Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Railplan BW Karbrücken

Gestart door Haradigi woensdag 03 juni 2020, 18:54:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Railplan BW Karbrücken
Hi allemaal,

Al een hele tijd met het baanplan bezig voor BW Karbrücken, maar helaas door allerlei omstandigheden niet verder gekomen.
Gemaakt in Wintrack en ikzelf gebruik V11 eigenlijk alleen maar om te bekijken, wil het programma verder niet "leren".

Wie kan mij helpen om het baan plan verder te ontwikkelen?
Mijn wensen staan in de Index van Karbrücken.
Klik: Index BW Karbrücken hier.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Railplan BW Karbrücken
en waar staat die index en wat wil je ?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Index staat onderaan en op de eerste bladzijde staan mijn wensen.
De lengte van de baan is inmiddels 430cm.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Railplan BW Karbrücken
ja mss is het toch beter linkjes te geven want in het wintrack bestand staat alleen een plan van 2.70 meter breed.Als we het ganse forum moeten afzoeken zullen er weinig antwoorden komen.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hoezo het Forum afzoeken je kan toch gewoon het Wintrack "Tra" bestand downloaden en
"mijn Index" (link) aanklikken daar staan mijn wensen in de eerste zinnen.

groet
Harald

- Bahnbetriebswerk op niveau "0",
- Een parade "strecke" voorlangs op +/- niveau "-0,5",
- Een parade "strecke" die over stalen Brucken gaat dwars over het Bahnwerk en het riviertje de Kar op niveau +1,
- De sporen van het BW gaan ook met bruggen over het riviertje de "Kar",
- Schaduwstation op niveau -1,
- Schaduwstation op niveau -2 (misschien).
- Alle BW in-, uitrij sporen en de twee (dubbele)parade sporen moeten gaan en komen van het schaduwstation.
- Stijg- en daal- dubbelspoor max 2% ,
- De bouw van een dubbelsporige helix (of een helling).
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Railplan BW Karbrücken
yep .nu zie ik dat je een link hebt in je onderschrift, wat niet evident was bij de vraagstelling.Niet iedereen heeft ook de laatste wintrack aan boord en tijd om 15 pagina's te lezen.
Re: Railplan BW Karbrücken
En misschien effe een plaatje als jp(e)g of png?
Ik heb niet van alle railplansoftware werkende versies of demo's en dat wil ik ook niet. Evenmin wil ik van alles downloaden, ook niet van dit forum.
Meedenken vind ik wel heel leuk.

Groet,

Peter
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Peter,

Zal kijken hoe dat uit Wintrack te halen is en hier te plaatsen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Gewoon een prit screen maken Harald.
Re: Railplan BW Karbrücken
Als jpg:
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
En hier nog een paar 3D-plaatjes (de hoogtes van enkele verborgen sporen heb ik wat aangepast).

Kijkend naar de uitgebreide wensenlijst, denk ik dat alles er wel zo'n beetje in zit. Het geheel oogt echter niet al te spannend.
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 04 juni 2020, 12:46:36
Het geheel oogt echter niet al te spannend.
Daar zou je iets kunnen aan doen door de linker verborgen sporen elk te voorzien van een uitwijkspoor, dan kunnen treinen die verdwijnen afgewisseld worden met een andere trein, want een trein die verdwijnt direct 180° gekeerd weer te zien verschijnen is altijd een ferme afknapper...
Wat heel onrealistisch oogt zijn de 2 dubbelsporige tunnelingangen onder elkaar rechts vooraan, die zouden beter wat verder van elkaar liggen.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi

Leuk hoor zo kom ik al een stuk verder.
Alle zichtbare sporen (moeten) gaan en komen van en naar het schaduwstation.
Dus geen trein een tunnel in en verderop er weer uit.
Verder is vooraan een wisselstraat en een stukje spoor, het idee was daar een kleine halte te maken (links ook een wisselstraat) voor een railbus voor personeel van het BW.
Eventueel kunnen daar de locs ook richting BW gaan.
Het probleem was hoe alles te verbinden met het schaduwstaion (een of twee) via een spiraal en/of een helling.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op donderdag 04 juni 2020, 20:42:19
Dus geen trein een tunnel in en verderop er weer uit.
Dus de tunnel op de paradebaan links komt er dan niet?
Re: Railplan BW Karbrücken
Fijn dat er een echt 'plaatje' is gekomen, want dat praat makkelijker!
Op zich begrijp ik de wens om een paradebaan te hebben, want alleen locs in het BW rondsturen, is wel heel beperkt. Het is met het beschikbare oppervlak ook begrijpelijk er niet een echt station naast te willen leggen.

