Laat ik dan zelf een argument aanreiken: stroomsterkte (milli amperage).
Reedcontacten heb je in verschillende smaken en uitvoeringen. Je hebt er b.v. van 500 mA (die zijn heel klein) en van 1A (die zijn wat langer). Dat bepaalt wat voor soort (bistabiel of monostabiel) relais je ermee kunt schakelen, en met die relais wil je dan de leds van je sein op rood of groen zetten. Je hebt reedcontacten in de vorm van een glazen buisje (bij Ali per 1000 stuks voor bijna nix), en je hebt ze in de vorm van een epoxy staafje (met daarbinnen een glazen buisje); o.a. Meder levert die, de prijs is minimaal 10-voudig, maar de kans op stukgaan is 100x zo klein.
Hallsensoren schakelen 50 mA of nog minder, en dat is mooi om een serie ledjes tegelijk te schakelen of één monostabiel hulprelais. Zodra je er een bistabiel relais mee aan wil sturen, heb je er een transistor bij nodig voor voldoende stroomsterkte om iets mee te schakelen. Je moet dus iets meer weten om ermee om te kunnen gaan.
Hallsensoren zijn extreem klein en werken met een simpele mini neodym magneet. Die heb je al van 1 of 2 mm dikte, en dat houdt in dat je ook kunt overwegen om zo'n magneet aan iets anders te bevestigen dan aan een treinbodem, bijvoorbeeld het plexiglazen asje van een schakelrails (je hebt dan 2 hallsensoren nodig als de schakelrails in 2 richtingen moet werken. De magneet draait mee met het nippeltje en komt in het magneetveld van een van de 2 hallsensors). Zo kun je zo'n minimagneet bevestigen aan allerlei draaiende voorwerpen (zoals wissellantaarns, wielassen, servo-arm) of aan vaste voorwerpen (zoals aan de loc-bodem of aan een pantograaf).
Hoe kleiner en lichter de techniek, hoe meer je ermee kunt verzinnen op de modelbaan.
En dat gaat om zowel de magneet als om de sensor.
De grote kracht van hallsensors is de betrouwbaarheid en de geringe kans op slijtage of beschadiging. Zo'n sensor lijkt fysiek op een transistor, maar is opgebouwd uit een heel circuit van allerlei zaken (een soort mini IC). En binnen die range van verschillende soorten hallsensors moet je kiezen uit de beste opties voor een doel wat je voor ogen staat.
De meeste soorten zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de autoindustrie, vaak voor het meten van roterende bewegingen.