Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

reedkontakten of contactrail

Gestart door muiderzand maandag 11 februari 2008, 15:56:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
reedkontakten of contactrail
Hallo,

Ik heb mijn schaduwstation volledig opgebouwd met contactrails naar de S88 voor het schakelen
van wisselstraten/seinen/afremtraject e.d. Werkte met de 6021/6040 en memory prima.
Nu heb ik een CS en lees in het laatste Marklin Magazine dat er alleen gebruik gemaakt kan worden van reedcontacten om eea te schakelen.

Weet iemand de reden hiervoor ?

Ben erg nieuwsgierig anders moet ik alle contactrail vervangen door reedkontakten.

Alvast dank voor de reactie(s)

Groet

Jakkele Z


Re: reedkontakten of contactrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Hallo Jakkele,

waarom betrouwbare contactrails vervangen door minder betrouwbare reed relais, ze geven beide een bezetmelding aan de S88, er is geen reden voor dat het met contactrails niet zou kunnen werken.

Mijn mening vervang geen enkele contractrail door een reedcontact, een kwestie van uitproberen of het werkt met contactrails en je weet voldoende,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi,

Volgens mij is het enige nadeel wat je kan hebben dat je
meer slepers in een treinstel hebt dan 1, dan zou de CS in de war kunnen raken volgens de handleiding. Daarentegen heb je met reedcontacten dit probleem niet, alles heeft voor en nadelen

René
Re: reedkontakten of contactrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: reedkontakten of contactrail
hallo René,

haal je een schakelrail bedient door een sleper niet door elkaar met een contactrail bedient door de assen van ieder wagon, ook schakelrails werken niet altijd even betrouwbaar,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Reedcontacten worden bediend door een magneet onder de laatste wagen.
De contactrails worden bediend door de sleper. Als je een treinsamenstalling hebt met meerdere slepers (verlichting, tweede loc etc.) dan wordt de contactrail meerdere keren bediend en dan is je schaduwstation van slag.
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi,

Inderdaad vergis ik me met de schakelrail en contactrail, sorry :P

René
Re: reedkontakten of contactrail
Hallo, dank voor jullie suggesties allemaal.

Er is een misverstand ontstaan tussen contactrails en schakelrail. Mij is het verschil wel duidelijk ik gebruik beide voor verschillende doeleinden.

De huidige schaduwstation besturing is op basis van bezetmelding, dmv contactrails, dus zodra de trein op het betreffende spoor is binnengereden houdt hij dat bezet en wordt een ander
(vrij) spoor gekozen door de volgende trein via een contactrail voor het inrijspoor.

Vraag mij dus nogmaals af, waarom Marklin zegt dat Contactrail minder geschikt is en dat men in een latere uitgave van MM hierop terugkomt ??


Jakkele


Re: reedkontakten of contactrail
Hoi Jakkele,

Voor zover ik het artikel lees, spreekt men erover dat schakelrail minder geschikt is en niet het contactrail.
Ze leggen het uit door het verschil tussen schakelrail en reed contact.
Ik gebruik reedcontacten met op de laatste wagon een magneet.

René
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi Treiners,

IK Ben mijn schaduwstation aan het prepereren met doorgezaagde en geisoleerde railstukjes. Begrijp ik nu dat ik die nu zo met de CS niet kan gebruiken? Ik vind reedkontacten namelijk een ramp. Kleine locs hebben vaak geen plaats en als je dan het reedcontact onder een wagonnetje plaatst erachter dan ben je altijd verplicht in die trein samenstelling te rijden.
Graag reactie aub.

Johan de Goed
Re: reedkontakten of contactrail
Bedankt Peter.
Ik heb dan dus geen seinen nodig om de treinen te laten stoppen begrijp ik?

