Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mijn (nieuwe) baan / railplan

Gestart door joewy71 zaterdag 19 november 2022, 11:47:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn (nieuwe) baan / railplan
hallo alle.
Na een hele ruime periode, heb ik besloten een nieuwe baan te bouwen.
Me ruimte is beperkt, maar toch heb ik dit verloopig kunnen ontwerpen
Dus aan de slag met wintracks .

Ik ben uitermate fan van zwitserland en dan wordt er dus links gereden.
zichbaan is k-rails en schaduw c rails
Het bevind nog in ontwerpfase (bovenbaan is er nog niet)is is en kan dus aan veranderingen ontheven zijn.

Op en aanmerking welkom

Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Bij jouw station aan de linkerkant gebruik je meegebogen wissels. Hier heb je de 2231 gebruikt. Als je deze vervangt door 2221 klopt de hart op hart-afstand wel.
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
In je tekst zeg je dat het schaduwstation C-rails is. Stelt het rode spoor je schaduwstation voor? Dat is in de geometrie van K-rails getekend. Is dat de bedoeling, of heb je je vergist? En ik begrijp dat dat schaduwstation er al ligt, maar de bovenbaan nog niet?

Verder lijkt het mij een prima ontwerp voor de beperkte ruimte. Aangezien je links rijdt zou ik 'm wel spiegelen, zodat je klimt in de buitenbocht en daalt in de binnenbocht. Dan kun je de helling wat geleidelijker maken en hebben de locs het wat gemakkelijker.
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 19 november 2022, 14:28:17Bij jouw station aan de linkerkant gebruik je meegebogen wissels. Hier heb je de 2231 gebruikt. Als je deze vervangt door 2221 klopt de hart op hart-afstand wel.
Volgens mij moet er nog meer wijzigen. zie bijgaand plaatje hoe je de 2 sporen goed parallel kunt laten lopen.

gr. Gertjan
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan

bedankt voor de reacties
@1200Blaauw er is idd voor het schaduwstaion k rails getekend, maar dat gaat c rails worden, en de boven baaan is idd naog niet ontworden.
Heb geen haast.

Er is overigen s nog geen schoef gedraaid en een plank gezaagd.
Bevind nog in ontwerpfase.

@Gertjan H en Basjuh1981, is idd een beter oplossing.
bedankt
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
krijg die netje aaneengesloten
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
Een leuk plan op een klein oppervlak.  :thumbup:
Wat ik altijd kan waarderen is het verstoppen van de krappe bogen in tunnels en slanke bogen gebruiken in het zicht.
Je moet nog wel een paar meegebogen wissels aan de rechterzijde in de tunnel toevoegen, omdat je wel van links naar de rechter sporen in het station kan,
maar niet meer terug kan naar links.
Re: mijn (nieuwe) baan / railplan
zo zouw het ongeveer in totaal moeten gaan worden.
Ben alleen niet te vredede met de klimspiraal en keerlus.. is best veel ruimte.
en de keerlus komt gedeeleijk over de spoorpaan te liggen, wat is niet erg leuk vind