Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Reed contact

Gestart door Henk Kuiters zaterdag 30 mei 2020, 17:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reed contact
Henk Kuiters
gast

Reed contact
Ik ben een modelbaan aan het bouwen met de ouderwetse M-rail. Ik heb veel railmateriaal tweedehands gekocht waaronder schakelrails. Het valt mij op dat deze het vaak niet lekker meer doen. (metaalmoeheid?) ik wil gaan werken met reed contacten. Mijn treinen rijden digitaal en al het andere (wissels etc) bedien ik analoog. Ik heb een aantal seinen die ik wil schakelen met reed contracten. Het is alleen voor het oog. Bij een naderende trein moet het eerstvolgende sein groen worden en na passeren weer rood. Is het mogelijk de reedcontacten onder M-rails te plakken of laat de metalen bedding de straling van het magneetje onder de loc niet door?
Alsvast bedankt voor het antwoord
Re: Reed contact
Lid sinds: 2017

offline
Re: Reed contact
Dat gaat hem niet worden.
Reedcontacten óp de railbedding plakken.
In de lengterichting naast de railstaaf geeft twee mogelijkheden om te schakelen en wel voor links of rechts verkeer. Magneet bevestigen aan de zijkant van de loc/wagon.
Haaks tussen de railstaven: een schakelmogelijkheid onafhankelijk van rijrichting.
Voor beide opties: twee gaatjes boren in railbedding. "Blote" delen reedcontact en draad isoleren met krimpkous. Vastplakken op bedding met een druppeltje alles lijm (colle tout) van Bison.

Cees
Re: Reed contact
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reed contact
Het gaat vermoedelijk niet lukken reedcontacten in de holle ruimte van de railbedding te laten schakelen. De afstand tussen reedcontact en magneet is dan te groot.
Ooit heb ik reedcontacten op een analoge baan gehad. Ik wilde niet dat elk sleepcontact een schakeling veroorzaakte maar dat alleen de laatste wagen van de trein dat deed; en dat ging ook.
Echter, de wisseltongen van de M-wissels werden magnetisch door de magneetjes en bleven hangen. Uiteraard op moeilijk bereikbare plekken en daarom heb ik het later niet meer toegepast.
Er zijn kennelijk veel mensen die er geen last mee hebben of er oplossingen voor hebben.
Alternatieven zijn er ook: contactrail gebruiken (met S88 melders), lichtsluizen en stroomdetectie.

Groet,

Peter
Re: Reed contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact
Citaat van: Henk Kuiters op zaterdag 30 mei 2020, 17:34:43
1. Het valt mij op dat deze het vaak niet lekker meer doen. (metaalmoeheid?)
Zie Märklinbaan van Henk163  (2015
Foto Henk163: let op de derde strip!


2. onder de rails? Nee, erop:
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 30 mei 2020, 19:41:18
In de lengterichting naast de railstaaf geeft twee mogelijkheden om te schakelen en wel voor links of rechts verkeer. Magneet bevestigen aan de zijkant van de loc/wagon.
Haaks tussen de railstaven: een schakelmogelijkheid onafhankelijk van rijrichting.
Wisseltongen worden magnetisch als je de magneet bevestigt midden onder de wagon (of loc).
Door magneten afwisselend links en rechts te monteren hef je dat magnetisme van die wisseltongen weer op.
Als je magneten in het midden onder wagon of loc) monteert, dan moet je de tongen van tijd tot tijd demagnetiseren m.b.v. een losse magneet. (Daarover zijn andere draadjes op het forum).

3. met reedcontacten:
Citaat van: Henk Kuiters op zaterdag 30 mei 2020, 17:34:43
ik wil gaan werken met reed contacten.
Waarom niet met unipolaire hallsensors (die zijn veel kleiner, en werken betrouwbaarder)?


bron: www.modellbahnwelt.de
Re: Reed contact
Henk Kuiters
gast

Re: Reed contact
Allen bedankt voor de reactie. De oplossing met het extra metalen stripje was ik ook al op het forum tegengekomen. De oplossing met reedcobntacten leek mij een eenvoudiger oplossing. Reed contacten en magneetjes kosten bij Ali zo goed als niets. Ik ga mij ook eens verdiepen in hallcensors.
Mvgr henk
Re: Reed contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact
Laat ik dan zelf een argument aanreiken: stroomsterkte (milli amperage).