Wat ik mij wel afvraag, Harald, is of je ook wilt dat de locs op enig moment los, dus zonder trein, over de brug moeten rijden. Dat is niet echt een probleem, maar het zou mij leuk lijken als de brug echt een paradebaan is en dat het BW losse locs ontvangt van en terug zendt naar een net buiten het zich gelegen station. Het lijkt anders nogal een eind rijden van het BW naar het station. Een heel logische planning is het ook niet als een locomotief vanuit een station eerst over een viaduct moet om af te dalen naar het depot. Natuurlijk kan alles; soms is er geen andere plek, maar toch, ik denk dat de spoorwegingenieurs voor het volgende station langs de lijn hadden gekozen voor de aanleg van een BW, als het allemaal zo moeilijk was. Of anders hadden ze misschien voor ophoging van het terrein en demping van het riviertje gekozen. Drastisch en zwaar knudde voor het natuurschoon maar goedkoper dan het bouwen van een lange dubbele boogbrug. De kosten daarvan zijn weer wel te rechtvaardigen als het depot er al lag, behorend bij een belangrijk station waarlangs een later geplande hoofdlijn moest worden gelegd. Beide lijnen hebben dan weinig met elkaar te maken, maar dat geeft niet, ergens moesten ze elkaar kruisen.

Heb je er trouwens ook al over gedacht, of gedroomd, hoe het treinverkeer zou moeten verlopen? Wil je een trein eerst voorbij zien rijden en dan de loc van die trein terug zien komen en het BW laten bezoeken? Of is een directe link tussen de passerende treinen en de losse locs niet nodig? Want wil je wel een dergelijk verband, dan moet je daarmee ook rekening houden met het plannen van een of twee schaduwstations.

Groeten,

Peter
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Peter,

Mooie conclusie heb je geschreven, klopt ook.
Zelf zie ik het BW met losse (zonder wagons) rijdende locs los van de twee parade banen (voor langs en over de bruggen)
Over deze parade banen komen dan locs inclusief en sleep die in de (1 of 2) schaduwstations gereed staan.
Zelf weet ik dat een klein of groot BW niet bij een grote stad hoeft te liggen kan ook halverwege (water en kolen nodig) en lijn zijn zoals bv Bestwig in het Sauerland.
(Daar waren vroeger maar enkele huizen t.b.v. BW personeel).

Verder wil ik een spoor in een schaduwstation gaan gebruiken voor alleen losse loks achter elkaar.
Maar dat is voor later, zullen wel heel wat bezetmelders gaan worden  ;)

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Dan is het plan helder, Harald! En als je op een spoor alleen locs wilt opstellen, worden dat inderdaad wel een paar bezetmelders, maar het scheelt weer wissels; alleen losse locs hebben niet heel veel ruimte nodig. Anderzijds, je kunt ook een harpje met heel korte opstelsporen maken. Traincontroller kan ze vast achteruit terug laten rijden, wat in het BW alleen maar realistisch kan zijn - hangt er maar net vanaf van welk station waar op de lijn de machine vandaan komt en in welke richting hij weer terug moet.

Groet,

Peter
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hoi Harald,
Het baanplan doet mij sterk denken aan een baan die de vader van een vriend van mij vroeger had (ergens in Tuindorp). De baan liep in de breedte van het huis onder het dak en was ca. 5m lang en niet meer dan ca. 1m diep (schaduwstation iets breder onder het schuine dak). "Probleem" daarbij was, dat de binnenste bogen de stijgende bogen waren. Er slipte nogal eens een stoomloc in de bocht naar het station (bocht links) en de brug (bocht rechts) toe. Als de baan in spiegelbeeld zou zijn gebouwd, dan zouden de buitenste bogen de stijgende bogen zijn geweest met minder kans op slippende locs. In jouw ontwerp zijn de stijgende sporen ook de binnenste, dus wellicht kan je daar ook problemen mee krijgen.
Je hebt nu wat minder of in ieder geval andere ruimte, maar misschien geeft dit nog wat extra ideeën. Ik denk ook, dat de speelwaarde hoger wordt, als je er een station of halte in bouwt, al is het maar een eilandperron (Er zijn inderdaad depots zonder noemenswaardige bebouwing, zoals Bestwig (al lag daar al een klooster) en Jünkerath in de Eifel, dat is ontstaan vanwege het depot).

