Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Geblindeerd cabineruitje apekop

Gestart door pitsar donderdag 04 juni 2020, 16:52:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Geblindeerd cabineruitje apekop
Dag,

sommige apekoppen hadden een geblindeerd cabineruitje op de hoeken.

Meestal geel, maar kennelijk soms ook zwart (zie evt hier).

Wat was de reden hiervan?

Groet, Patrick

ps: jammer dat ze niet meer rijden  :o)
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Volgens mij hadden de Plan-T's (vierdelig) een soort "zonnebril" met dat zwarte ruitje, en alle Plan-V's de gele variant. Waarom dat was weet ik eigenlijk niet, maar persoonlijk vind ik het helemaal niet jammer dat ze niet meer rijden... het was altijd weer een nare verrassing als er op Den Bosch - Breda een stam van die misselijke ouwe rammelende treinen aankwam waar je alleen in kunt zitten als je geen benen hebt :)
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Hahahaha  :thumbup:

die route heb ik ook heel vaak gereden Harm!

Maar over welke periode heb je het eigenlijk? De laatste jaren reden daar toch stuurstanden op met 1700's (mijn avatar is een foto genomen op station Tilburg afkomstig van Den Bosch reeds in 2014)? Volgens mij reed één van de laatste exemplaren op de lijn Den Bosch - Deurne. Ik reed daar nooit heen, maar ik hoorde altijd met genoegen dat typische geluid bij stilstand en optrekken van de Mat '64.

:offtopic:

Maar goed, ik zit in mijn eigen onderwerp te knoeien. Terug naar het topic... waartoe dienen die blinderingen?
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
http://www.nicospilt.com/Treinstellen_TV.htm
Citeer
De hoekraampjes van de machinistencabines zijn later dichtgemaakt.
Bij Plan V waren ze geel, bij Plan T zwart.

Van Plan V zijn de schuiframen gedeeltelijk geblokkeerd,
zodat ze maar voor de helft open kunnen.
Dat is om te voorkomen dat vandalen stoelzittingen naar buiten gooien.
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
de hoekraampjes van de cabine zijn zo ver ik weet dicht gemaakt om de volgende redenen :
-: Zonlicht hinderde bediening
-: afleiding voor mcn
-: toch niet echt nodig .
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
 :thumbup:
Bedankt! I vroeg het me altijd af.
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
En zelfs Nico Spilt wist de redenen ervan kennelijk nog niet ....
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
CiteerMaar over welke periode heb je het eigenlijk? De laatste jaren reden daar toch stuurstanden op met 1700's (mijn avatar is een foto genomen op station Tilburg afkomstig van Den Bosch reeds in 2014)? Volgens mij reed één van de laatste exemplaren op de lijn Den Bosch - Deurne. Ik reed daar nooit heen, maar ik hoorde altijd met genoegen dat typische geluid bij stilstand en optrekken van de Mat '64.

Dat zal tussen 1998 en 2004 zijn geweest, misschien tot 2006 of zo. Vaak reden er inderdaad stuurstanden of eigenlijk wel vanalles, maar regelmatig kwam er zo'n misselijk Mat 64 hok aan :)
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Hallo allemaal,

Mak man, je zat zeker in de goede richting, met de 3 redenen. Maar de grootste reden was toch de kosten. Het raampje werd altijd apart gemaakt en was enorm duur vanwege de vorm. Er is toen voor Plan V (2 delen )voor gekozen om deze te maken van polyester. Deze werden gemaakt in Haarlem. En het voordeel van deze was dat als er iets tegen aan kwam dat deze makkelijker te repareren was. En nog een voordeel was dat deze makkelijker erin te zetten waren. Polyester kan een beetje buigen, t.o.v. glas. Want niet 1 opening was gelijk aan de andere opening om deze te monteren. En de polyester kappen waren iets dunner als het glas, en dus makkelijker te monteren.

En plan V hadden inderdaad een gele uitvoering.

Volgens de tekeningen was dit ook bedoelt voor de Plan T (4 delen ), echter was er een schilder in Haarlem die zich vergist had in de kleur. Die dacht dat het net als de randen ook grijs moest worden. Dit werd pas later opgemerkt. En ze vonden dat het eigenlijk ook niet eens zo slecht eruit zag. Toen is er besloten om de rest ook zo te kleuren. ( Weet het obsoluut zeker, want ik was de tekenaar van deze tekeningen voor Plan T) :P :P

Maar op tekeningen waren deze oorspronkelijk ook geel.

M.vr.gr. Erwin
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Geblindeerd cabineruitje apekop
Tof deze insidersinformatie!  :thumbup:
Leuk dat je er zo uitgebreid over verteld Erwin.
Groet! Patrick