Het grote probleem van K-rails is dat het 3 componenten bestaat:
plastic bielsen, RVS spoorstaven en een blikken pukomat (waarvan de pukkels rechtop door de plastic bielsen zijn geprikt).
Als je het gaat verwarmen, gebeuren er rare zaken:
- in heet water (circa 85 graden) kun je de RVS spoorstaven loswippen uit de plastic spoorschoenen (imitatie bouten waarmee de spoorstaaf verbonden is aan de biels), maar het blik vervormt bij die temperatuur totaal niet.
- met de bunsenbrander smelt je de bielsmat weg, en hou je spoorstaven en pukomat over.
Kortom stijgingspercentage aanpassen:
Doe dit niet met flexrails, maar veel met zo kort mogelijke stukjes K-rails,
dus b.v. 2204, met een lengte van 22,5 mm
Maar bedenk dat een langere wagon hogere eisen stelt aan een dergelijke wijziging.
De hellingspercentage-wijziging is berekenbaar met wat simpele geometrie, net zoals overhanging en uitzwenking van een wagon, en is onder andere afhankelijk van de lengte van een wagon en de starheid van de koppelingen.