Ik voeg de schematische tekening bij, ook van het schaduwstation. En ik voeg de gespiegelde tekening bij.
Legenda van de letters: A sluit aan op A, en B op B, C en D zijn keersporen, E is een opstelspoor, maar zou je (stippellijn) ook kunnen verlengen naar het station, bijv. leuk voor een pendelbusje, F is een viersporige brug (was erg mooi om te zien), G is een uithaalspoor (dat eventueel via de stippellijn ook weer naar het station kan lopen). In het schaduwstation heb ik vier en drie sporen getekend, dat kan je natuurlijk, afhankelijk van je ruimte uitbreiden.

Succes met de verdere planning.
Groet, Paul
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Paul,

Een vijf meter baan dan ben je daar vast vaak geweest ?  ;)
Bedankt voor het meedenken en de tekeningen.
Een stijgend "binnendste boog" spoor had ik ff nog niet aan gedacht maar ga dit wel onthouden.
Mijn max staat wel op 2 procent daar staat nu dus ook "opletten stijgend binnenste spoor" bij.
(opgeschreven op mn lijstje)

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Wellicht zou je jouw plan ook kunnen spiegelen, dan liggen de (meeste) stijgende sporen aan de buitenkant. Ik weet alleen niet of dat dan uitkomt met je grote loods.

:offtopic: Ik was inderdaad kind-aan-huis bij dat vriendje en hij bij mij. Door de week speelden we met mijn trein, zaterdagmiddag ging zijn vader vaak aan zijn baan knutselen en rijden. Al veel kennis opgedaan toen (jaren '70).
Groet, Paul
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Paul,

Spiegelen hoeft geen probleem te zijn, nu dus ff andersom denken.   8)

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Nog wat maten van de kolenopslag en de slakkenkuil.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Even terugkomend op de stijgende sporen: bij deze boogstralen en de rechte stukken ertussen, met bovendien een stijgingspercentage van 2 zie ik geen serieuze problemen, ook niet bij stijgen in de binnenbocht.
Bij de oude 5100 bochten, over 180 graden of meer, kan ik het mij voorstellen dat langere slepen omvallen, maar die zou moeten lukken en als het even kan de 36 cm radius zo veel mogelijk vermijden.

Groet,

Peter
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Vanmiddag ff aan het tekenen geweest (op papier) maar nog geen oplossing gevonden om de sporen met het schaduwstation te verbinden.

Wel een idee om vooraan de paradebaan om zowel links als rechts een wisselstraat te situeren naar een derde spoor erboven.
Links een kopspoortje "Halte" (voor railbus / personeel BW) en rechts het aansluit spoor naar het BW.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Weer aan het tekenen geweest maar kom er niet uit.
Genoeg ideeën of artistieke oplossingen maar niet naar tevredenheid.
De aansluitingen van het baanwerk, de parade bruggen en de parade spoor dat voorlangs gaat wil ik dus verbinden met een schaduwstation (het liefst twee).

Wie o wie heeft ideeën of gaat iets voor mij tekenen ?
Het ruikt hier nu heerlijk in huis naar een gebakken "tulband" kan er t.z.t. misschien wel eentje brengen maar dat terzijde.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op zaterdag 20 juni 2020, 12:46:43
Weer aan het tekenen geweest maar kom er niet uit.
Genoeg ideeën of artistieke oplossingen maar niet naar tevredenheid.
Beetje vreemd uitgedrukt, dit lijkt mij nu eerder een gevalletje van niet genoeg ideeën, je bent niet tevreden en je vraagt hulp....

Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Ja Anton ideeën genoeg maar door al die sporen zie ik de goede sporen niet meer .......   ;)

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald, kijk eens hier of er wat bij zit.  Ik gebruik die sporenplannen als inspiratiebron.
https://www.maerklin.de/de/erlebnis/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene-und-maerklin-freunde/
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Maarten,

Bedankt, heb vanochtend ff een halfuurtje gekeken maar wat veel.
Helaas zijn de meeste erg klein op enkele uitgezonderd, binnenkort ga ik verder kijken.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Harald, gewoon als inspiratiebron gebruiken, het beste van alles overnemen en combineren. Succes!
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Harald.

Dat wintrack bestand, die in de eerste post staat, is dat nog de juiste? Die afmetingen kloppen?

