Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rashage

Gestart door Lex-trein woensdag 03 juni 2020, 15:19:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Rashage
Beste mede forumgenoten,

eindelijk is het zover: de eerste echte resultaten van mijn inspanningen om Rashage te realiseren. In bijgaande Youtube is te zien dat de schaduwbaan en het stationstraject met elkaar verbonden zijn via twee stijg/daallussen. Hoe Rashage in de toekomst er uit moet gaan zien, is te vinden in het bijgevoegde baanplan. Ik hoop dat jullie net zo veel plezier beleven aan het kijken als ik heb met het bouwen!

https://youtu.be/6xYQmhqunvQ

Groeten
Lex
Re: Rashage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rashage
Hoi Lex,

Mooi begin van je baan  :thumbup: :thumbup:
Er liggen al de nodige meters rails  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rashage
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rashage
Hi Lex,

Dit wordt vast interessant, ga het volgen hier.

groet
Harald
Re: Rashage
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rashage
Ziet er fraai uit. Het station heeft een mooi sporenplan.
En je hebt keerlussen aan beide zijden? Lijkt me prima! En zo te zien rijdt alles mooi soepel.
Dus de techniek is ook op orde.

Succes met verder bouwen!

Groet,

Peter
Re: Rashage
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Rashage
Dat wordt vast mooi! Wat betekent de naam Rashage?
Re: Rashage
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rashage
Citaat van: Jongslog op woensdag 03 juni 2020, 20:44:57
Wat betekent de naam Rashage?

Hele goede vraag Henk, vroeg ik me ook al af. 
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Beste Henk en Fred, en uiteraard alle andere Forumgenoten,
Hierbij het verlossende antwoord op de gestelde vraag:
Citaat van: Jongslog op woensdag 03 juni 2020, 20:44:57
Wat betekent de naam Rashage?
Enige vorm van ijdelheid is in de naam geslopen: Ras is mijn familienaam, en hage komt van mijn geboorteplaats; 's-Gravenhage, samengevoegd geeft dit Rashage. Waar ligt Rashage? Nou ergens tussen Wassenaar en Rijswijk......
Groeten
Lex
Re: Rashage
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rashage
 @citaat
Leuke naam

groet
Harald
Re: Rashage
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rashage
Citaat van: Lex-trein op vrijdag 05 juni 2020, 16:44:30
Enige vorm van ijdelheid is in de naam geslopen: Ras is mijn familienaam, en hage komt van mijn geboorteplaats; 's-Gravenhage, samengevoegd geeft dit Rashage. Waar ligt Rashage? Nou ergens tussen Wassenaar en Rijswijk......
Oh, oh, Rashage >:-D
Re: Rashage
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Rashage
Dat is een beste baan zo te zien, mooi ruim opgezet.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Rashage
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rashage
Ziet er goed uit Lex; heel netjes gemaakt  :thumbup:
Re: Rashage
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rashage
Maar, zijn er sinds vorig jaar ook dingen gebeurd?

Groet,

Peter
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Beste allemaal,
even wat reacties en voortgangsfoto's.
Citaat van: iTom op vrijdag 23 april 2021, 00:20:06
Dat is een beste baan zo te zien, mooi ruim opgezet.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Dank je, moet nu eerst wat afbreken, het rechterdeel voor de dakreparatie! Maar dan....
Citaat van: wimpietje op vrijdag 23 april 2021, 06:02:32
Ziet er goed uit Lex; heel netjes gemaakt  :thumbup:
Merci voor het compliment
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 23 april 2021, 07:05:18
Maar, zijn er sinds vorig jaar ook dingen gebeurd?
Best wel: rails roestig gemaakt (dat doe ik voortaan voor dat ik ze leg....), met ballasten begonnen (iets te veel op sommige plekken, moet verwijderd worden) en ik heb wat scenery segmenten gemaakt.
Nu wat minder bezig omdat ik aan het herstellen ben van een coronainfectie, en energie en conditie tekort kom. Werken samen met de fysio hard aan het herstel, alleen dat gaat heel langzaam.
Hieronder foto's van wat gemaakte segmenten: het polderdeel, links, de boerderij rechts en het autobedrijf.
Groeten,
Lex
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Het Forum melde mij al dat er minstens 120 dagen niets gebeurd was. Dat klopt helaas. Tijd derhalve om weer eens wat vorderingen te tonen, maar eerst:
2021 is een soort rampjaar voor mij geworden. Corona opgelopen, en dat is naadloos overgegaan in Long-COVID. Details zal ik hier niet geven, maar laten we zeggen dat de energie in mijn lijf compleet verdwenen was. Als extraatje bleek het dakraam te lekken, en moest daar een nieuw exemplaar voor komen. Laat nou net Rashage onder dit dakraam gesitueerd zijn.....
kortom: deel van de baan afgebroken. Normaal al niet leuk, maar met Long-COVID helemaal een ramp.
Bijgaand drie foto's (als bijlage geupload, dus ik hoop dat ze zichtbaar worden) van de afbraak.
vanaf het volgende bericht gaat het weer over de opbouw.
Groeten
Lex
Re: Rashage
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rashage
Dag Lex.

