Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Schakelwals probleem 3070

Gestart door demuro vrijdag 29 mei 2020, 14:21:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelwals probleem 3070
Lid sinds: 2019

offline
Schakelwals probleem 3070
Tijdje geleden reed mijn analoge 3070 vlot vooruit en achteruit.
Nu bij schakelen rijdt hij vlot achteruit,maar bij vooruit bromt hij,maar riijdt niet.
Schakelwals kortgesloten ,sleper rechtstreeks op motor ;draait vooruit en achteruit.Daar zit het blijkbaar niet.
Gekarteld tandwieltje draait bij schakelen,geen ontbrekende tandjes,contacten gaan vlot open en toe.Blijkbaar komt er geen stroom op het kabeltje voor de vooruitloop van de motor.
Maar nu komt het:als ik manueel schakel;heeft nog zo'n hendeltje opzij,dan rijdt hij vlot voor- en achteruit.
Ik dacht dat dit een zuiver mechanische aansturing was met contacten,maar zit er dan nog ergens een soort relais in hier of daar??
NB:heb alle topics hier al doorgenomen,en ja alles is gekoppeld.
Wat ik altijd wat tegenstrijdig vond,was dat de motoreenheid bij mij,altijd ook reed en schakelde zonder de rest aan te koppelen.De verlichting deed het het waarschijnlijk niet,maar heb daar niet opgelet.
Re: Schakelwals probleem 3070
Heb je de kap er al af? Komt het brommende geluid uit de magneet van het omschakelrelais?

Het hefboompje doet hetzelfde als de magneet, nl. tegen het anker duwen. Kijk er eens goed naar, of het met de magneet niet iets minder beweegt dan met het hendeltje?

Zit er stof of vet tussen de bewegende delen? Beweegt het anker wel echt soepel? Zit het schroefje van het omschakelrelais wel vast?
Re: Schakelwals probleem 3070
Er zit op het relais een klein pertinax plaatje met een contact, kijk eens of die wel sluit (contactmaakt).
Grt. Jo
Re: Schakelwals probleem 3070
Het moet ergens tussen je relais en de veldspoel zitten.  De uitvoering met een handschakelaar ken ik niet, is dat een losse schakelaar of alleen maar een beugeltje naar het relais?
Re: Schakelwals probleem 3070
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelwals probleem 3070
Bij de meeste analoge rijrichting omschakelrelais wijst brommen (en niet rijden) op een verkeerd afgesteld veertje.
Dat veertje zorgt voor het omschakelen van het relais. Als het veertje te slap is, blijft het relais kleven.
Als het relais kleeft, dan bromt de motor en rijdt de trein niet.

Kijk eens bij:

Klik op foto Omschakelwals (3railwiki)
Dan krijg je deze foto (maar wel wat kleiner):

En die staat hier (bijdrage Acido aan het 3070 topic van Riny)

Omschakelwals veertje bij Conrad
Het grote Märklin 3070 topic (van Riny uit 2007)

Wat uit de foto is op te maken, is dat de omschakelwals een beetje anders werkt dan de latere analoge omschakelrelais.

Dat blijkt ook uit een van de laatste pagina's van het grote 3070 topic.
Daarin stelt iemand problemen te hebben met een TEE die maar een kant op rijdt (de andere kant op niet), en dat blijkt achteraf gekomen te zijn door een draadje wat ergens niet aan vast gesoldeerd had mogen worden.

Citaat van: Erik Baas op vrijdag 29 mei 2020, 14:43:29
Het hefboompje doet hetzelfde als de magneet, nl. tegen het anker duwen.
Help me even: wat is het anker?
Re: Schakelwals probleem 3070
Het anker is het ijzeren plaatje dat als eerste door de spoel wordt aangetrokken, glimmend blank met afgeronde hoekjes op jouw foto.
Re: Schakelwals probleem 3070
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals probleem 3070
Ik heb op de technische school het volgende geleerd:

Een anker is het draaiende deel van een elektromotor, ook wel een rotor genoemd.

Een kern is het binnenste deel van een spoel die na bekrachtiging een kant op wordt "getrokken", je spreekt dan van een beweegbare kern.

Mijn ervaring met deze schakelrelais is dat wanneer ze eenmaal kuren vertonen het lastig wordt ze weer erg lastig op de rails zijn te krijgen, zeker als je aan de bewegende contacten af gaat stellen.
Re: Schakelwals probleem 3070
Citaat van: Marklindak op zaterdag 30 mei 2020, 11:21:18
anker is het draaiende deel van een elektromotor

Ook. Zie wikipedia.
Re: Schakelwals probleem 3070
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 30 mei 2020, 02:11:15
Het anker is het ijzeren plaatje dat als eerste door de spoel wordt aangetrokken, glimmend blank met afgeronde hoekjes op jouw foto.
Dat plaatje (is niet het anker)is het contact dat ook mede met het veertje de oorzaak kan zijn dat de lok niet loopt.
Dat contact moet gesloten zijn om te kunnen rijden,wanneer relais aangetrokken ,blijft veertje wat strakker zetten.
Grt
Jo
Re: Schakelwals probleem 3070
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelwals probleem 3070
Ik mis in mijn opleiding de technische school, maar aan de wikipedia heb ik veel steun voor een beter begrip.


Relais
Philip Bosma at Dutch Wikipedia / CC BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)
Met deze toelichting
CiteerNu wordt het anker (donkerblauw) naar de kern toe getrokken

Citaat van: stoombr38 op zaterdag 30 mei 2020, 11:49:12
Dat plaatje (is niet het anker) is het contact dat ook mede met het veertje de oorzaak kan zijn dat de lok niet loopt.
De spoel van de omschakelwals werkt als een monostabiel relais (met een ruststand en een tijdelijk aangetrokken stand).
Dat gebogen ijzer op het pertinax plaatje heeft een open en een gesloten stand.
Gesloten als het relais aantrekt, open in rusttoestand.
Deze foto is dus gemaakt van de rusttoestand.

Nu begint bij mij het begrip een beetje te dagen.
In het rood omwikkelde gedeelte zit de spoel met de beweeglijke kern (en die kern is dan het anker).

Ik zie een gekromde haak die in het assymetrische tandwieltje grijpt.
Ik neem aan dat die haak met het anker mee heen en weer (of op en neer) beweegt?
Het tandwieltje houdt bij of de trein voor of achteruit rijdt ("onthoudt" de laatste schakelstand).

Waar zit het veertje, en waar zit de handbediening van het relais?
Want dat kan ik op Acido's foto niet zien.
Re: Schakelwals probleem 3070


Citaat van: stoombr38 op zaterdag 30 mei 2020, 11:49:12
Dat plaatje (is niet het anker) is het contact dat ook mede met het veertje de oorzaak kan zijn dat de lok niet loopt.
De spoel van de omschakelwals werkt als een monostabiel relais (met een ruststand en een tijdelijk aangetrokken stand).
Dat gebogen ijzer op het pertinax plaatje heeft een open en een gesloten stand.
Gesloten als het relais aantrekt, open in rusttoestand.

Deze foto is dus gemaakt van de rusttoestand.
Dat gebogen ijzer op het pertinax plaatje  is in rust stand gesloten en wanner het relais aantrekt gaat dat open.
Wanneer dat niet gesloten loopt de lok niet.

Grt. Jo

Re: Schakelwals probleem 3070
Lid sinds: 2019

offline
Re: Schakelwals probleem 3070
Iedereen al bedankt voor de info.
Ga alles nog eens nakijken.
Indien nog andere informatie,altijd welkom.

grt;
Pierre