Heb van de week misschien wel wat tijd om te kijken of ik er wat mee kan.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Martin,

Heel graag.
Begrijp je een beetje wat mijn wensen zijn ?
De lengte van de baan is inmiddels 430cm.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik zal het eens rustig door nemen van de week. Kan jij in wintrack tekenen wat de afmeting is een wat je nu hebt waar je tevreden mee bent? En dan hier zetten?

Dat stuk wat boven het BW loopt, moet dat blijven? Vind het wat onrealistisch.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Heb geen ervaring met Wintrack (gebruik V11 alleen om te kijken)
De afmetingen staan toch in het bestand ?
Bedoel je de brug die er dwars overheen gaat ?

Re: Railplan BW Karbrücken
Ja de brug, en in je eerste post staat een wintrack bestand, vandaar dat ik dacht dat je het in wintrack had gemaakt.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Martin,

De brug moet echt blijven daar gaat het nou net om, overigens ook het BW.     >:-D
Alles "moet" van en naar de schaduwstations dus geen trein de tunnel in en iets verder er direct (uit de zelfde tunnel) weer uit komen.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Ok, prima.

Wat zijn de eventuele hoogte verschillen van de verschillende niveaus?
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hoogtes zijn nog niet bepaald.
De twee schaduwstations zo veel en zo lang mogelijke sporen. Lengte is belangrijker.
En .... ik zou er ook nog (redelijk) bij willen komen.
Via daal- en stijg sporen of met spiraal.
Tja het is nogal wat ben nu al nieuwsgierig..

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Enerzijds de hoogte in en anderzijds schaduwstations onder de baan lijkt mij op deze oppervlakte niet haalbaar met stijg- en daalsporen.
En ook voor 1 en zeker voor 2 helixen is eigenlijk ook al niet veel, om niet te zeggen geen, plaats.
Ik vrees dat je je te rijk rekent wat betreft oppervlakte en meer wil dan mogelijk is. Vandaar dat je al zo lang zoekt naar de oplossing.
Maar ik ben wel benieuwd wat iemand er weet van te maken.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Anton,

Hopelijk via deze manier komen er misschien nog goede en leuke ideeën.
Maar je hebt gelijk en met een schaduwstation mag het ook en zo eigenwijs als ik ben denk ik dan dat er misschien best nog eentje onder kan hangen  8o

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik ben het met Anton eens, vandaar de vragen.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Hi Anton en Martin,

Ik ga, op korte termijn, eens goed kijken en meten of nog wat ruimere mogelijkheden kan creëren (lengte).

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Ik ben eens aan het spelen geweest met wat je al hebt, en de lengte van de tafel verlengd tot 4m30, zoals je zei.

Het is erg lastig om er een daling in te krijgen naar een schaduwstation met 2 percent daling met deze afmetingen, wat het ook lastig maakt
is dat beide ingangen naar de schaduwstations aan dezelfde kant liggen, althans zo begrijp ik het uit de tekening. De brug over het BW ligt op 10 cm,
en moet dan flink zakken, terwijl het andere spoor er ook nog ligt wat naar beneden moet.

Ik denk dat je wat teveel wilt op deze ruimte. Doordat de brug over de BW moet komen, beperk je het behoorlijk naar mijn idee.
Re: Railplan BW Karbrücken
Grote hoogteverschillen op een kleine oppervlakte zijn nochtans moeiteloos te realiseren, je maakt gewoon 2 banen op verschillende hoogte die niet met elkaar verbonden zijn. Van waar die eeuwige drang om te maken dat elke trein overal kan komen, dat is toch voor niks nodig en in veel gevallen zelfs niet wenselijk, een sneltrein moet toch niet op een lokaalbaantje komen en een boemeltrein toch niet op een sneltreinlijn?
Re: Railplan BW Karbrücken
 @citaat ik zou zeggen, zet je woorden om in daden, en probeer het te realiseren.

