Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin V300 motor defect

Gestart door Peter R. vrijdag 29 mei 2020, 20:22:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2006

offline
Märklin V300 motor defect
Heren

Ik heb een defecte V300  Mfx  39303 gekregen
Lok meldt zich aan, geluid ok Maar de centrale geeft na een minuut sluiting aan en de platte koperen  aansluit kabel wordt warm.
Vervangende motor niet meer in verkrijgbaar Artikel nr.: 129544 Pos.16 niet meer leverbaar in de fabriek 
Zijn hier voor motoren van een ander fabricaat te krijgen ,of zou zo'n motor te repareren zijn ?

Groet Peter
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Ik heb een vergelijkbaar probleem met een v200 gehad. Contact opgenomen met Marklin en opgestuurd ter reparatie. Zie topic elders op het forum. Motor is door een alternatief vervangen. Rijdt prima. Kosten waren te overzien.

Mvrgr
Robert
Re: Märklin V300 motor defect
Robert

Ik heb de lok vandaag naar de dealer gebracht voor reparatie bij Maerklin

Ben benieuwd wat ik terug krijg

Groet Peter R.
Re: Märklin V300 motor defect
lucien.
Ben het helemaal met je eens , Al die verschillende motoren de laatste 15 jaar
Je kunt beter een lok kopen uit de begin jaren 2000.  Daar een Mfx geluidsdecoder  in bouwen  Je hebt dan een betere lok dan een nieuwe
Groet Peter R
Re: Märklin V300 motor defect Hoe nu verder ??
Heren

Drie weken terug naar Marklin Goppingen gestuurd
Terug gekregen ,een tien jaar oude lok niet te repareren
Wie weet een vervangende motor ?
groet Peter

Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Neem eens contact op met Johan Voermans.

https://www.johanvoermans.nl/

grt Piet.
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin V300 motor defect
of ETS Modelspoor

Klik hier

groet
Harald
Re: Märklin V300 motor defect
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin V300 motor defect
En dan is er ook nog de optie om de loc naar SB Modellbau te sturen. Zij hebben voor veel Märklin-modellen een vervangende motor (zo te zien niet specifiek voor de V300-modellen, maar wellicht past een van hun motoren toch). Je gaat je SDS-motor dan vervangen door een Faulhaber, maar dan zal ook de printplaat en decoder waarschijnlijk vervangen moeten worden. Dat gaat een duur grapje worden. Je kunt dan misschien beter een tweedehands V300 op de kop proberen te tikken met een nog werkende motor.

Groet, Marc
Re: Märklin V300 motor defect
Als het geen cinus motor is hem er uithalen .
Alles goed na meten . Diameter motor , lengte , diameter van de assen en lengte .
Of kijken of er geen naam van de producten opstaat en productie nr of type .
En hen een mailtje sturen of hij nog verkrijgbaar is en ze je kunnen helpen .
Grts Benny
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Klopt het dat de ene aandrijfas links verschilt van die van rechts?

Als deze lok met afwijkende assen tussen de wormwielen en motor heeft gereden kan je dit verwachten, omdat het zaakje dan niet goed loopt.

Altijd de originele assen gebruiken die zorgen dat het zaakje heel blijft, anders gaat het wringen en kan er warmte door ontstaan.

Zelfs kan de ene kant dan geblokkeerd worden en ja dan krijg je dus problemen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Citaat van: Peter R. op zondag 31 mei 2020, 13:37:40
Je kunt beter een lok kopen uit de begin jaren 2000. 
:D

I see, de mijne is uit de jaren '60. Doet ut prima, maar is geen porum qua details. :D
Re: Märklin V300 motor defect
Vandaag naar märklin gepost.

Iedereen zou dit beter eens doen .
We zijn hier tenslotte met genoeg mensen .
Die kunnen klagen dat de motoren niet meer leverbaar zijn .

Ga naar de site van märklin.
Contact.
Vul je naam er in .
En kopieer deze tekst . Wel jouw naam invullen inpv de mijne  :D

Hallo ,

Was mich schon eine Weile beunruhigt hat.
Und hindert mich auch zunehmend daran, neue Modelle zu kaufen.  Ist das so wenige Teile und Motoren in den Teilelisten verfügbar.  Wäre es nicht eine Lösung für Ihre Kunden, den Motorenhersteller auf der Teileliste zu erwähnen?
Damit wir den Hersteller selbst mit einer möglichen Lösung kontaktieren können.
Damit wir unsere kostbaren gekauften Modelle lange genießen können.
In verschiedenen Foren lese ich immer weniger schöne Erfahrungen mit diesen Problemen.
Ich denke, wenn Herr Siberiber seine Gesellschaft lange genießen und viel Gewinn machen will.  Er kann auch anfangen, dies zu berücksichtigen.  Es zählt nicht nur der Verkauf, sondern auch der Kundendienst.
Meine Idee ist also in Ihren Teilelisten der Motorhersteller und der Typ enthalten

Grüße
Benny und andere Verfolger


Grts Benny
Re: Märklin V300 motor defect
Moesten ze er nu eens motoren in steken die niet moeten vervangen worden...
Mijn locomotieven van 60 jaar oud hebben nog allemaal hun originele motordelen, ik hoorde vroeger nooit iets over defecte motoren.
Re: Märklin V300 motor defect
Citaat van: antonv op donderdag 18 juni 2020, 20:12:38
Moesten ze er nu eens motoren in steken die niet moeten vervangen worden...
Mijn locomotieven van 60 jaar oud hebben nog allemaal hun originele motordelen, ik hoorde vroeger nooit iets over defecte motoren.

Dit is nostalgie en zal nooooooit meer terug komen denk ik .
Wat ik persoonlijk jammer vind .
Maar is de toekomst zeggen ze . Weg werp maatschappij. Maar we moeten wel meer recycleren om dan in een afvalberg ergens in China of Italië verzeild te geraken.  8o
Jammer voor het milieu en erg ook .
Enige wat ze dan wel kunnen en moeten voorzien is dat we gelijk jouw locomotieven binnen een X aantal jaren er ook nog geniet kunnen van hebben daarom mijn idee en mail naar märklin toe .

Grts Benny
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Als ik per ongeluk gelijk heb en er is geknoeid aan die aandrijfassen, dan zal Märklin dat niet onder garantie laten vallen, immers het model is niet het model wat je van hun krijgt als je hem koopt.
Dus je met een dergelijke afwijkende lok op garantie beroepen lijkt me een verloren zaak.

Beide aandrijfassen zijn namelijk zwart van kleur en rechts op de foto zie ik toch iets anders wat als as moet fungeren.
Heb al eens eerder een gevalletje gehad met een afwijkende as op deze lok, en die liep er niet beter mee.

De twee wormwielen draaiden daardoor ook niet gelijk, en dan gaat de zaak wringen en warmte veroorzaken in de motor en aandrijving, en mogelijk ook in de aansturingen van de sinus motor.
De sticker op die chip is ook al verkleurt waaraan je ziet dat het vlak op de printplaat warm is geweest.
Het heeft zelfs wat "zweet" veroorzaakt bij die twee soldeerpunten.

Dat er dan geen reserve onderdelen zijn qua motor lijkt me lastig doch niet onlogisch.
Immers als er niks aan mankeert hoef je ook geen reserve onderdelen te hebben, en zodra er dus in het model wordt gewijzigd tart je dus je eigen lot of het lot van de nieuwe eigenaar.
De aandrijfassen zijn wel leverbaar, en die heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk niet durven te bestellen.




Re: Märklin V300 motor defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Citaat van: Nmbs1975 op donderdag 18 juni 2020, 20:28:46
Maar is de toekomst zeggen ze . Weg werp maatschappij. Maar we moeten wel meer recycleren om dan in een afvalberg ergens in China of Italië verzeild te geraken.  8o
Jammer voor het milieu en erg ook .
Märklin heeft met het SDS concept juist een stille en onderhoudsvrije aandrijving op de markt willen zetten.
Het is zeker niet bedoelt een wegwerploc te gaan verkopen, maar je kunt wel zeggen dat het behoorlijk mis is gegaan.
Ze zijn in 2010 gestopt met de SDS, vanwege de vele klachten van klanten en je kunt niet decennia lang onderdelen blijven leveren.
Re: Märklin V300 motor defect

