Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe bouw ik een lange brug?

Gestart door Gijs maandag 11 februari 2008, 15:47:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe bouw ik een lange brug?
Lid sinds: 2021

offline
Hoe bouw ik een lange brug?
Dag allemaal, ik ben bezig met het bouwen van een stadje en nu had ik me bedacht dat het leuk is om een spoor te maken om het stadje heen. Als ik dit doe moet ik een vrij lange brug maken, bij elkaar 15 rail delen. Ik heb gekeken bij marklin en dan word het een dure brug. Faller bruggen ken ik ook en ik vind ze nogal slapjes. Hoe maken jullie een brug van enige lengte? En hebben jullie daar ook foto's van?
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Ik zit met hetzelfde.. heb nu 'ineens' ook 2 lange verhoogde delen in de baan.. 1 ervan moet 'open' worden voor het ruimtelijk effect, maar is wel ongeveer anderhalf tot twee meter lang..
Zelf dacht ik 'm zelf te bouwen met PVC pijp pijlers en mdf, maar als dit eenvoudiger kan houd ik me aanbevolen..  8)
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
joostboudewijns
gast

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
vinden jullie een steenboogbrug van gips iets?
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
heb ik iets hier op het forum gezien.. mooie en goedkope oplossing.. maar dan zou ik wel iets van een mal willen hebben ..
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
joostboudewijns
gast

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
ik heb nog wel een bouwverslagje.
het kost alleen wel tijd!
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Bouwverslagjes zijn altijd goed!! kom maar op  :D
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
als ik een grote "stenen" brug zou maken zou ik hiervoor hout gebruiken en buigzame platen (hardboard)..en dat een laag geven van modelgips... en de stenen in de modelgips graveren.....
is veel werk, veel handarbeid, maar ik denk dat het de moeite loont....
je kan ook stukken muren kopen in een soort van schuim (in Houten te koop)....
voor boven op de brug (om er voor te zorgen dat de preisertjes velig op de brug kunnen wandelen) kun je zelfs de railing maken door te solderen, of plastieken rails te kopen....

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Hallo Gijs,

Looks like you need an even bigger bridge maar kijk eens in dit topic voor inspiratie by one of our top-builders 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Gebruikte brugdelen (treinenbeurzen, ebay, marktplaats)?

Pijlers zijn ook kostbaar. Ik had veel aan de tip om ze van mdf te maken, opelkaar plakken voor de dikte, en dan bovenfrees er oveheen. Ik heb de hoekjes met zaagtafel er afgzaagd, daarna schuren met 60, 120 en 220. Pijlers waren ook het lastigst op exact juiste hoogte te maken.
En ik heb er enkel 3 kleuren spuitbussen op losgelaten, soms in nat spuiten en beetje donkergroen aan de onderkant. Grof maar effectief.

Later zag ik op forum hier ook moderne bruggen; die zijn heel makkelijk te maken met ronde 'betonnen' pijlers van rondhout en latten of MDF als basis brugdek. Daar dun matriaal tegenaan bij wijze van zijmuurtjes.


Uiteindelijk heb ik een 6 m lange dubbelspoorsbrug gemaakt, maar ik hoefde geen modelbouw, slechts constructie (zie plaatje hiernaast en link naar mijn foto's elders.
Hiervoor heb ik naast gebruikte brugdelen soort stenen dijkelementen geimiteerd zoals je vaak in steden ziet waar spoordijken doorheen lopen. