Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Automatische isoleertang

Gestart door Charlemagne dinsdag 18 april 2023, 16:26:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatische isoleertang
Lid sinds: 2021

offline
Automatische isoleertang
Velen zie ik werken met een automatische isoleertang. Lijkt mij toch wel handig nu ik aan mijn tweede baan begin te bouwen. Ik kan er veel vinden voor draaddiktes 0,2-6mm2, die ook betaalbaar zijn. Als ik met draaddikte 0,14mm2 werk, is die dan te grof en moet ik dan geloven aan een tang van rond de € 60,-?
Bij voorbaat dank voor jullie advies,
Karel
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Automatische isoleertang
bij de chinees 12 euro en voor ons doel meer dan goed genoeg (0.06 dikte)
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Automatische isoleertang
Hier een foto van enkele striptangen (geen isoleertang, die bestaat niet).
Striptangen.png
De eerste (linkse) is alleen geschikt voor VD draad met massieve kern, niet voor litze.
De middelste kun je meteen vergeten dat is een waardeloos onding.
Die op het rechterplaatje gebruik ik ook en voldoet prima.
Op de site van tante Ali te verkrijgen. Klik hier
Edit: Ik kan er draadjes mee strippen van heel dun (decoderdraad) tot 0,5mm². Als de isolatie niet te taai is lukt 0,75 ook nog.

Als je wat geld over hebt is die van Knipex het beste wat er te krijgen is. Knipex
Re: Automatische isoleertang
@citaat Dank voor het advies Johnny! Heb er een bij Ali besteld, voor inderdaad circa € 10,-. Benieuwd of het lukt. Ben niet zo voor het bestellen aan de andere kant van de wereld, maar dit is toch wel heel verleidelijk.
Karel
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Automatische isoleertang
bestel daar heel veel en zeker elektronica onderdelen.Zijn dezelfde als hier en spotgoedkoop.Mijn led lampen voor de dampkap kosten daar niks en hier een fortuin.Kan ze 10 keer vervangen :) .Heb ook alle sets draadtappen besteld in maten die je hier moeilijk vind of je 10 euro per tap betaald.Volledige set voor 20 euro met alle maten van M.Ook micro vijsjes enzovoort.Bestel steeds onder 20 euro en met die optie van snel leveren .
Ps: ook de verfborstels besteld daar en zijn identiek aan de dure italiaanse
Re: Automatische isoleertang
Dank ook Henk! De Knipex vond ik inderdaad bij Conrad, maar dat is die van € 60,-. Zal zeker goed zijn, maar nu maar even op mijn handen zitten tot het Chineesje er is en hopen dat die werkt.
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Automatische isoleertang
De Knipex op de link die Henk (Lobomotion69) aangaf, is model nummer 12 62 180 en kost op de site waar hij naar verwees € 34,95 en geen € 60,00. 
C* heeft hem voor € 30,99 Zie: https://www.conrad.nl/nl/p/knipex-1262-12-62-180-kabelmantelstriptang-0-2-tot-6-mm-10-tot-24-827009.html
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Automatische isoleertang
Ik gebruik voor dunne draden gewoon een kleine kniptang werkt goed en voor dikke daden gebruik ik een striptang.
Re: Automatische isoleertang
Ik gebruik mijn tanden, ben dan ook nooit mijn striptang kwijt.

Groetjes.
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Automatische isoleertang
OK , maar misschien wel uw tanden.
gr
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2017

offline
Re: Automatische isoleertang
ongeacht de dikte: draad tussen linkerduim en stanleymes o.d. , rondje draaien en draad afstrippen tussen twee vingernagels.
vrijwel kosteloos dus.

\Cees
Re: Automatische isoleertang
Gewoon strippen met een zijkniptang(etje).
Re: Automatische isoleertang
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Automatische isoleertang
Citaat van: flyerman op woensdag 19 april 2023, 18:44:42Gewoon strippen met een zijkniptang(etje).
In dit draadje lees ik veel van dergelijke "adviezen". Eerlijk gezegd ben ik daar geen voorstander van. En ja, ik doe het ook wel eens op die manier maar het is niet echt de juiste manier. De kans dat je in je duim snijdt is levensgroot aanwezig, zeker met dunne litzedraad. (Bij massieve 2,5² zal het best nog wel meevallen.) Maar bijna niemand is zo handig om precies te kunnen bepalen waar de isolatie op houd en de litze begint. Je snijdt voor een groot deel blind in die draad en daarbij is de kans heel groot dat je enkele tot heel veel van de adertjes kapot maakt. Dat verzwakt de draad aanzienlijk en heeft ook gevolgen voor de stroomvoerende eigenschappen.
Dus als jij bij die methode baat denkt te hebben prima. Maar adviseer het niet aan een ander want je kent zijn kennis en kunde niet en die kun je ook niet inschatten. Ronduit slecht advies dus.
Re: Automatische isoleertang
Ik doe dat mijn hele leven al, nog nooit een probleem gehad, je moet wel weten hoe je het doen moet. En met gevoel.

Natuurlijk gaat het wel eens mis, doe je het overnieuw.
Re: Automatische isoleertang
Geweldig, al jullie adviezen. Elk van de methoden die jullie aandragen zit al in mijn 'gereedschapskist', en zelfs nog eentje: heel soms een brandende lucifer. Toch wil het bij de bouw van mijn nieuwe baan nu eens netjes en heel precies doen. Ik ben er inmiddels op mijn oude dag van overtuigd dat een automatische striptang mij daarbij van pas zal komen. Zeker ook bij het onder de tafel werken en korte draadjes exact pas maken, is zelfs werken met mijn vertrouwde hand-striptangetje een wat onbeholpen exercitie. Ali overstelpt mij inmiddels met updates over de verzending van mijn aankoop van € 10,- . Dus die tang komt wel goed. Over de footprint ervan zit ik wel in...  :(
Karel