Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vitrine met of zonder uitgefreesde rails

Gestart door Dennis H maandag 01 juni 2020, 14:35:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Goedemiddag,

Om een gedeelte van mijn treinen te tonen, ben ik op zoek naar een vitrine kast.
Ik ben uitgekomen bij Heins Vitrines.
Deze worden standaard geleverd met uitgefreesde rails, zodat eigen rails niet meer nodig is.

Ik twijfel even wat te doen, ze kunnen ook geleverd worden zonder.
Zo vraag ik me af of uitgefreesde rails wel goed is voor het onderstel van de trein. Wellicht een onterechte zorg.....
Daarom mijn vraag: maken jullie gebruik in jullie vitrines (ongeacht merk vitrine) gebruik van eigen rails, uitgefreesde rails of helemaal geen. En waarom?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s)!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Waarom zou een uitgefreesde "rail" een probleem zijn? Waarom denk je dat?

Groet Ronald.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
mijn vitrines zijn met glasplaten.Enkel onder de wagonnetjes zitten rails.Bij loks is het beter zonder want dan worden de antislipbandjes niet belast.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Hoi Ronald,

Het is wellicht meer een onderbuikgevoel...
Over de slipbandjes (opmerking Johnny) had ik trouwens nog helemaal niet nagedacht.
Maar ik dacht dat de sleper wellicht teveel omhoog wordt gedrukt, en ik dacht ook aan het risico dat het misschien nét niet lekker past qua breedte waardoor de wielen te strak in de rails zitten?

Mag ik uit je opmerking opmaken dat jij je in zijn algemeenheid daar niet echt zorgen over maakt?  :)

Vriendelijke groet,
Dennis
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
De enige keer dat ik een vitrine met uitgefreesde rails gezien heb vond ik het niet mooi: de treinen lijken in de grond weg te zakken. Als ze op rails staan (bv. Märklin 2205!) ziet het er mi. veel beter uit.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
als het niet dringend is wacht tot november walferdange.Voor de prijs dat je ze daar koopt kan je zelfs het glas niet betalen.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
hoi,

Citaat van: Dennis H op maandag 01 juni 2020, 14:52:18
Mag ik uit je opmerking opmaken dat jij je in zijn algemeenheid daar niet echt zorgen over maakt?  :)

Nee, niet echt. Er zijn al jaren diverse fabrikanten met groeven voor railvitrines op de markt. De anti-slipbandjes kan mogelijk iets zijn. Maar goed, daar zijn de meningen ook over verdeeld of je wel antislipbandjes mag / kan / moet gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Denk niet dat het veel verschil maakt .

Immers de slip bandjes slijten toch wel , in of buiten de vitrine , met of zonder rails.

Stuk gaan doen ze toch , zelfs als ze er niet op het wiel zitten.

Als je maar lang genoeg wacht gaat de kracht er toch uit , en gaan ze er vanzelf aan.

Mvg: Alex
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
De loc-wielen staan, met uit gevreesde sporen, op het hout en de antislip bandjes zitten in een profiel, nergens last van.
Bij mij rijden ze gewoon ......  >:-D
Zie hier

groet
Harald

Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Wat verwacht je van een vitrine, Dennis?
Sommige aanbieders komen met ronduit lelijke vitrines.
En vaak moet het goedkoop zijn. En dat zie je dan ook.
Verlichting doet het het beste, als het schuin van boven (en /of van voren) op het onderwerp valt.

Ik heb er diverse gemaakt.
Eea is ook van belang hoe het wordt geplaatst.

Eea moet in proportie zijn. Dikte van de contourrand bv 15mm en de liggende delen bv 6 mm.
Dikte van de achterwand valt niet op, dus kan bv 18 mm; daar kan je een sleuf in frezen.  (zagen)
In die sleuf past het liggende deel waar je trein op dient te staan.

Wil je bv losneembare glasplaten, omdat het voor wisselende presentaties is bedoeld, met wisselende hoogtes, dan is het handig om meerdere aluminium U-profielen in de achterwand op te nemen.
En daar waar dan een strook glas in moet, kan het geplaatst worden. Is een mooie oplossing als vitrine geïntegreerd moet worden in een designmeubel. Kan je er ook iets anders in zetten.

Maar een losse rail waarop je trein staat geeft een veel beter beeld dan ingefreesd.

Wil je iets speciaals, dan kan je altijd even informeren.