Johan
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi Peter

Leg dat laatste nog eens uit, iets duidelijker aub
johan
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi Johan,

Je hebt inderdaad geen seinen nodig om de treinen te laten stoppen.
Maar zeg nou eerlijk, op de normale baan stopt je trein zonder dat er een sein op rood staat is geen gezicht. Ik ga ook remmodules gebruiken om het beeld zo natuurlijk te laten verlopen.
In het schaduwstation gebruik ik ze ook niet, niemand ziet het dus is weggegooid geld. Mijn sporen worden via een decoder K84 geschakeld, maar je kan dit ook automatiseren via je CS natuurlijk.
Ik heb dat niet gedaan omdat ik zelf wil bepalen welk treinstel ik wil laten rijden, en niet het bewuste rondje van de volgende loc telkens.
Je bent dan wel verplicht om alle sporen bezet te houden anders werkt dit niet, en alle sporen moeten lang genoeg zijn voor jouw langste trein.
Bij mij hoeft dit niet omdat mijn treinstel altijd op hetzelfde opstelspoor terugkeerd, je moet wel weten welk treinstel waar thuishoort natuurlijk.
Als je massadetectie toepast werkt dat prima hoor, je sluit deze op een S88 aan en je laat je CS dmv een rijweg het volgende spoor vertrekken zodra je S88 geactiveerd wordt door massadetectie.

René
Re: reedkontakten of contactrail
Sorry, bedoel massadetectie, zit in de beveiliging dus beetje met werk bezig nog :P
Re: reedkontakten of contactrail
Hehehehe...
Re: reedkontakten of contactrail
Nee Peter, ik bedoelde over trein laten stoppen etc 
johan
Re: reedkontakten of contactrail
Goedenmiddag,

Dus met Contactrails en een K84 en Cs of Intellibox kun je gewoon je Schaduwstation regelen?

Gr Arnout.
Re: reedkontakten of contactrail
Hoi Arnout,

Ja dat kan, en met de S88 erbij dus.

René
Re: reedkontakten of contactrail
Ok Peter , ik snap het...bedankt.
johan
Re: reedkontakten of contactrail
Ik ben van plan dit jaar een CS te kopen; ik heb ook MM 01/2008 gelezen over de schaduwstationregeling met het CS. Vraagje: kan je met het CS ook twee verschillende schaduwstations beveiligen?

Ronald
Re: reedkontakten of contactrail
ik ben ook bezig met mijn schaduwstation..de schakelingen werken allemaal met een reed-contact, maar met de massadetectie niet, terwijl ik massadetectie wil gaan gebruiken. Als je de reed-contact aansluit op de s88 krijgt CS bezetmelding en schakeld volgende spoor op groen en bedient dat ook de wissels voor hetzelfde spoor.

- Echter met massa-detectie lukt me dit niet, moet ik dan ook s88 aansluiten op constante massa bij het teken T..?

- Volgens mij onhoudt s88 de bezetmedling niet, weet namelijk ook niet op hij in de 8 of 16 stand moet staan..wat is voordeel/nadeel van doorverbinden..? heb hem origineel uit de winkel en op CS ingesteld voor 16 bus maar niets aan s88 zelf gedaan.

- mijn massa-detectie is lang genoeg 40 cm dus kan geen meerdere meldingen krijgen van zelfde treinstel

best frustrerend als je er al drie dagen mee bezig bent en het lukt wel met reed-contacten maar niet met masaa-detectie. Heeft iemand ervaringen met massa-detectie in schaduwstations?

Edwin
Re: reedkontakten of contactrail
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Hallo Edwin,

ja je moet de T massabus van de S88 verbinden met de massa van je rails.

De S88 moet ingesteld zijn op 16 bezetmeldingen.

Massadetectie is een stuk betrouwbaarder dan reedrelais, en zolang de bezetmelding geactiveerd is wordt deze ook onthouden, totdat de bezetmelding gedeactiveerd is. Lijkt mij dat dit met het reedcontact niet anders kan zijn.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Beste Ronald,

Voor je goede begrip: electrische stroom moet altijd terug naar de bron, de S88 spanning komt van een interface, of iets dergelijks, en moet dus ook terug naar die interface en dat kan dus ook alleen maar door de aarde van het S88 systeem aan de massa van de rails te leggen, omdat de stroom van het S88 systeem via de rails loopt.

Groet, Anne W
Re: reedkontakten of contactrail
Jakkele,

Het CS stuurt elke wisselstraat elke keer op basis van veranderingen die via het bijbehorende S88 contact binnenkomt. Indien dit (S88) contact kortstondig is per treinpasage gaat dat goed, zoals bij reedcontacten en schakelrails(van c-rail wel te verstaan, niet die m-rail shit  :evil: ). Het gaat ook goed indien het contact langdurig :shock: is maar dan wel ONONDERBROKEN zoals bij een L A N G E contactrails. (Althans dat hoop ik  :oops: )

Indien (te) korte contactrails worden gebruikt dan kunnen de assen meerdere contacten afgeven per treinpassage en dan loopt de wisselstraat sturing bij het CS de soep in. :(

Jan.
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Eerst en vooral mijn excuses dat ik dit oude topic opnieuw openbreek. Het leek me beter verder te gaan met een bijna identieke vraag dan terug een nieuw draadje te beginnen.

Ik had deze vragen ook al gesteld op een ander forum, maar daar zijn de 3-rail fans niet zo talrijk.

Naar aanleiding van mijn baanplan (Trans-Vaal, zal ik later nog wel over posten), kreeg ik de terechte opmerking van sommige personen: "Zou je misschien niet beter een deel automatiseren?". Omdat ik een totale leek ben op dit gebied en ik veronderstel dat er nog zulke mensen op het forum zijn, leek het mij niet slecht jullie ervaringen eens te peilen.

Alvorens te antwoorden; Google dit eens... heb ik gedaan en heel veel info gevonden, maar ik zie de bomen niet meer door het bos. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar ik kan niet uitmaken welke voor mijn situatie nu juist de meest relevante is/zijn. Vooral, ik zoek te werken met wat ik reeds heb (zie lager) en  ik wens dit het liefst zo eenvoudig mogelijk te houden.

Omdat ik van mening ben dat het beter is dat ik stap per stap te werk ga, zou ik eerst een bloksysteem willen voorzien. (Nog zonder seinen, gewoon simpel).

Wat ik zie onder een bloksysteem: trein komt op een bepaalde plaats aan, dit triggert een signaal zodanig dat de trein die langs de andere kant zou toekomen automatisch stopt en voorrang geeft op deze of indien er een trein stilstaat op een bepaald blok, dat de trein die volgt stopt en dus niet inrijdt op de stilstaande trein.
Ik zou werken met het volgende materiaal:
-   Märklin C-rails voor dit project (op de baan later, gaan delen van K-sporen voorzien worden... hoe ik dit dan oplos, zie ik dan wel).
-   Mobil Station 2 (en hier zit het probleem nu juist volgens mij)
-   Voorlopig (nog) geen PC aansluiting of andere
-   Liefst binnen Märklin blijven qua extra's (Plug 'n play is voor een leek als ik het eenvoudigste).

Uit wat ik allemaal van mogelijkheden tegenkwam leek mij het volgende scenario het makkelijkst voor mij uitvoerbaar. Spreek me gerust tegen als het niet zo is, daarvoor heb ik dit dan ook gepost.
Ik zou willen werken met Märklin schakelrail 24994. Dus ik zou een blok moeten maken dat 2,5x (?) de lengte is van mijn langste trein. Stel dat ik een trein samenstel van 60cm (fictief voorbeeld, dus niet gaan reageren dat dit in praktijd ondoenbaar is, het is maar om een eenvoudig voorbeeld aan te halen), dan zou mijn blok 150 cm lang zijn. Correct?
Ik deel mijn blok in 3 secties: in-rijsectie, afrem-sectie en een stop-sectie.

Ok, ik zet voor het blok (aan de in-rijsectie) een schakelrail en ik zorg ervoor dat deze en de volgende rails "geknipt" worden en zodanig geïsoleerd zijn tot en met de laatste sectie, de stop-sectie. Nog steeds correct?
Op het einde zet ik terug een schakelrail.

Tussenin verbind ik deze rails met een S88 (60881) terugmelder. Nu hier zit ik al in de knoop.
1) Hoe verbind ik deze met mijn Mobil Station? Met een extra module? Maar dan dien ik ook een PC aan te sluiten met een programma zoals koploper? Hier ben ik helemaal de weg kwijt, helaas.
2) Kan deze dan werken zonder verdere tussenkomst van andere apparaten? Ik vermoed van niet, al lees ik het nergens 100% duidelijk.
3) Voortgaande op het vorige (ik wel het nog steeds zo eenvoudig mogelijk houden): is het dan misschien niet interessanter om direct een Central Station 3 (+) aan te kopen? Die heeft volgens ik lees wel geïntegreerde S88 aansluitingen...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben dus op zoek naar een eenvoudige oplossing, geen alternatief. Een andere centrale of andere sporen etc... reken ik al niet meer tot de eenvoudigste oplossing, al wil ik wel bepaalde zaken overwegen.... al is het maar uit praktische overweging.
En zijn er beperkingen (buiten mijn kennis en kunde), aan dit systeem waar ik rekening zou moeten mee houden?

Op voorhand alvast bedankt voor jullie bijdrage(n).
Re: reedkontakten of contactrail
als je t liefst binnen Maklin wilt blijven zijn er de volgende opties:

1 je kunt een contact rail zelf maken , goedkoper dan een schakel rail
2 die moet je verbinden met een S 88
3 helaas past dat niet op een mobile station ,dan moet je een CS 3 aanschaffen

succes !
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Ok, heel duidelijk. Dus Mobil Station is in dit geval een NO-Go... dit had ik eigenlijk wel al kunnen vermoeden. Allen vond ik het nergens 100% duidelijk vermeld, maar bij deze dus toch bevestigd.
Zelf maken, dan bedoel je de contacten doorknippen en dat is dat? Of wat dient er dan juist te gebeuren?
Alvast bedankt voor de hulp.
Re: reedkontakten of contactrail
hoi

dat staat hier ook wel ergens op t forum  van een rail de massa 2x  door knippen en rode isolatie hoesjes er over
kijk ook eens op YouTube bij marklin daar doen ze t zelfs voor
en  iedere maandag live uitzending met mogelijkheden met hun spulletjes

SUCCES 
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Zeer waardevolle tip. Dank u.
Re: reedkontakten of contactrail
Ha Sander,
Je staat inderdaad aan het begin van het automatiseren van een deel van je baan. En dus kun je nog alle kanten op!
Een 'afslag' heb je al genomen en dat is dat je digitaal rijdt. Je kunt dan nog steeds analoog schakelen, met relais en stroomonderbreking maar dat zou jammer zijn, denk ik. Je treinen stoppen dan abrupt en gaan er met de ingestelde snelheid weer vandoor. Verder verloopt het verkeer in een analoog (schaduw)station altijd volgens een vast patroon. Je kunt niet die ene trein nu eens dit en dan weer dat rondje laten doen.
En helaas, dat kan ook allemaal niet met een MS2. Het kan wel met een CS2 of 3, maar dat kost meteen veel geld.
Je zegt dat je nog niet met de pc wilt werken. Maar, waarom niet?
Met een oude laptop, of een refurbished pc'tje kom je een heel eind en er zijn gratis programma's of niet zo heel dure programma's waarmee je de boel kunt aansturen.
Wel heb je een doorgeefluik, een centrale, nodig om te communiceren met de baan. Dat kan een CS2 zijn, een Roco z21 of Tams Redbox of een Intellibox - ik noem maar wat.Werken met een computerprogramma scheelt de investering in de hele santenkraam van afremmodules en seinen met stroomloos schakelen van railsecties. Want dat hoeft niet! De computer stuurt de decoders van je locs rechtstreeks aan.
Dan is er de indeling van de baan in blokken en de blokken in secties.
Je centrale/pc moet weten waar je treinen zijn en wanneer wissels geschakeld moeten worden. Dat loopt via terugmelders. Kan van alles zijn, massaterugmelding via de spoorstaven, schakelrails, reedcontacten, stroomdetectie. Wat je wilt.
Belangrijk is dat je blokken maakt, met in principe de lengte van je langste trein. Aan het begin moet een melder die het inrijden signaleert en 30 cm voor het eind komt een stopmelder.
Wissels en wisselstraten vallen buiten de blokken, maar een stuk vrije baan kan bestaan uit verschillende blokken als het lang genoeg is.
Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Er zijn alleen heel veel systemen en merken maar ze doen allemaal min of meer hetzelfde.