Märklin heeft met het SDS concept juist een stille en onderhoudsvrije aandrijving op de markt willen zetten.
Het is zeker niet bedoelt een wegwerploc te gaan verkopen, maar je kunt wel zeggen dat het behoorlijk mis is gegaan.
Ze zijn in 2010 gestopt met de SDS, vanwege de vele klachten van klanten en je kunt niet decennia lang onderdelen blijven leveren.
[/quote]

Neen ad
Ben ik niet met akkoord.
Kijk naar lego . Stukje ontbreekt.  Bestellen en leverbaar.
Oude principes van märklin waren ook zo .
dat er te veel klachten waren over de sds motor ok .
Maar biedt dan een oplossing of met een andere motor en msd decoder.
Zouden beter daar eens een onderwerp over maken in de marklin magazine  .
Hoe kan ik mijn dure lok na enkele jaren terug laten sporen .

Grts Benny
Re: Märklin V300 motor defect
Vergeet niet dat Marklin falliet is gegaan en heb ook gehoord dat oude voorraden verkocht zijn toen.
Verder zijn eigenlijk alle modellen weer aan het rijden te krijgen soms op een goedkope manier soms op een dure manier.
Ook kun je Marklin niet met lego vergelijken totaal verschillende concepten.
Over een aantal jaar zal je onderdelen wasrschijnlijk wel in goede kwaliteit kunnen 3D printen in kleur.

Ik denk als ik zo naar de afbeeldingen kijk dat er wel een passende DC of klokanker motor te vinden is,voor de print zou je even contact met John(looney tunes) kunnen opnemen misschien dat hij iets voor je kan betekenen.

@Hans V200.0 wat je ziet aan de aandrijving klopt naar mijn idee één kant heeft een vliegwiel met opname schacht en de andere kant heeft een kunststof opname schacht.
Verder vind ik je verhaal een beetje vreemd bij een één motor aangedreven kun je geen verschil hebben tenzij een opname schacht los op de as zit,het enigste waar je bij cardanassen op moet leten is dat er genoeg speling in de opnameschachten zit anders krijg je frictie.
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
De cardanassen moeten van het originele type zijn en als je een kant eraf haalt krijg je ook tractie problemen.

De lok waarmee ik te maken had, was 1 van de cardanassen gebroken en door iemand aan elkaar gelijmd en met een krimpkousje overtrokken.
Je zag gewoon de motor al draaien en 1 helft werd meegenomen, terwijl het gelijmde deel vertraagd mee ging draaien.

Vraag maar aan Peterke 33 want bij zijn lok constateerde ik dit.
Hierdoor kreeg je dus wrijving die je niet wenst, en de lok liep er ook niet mooier op, want het achterste draaistel stond een beetje te slippen tot het gedeelte wat gelijmd was mee ging draaien.
Maar ook toen bleef het verschil in toerental op de draaistellen, en ik heb Peter aangeraden beide cardanassen te vervangen, en niet meer met de lok te rijden tot dit verholpen was.
En dat was met een zelfde lok als deze V300 die eigenlijk door het leven ging als BR 230
Re: Märklin V300 motor defect
Mijn allereerste Märklin aankoop dateert van 1961, mijn laatste van 2009, zonder verdere commentaar...
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Heren,

Jullie hebben gelijk als het een originele lok betreft waar niet aan getornd is.

Maar de lok op de foto, heeft weldegelijk iets ondergaan wat dus niet meer origineel is.

Er zijn namelijk verschillende cardanassen gebruikt en die heeft waarschijnlijk aan 1 kant de boel of geblokkeerd of behoorlijk laten wringen.

Daardoor is er warmte ontstaan in de print, waar je als je goed kijkt verkleuringen ziet.

Wellicht kan de topicstarter er straks meer over vertellen als ie terug is van reparatie.

Ben eigenlijk best nieuwsgierig hoe de service van de reparateur is.

En gelukkig hebben we een keuze: wel of niet kopen ;)
Re: Märklin V300 motor defect
@Hans v200

Ik heb even het kapje gelicht bij mijn model en daar zit ook een witte cardan as gemonteerd.
Volgens de onderdelenlijst zijn er ook 2 verschillende assen gemonteerd.
Re: Märklin V300 motor defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Ik zie eerlijk gezegd ook weinig geks aan de printplaat. Enigste is dat het csin3 stickertje beetje bruin is, maar dat zal van de kapotte motor komen.
En volgens mij kan de reparateur zijnde Marklin in deze niks betekenen en is de loc reeds retour. En nu zoekt Peter naar een nieuwe motor.
Waarbij bij mij wel de vraag rijst of het puur de motor is die kapot is, de print of beide.
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Hoi Tim,

Vreemd zeg want bij die van Peter zag ik geen verschil buiten het feit dat de ene as gelijmd was, en die kwam uit de lok en was van hetzelfde materiaal al de andere zijde.
Zouden ze dan zelf ook verschillende materialen toegepast hebben?
Zal eens kijken waar ik de mijne heb gelaten, aangezien ik met een verkoop bezig was, en alles staat nu in kratten.
Dat wordt dus graven......

Ben ook benieuwd welk onderdeel er kaduuk is :-(

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Er valt me eigenlijk niet echt wat op qua verkleuring aan de print. Dat 'zweten'  naast de verkleurde sticker kan ook flux/hars zijn van iemand die aan de speaker (?) draden heeft gesoldeerd, die solderingen zien er ook niet heel netjes uit. De foto is niet super scherp, maar het enige wat ik er 'wat gek'  uit vind zien is het 8-pins IC naast de schroef rechts onder, die lijkt wat ruw van boven.

Wat zijn de afmetingen van de motor? Ik ben zelf met Marklin Ludmilla's aan het experimenteren met andere motoren aangezien ik de standaard hobby motor niet heel fijn vind. Plan is een Piko 5-polige motor er in te zetten, moet alleen met een oude motor nog experimenteren hoe ik het vliegwiel er af krijg zonder wat te slopen. De motor an-sich past 1:1 alleen heeft aan beide kanten een vliegwiel i.p.v. 1 zoals de Marklin motor.

Er zijn bij de diverse leveranciers best wel wat motoren van verschillende afmetingen te vinden dus iets wat enigzins past is vaak wel te vinden. Met wat stukjes kunststof of iets 3d printen krijg je het dan vaak wel passend. Je kunt dan als de as diameter van de motor goed is de vliegwielen / cardan aansluitingen overzetten (eventueel de motor assen wat inkorten indien nodig) of een gecombineerde cardan as maken van twee halve met een strak passende 'sleeve' er omheen.
Re: Märklin V300 motor defect
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V300 motor defect
Citaat van: AlexH op vrijdag 19 juni 2020, 23:03:55
Je kunt dan als de as diameter van de motor goed is de vliegwielen / cardan aansluitingen overzetten (eventueel de motor assen wat inkorten indien nodig) of een gecombineerde cardan as maken van twee halve met een strak passende 'sleeve' er omheen.

Dit is niet voor iedereen weggelegd en ik heb al een dergelijk kunstje gezien wat dus niet goed uitpakte.
Re: Märklin V300 motor defect
Het is allemaal vrij simpel als je weet waar je mee bezig bent,met de lok van peter is zo op het eerst oog niks apart aan de hand ik zie geen afwijkende elementen.

Maar zoals John ook al aangeeft is de print of de motor of beide defect.

Voor een cardan as maakt het niet uit wat van kleur of materiaal er word gebruikt zolang de as maar niet te kort of te lang is.
maar als ik het verhaal van Hans zo hoor is er naar mijn idee niks mis met de cardanassen maar is er te veel weerstand in een van de draaistellen deze horen soepel te draaien en mogen helemaal geen weerstand geven.

@Alexh vergeet de piko motor en kijk naar een motraxx XTRAIN SF 135 motor deze past als het goed is er zo in je moet alleen de as even iets inkorten aan beide zijden dacht ik,afmetingen motor staan bij conrad op de site.

@peter heb je misschien de afmetingen van de motor zodat we naar een vervanger kunnen zoeken dat kan een DC motor of klokanker zijn.