Ik ben benieuwd.
Re: Railplan BW Karbrücken
Het was eigenlijk bedoeld om de topic starter (en volgers) tot meer realistisch denken aan te zetten, geen gooi naar de functie van ontwerper, daarvoor liggen onze ideeën waarschijnlijk veel te ver uit elkaar  ;)
Re: Railplan BW Karbrücken
Het kan in het door Harald gekozen thema prima om twee van elkaar gescheiden trajecten te hebben. Het Bw handelt alleen verkeer van locomotieven af en die hoeven slechts door een keerlus in een schaduwstation, hoewel pendelen ook gewoon kan. Het maakt maar heel weinig uit; je verzint gewoon zelf welke machine voor een depotbezoek in aanmerking komt.
Op een paradespoor kunnen de doorgaande treinen vrolijk voorbij komen zonder dat ze een zichtbaar station aandoen. Het maakt de aanleg van de sporen een stuk eenvoudiger en de lol niet minder.
Heb je een station met Bw als motief dan moet je wel iets met de treinen en de zichtbare locwissels. Dat kan echter ook super simpel door gebruik te maken van een fiddle yard zoals veel Britten en Amerikanen doen. Niks volautomatisch schaduwverkeer, gewoon handmatig treintjes klaarzetten voor hun optreden in de schijnwerpers en als je sessie is afgelopen, zet je alles weer neer voor een volgende dienstregeling.

Groet,

Peter
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: flyerman op zaterdag 04 juli 2020, 22:50:42
.... 2 percent daling met deze afmetingen.....
.... beide ingangen naar de schaduwstations aan dezelfde kant liggen,
Ik denk dat je wat teveel wilt op deze ruimte. Doordat de brug over de BW moet komen, beperk je het behoorlijk naar mijn idee.

Hi Martin,

2 procent heeft nog steeds voorkeur maar ietsjes meer ........  ?
De parade brug mag ook rechts aan het begin staan.
De ingangen van beide schaduwstations hoeven niet aan een kant te zitten hoor.
Zelf vind ik die bruggen geen beperking.
Beperking ?  Heb ooit  op een forum zelf een kleinere baan gezien met twee schaduwstations met een spiraal, dat mag in Karbrücken ook. Zal eens zoeken of ik dat sporenplan terug kan vinden.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 05 juli 2020, 16:44:42
Het kan in het door Harald gekozen thema prima om twee van elkaar gescheiden trajecten te hebben.
...... gebruik te maken van een fiddle yard 

Hi Peter,

Twee aparte trajecten dat is het eigenlijk al maar het is ook geen probleem misschien zet ik er dan toch wel ergens een wisseltje tussen  ;)
Wilde toch ook al een Halte stelle maken voor een railbus (voor personeel BW), Een extra spoor bij de parade strecke voorlangs met aftakking naar BW en aan de andere kant een kopspoortje.
Ben geen voorstander van een fiddle yard wil zo veel mogelijk automatisch rijden dus ook wisselen van de (losse) loks ect.

groet
Harald
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: Haradigi op zondag 05 juli 2020, 22:37:58
Heb ooit  op een forum zelf een kleinere baan gezien met twee schaduwstations met een spiraal, dat mag in Karbrücken ook. Zal eens zoeken of ik dat sporenplan terug kan vinden.
Betrof het enkel een plan of was het ook daadwerkelijk gebouwd en bruikbaar?

Wat ook een groot nadeel is van schaduwstations in verschillende lagen en die met een helix met de baan verbonden zijn is dat je altijd veel treinen hoort rijden en er weinig ziet rijden...
Ideaal is een schaduwstation zo kort mogelijk bij het zichtbare gedeelte zodat er zo weinig mogelijk hoorbare treinbewegingen uit het zicht zijn.
Re: Railplan BW Karbrücken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan BW Karbrücken
Citaat van: antonv op maandag 06 juli 2020, 09:17:25
Betrof het enkel een plan of was het ook daadwerkelijk gebouwd en bruikbaar?

... is dat je altijd veel treinen hoort rijden en er weinig ziet rijden...


Hi Anton,

Het was een gebouwde en rijdende baan.
Ook een vriend is aan het bouwen met een wat langere en iets bredere baan met twee kruiselings geplaatste shaduwstations een BW en een station-niveau van bijna 110 cm (vanaf de vloer) en +/- 45 cm vanaf onderste schaduw.station.
Had daar al vaker naar gekeken voor mijn baan maar ik kom er niet uit.

Verder probeer, zo goed mogelijk, het rij-geluid te reduceren (op mijn rustige) zolder.
Daarom komt dus alle rails op Neopreen band of Dupron te liggen en ze worden met flex-lijm gelijmd.
Zelfs de draaischijf "hangt" in Neopreen zie mijn draadje  (v.a. #731).
Dit om het geluid van de rijdende en sissende stoomloks goed te horen.  :)

groet
Harald

(hoogtes aangepast)