Ik hoop dat dit iets helpt.

Groet,

Peter





Re: reedkontakten of contactrail
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 25 april 2020, 10:06:33
Je zegt dat je nog niet met de pc wilt werken. Maar, waarom niet?
Met een oude laptop, of een refurbished pc'tje kom je een heel eind en er zijn gratis programma's of niet zo heel dure programma's waarmee je de boel kunt aansturen.
Wel heb je een doorgeefluik, een centrale, nodig om te communiceren met de baan. Dat kan een CS2 zijn, een Roco z21 of Tams Redbox of een Intellibox - ik noem maar wat.Werken met een computerprogramma scheelt de investering in de hele santenkraam van afremmodules en seinen met stroomloos schakelen van railsecties. Want dat hoeft niet! De computer stuurt de decoders van je locs rechtstreeks aan.

Hey Peter, bedankt voor de info. Wel: ik ben ongeveer 20 jaar geleden gestopt met mijn treinen, omdat ik toen zoveel kopzorgen had met de treinsturing (via koploper en IB toen), dat ik het een beetje had gehad. (Was niet de hoofdreden, maar het speelde wel mee). Ondertussen ben ik terug een dik jaar bezig, dus de baan is een logisch gevolg. Ik wil in eerste instantie veel rangeren. Maar voor mijn schaduwstation, kan ik helaas niet veel anders doen dat het te automatiseren (is ook mooier als er af en toe eens een "nieuwe" trein in het scenario toekomt, niet?). Nu blijkt dat we toch iets te kort door de bocht zijn gegaan: je kan met een MS2 en een M84 blijkbaar wel een blok maken.
https://youtu.be/HtF6BVrON9c

Dus een nieuwe vraag die ik mij moet stellen: ga ik overschakelen op een nieuwe centrale met meer mogelijkheden, die dan ook een beetje meer futureproof is of ga ik dit nu verder doen met wat ik heb? Komt er weeral extra keuzestress bij  :D Welke is voor mij het beste? Is dit wat ik zoek? Weer lijstjes maken en hopen dat ik niets vergeten ben. Een beetje Off-topic: ik had de Z21 en de TAMS Red Box booster R als alternatief voor de CS aangeduid... maar weet niet of deze wel zullen voldoen.
Re: reedkontakten of contactrail

Sven,met de MS2 kan je ook verder als je de CC-schnitte of een aangepaste gleisbox gebruikt,die kan je gebruiken als verbinding naar iTrain (of andere programma's);de nodige info is hierover op het forum te vinden
:arrow: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0

zelf gebruik ik de witte z21 (maar er zijn nog vele andere alternatieven);


mvg,
Michel
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Daar had ik inderdaad ook al van gehoord. Maar dan wijk ik weer af van mijn originele idee (zoveel mogelijk standaard materiaal gebruiken... die CC-schnitte is niet van Märklin en ook niet Plug-and play meer). Ik ben echt een leek... in de zuiverste vorm van het woord. Ik heb maar heel weinig verstand van elektronica en een vrees voor de boel om zeep te helpen.  :)