Mvg. Marcel

Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Het is niet goed om het model in de vitrinekast in een te diepe uitgefreesde rail te plaatsen; de druk van de locomotief komt op de rubber bandjes en deze krijgen dan na verloop van tijd een plat kantje. Kijk maar eens naar modellen die langer dan een maand in de vitrine staan, daar begint het al en ben je de mooie loop van de locomotief kwijt, tenzij je gaat vervangen. 
Oplossing: beter is het om de gleuf minder diep te fresen zodat de rubber bandjes net niet ingedrukt worden en de locomotief dus op de buitenkant van de wielen rust. Dit is bij M metaal en geen kunststof dus geen problemen te verwachten. Of je dit een mooie oplossing vind is een persoonlijke zaak, het werkt uit eigen bevinden wel, en daar gaat het toch om? 
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Hoi Marcel,

ik raak geïntigreerd door je omschrijving:

- Is 6 mm voldoende wanneer je een afstand van bijv. 1 meter wil overbruggen (ofwel, een vitrine van 1 m wil maken)?
- Waarschijnlijk wel wanneer je de achterwand 18 mm dik maakt. Maar waarom zou je in de achterwand een sleug frezen?
- Met contourrand bedoel je alleen links en rechts, of ook rondom?
- Ook het opnemen van U-profielen in de wand begrijp ik niet. Zou je dit toe kunnen lichten?

Mocht je enkele foto's kunnen plaatsen, dan zou ik dat zonder meer waarderen.

Overigens, in het algemeen: of een antislipbandje nu leunt op een rail of op hout, wat is het verschil?

Groeten,
William


Citaat van: loc1200 op maandag 01 juni 2020, 17:12:54
Wat verwacht je van een vitrine, Dennis?
Sommige aanbieders komen met ronduit lelijke vitrines.
En vaak moet het goedkoop zijn. En dat zie je dan ook.
Verlichting doet het het beste, als het schuin van boven (en /of van voren) op het onderwerp valt.

Ik heb er diverse gemaakt.
Eea is ook van belang hoe het wordt geplaatst.

Eea moet in proportie zijn. Dikte van de contourrand bv 15mm en de liggende delen bv 6 mm.
Dikte van de achterwand valt niet op, dus kan bv 18 mm; daar kan je een sleuf in frezen.  (zagen)
In die sleuf past het liggende deel waar je trein op dient te staan.

Wil je bv losneembare glasplaten, omdat het voor wisselende presentaties is bedoeld, met wisselende hoogtes, dan is het handig om meerdere aluminium U-profielen in de achterwand op te nemen.
En daar waar dan een strook glas in moet, kan het geplaatst worden. Is een mooie oplossing als vitrine geïntegreerd moet worden in een designmeubel. Kan je er ook iets anders in zetten.

Maar een losse rail waarop je trein staat geeft een veel beter beeld dan ingefreesd.

Wil je iets speciaals, dan kan je altijd even informeren.

Mvg. Marcel
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Hoi,

Ik heb mijn bestaande vitrines (Heins) waarover ik zeer tevreden ben qua prijs en kwaliteit verhouding.

3x vitrine enkelspoor met gefreesd spoor.

Deze heb ik vanwege ruimtegebrek dubbelsporig gemaakt, 6mm MDF plaatje over hele diepte kast en daarboven een 15mm mdf strook over de helft van de diepte, zo kun je 2 rijen materiaal kwijt en de achterste rij ligt dan iets hoger.

De plexiglas schuifdeuren verplaatst naar een U-profiel rail aan de voorzijde (boven en onderkant) van de vitrine.

gr Matje

Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
@William ik vermoed dat Marcel met sleuven in de achterwand zodat je daar de plankje in kunt drukken of lijmen en met U-profielen zodat je glasplaatjes kunt gebruiken om je loks/wagens op te zetten eventueel kortere plaatjes zodat je een speelse opzet kunt maken.

@Matje je vitrine krijgt wel een redelijk zelfbouw uiterlijk niet iedereen vind dat mooi.