Reedcontacten heb je in verschillende smaken en uitvoeringen. Je hebt er b.v. van 500 mA (die zijn heel klein) en van 1A (die zijn wat langer). Dat bepaalt wat voor soort (bistabiel of monostabiel) relais je ermee kunt schakelen, en met die relais wil je dan de leds van je sein op rood of groen zetten. Je hebt reedcontacten in de vorm van een glazen buisje (bij Ali per 1000 stuks voor bijna nix), en je hebt ze in de vorm van een epoxy staafje (met daarbinnen een glazen buisje); o.a. Meder levert die, de prijs is minimaal 10-voudig, maar de kans op stukgaan is 100x zo klein.

Hallsensoren schakelen 50 mA of nog minder, en dat is mooi om een serie ledjes tegelijk te schakelen of één monostabiel hulprelais. Zodra je er een bistabiel relais mee aan wil sturen, heb je er een transistor bij nodig voor voldoende stroomsterkte om iets mee te schakelen. Je moet dus iets meer weten om ermee om te kunnen gaan.

Hallsensoren zijn extreem klein en werken met een simpele mini neodym magneet. Die heb je al van 1 of 2 mm dikte, en dat houdt in dat je ook kunt overwegen om zo'n magneet aan iets anders te bevestigen dan aan een treinbodem, bijvoorbeeld het plexiglazen asje van een schakelrails (je hebt dan 2 hallsensoren nodig als de schakelrails in 2 richtingen moet werken. De magneet draait mee met het nippeltje en komt in het magneetveld van een van de 2 hallsensors). Zo kun je zo'n minimagneet bevestigen aan allerlei draaiende voorwerpen (zoals wissellantaarns, wielassen, servo-arm) of aan vaste voorwerpen (zoals aan de loc-bodem of aan een pantograaf).

Hoe kleiner en lichter de techniek, hoe meer je ermee kunt verzinnen op de modelbaan.
En dat gaat om zowel de magneet als om de sensor.

De grote kracht van hallsensors is de betrouwbaarheid en de geringe kans op slijtage of beschadiging. Zo'n sensor lijkt fysiek op een transistor, maar is opgebouwd uit een heel circuit van allerlei zaken (een soort mini IC). En binnen die range van verschillende soorten hallsensors moet je kiezen uit de beste opties voor een doel wat je voor ogen staat.
De meeste soorten zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de autoindustrie, vaak voor het meten van roterende bewegingen.
Re: Reed contact
Henk Kuiters
gast

Re: Reed contact
Ik heb een aantal oude marklin armseinen gekocht op marktplaats die ik bedien met reed contacten. Dit gaat in een aantal gevallen goed maar ook vaak niet. Heeft waarschijnlijk met de leeftijd van het spul te maken. In die gevallen dat het niet goed werkt ligt het volgens mij aan de (te korte) puls van het reed contact als een loc met magneetje erover heen rijd. Als ik met de draadjes van zo'n sein de contacten van een trafo aantik werken de seinen naar behoren maar dan is de puls waarschijnlijk langer dan met een reed contact. Ik heb gezocht naar langere reed contacten om de puls te verlengen maar die bestaan kennelijk niet. Een elco ertussen om de puls te verlengen is misschien ook een optie maar ik heb 0 verstand van elektronica en weet dus ook niet welke elco ik zou kunnen gebruiken. Wie weet raad
Bedankt alvast voor de reactie
Henk Kuiters
Re: Reed contact
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact
Citaat van: Henk Kuiters op zondag 12 juli 2020, 16:36:00
In die gevallen dat het niet goed werkt ligt het volgens mij aan de (te korte) puls van het reed contact als een loc met magneetje erover heen rijd.

Ik heb gezocht naar langere reed contacten om de puls te verlengen maar die bestaan kennelijk niet. Een elco ertussen om de puls te verlengen is misschien ook een optie

Om te beginnen, van achteren naar voren:

1. Schakelen van wissels met een CDU (dus ook schakelen van seinen, met inderdaad een elco).
2. een langer reedcontact verlengt de schakeltijd niet, maar kan een grotere stroom verwerken, en daardoor een zwaardere spoel schakelen.
3. een (monostabiel) relais, geschakeld met een reedcontact, kan een spoel (van oud wissel of sein) wel aansturen ook als een reedcontact het zelf niet trekt, omdat je daarmee de stroomkringen scheidt: reedcontact schakelt relais en relais schakelt spoel.