Gelukkig kan het ook anders. Hieronder heb ik het uitgewerkt met gewone wissels. Het kan ook best met minder wissels, maar dan zullen de treinen elkaar in de wisselstraten wat vaker in de weg zitten.

De flexrails hieronder zijn niet ingekort, het past gewoon. Zelfs het kortste stationsspoor is daarmee lang genoeg voor een 7-delige ICE 4 zonder een wissel te blokkeren.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 15:18:11 »

Hi speeltmettreintjes,

In het ontwerp wat ik in eerste instantie gemaakt heb, zijn de stationssporen min. 1.70M, dus dat is persoonlijk voor mij lang genoeg :) Ik ben het met je eens om alle sporen beschikbaar te maken vanuit beide zijde, dat zou zeker het mooiste zijn :)

Ik denk persoonlijk dat het diagonaal leggen van het station ook het mooiste gaat zijn om meer diepte in de baan te krijgen. Echter bij mijn ontwerp ligt het ereg ver naar voren, waardoor de mogelijkheid om een taxi/bus standplaats te realiseren voor het station vrij lastig wordt.

Ik wil jou adviezen & tekening weer verder meenemen in de volgende aanpasfase :) Evt. mogen er van mij ook 4 ipv. 5 sporen gelegd worden, zodat er meer ruimte is voor mooie ruime eilandperrons.

Alvast bedankt.

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2020, 11:43:48 door Looney Tunes »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 17:54:43 »

Diagonaal vind ik ook mooier. Om genoeg ruimte over te houden voor scenery vóór het station kun je het net zo schuin maken als je wilt. Hieronder heb ik het 7,5º de andere kant op gedraaid. Zo heb je vóór het station wat meer ruimte en bovendien blijft de baan linksvoor in de hoek van de kamer beter bereikbaar.

Als het beter uitkomt om wat meer of wat minder te draaien, leg je rechts van het station gewoon andere bochten neer dan de 2232's. Als dat met gewone K-rails al niet lukt, is er altijd nog flexrail, nietwaar?

De wisselstraten links en rechts zijn praktisch identiek. De drie middelste stationssporen zijn 173 cm tussen de wissels omdat je dat al lang genoeg vindt. Om wissels te sparen zijn de buitenste sporen in deze versie slechts in één richting bruikbaar, de middelste drie in beide. Om ook de buitenste sporen in beide richtingen te gebruiken moeten er nog wat wissels bijkomen, maar als je het niet erg vindt dat de treinen elkaar soms in de weg zitten kunnen dan eventueel één of twee van de engelse wissels worden vervangen door kruisingen.

Even terzijde: je hoeft niet het hele voorgaande bericht te herhalen. Een klein stukje eruit lichten kan daarentegen wel handig zijn.

Hi speeltmettreintjes,
Je mag me gewoon Rob noemen.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 10:27:59 »

Hi Rob,

hierbij heb ik jou plan eens uitgewerkt op de beschikbare ruimte. En zoals je kan zien, heb ik ruim voldoende lengte voor de stationsporen  :D Nu eens kijken hoe ik een mooi vervolg kan geven aan de overige invulling richting de andere klimspiraal.. Ik dacht aan iets met een brug ( over water ) en aan de andere zijde een stad/dorp/landschap... met evt. een paradespoor over een spoordijk..
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 10:53:52 »

@Rob, ook ben ik er nog over aan het denken of het niet mooier zal zijn, als ik gebruik ga maken van 2 eilandperrons, waardoor de spoorindeling als volgt komt te liggen ( zoals het advies van HERO );

Spoor
Perron
Spoor
Goederenspoor
Spoor
Perron
Spoor

Zou je mij hierbij willen helpen dit in te tekenen... ? Wat ik bijv. iets minder mooi vindt aan onderstaande plan is de de buitenste sporen vanaf beide zijde " openvouwen ".. zie cirkels op plaatje..

Grtz Kevin

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 13:42:56 »

@citaat Als je uit de spiraal rechts komt, zou ik de bocht naar rechts eerder laten beginnen en wat langer door laten lopen (2x een bochtelement) en dan de wissels van het station. Dan heb je wat meer lengte voor de stationssporen en je bent van die knik af als je uit je spiraal komt, waardoor het er soepeler uitziet.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 14:53:37 »

1. Het baanplan zal een modern baanplan worden ( tijdperk V - VI, voornamelijk NL georiënteerd ).
Je rijdt "dus" rechts en in de spiraal rechtsonder rijdt de trein "dus" tegen de klok in, in de buitenbocht omlaag, en in de binnenbocht omhoog. Als ik de tekening goed interpreteer.

Ik heb niet gelet op de straal van het binnenste spoor, maar iets zegt me dat:
  • als de trein in de binnenboog daalt en in de buitenboog stijgt (leidt dat altijd tot een lager hellingspercentage)
  • als je het hellingspercentage wil minimaliseren (en als mijn interpretatie van jouw tekening klopt), dan moeten de sporen tussen station en helix op de tekening rechtsboven de helix in, en ze komen nu rechtsonder op de tekening de helix in

Dus, als ik je schets goed begrijp, dan draait je helix verkeerd om naar beneden.
En de oplossing zou dan dus zijn, om het station in een schuine lijn van linksonder naar rechtsboven te verleggen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juni 2020, 14:55:43 door Jan22 »
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 16:46:23 »

Thnx voor de reactie allemaal :D Na wat onderzoek & rondvraag, is de kans waarschijnlijk groot dat ik terug moet naar 4 sporen binnenin de stationshal ( ivm. de ruimte ). Mijn eerste voorkeur is 5 sporen ( zie afbeelding ), maar mocht dit echt niet passen, dan dien ik terug te gaan naar 4-sporig.

Voor nu moet ik dus even terug naar de tekentafel ( wat een hele opgave gaat worden  :O 8o )... omdat het me ook beter lijkt om " rechtsboven " de spiraal in de rijden, omdat ik anders " tegen de richting in " uitkom... zoals aangegeven door Jan22. Als ik de " ingang " van de klimspiraal verplaats, kan ik ind. binnen dalen & buiten stijgen...
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 17:55:20 »

Bij deze drie sporen in het midden vlak naast elkaar met perrons ernaast. De wisselstraten zijn ook nu weer vrijwel identiek.

De groene sporen zorgen ervoor dat de middelste sporen vlak naast elkaar komen te liggen, met parallelafstanden van 56 mm om precies te zijn. Met andere rechte rails voor de groene sporen kun je ook andere afstanden bereiken, maar 56 mm staat mooi en de rails liggen nog net ver genoeg uit elkaar dat de treinen elkaar veilig kunnen passeren, ook in de bochten 2251.

In combinatie met de gele bochten 2241 zorgen de paarse sporen ervoor dat er voldoende ruimte is voor de perrons. De parallelafstand van het buitenste spoor naar het eerstvolgende is 136 mm. Met een bocht 2251 in plaats van een bocht 2241 of door de paarse sporen langer of korter te maken kun je die afstand naar wens veranderen, bijvoorbeeld wat dichter bij elkaar zodat het binnen Dammtor past. Er is een zekere samenhang tussen wat je links en rechts doet, maar dat merk je wel als je er zelf mee aan de slag gaat. Het voorste en achterste spoor zijn hetzelfde, maar dan gespiegeld, dus als je één van beide passend hebt gemaakt, kun je dat voor de andere kopiëren. Je kunt ze ook verschillend maken, voor verschillende perronbreedtes.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 17:56:11 »

In plaats van de 30º bochten 2251 en 2241 zou je ook de slanke 14,4º bochten 2274 kunnen gebruiken. Persoonlijk vind ik dat mooier, maar dat is een kwestie van smaak. Misschien zie jij dat echter anders en het wordt jouw baan, dus doe ermee wat je wilt. De 2200's als groene sporen leveren hier parallelafstanden tussen de middelste sporen op van 56,6 mm. Daar kun je eventueel nog wat mee spelen. Een grotere afstand mag sowieso, maar de flauwe bochten 2274 mogen zelfs nog wat dichter bij elkaar liggen.

Ook in de buitenste sporen moeten nu 14,4º bochten komen, anders liggen ze immers niet meer parallel aan de middelste. Als je wilt, kun je de buitenste sporen weer hetzelfde houden. Deze keer heb ik dat niet gedaan: in het ene spoor ligt een bocht 2274, in het andere spoor een slanke wissel. Beide bochten zijn 14,4º. En in het ene spoor ligt een bocht 2232, in het andere een gewone wissel. Beide 22,5º. Daarmee kloppen de hoeken weer precies.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 18:05:04 »

Om Jan's advies over de aansluiting op de klimspiraal te volgen, zal het toch weer wat anders moeten worden. Het makkelijkst lijkt me om rechts een heel andere wisselstraat te maken. Met de stationssporen (ongeveer) zoals in de laatste paar ontwerpen, komt het immers beter uit als het dubbelspoor rechts van het station in het verlengde van de stationssporen komen te liggen.

Ik wil best nog iets ontwerpen maar dan zou het helpen om te weten hoeveel ruimte er precies is binnen Dammtor.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 18:06:33 »

Hi Rob, bedankt voor de snelle aanpassing..  :thumbup:

Ik bekijk momenteel even de mogelijkheden wat de beste plek zou zijn voor het station.. Dat maakt overigens niet heel veel uit voor de sporen daar.. Ik voel namelijk ook wel iets voor het station " op de U " , zodat ik de 2 lange poten kan gebruiken voor scenery... Echter betekent dat, dat ik de " uitkom/wisselstraat " van de stationsporen in een boog moet leggen...

:warning: Overigens dient bij deze foto, de klimspiraal nog aangepast te worden naar het voorbeeld van jan.  :warning:
Grtz Kevin

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 18:44:33 »

2. Het station wat gebruikt MOET worden is Station Dammtor met een lengte van 1.34M ( Trix 66115/66117 ) .
Dat zei me niets, tot ik het nazocht:

Bahnhof Dammtor
Citaat
Bahnhof Hamburg-Dammtor. Bausatz eines Großstadtbahnhofs mit vier Durchfahrtgleisen.
(...)
Dieser Grundbausatz ist um insgesamt vier Fensterfelder verkürzt. Die Bahnhofshalle kann mit dem Erweiterungsbausatz 66117 auf die maßstäbliche Länge von 1340 mm verlängert werden.
(...)
Die Höhe der Schienentrasse entspricht denen der Faller Stadtbahnbögen 120486 und 120569 und -brücken 120551 und 120487.
(...)
Die Bahnsteigbreite beträgt 92 mm und kann daher außerhalb der Halle mit den Faller Bahnsteigen 120181 und 120185 verlängert werden.

Trix 66117:
Citaat
Grundfläche 380 x 390 mm. Gesamtlänge des Komplettensembles 66115 und 66117 1340 mm.

Deze nummers zijn van de resin producten. Tegenwoordig biedt Trix lasercut modellen in schaal N (1:160) aan.

Het is me nu duidelijk: het station is viersporig, niet vijfsporig, en perrons liggen op een bepaalde afstand (daar zal niet zoveel mee te schuiven zijn), en de perronbreedte is 9,2 cm. Op YouTube trof ik een filmpje over de verlichting ervan aan, en dat zei me iets over het zij-inzicht (hoe de perrons kennelijk te verdelen zijn).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 juni 2020, 19:03:37 door Jan22 »
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 21:22:11 »

Door de nadruk op "MOET" had ik dat station al opgezocht op de site van Trix: Grundbausatz Bahnhof Dammtor. Daar staat ook dat het om 4 sporen gaat, met perrons van 92 mm. Uit het eerste baanplan, met 5 sporen in Dammtor, concludeerde ik toen dat dat blijkbaar ook mogelijk was. Inmiddels is daar gerede twijfel over.

Bij Trix zie ik geen informatie over het gebruikte type rails. Het is een Trix model dus dan zou het logisch zijn dat het met Trix C-rail past, en ook met Märklin C-rail. De 'normale' parallelafstand daarvoor is 77,5 mm, de rails zelf is 40 mm breed, inclusief bedding. Met twee sporen in het midden op 77,5 mm, een perron van 92 mm aan ieder kant en daarbuiten nog een spoor kom ik op 389,5 mm. Daarbij heb ik 4 mm extra ruimte naast de buitenste sporen gerekend zodat de treinen niet tegen de binnenkant van de hal botsen.

De middelste sporen mogen echter best dichter naast elkaar liggen. Volgens de Morop norm is de minimum parallelafstand voor rechte sporen 48 mm. Met dat uitgangspunt volstaat een vrije ruimte binnen Dammtor van 408 mm om vijf sporen neer te leggen. Dat is niet veel meer dan 389,5 mm, dus zou het best eens kunnen passen.

In de beschrijving van het station staat dat de grondplaat ongeveer 590 mm breed is, véél meer dan zowel 389,5 mm als 408 mm. Maar goed, dat is de buitenmaat van het station. Hoeveel vrije ruimte er binnen in de hal is, heb ik niet kunnen vinden. Mocht het minder zijn dan 408 mm, wel, zelfs dan zijn vijf sporen nog steeds mogelijk, dan moeten de perrons maar iets smaller worden. Ik neem aan dat er bij het station al twee perrons van 92 mm meegeleverd worden; minstens één daarvan kun je dan niet gebruiken. Dat zou natuurlijk jammer zijn, daarom hoop ik op minstens 408 mm. Liefst nog wat meer, dat maakt het minder lastig om passende wisselstraten te ontwerpen. Vanaf ±425 mm wordt het een stuk makkelijker, dan kunnen namelijk de middelste sporen op 56 à 57 mm en dat komt mooi uit met slanke K-rail wissels.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #18 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 10:51:08 »

Hi Rob (speeltmettreintjes ),

na lang zoeken & navragen ben ik erachter gekomen dat de binnenmaat van de stationshal op " grondniveau " 37cm is. Trek ik hier 2x een eilandperron vanaf a 92mm, dan houden we dus effectief 18.6cm over voor de benodigde sporen.. zie ook een voorbeeld screenshot..
Grtz Kevin

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #19 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 12:42:08 »

Helemaal snappen doe ik de discussie over de binnenmaat van het station niet.
De buitenmaat is 590mm. De wanden zullen bij elkaar niet meer dan 10 mm dik zijn. Dan  houd je dus 580 mm binnenruimte over. Daar moeten perrons in, maar je bent toch helemaal vrij te bepalen hoe breed die worden en hoeveel het er gaan zijn!
Zelfs als het bouwpakket 90 mm brede perrons heeft, maakt dat de echte modelbouwert toch niks uit? Dan maak je ze toch smaller?
Het wordt pas echt spannend als je buiten de breedte van de overspanning van het dak komt. Dus breder dan 580 mm. Dat past echt niet en vergt ingrijpende verbouwingen aan de dakconstructie met grote kans op mislukking.
Dus, tekenen wat je mooi lijkt en dan lekker plakken, zagen, schuren en lakken.

Groet,

Peter

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #20 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 13:52:32 »

dat de binnenmaat van de stationshal op " grondniveau " 37cm is

Da's duidelijk. Inmiddels had ik, nogal laat, in Jan's post gelezen dat de uitbreidingsset voor het station slechts 380 x 390 mm is, een stuk kleiner dan de 590 mm van het station zelf. Ook al had ik op meer gehoopt, 370 mm is dan ook geen grote verrassing meer.

Met twee perrons van 92 mm wordt het zelfs met vier sporen al krap. Een parallelafstand tussen de twee middelste sporen van 64 mm gaat dan misschien nét, maar daarbij komen de buitenste sporen wel heel dicht bij de wand. Een wat kleinere parallelafstand in het midden lijkt me dan ook beter. Dat kan ook best, hetzij met slanke K-rail wissels dan wel door  wat bochten te gebruiken. Ik zal eens wat uitwerken.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #21 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 17:24:11 »

Hi,

Het uitbreidingsset ( 66117 ) is in de " diepte " exact hetzelfde als het basisset ( 66115 ), want deze zorgt ervoor dat er alleen maar meer lengte in de overkapping gerealiseerd wordt. zie foto. ( het licht gearceerde is het basisset, de rest de uitbreiding. )

« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2020, 11:44:16 door Looney Tunes »
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #22 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 17:29:29 »

Hi Peter,

Zoals je kan lezen is de binnenmaat toch echt anders, dan jij verwacht had met 580mm. De " discussie " die loopt is gebaseerd op deze maat, omdat er dan pas duidelijk is, wat er precies mogelijk is qua rails. Het verkleinen van de perrons, is niet overeenstemmend met de realiteit, gezien een eilandperron in 1;87 toch echt zo'n 9 cm dient te worden om de schaalrealiteit na te bootsen..

grtz.
Grtz Kevin

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #23 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 19:04:51 »

Hoi,

Ik heb nog een attentiepuntje voor je.
Je loopruimte (de rode pijlen; 52 en 55 cm) tussen je twee spiralen is te krap.
Je moet daar echt naar minimaal 75 à 80 cm toe.
Zelf heb ik 80 cm en dat vindt ik soms te krap.

De enige oplossing die ik zie is dat je de bovenste klimspiraal naar links opschuift.

Henk 
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #24 Gepost op: maandag 15 juni 2020, 17:41:51 »

Denk dat dat afhankelijk is van hoe corpulent de bouwer is. Zelf ben ik ook niet de slankste meer, maar aan 50cm heb ik ruimte genoeg om door te lopen. Mijn mangaten om aan de baan te kunnen werken zijn tussen 43 en 48cm in het vierkant en dat gaat ook prima.

Ik ben lang, dat wel, 1,91 meter. Een vriend van mij was veel korter maar zei altijd dat hij lang was, het duurde lang voor zijn figuur een (deur)opening voorbij was. Van mijn (ex)schoonmoeder heb ik een keer gezegd, in familiekring. "Wenn ich um meine Schwiegermutter herum laufen will, muss ich Brotzeit mitbringen.
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 00:46:43 »

Het is mij intussen redelijk helder met de maatvoering  :D
Als je het zo realistisch mogelijk wilt en 9 cm breedte voor de perrons wilt handhaven, dan bieden een paar luchtfoto's wel het antwoord: 4 sporen, da's precies zoals het is. En als Trix het goed nagemaakt heeft, passen er ook in H0 4 sporen in. Al het andere doet de werkelijkheid geweld aan.

Groet,

Peter

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 08:21:59 »

Goedemorgen,

Ik ben nogmaals druk geweest met kijken, kijken & nog eens kijken... :) Misschien is het ind. een goed idee om in de vertrekhal, een 4-sporig traject aan te houden & " achterlangs " misschien nog een 3-sporig traject / opstelemplacement voor doorgaande goederentreinen en het opstellen van treinen.. Hoe denken jullie hierover ?

Het is namelijk zo dat Station Dammtor de " hoofdattractie " van mijn modelspoorbaan zal zijn.. Wat ik dus belangrijk vindt in deze, is dat er een "gedegen " station ligt, welke de aandacht gaat vestigen. Bij het station aan de voor/zij zijde wil ik daarom gebruik maken van een bus/taxi " station ".  ( zie foto's )

Let op; Foto's zijn puur indicatief & het is niet de bedoeling dit 1:1 over te nemen..  :D

Ook heb ik de mogelijkheid bekeken om aan de kant van de klimspiralen ( deurzijde ) evt. gebruik te gaan maken van een uitneembaar deel, zodat er daar evt. meer mogelijkheden beschikbaar komen.

Mvg,
Grtz Kevin

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 10:38:52 »

Al bij al vond ik je eerste tekening eigenlijk de beste, ik heb niet de indruk dat er op vooruit gegaan wordt...
Je legt het station daarna schuin, dat oogt altijd goed, maar dat gaat ten koste van de bereikbaarheid voor wat achter het station ligt, de tafel wordt flink wat dieper.
Je kunt toch veel beter de voorkant van de tafel schuin leggen met het stationsplein er op en dat dan bijvoorbeeld afneembaar maken? Dat geeft hetzelfde zicht, het station niet evenwijdig met de tafelrand, maar het zal heel wat gemakkelijker werken.
Groeten,

Anton

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 18:28:00 »

Met Dammtor links, langs de muur van 250 cm, lukt het me niet om goede wisselstraten te ontwerpen. Na aftrek van de 134 cm van het station blijft nog 116 cm over, ofwel 58 cm aan beide kanten. Om daarmee in de bocht van vier naar twee sporen te komen zou ik bochten en boogwissels R1 moeten gebruiken en dat vind ik niet wenselijk voor doorgaande sporen. Alleen als de kamer te klein zou zijn om ze te vermijden, zou ik dat nog wel doen, maar ik vind het zonde in combinatie met een mooi groot station als Dammtor.

Ik zie nog steeds het meest in een ietwat schuin station langs een van beide lange muren. In de hoek ernaast kan dan een bocht met een wisselstraat van vier naar twee sporen, aan de andere kant een wisselstraat die uitkomt in twee sporen die zonder veel moeite naar de klimspiraal kunnen gaan. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat zou kunnen. Je kunt het naar wens iets meer of minder schuin leggen, met flexrail krijg je het aan de rechterkant altijd wel weer aangesloten op de klimspiraal.

Er is nog wat ruimte tussen het station en de spiraal. Je kunt het bij twee sporen laten, eventueel kun je er ook nog wel wat extra's maken. Wat industrie zal zeker passen, een rangeerterreintje lukt ook nog wel.

Als je sporen achter Dammtor legt, zul je iets moeten verzinnen om ze bereikbaar te houden. Die sporen liggen al wat verder ver van de rand van de baan, maar bovenal staat het station enorm in de weg. Heel misschien zou het kunnen als als je ergens een paar mangaten maakt, met afneembare scenery erop, zodat je er zonodig van onderen bij kunt komen, maar het lijkt me knap lastig. Er moet immers wel voldoende ruimte zijn voor die mangaten, ruimte waar geen sporen kunnen liggen. Als je dat doet, komt het geheel behoorlijk ver van de muur, met als gevolg dat er aan de andere kant van de kamer maar weinig plaats overblijft iets mee toe doen.

KevinP

• Beginnende Gast
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 17 juni 2020, 11:47:48 »

Hi,

allereerst thnx voor je opzet  :D

Met Dammtor op de 250 zijde komt het ind. niet lekker uit, dat wordt niet mooi. Dus ik denk dat Dammtor het mooiste zou staan op de langste zijde ( 5m ). Het station schuin leggen heeft persoonlijk ook wel mijn voorkeur, zodat je er ook " in kunt kijken " vanaf een zijde.. 

Wat ik ind. wel nog graag zou willen zien, is een stukje opstel/rangeeremplacement voor het station.. Dat kan tussen klimspiraal en station zijn of op de zijde van 2.50m. De mogelijkheid om sporen achterlangs Dammtor te leggen, is misschien wel mogelijk door het volgende;

Ik ben erover aan het denken om de module " Dammtor ( 1.34 ) uitneembaar te maken, dus gewoon het gehele station " los te zetten van de rest. Dit houdt in, dat ik aan beide zijde " voor " de wisselstraat ( vanuit dammtor gezien ) de scheiding maak ( zie foto ). Mocht er dan iets aan de achterliggende 2/3 sporen voordoen, dan kan ik Dammtor uitnemen en kan ik daar makkelijker bij.

@Rob, is er een mogelijkheid dat je mij nog wilt helpen met het intekenen van een 3-tal opstelsporen welke achterlangs zouden kunnen lopen ?

grtz
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 juni 2020, 11:50:05 door KevinP »

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 19 juni 2020, 15:05:49 »

Helaas ben ik niet zo goed in het " verbinden " van de sporen, maar ik heb hier een klein los opzetje gemaakt van;

1. evt. opstelsporen achter Dammtor.
2. evt. opstesporen voor/na binnenkomst Dammtor

Helaas zijn mijn PAINT tekenskils niet heel goed, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag zou ik dan willen zien dat wel alle sporen bereikbaar zijn. De opstelsporen mogen in de bocht richting Dammtor doorlopen, daar ik de stationsporen niet langer hoef te hebben als 1.60M. Echter zou ik in deze opzet " het stuk stationsporen binnen in de hal van Dammtor " als losse module willen maken, zodat dit uitneembaar is.

Wat is jullie idee hierover.. ?

grtz.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 juni 2020, 15:53:30 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 00:45:48 »

Hier is een manier om nog wat sporen naast Dammtor te leggen. De aftakking links begint met een Engelse wissel, rechts met een slanke gewone wissel plus een Engelse. De overige groene wissels zijn om vervolgens van 1 naar 3 parallelsporen te gaan. Meer of minder kan natuurlijk ook.

Ik weet niet precies wat de minimale afstand tussen de extra parallelsporen en Dammtor moet zijn. Misschien is het zo niet genoeg, misschien ook wel maar wil je het toch anders. Door wat te spelen met de gele sporen zijn er heel veel mogelijkheden. Je zou de extra sporen ook minder schuin kunnen leggen, rechts wat dichter bij de muur om precies te zijn, dat is een andere manier om meer afstand tot het stationsgebouw te bereiken. De aftakkingen kunnen dan nog wel gelijk blijven maar de sporen ertussen moeten aangepast worden. Er is ook een grote kans dat het dan beter uitkomt met andere rails dan met de vier gele 2207's rechts, dat vergt wat puzzelwerk. In de praktijk kun je natuurlijk ook gewoon flexrail inkorten om het precies passend te maken.

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 10:20:14 »

Hi Rob,

bedankt weer voor je tekening... Ik vindt het er in eerste instantie goed uitzien, echter kom ik niet weg met de huidige perronafstanden, gezien deze in de huidige opzet met 7.4cm zijn, ipv. de 1:87 maat van 9.2cm ( zie screenshots ).

- Kunnen we deze afstand ergens vergroten in de huidige opzet ?
- Misschien ook makkelijker realiseerbaar als het " opstelemplacement " voor Dammtor ligt ?

Ik heb zelf veel moeite met dit te realiseren, dus ik ben je al super dankbaar voor de tijd die je erin steekt / hebt gestoken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

grtz.
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 19:03:22 »

Je hebt helemaal gelijk, de perrons passen niet. Ik had me vergist en was abusievelijk uitgegaan van een parallelafstand van 92 mm in plaats van de perronbreedte! Foutje, bedankt. Voor een perron van 92 mm moet de parallelafstand in de orde van 13 cm liggen. Ik ga opnieuw aan de slag.

Een ontwerp maken met de extra sporen vóór het station lijkt me niet moeilijker dan erachter, maar of het makkelijker realiseerbaar is, weet ik niet. In beide gevallen moet je iets doen om te zorgen dat je bij de sporen bij de muur en in de hoek kunt komen.

speeltmettreintjes

• Stamgast

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 25 juni 2020, 08:32:47 »

Goedemorgen Rob,

Wederom bedankt voor de snelle aanpassing vd perrons  :) Toch heb ik nog 2 vraagjes  8o :O , mits je daar zin/tijd voor hebt natuurlijk!

Is het mogelijk dat;

- Bij de laatste opzet, de opstelsporen aan de linkerzijde vloeiender de boch inlopen en misschien daar al " wisselen " waardoor ze iets langer worden & qua " route " aansluiten op de hoofdsporen ? ( zie screenshot )

- Je ook een evt. opzet zou willen maken met de opstelsporen voor Dammtor, zodat ik beide ideeën eens naast elkaar kan leggen ?  8o

Nogmaals dank!!!
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 25 juni 2020, 15:52:37 »

Hi Rob,

zelf iets geprobeerd, nadat ik jou plan overgetekend heb.. Wat ik graag zou willen zien is dat aan de linkerzijde de opstelsporen vloeiender meelopen in de bocht.. Dient hiervoor de wisselstraat iets eerder gerealiseerd te worden op het rechte stuk ? Of waar kunnen we dit " herstellen " in deze opzet.. ?

Daarnaast vraag ik me af of beide uiteinde niet beter dubbelsporig kunnen zijn, zodat inkomend/uitgaand niet op elkaar dienen te wachten ? Of is dit een onnodige toevoeging op een opstelemplacement ?

grtz
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 00:27:00 »

Wat ik graag zou willen zien is dat aan de linkerzijde de opstelsporen vloeiender meelopen in de bocht.

Daar had ik al wel aangedacht en ik had het zelfs geprobeerd, uitgaande van de Engelse wissel 2260 waar de drie extra sporen aftakken, maar dat bleek niet goed mogelijk. Met een slanke meegebogen wissel zoals in C-rail waarschijnlijk wel, maar helaas, die is er niet in K-rail. En omdat de extra sporen toch al een behoorlijke lengte hadden, had ik er verder niet naar gekeken.

Dient hiervoor de wisselstraat iets eerder gerealiseerd te worden op het rechte stuk ?

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dat vergt links misschien wat veel ruimte. Het zal nog wel passen, maar of het mooi is, betwijfel ik. Ik heb iets anders bedacht. Door een aanpassing van de linker wisselstraat, om precies te zijn de aansluiting van het vierde stationsspoor, is er in de hoek veel meer ruimte voor de aansluiting van de drie extra sporen en daardoor kan de bocht er beter bij betrokken worden.

Daarnaast vraag ik me af of beide uiteinde niet beter dubbelsporig kunnen zijn, zodat inkomend/uitgaand niet op elkaar dienen te wachten ? Of is dit een onnodige toevoeging op een opstelemplacement ?

Eerlijk gezegd zie ik er geen noemenswaardig voordeel in, maar qua ontwerp is dat best uitvoerbaar. Het vergt gewoon wat meer wissels en nu er links toch al wat meer ruimte is, past dat makkelijk, zie het voorbeeld hieronder. Ook rechts zou het best kunnen, eveneens met wat meer wissels, maar dat heb ik niet uitgewerkt.

Naar een variant met extra sporen vóór Dammtor zal ik nog eens gaan kijken.

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #38 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 02:19:39 »

Bij deze een voorbeeld hoe je drie extra sporen vóór het stationsgebouw zou kunnen leggen.

Jakop

• Toffe Gast
  • *
    • Station Waldijk
« Reactie #39 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 07:44:26 »

Interessante discussie over de mogelijke wisselstraten, maar waar ik een beetje over val is de perronlengte bij een dergelijk imposant station.
Die is wel erg kort.....zelf heb ik perrons van 215 en 250 cm bij een in feite klein station.
Bij jou station mag je die 250 cm toch minimaal ook wel verwachten. Een Märklin ICE 3 (8 delig) is al 226 cm lang en het staat niet echt als er voor en achter niet een stukje perron over is.
Of dat mogelijk is binnen je beschikbare ruimte weet ik niet, maar ik wilde het onderwerp wel even aansnijden.
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 08:35:29 »

Goedemorgen Rob,

Ik denk dat we een verschillende visie hebben omtrent de opstelsporen " voor " Dammtor ;) Ik bedoel persoonlijk hiermee dat het opstelemplacement links voor de wisselstraat komt te liggen, zodat treinen die vanaf de 4m tafel komen, door het opstelemplacement rijden richting Dammtor  :D ( zie de 2e foto in mijn schetsje van 19 Juni )  :D
Grtz Kevin

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #41 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 08:39:29 »

Goedemorgen Jakop,

Ik snap jou punt, echter is de stationshal van Dammtor in H0, 1.34M lang. Op de onderstaande foto heb ik de perrons nog iets langer getrokken en kom ik uit op een lengte van min. 2.10 voor het kortste stationspoor. Daarnaast zal je altijd concessies moeten doen, tbv. de beschikbare ruimte  :D Mocht het toch uitdraaien op perronlengtes waarbij het korste perron 1.80 zou zijn, dan heb ik daar persoonlijk geen moeite mee, gezien ik de lengte vd treinen aanpas aan de beschikbare lengte van de perrons. Momenteel is mijn ICE 5-delig, dus dan kom ik met 1.80m goed weg  ;)

In ieder geval bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik! Ik ga kijken wat uiteindelijk de mogelijkheden zijn & daar optimaal gebruik van maken  :thumbup:
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 juni 2020, 08:48:07 door Flyingkoekkoek »
Grtz Kevin

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #42 Gepost op: vrijdag 26 juni 2020, 20:57:56 »

Ik denk dat we een verschillende visie hebben omtrent de opstelsporen " voor " Dammtor ;) Ik bedoel persoonlijk hiermee dat het opstelemplacement links voor de wisselstraat komt te liggen, zodat treinen die vanaf de 4m tafel komen, door het opstelemplacement rijden richting Dammtor  :D ( zie de 2e foto in mijn schetsje van 19 Juni )  :D

Ach so, dat had ik inderdaad niet goed begrepen. Dat is niet moeilijk makkelijk te ontwerpen, dat kan bijvoorbeeld zoals hieronder. Het idee is dat het doorgaande verkeer over de middelste sporen gaat zonder een slinger te hoeven maken, in de extra sporen is een slinger niet erg.

Wel vraag ik me af of de opstelsporen lang genoeg zijn. Op jouw schetsen zie je dat niet zo snel, hier kun je het gewoon meten: de gele sporen zijn respectievelijk 144 en 174 cm. En in tegenstelling tot de vier sporen in Dammtor, kun je die opstelsporen niet langer maken zonder op z'n minst de wisselstraat aan de bovenkant te veranderen.

Interessante discussie over de mogelijke wisselstraten, maar waar ik een beetje over val is de perronlengte bij een dergelijk imposant station.

Lange stationssporen vind ik ook mooi. Op mijn baan rijdt af en toe een sneltrein met 8 rijtuigen, die is 246 cm lang. Maar lange stationssporen vergen veel ruimte en dat heeft niet iedereen.

Bij het ontwerpen van een baan stop ik doorgaans de meeste tijd in de wisselstraten. Ze moeten op bruikbare parallelafstanden uitkomen en als je bijvoorbeeld van twee naar meer sporen gaat, moet er ergens anders vaak een bijpassende wisselstraat komen om weer terug te gaan naar twee. Aan de perronlengte heb ik in dit geval niet zoveel aandacht gegeven want omdat de wisselstraat-plus-bochten aan de linkerkant dezelfde parallelafstanden oplevert als de wisselstraat rechts, kunnen de stationssporen naar believen verlengd worden. Ik zie mijn bijdragen als suggesties, daar kan iedereen vervolgens zijn eigen draai aan geven.

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #43 Gepost op: zaterdag 27 juni 2020, 06:32:44 »

Ik heb maar steeds de indruk dat er aan de rechterzijde bij spiraal veel ruimte verloren wordt. Je komt er langs de rand uit, gaat eerst een stukje rechtdoor om dan pas af te buigen naar linksonder. Bij de uitgang van het station aldaar moet de hele sporenbundel een boog maken van meer dan 90 graden.

Schiet je niet meer op door de andere kant van de spiraal te nemen?
Dan begin je rechtsonder, met een wisselstraat die  maximaal in een hoek 10 tot 15  graden naar links uitwaaiert. Als je dan moet draaien naar het andere deel van de tafel, hoef je nog maar 80 graden te overwinnen. Het station komt dan dus net in de andere richting diagonaal op de plaat te liggen.

Groet,

Peter

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #44 Gepost op: zondag 28 juni 2020, 10:15:53 »

Pff... wat een gedoe om het station persé schuin te leggen...
Ik blijf er bij dat de eerste opzet, station evenwijdig met de achterwand gezien de beschikbare plaats veruit de beste oplossing was.
Wat er te zien is achter het station los je toch op met een geschikte achtergrondplaat?
En leg de voorste rand van de baan een beetje schuin, een graad of 6 is al genoeg en je hebt wat je wil.
Al wat er nu gedaan wordt is plaats verspelen en bereikbaarheid verslechten zonder dat het visueel er ook maar iets op vooruit gaat...
En waarom moet ieder spoor van overal bereikbaar zijn? Dat heb ik een echt station nog nooit zien gebruiken, bepaalde verbindingen gebruiken hun vaste perrons, daar stopt toch ook niet iedere trein aan een willekeurig perron? Ze spelen daar toch niet "waar stopt de trein nu eens vandaag?"...
De wisselstraten zijn veel te ingewikkeld en daardoor veel te groot,  dat is ook woekeren met plaats.
Enfin, in mijn  opzicht niet goed bezig.
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #45 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 11:08:23 »

Hoi Peter,

Dat stukje rechtdoor wat je ziet aan de rechterzijde bij de spiraal, is een stukje overgangsrail van K-rail ( zichtbaar gedeelte ) naar C-rail ( klimspiraal & schaduwstation ). Als ik de klimspiraal onder laat starten " rijdt ik als het ware tegen de richting in " als ik rechts rijdt en moet ik dus " kruisen " om op de binnenbocht van de klimspiraal te dalen.

Hoi AntonV,

Door het station diagonaal te leggen creëer ik naar mijn mening meer " diepte " achter het station, dan alleen maar een poster te plakken.. Daarnaast creeer ik ook aan de voorzijde van het station meer plaats, daar het station dan niet in zijn volledige lengte tegen de rand van de tafel komt te liggen, waardoor er link ( vanuit foto standpunt ) de ruimte ontstaat om nog iets te doen.

Daarnaast vindt ik het station diagonaal ook minder statisch uitzien, dan met de " de tafel " mee te leggen.. maar ik denk dat dit ieder voor zich is...

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande berichten verwijderd
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2020, 11:45:38 door Looney Tunes »
Grtz Kevin

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #46 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 12:15:24 »

Dag  Flyingkoekkoek (misschien je voornaam een keer melden?),

@citaat
Volledig mee eens, schuin leggen geeft meer diepte.

Maar het blijft een groot probleem omdat je persé gebruik wilt maken van station Dammtor, en dat is je goed recht, maar je ruimte naar mijn idee daarvoor (te) beperkt is.
Robspeeltmettreintjes heeft al een scala aan varianten voor je gemaakt en in alle varianten blijft het woekeren met de ruimte.

Je zult toch op de een of andere manier concessies moeten doen wil je ooit tot een baanplan komen.

Ik blijf dit topic volgen want ik wil wel zien waar dit op uitdraait.

Henk
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #47 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 12:51:11 »

Hi Trainhenk,

De naam is Kevin, aangenaam  :D

Voor mijn gevoel zit ik niet in de knoei met de afmetingen... Het gaat hier voor mij meer om een mooi stationsontwerp, waarin Rob me heel goed op gang helpt.. Ik ben al zeker te spreken over een ontwerp van Rob, maar hierin wil ik nog ( hopelijk met Rob ) finetunen...

Het station past voor mijn gevoel prima op de ruimte & ik heb dalijk stationsporen van 2m, wat voor mij echt voldoende lengte is...

Bedankt voor je feedback & meedenken!
Grtz Kevin

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #48 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 12:58:11 »

maar ik denk dat dit ieder voor zich is...
Uiteraard is het ieder voor zich, maar je stelt hier iets voor opdat we met je zouden mee denken, toch?
En ik heb het gevoel dat je goed gestart was maar je nu iets opgedrongen wordt of je laat opdringen waar eigenlijk de plaats niet voor is...
Ik zie in ieder geval plaatsen waar het barst van de wissels waar je nooit meer goed zult bij kunnen en dat draait altijd uit op een dikke teleurstelling.
Maar als het je hindert dat er een beetje tegenwind komt met de bedoeling je op betere ideeën te brengen zal ik mij verder onthouden van commentaar.
Groeten,

Anton

Flyingkoekkoek

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #49 Gepost op: maandag 29 juni 2020, 16:04:00 »

Hi AntonV,

Ik waardeer het ook zeker dat er meegedacht wordt.. ik heb nergens aangegeven dat het mij hindert dat er tegenwind komt, of ?! Op welke wissels doel jij als ik vragen mag ? En hoe bedoel je “ waar eigenlijk de plaats niet voor is “ ? Kan je dit evt. op een afbeelding uit een eerdere post aangeven ?

Daarnaast ben ik zeer zeker benieuwd naar jou opzet...

Grtz Kevin
Grtz Kevin
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omhoog