Wat een trieste aanblik!
Je bent ver gekomen, maar moest gedwongen weer terug naar af :sad:
Gaat de gezondheid nu dermate goed, dat je al met de wederopbouw bent begonnen?

Groeten,

Erik.
Re: Rashage
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Rashage
Hi Lex, hoop dat het jou beter gaat nu, en de baan tja, niets is zo negatief dat er niets positiefs uit komt. Zo krijg je misschien inspiratie om het NOG beter weer op te bouwen.  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:
Re: Rashage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rashage
Hoi Lex,

2022 was helaas een rampjaar, hopelijk is 2023 jullie goed gezind en kan je weer met een schone lei beginnen.
Succes met de wederopbouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Rashage - de wederopbouw
Ik zag dat ik 2020 als rampjaar had betiteld, maar dat moest 2021 zijn. Gevalletje hersenmist zullen we maar zeggen, inmiddels het jaar aangepast.

Gelukkig kon ik na de installatie van het nieuwe raam, en het netjes afwerken hiervan in september 2021 weer rustig beginnen met de boel op te bouwen. En inderdaad, wat foutjes die ik gemaakt had, verbeteren.
Bij de demontage had ik alle bedrading van bezetmelders, wisseldecoders en stroomkringen zoveel mogelijk aan de centrale kant los gemaakt en opgerold naar de betreffende railstukken. Dus buiten de constructie weer in elkaar zetten, was het ook alle bedrading weer aansluiten op de decoders en S88. Dit is goed gelukt. Uiteindelijk heb ik maar vijf soldeerverbindingen opnieuw hoeven maken.
De volgende foto's tonen in vogelvlucht de opbouw. Van het eerste stuk frame dat weer staat, tot de rails die in het station weer zijn aangesloten, zodat ik tenminste weer een rondje kon rijden. In de Corona conditie een aantal maanden werk, maar vanaf daar konden we verder gaan met de bouw en aankleding. 
Re: Rashage - polder en molen opgeleverd
Na de wederopbouw van de baan was het tijd om weer aan de aankleding te werken.
De eerste stap was het op zijn plek zetten van de Rashagense Polder met de gerenoveerde molen.
Van deze belangrijke stap is een video gemaakt:


Best wel leuk zo'n eerste resultaat echt op zijn plek werkend te zien.
Re: Rashage - het boerenleven
Op een eerdere post is het boerderijsegment al te zien.
De boerderij is zelfbouw, en is geïnspireerd op een Zuid-Hollandse Krukhuisboerderij. Door de eeuwen heen is de zijwand van de boerderij wat krom geworden.... Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
 
Tijdens de quarantaine van mijn eerste corona heb ik de twee schuren gebouwd. Uitdaging hier, maar dat geldt voor meer gebouwen van mijn baan, is de hoek waaronder de bebouwing staat. Ik vond het een leuk idee om de sporen van de baan niet evenwijdig aan de achterwand te leggen, maar 'speels' schuin over de baan, met een hoek van 7,5graden. Dus ik moet alles wat ik tegen de achter en de zijwanden aanzet, ook onder een hoek afwerken. Een leuke uitdaging met schuine daken.
Met het nodige puzzelwerk is het best een leuk stukje platteland geworden.
De boer en de boerin zitten in ieder geval samen te genieten op de schommelbank. En wat er op de hooizolder gebeurt...
Het dak aan de voorzijde is overigens recent gerepareerd.

