De "grote" voeding van de Edits booster, waardoor hij 10 Ampère kan leveren bestaat uit een ringkerntrafo met twee secundaire wikkelingen, van elk van deze twee wikkelingen is één poot samengevoegd en die samengevoegde poot is de massa, in de modelspoorwereld de "bruine" (
klem, is de massa railstaaf, zie
https://movingsoft1.weebly.com/uploads/1/1/9/3/119338023/edits_booster_n997008.pdfDe andere twee poten maken de positieve en de negatieve voedingsspanning voor de booster, immers de spanning op de "R" klem, is de puntcontacten, varieert t.o.v. de "B" klem tussen de +18 en de -18 volt, vandaar dat de "B" klem voor deze spanningen echt 0 volt is en als massa kan worden betiteld.
Als je nu één poot van een 16 volt wisselspanning vastknoopt aan de "B" klem dan wordt die poot ook 0 volt voor dat systeem en dus massa voor dat systeem.
Dit verhaal geldt alleen voor booster en centrales die werken met een "gemeenschappelijke" massa, dus niet het CS/MS, Ecos en DR5000 om er een paar te noemen, die hebben geen "gemeenschappelijke" massa!
Bij systemen met een gemeenschappelijke massa kun je makkelijk terugmelders toepassen op basis van massa detectie, immers alle massa's zijn met elkaar verbonden.
En Nessie spreekt met kennis van zaken, het komt alleen erg "rottig zijn strot uit", wat dat betreft zou hij een tweelingbroer kunnen zijn van een andere forumdeelnemer....
Groet, Anne W