De z21 is de startversie van Z21 dacht ik he? Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen? En kan je hiermee dan ook alles zoals met de MS of de CS?
Re: reedkontakten of contactrail
je kan natuurlijk voor de standaard oplossingen van Märklin kiezen (CS2 of CS3),maar dat kost je veel geld (zoals je zelf al aangaf op het Modelspoormagazineforum) ;)


de z21 is de Startversie,het verschil met een MS is dat deze geen MFX kan,wel MM en DCC,en je kan deze direct aansluiten op een pc of laptop (via router);


mvg,
Michel

Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
En kan de Z(met hoofdletter), dan wel MFX aan? Ik dacht ook van niet he... en al mijn materiaal dan (terug) gaan ombouwen, kost mij ook veel tijd en geld... daar heb ik dan ook weer geen zin in.
Dus MFX is al een vereiste in mijn lijstje  ;)
Kan de TAMS Redbox dit aan?
Of ik moet op zoek naar een CS2 2dehands om dan al eens te kijken wat dit geeft. Vanaf CS2 is deze ook DCC dacht ik he. Dan heb ik eigenlijk wel al een goed begin. Ik vermoed dat deze ook nog voor "redelijke" prijzen van de hand zullen gaan, niet?
Re: reedkontakten of contactrail
hoi,

Citaat van: svvander op zaterdag 25 april 2020, 10:50:20
Märklin en ook niet Plug-and play meer).

Even uit een droom helpen: Märklin spullen gebruiken is ook niet echt plug en play. Dat is hetzelfde als je "oude" oplossing van IB en Koploper. Wil het meer en meer plug en play hebben dan zal je diep in de buidel moeten tasten bij märklin-spullen. Märklin zit je mobile station 2 / 3 echt als beginnerscentrale. Voor het "serieuzere" werk willen ze maar al te graag je het dure Central Station 3 (+) verkopen.

Citaat van: svvander op zaterdag 25 april 2020, 10:50:20
Ik ben echt een leek... in de zuiverste vorm van het woord. Ik heb maar heel weinig verstand van elektronica en een vrees voor de boel om zeep te helpen.  :)

Dan moet je jezelf afvragen wat je precies wil met je baan. Analoog automatiseren wat je nu wil doen met "Reedcontacten of contactrail" en alle bijhorende printjes e.d. Of digitaal automatiseren wat je ooit gedaan hebt met IB en koploper.

Goed je moet jezelf te raden gaan wat je wil en op welke manier.

Groet Ronald.
Re: reedkontakten of contactrail
Citaat van: svvander op zaterdag 25 april 2020, 11:52:58
En kan de Z(met hoofdletter), dan wel MFX aan? Ik dacht ook van niet he... en al mijn materiaal dan (terug) gaan ombouwen, kost mij ook veel tijd en geld... daar heb ik dan ook weer geen zin in.
Dus MFX is al een vereiste in mijn lijstje  ;)
Kan de TAMS Redbox dit aan?
Of ik moet op zoek naar een CS2 2dehands om dan al eens te kijken wat dit geeft. Vanaf CS2 is deze ook DCC dacht ik he. Dan heb ik eigenlijk wel al een goed begin. Ik vermoed dat deze ook nog voor "redelijke" prijzen van de hand zullen gaan, niet?


De Z21 kan ook geen MFX,maar jouw MFX locs kunnen wel onder het gewone MarklinMotorola protocol rijden,zowel met de z21 als de Z21,dus ombouwen is niet nodig;


de Redbox kan MFX,al noemen zij het M3;


De CS2 kan DCC,net als je MS2  ;) ;

Re: reedkontakten of contactrail
Een CC-schnitte aansluiten is niet moeilijk.
Een kabeltje van de gleisbox naar de CC-schnitte enneentje van de CC-schnitte naar de computer.
Dat is alles.

Groeten,
Ton.
Re: reedkontakten of contactrail
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: reedkontakten of contactrail
Ok, inderdaad...ziet er makkelijk uit (ik had dit merk ook al gegoogeld een tijdje geleden). Maar zoals aangegeven, PC is eigenlijk nog niet direct aan de orde.