Bij de volgende stap gaan we langzaam aan op weg naar het centrum van Rashage.
 
Re: Rashage
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Rashage
Wat een leuk model van deze boerderij! Dit type zie je veel bij mij in de omgeving. Vooral in het buurtschap Weipoort (Zoeterwoude) staan er enkele.
Re: Rashage
Lid sinds: 2019

offline
Re: Rashage
mooi stukje huis vleit is altijd weer leuk om zelf iets te maken gr. Harrie
Re: Rashage
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Rashage
 B) Erg mooi en leuk gemaakt. :thumbup:
Je hebt een uniek stukje modelbouw gemaakt, knap staaltje werk.

Dirk-Jan
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Citaat van: FransW op zaterdag 11 februari 2023, 06:49:56Wat een leuk model van deze boerderij! Dit type zie je veel bij mij in de omgeving. Vooral in het buurtschap Weipoort (Zoeterwoude) staan er enkele.
Dat klopt helemaal. Rond Leiden zie je best veel van dit type boerderijen. Heel veel jaren geleden hebben wij, mijn echtgenote en ik, op open monumentendag een aantal van deze boerderijen bezocht in... inderdaad Weipoort. Wat foto's gemaakt, en toen aan het bouwen geslagen. De boerderij is denk ik wel 15 jaar oud.
Re: Rashage
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rashage
Mooi, ga door. En hou ons op de hoogte.
Re: Rashage
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rashage
Mooi gemaakt!
Kun je eens vertellen hoe het de rieten daken hebt gemaakt? Gebruik je uitgekookt sisaltouw? Of kwastharen? Ik heb ook eens een poging gewaagd voor een rietkap: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1393023 Ik heb voor de nok kwasthaartjes gebruikt, de rest van de kap is ingestrooid met zand en geverfd in een passende kleur. Maar ben wel benieuwd naar jou methode eerlijk gezegd!

Je hooizolder is prachtig: het hooi is heel mooi gelukt! En tja, die hot 'nd steamy scène die zich daar afspeelt... moet ook gebeuren nietwaar?
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Citaat van: doevie op zondag 12 februari 2023, 10:16:00Mooi gemaakt!
Kun je eens vertellen hoe het de rieten daken hebt gemaakt? Gebruik je uitgekookt sisaltouw? Of kwastharen? Ik heb ook eens een poging gewaagd voor een rietkap: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1393023 Ik heb voor de nok kwasthaartjes gebruikt, de rest van de kap is ingestrooid met zand en geverfd in een passende kleur. Maar ben wel benieuwd naar jou methode eerlijk gezegd!

Je hooizolder is prachtig: het hooi is heel mooi gelukt! En tja, die hot 'nd steamy scène die zich daar afspeelt... moet ook gebeuren nietwaar?
Touw.JPG
Ik heb ooit loodgieters of gasfitterstouw gekocht bij Gamma. Dit wordt/werd gebruikt voor het afdichten van leidingen bij een verbinding met een kraan of andere pijp. Weet niet meer of het nog verkrijgbaar is, maar hopelijk brengt de foto uitkomst.
Dit touw heb ik in plukjes recht afgeknipt en op een kartonnen dak gelijmd. Dit strook voor strook, en waar nodig dakpansgewijs.

Hetzelfde procedé heb ik gebruikt voor de hooizolder, maar daar getracht on het 'hooi' in een soort balen neer te leggen.
Re: Rashage
Lid sinds: 2022

offline
Re: Rashage
Een rieten dak maak je best met een electrostaat (als je die hebt natuurlijk) met korte vezels, alsof je een grasveldje schiet.

Huib Maaskant laat zien hoe het moet: https://www.floodland.nl/aim/info_boerderij_1.htm
Re: Rashage
Lid sinds: 2016

offline
Re: Rashage
Dat zou ik nu weer niet verwacht hebbben: grasvezels als riet. Maar het ziet er bij Huib Maaskant overtuigend uit. Ik zou juist denken dat het gras er plat op moet komen en niet rechtop.
Ik zou eerder met kwastharen aan de slag zijn gegaan, in de lengte leggen, als echt riet. Maar er is een grote kans dat dat toch een foute structuur geeft.
Gras werkt duidelijk goed.