Verder kun je zelf wel redelijk mooie vitrines maken met een combi van hout aluminium en glas je kunt het dan zo duur maken als je zelf wilt.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Hier ook Heinsvitrines, de opmerkingen van de ASB'tjes neem ik zeker mee. Anders de loks op die plek misschien een dun stukje styreen eronder om de ASB'tjes net even te ontlasten.... Wat betreft de opmerking van Lucien, als je dezelfde kwaliteit hout wil hebben (15mm berken multiplex) ben je bijna net zo duur als eentje aanschaffen, en dan heb ik het nog niet eens over de investering van tijd, moeite en het risico op fouten......
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
@ wheels.  Is het een idee om de kopse kanten af te werken met een strookje fineer. Verkrijgbaar in bouwmarkten, makkelijk met een strijkijzer aanbrengen en
met hobbymesje op maat snijden.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Wat zijn goede vitrines en van welk merk.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
@ wheels.  Is het een idee om de kopse kanten af te werken met een strookje fineer. Verkrijgbaar in bouwmarkten, makkelijk met een strijkijzer aanbrengen en
met hobbymesje op maat snijden

Hoi Wim,

Ik gebruik de vitrines in 1e instantie voor opslag van de locs en wagens en niet als "Vitrine".
Vanwege ruimtegebrek kon er destijds geen 4e vitrine bij en heb toen gekozen om de planken zodanig aan te passen dat er 2 rijen wagens/locs opgeborgen konden worden.
Kreeg dus door deze modificatie een dubbele opslag capaciteit. Met dezelfde wandruimte ;}

Afwerken, geen behoefte aan, zou het echt als vitrine gebruikt worden dan is het idee met fineer een serieuze optie.

gr Matje
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Goede vitrine ?
https://www.vitrines.nl/vitrinekasten/vitrinekast-pr13
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat dat past in elke woonkamer
Ook in die van mij;  met negen legplanken ; goed voor ca. 60 loc's die te mooi en teer zijn om dagelijks te gebruiken.

Cees
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Dat zijn mooie exemplaren.
Ivm de schuifdeuren irt stof zou je er nog een overdruk in moeten creëren.
Mvg. Marcel
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Na alles eens overwogen te hebben, ben ik uiteindelijk toch gegaan voor Heins Vitrines.
Iedereen trouwens nog bedankt voor de reacties.

Ik weet dat het zelf wellicht goedkoper kan, maar dan moet je wel een beetje handig zijn, en moet het voldoen aan je eigen standaarden.
En gelukkig ontbreekt het me niet aan zelfkennis ;)

Twee elementen van elk 1,50 meter tegen elkaar, met LED verlichting, geen uitgefreesde rails en bruin gebeitst.
6-laags, dus in totaal 18 meter.
Of er wel of geen rails in komt te liggen (i.v.m. de antislip bandjes) kan dan nog bepaald worden o.b.v. hoe het oogt met en zonder rails.

Zodra hij hangt volgen de foto's!

Groeten,
Dennis
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Zoals beloofd een aantal foto's van de nieuwe Vitrine van Heins Vitrines.

De onderste foto is met de LED verlichting aan. Ik ben er blij mee!

Groeten,
Dennis
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Ziet er wel mooi uit. Ook al geprobeerd met K rail. Denk dat je dan een iets mooiere situatie krijgt.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Netjes.
👍👍👍
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Citaat van: Hitmaan op maandag 13 juli 2020, 00:17:45
Ziet er wel mooi uit. Ook al geprobeerd met K rail. Denk dat je dan een iets mooiere situatie krijgt.

Hi Tony,

Nog niet geprobeerd, maar het is al wel door mijn gedachten gegaan. De C-Rail is wel erg dik in deze vitrine.
Maar jij hebt wat ik dacht, bevestigd. Dank  ;)
Dus zojuist wat K-Rails besteld om het op één plank te proberen.

Groeten,
Dennis
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Je had ook goedkopere piko rails(flexrails betonlook 6,50 euro per 940mm)kunnen nemen ik neem aan dat je niet gaat rijden in de vitrine ;)
Verder ziet het er prima uit :thumbup: kleur blijft wel een lastige keuze.
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Een van mijn 2 zelfgemaakte vitrinekasten, deze op de foto vroeger TL verlichting bovenaan, nu led's; onderleggers zijn in glas met daarop flex K rails gelijmd, ik heb deze rails gebruikt omdat inox het minste corrosie (contactpotentiaaal) aan de wielen van de locomotieven zal veroorzaken; om het jaar worden alle loc's uit de kast gehaald om los te rijden. Heb zo 2 kasten; de andere kast heeft 3 onderverdelingen met telkens 3 glazen onderliggers, nu nog met 3x TL verlichting die binnenkort vervangen worden door LED strips
Re: Vitrine met of zonder uitgefreesde rails
Goedenavond,

Met K-rails oogt het geheel inderdaad een heel stuk beter!
Bedankt voor de tips iedereen.
Goedkopere rails van een ander merk heb ik ook nog overwogen, maar uiteindelijk was het prijsverschil het me niet waard.

Groeten,
Dennis