Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Beginnersvraag over Märklin K84

Gestart door svvander maandag 01 juni 2020, 09:26:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beginnersvraag over Märklin K84
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Beginnersvraag over Märklin K84
Laat het ons zo stellen: als ik op de website van Märklin en hier op het fora zoek achter K84 en zijn toepassingen, dan krijg ik leid ik daaruit af dat deze vooral gebruikt wordt voor aansturing van lichten, draaischijven, kranen, etc...

Hier en daar lees ik dat mensen deze ook gebruiken voor hun seinen? (Ik werk met CS3, ik schakel deze rechtstreeks in mijn proef-opstelling). Wissel niet?

Maar wat kan je nu juist allemaal doen met een K84?
- verlichting
- geluiden
- vertakking van 1 startpunt naar 4 seinen (?)
- rolbruggen
- draaischijven
- kranen

Wat vergeet ik nog?
De reden waarom ik dit vraag: alvorens ik nieuwe M83/84 en andere ga aanschaffen, zou ik deze die ik nog liggen heb, willen gebruiken.
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Bij Marklin staat het doel van de decoders in de beschrijving (m83 en de m84)

Het komt er op neer alles wat maar een kort schakelpulsje nodig heeft daarvoor is de m83, alles wat een aan/uit spanning (vergelijk het met een lichtschakelaar in je huis) nodig heeft de m84.

Er zijn ook nog andere merken welke welke dit soort decoders verkopen. Als je niet perse bij Märklin wilt blijven kan je bijvoorbeeld naar de Digikeijs DR4018 kijken (deze combineert de functies door CV instellingen). Maar ook Rosoft is een optie en nog wel anderen. De Märklin schakel decoders zijn hoger geprijsd als hun concurrenten.

Voor de draaischijf is er een aparte decoder zoals de 7687 van Märklin, deze is hiervoor specifiek gebouwd om de Märklin 7286 draaischijf aan te sturen. Ook hierbij zijn er alternatieven met elk hun eigen persoonlijke tintje eraan.
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Ehm. Wat bedoel je met: vertakking van 1punt naar 4 seinen?
Volgens mij is niet juist.
Een k84 is gewoon een decoder met 4 (bistabiele) relais, oftewel 4 aan/uit schakelaars. En daar kun je ook de rode draad op aansluiten van een geïsoleerde sectie. Een k84 kan zo de functie van 4 analoge seinen overnemen. In het digitale tijdperk niet meer nodig wat mij betreft. Maar het kan.

Groet,

Peter
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Hoi,

Het is een beetje de "verkeerde" vraag stellen. Je gaat je nu afvragen wat kan ik met een K84? Die heb je al aangeschaft. Eigenlijk zou je mogen afvragen: Wat wil je gaan schakelen? Wat heb ik daarvoor nodig? Een korte puls of een aan/uit-schakelaar? Daar kijk je naar. Dan kijk je of je K84 decoder die je hebt liggen dat kan. (oftewel: Lees de handleiding van de K84) Anders zal je mogelijk een andere decoder moeten kopen.

En ook jezelf de vraag stellen: Waarom had ik die dingen ook al weer aangeschaft?

Groet Ronald.
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
K84
Is een K83 met een 1-polig bi stabiel relais met een wisselcontact.
Schakelt een ingaande externe stroom (via bus) wisselend naar één van de twee uitgaande bussen.
Kan voor allerlei permanente schakelingen gebruikt worden.
Bv aan/uit of uit/aan
Bv van A naar B of A naar C (wisselcontact)
Maar je kan het ook omdraaien... bv keuze van 2 ingaande naar één uitgaand signaal.

Mvg. Marcel
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Ok, misschien wat meer duiding... maar het was niet zo eenvoudig uit te leggen. Aan de hand van de antwoorden kan ik het wel al beter schetsen.

Ik had er nog eentje liggen. Wat al wel kan, had ik inderdaad gelezen. Maar zijn er nog andere zaken (die ik niet opsomde of waar ik niet aan dacht), waarvoor ik deze ook nog zou kunnen gebruiken.
Wat ik als leek versta uit de handleiding: het zijn decoders voor permanente aan-/uitschakelingen.
In het aller-slechtste geval gebruik ik deze voor de verlichting rond de baan te schakelen. Of misschien bouw ik wel iets met een transportband of dergelijke waarmee ik deze dan schakel. Maar daar moet ik dus zekerheid over hebben.

@citaat "Ehm. Wat bedoel je met: vertakking van 1punt naar 4 seinen?
Volgens mij is niet juist."
Wel: zoals ik het las en begreep, kon je dus vanuit de K84 4 seinen bedienen. Maar zoals Peter aangeeft, is dit in het digitale systeem niet meer van toepassing. Dus dit is mij nu wel al heel duidelijk.


Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
4 seinen bedienen is niet de juiste uitleg.
Je kan wel voor 4 seinmasten de verlichting schakelen. Bv rood of groen.
Maar dan gaatjes meer om de zelfbouw seinen.
Seinen met electromachnetische aandrijving zijn al voorzien van een soort bistabiel relais die naast de seinverlichting ook de stroomonderbreking naa de rails / bovenleiding schakelen. En (bistabiel)relais stuur je aan met een K83.
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Beginnersvraag over Märklin K84
Duidelijk.