Groet,

Peter
Re: Rashage
Lid sinds: 2022

offline
Re: Rashage
 @citaat De truuk is dat hij bij het op kleur maken van de vezels deze allemaal naar beneden strijkt.
Re: Rashage - er komt een garage
Op de boerderij gaat alles nu wel zijn gangetje.
Tijd om de weg over te steken, en eens te gaan kijken bij de garage, pardon: het autobedrijf.
Gaandeweg de bouw van Rashage heb ik steeds meer lol gekregen om scenes in de panden te bouwen. Zeg maar een ontwikkeling van modelspoor naar modelbaan.
De garage is het eerste bouwsel waar ik mij echt op heb uitgeleefd.
Bouwadviseur Tilly Models heeft een mooi exemplaar, dat zijn weg naar Rashage gevonden heeft. In zijn geheel bestaat het uit twee gebouwen. Hiervan heb ik er één als werkplaats ingericht, en de ander als showroom/shop en woonhuis.
De monteurs moeten natuurlijk wel Arbo verantwoord aan de wagens kunnen sleutelen, dus is er een brug van Faller aangeschaftGarage-brug.JPG
Uiteraard zijn er nog wat andere nuttige machines aangeschaft. Als je het van bovenaf bekijkt ziet het er best mooi uit. Garage-werkplaats-boven.JPG 
Wat is een autobedrijf zonder showroom? Uit praktische overwegingen is die samengevoegd met de shop van de pompen. Handig, want er wordt een auto verkocht, terwijl er voor de andere duidelijk belangstelling is, en er een tankbeurt afgerekend moet worden.Garage-showroom.JPG
Na wat werkzaamheden om de omliggende infrastructuur ook op orde te krijgen, is het gehaal in gebruik genomen.garaga-in bedrijf.JPG.
Op naar het volgende bouwwerk, de Rashagenaars moesten tenslotte ook naar school, alhoewel.... 
Re: Rashage - we gaan naar school
Het bestuur van Rashage was helemaal weg van de Torcschool in het Gelderse Rozendaal. Via Tillymodels kon een exemplaar bemachtigd worden.

Tilly school-web.JPG

Aan het pand moest echter nog wel het een en ander gebeuren....

School-onderdelen.JPG

Maar al gauw begon de school ergens op te lijken

School-ruwbouw2.JPG

School-ruwbouw3.JPG 

Na korte tijd was de school klaar voor gebruik

School.JPG

Echter: de school bleek gauw te klein. De leerlingen werden alras naar een ander gebouw gestuurd, en voor de school kon snel een nieuwe bestemming worden gevonden. Maar dat is voor het volgende bericht.
Re: Rashage - van school naar kantoor
Nadat de leerplichtige Rsahagenaartjes elders in een nieuwe school waren ondergebracht, heeft de school een nieuwe bestemming gekregen. Een architecten bureau zocht een ruimte, en is in de school getrokken.
De firma Artitec kon mooie tekentafels leveren.
Tekentafels.JPG
Kibri bleek een goed leverancier van het benodigde kantoormeubilair en de computers te zijn.
Interieur.JPG 
Vooruitlopend op de de plaatsing van de ramen en het dak, werd even proefgezeten. Toen bleek ook dat de directie van het architectenkantoor de originele schoolborden in ere had hersteld.
school interieur 1.JPG   
Om er zeker van te zijn dat iedereen een goede werkplek had, is voordat het dak erop ging nog even een overzichtfoto gemaakt.
Van buiten.JPG
Hierna kon de school naar zijn definitieve plek In Rashage.
school-plek.JPG
De volgende stap is het verder inrichten van de omgeving. 
Re: Rashage
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rashage
Fijn dat het schoolgebouw een andere bestemming gekregen heeft Lex, Artitec heeft mooie interieurs geleverd  :thumbup: :thumbup:
Het geheel is een plaatje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rashage
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rashage
Het is een leuk pandje geworden :thumbup:
Re: Rashage
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rashage
Dag Lex.

Mooi hoor, al die details voor het interieur!
Achter zo'n tekentafel is mijn carrière ooit begonnen.
Later kwamen er modellen zonder zo'n uitstekend stangen stelsel.
Gelukkig maar, want af en toe stootte je je hoofd aan het contragewicht van de tafel achter je, met alle gevolgen van dien  :eek:
Eind jaren tachtig werden de tekentafels vervangen door AutoCad-systemen, met een enorm beeldscherm.

Groeten,

Erik.
Re: Rashage
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rashage
Eind jaren tachtig waren dat nog CRT schermen, die waren enorm diep ja. De grootste beeldscherm maat was volgens mij 32inch. Die heb ik er zelf ook nog een gehad, inderdaad voor AutoCAD toepassing.
Re: Rashage
Lid sinds: 2008

offline
Re: Rashage
Long-COVID zorgt wederom voor wat vertraging in het posten.
De school was opgeleverd en dus kon het gebied definitief worden ingericht.
Vooraf was al een grove opzet gemaakt door stadsplanning:passen en meten.JPG 
Het grondwerk kon dus beginnen, met als eerste resultaat de randweg:
Grondwerk.JPG
Met een beetje doorwerken was er een resultaat. En aangezien de achterzijde normaal niet zo goed te zien is, hierbij een overzicht van de achterkant van dit stukje: van achteren.JPG
Het vroegere huis van de boven-meester van de school, heeft ook een andere eigenaar gekregen. In de tuin is er een 'Hollands gebruik' aan de gang:de tuin.JPG 
Tot slot een overzicht als alles van dit segment op zijn plek staat:Op zijn plek.JPG

De volgende stap is de opbouw van het centrum.
Dankzij het nieuwe dak gaf dat wat maatproblemen, en moest de boel op de schop. Maar dat komt de volgende keer.
Re: Rashage
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rashage
Citaat van: Lex-trein op zondag 16 april 2023, 21:29:11In de tuin is er een 'Hollands gebruik' aan de gang:
Ik zie nergens een sjoelbak :help:

Leuke fototjes, plezier om naar te kijken,
Rashage - van Grote Markt naar Stadhuisplein
Het nieuwe dakraam deed wat het moest doen: niet meer lekken en een mooi licht geven. Echter... de bekisting (of hoe dat ook heet) komt nu meer dan 1 centimeter de kamer in.
En die 1 centimeter bleek grote gevolgen te hebben voor de uitvoering van de Grote Markt.
In het eerste plan stond op de Grote Markt rechts de Kerk van Rashage (vriendelijk vorm gegeven door de firma Artitec) en links het Stadhuis (betrokken van Tillymodels). Zoals zichtbaar op onderstaand plan:
Grote markt.jpg
Volgens dit ontwerp konden de bewoners van Rashage ook aan de straatkant langs de Kerk lopen. Totdat het nieuwe dakraam geïnstalleerd was. 
Toen kwam de kerk ruim 1 centimeter naar voren, gevolg: er bleef te weinig ruimte voor een trottoir over.... Met andere woorden: de Kerk kwam in de knel.
Kerk in de knel.JPG
Het gepuzzel kon vervolgens gaan beginnen. Kerk 180graden draaien, maar dan zag je juist die mooie ronding niet - afgewezen.  En zo zijn er wat opties de revue gepasseerd.
De uiteindelijke oplossing kwam door Kerk en Stadhuis van plek te laten wisselen, en daarmee was het Stadhuisplein een nieuwe stedenbouwkundige ontwikkeling in Rashage.
Stadhuisplein.jpg
Om er zeker van te zijn dat dit de oplossing was, even dit stuivertje wisselen van gebouwen droog uitgeprobeerd.
Stuivertje wisselen.JPG
Dat zag er best aardig uit volgens mijn bescheiden persoonlijke mening.
Hierna, met behulp van schilderstape ook nog even gekeken of de gebouwen links naast de kerk tot aan de gracht goed uitkwamen.
Links van de kerk.JPG
Ook dat kon mijn toets der kritiek doorstaan. De volgende bouwfase kon dus beginnen: de bouw van het Stadhuis!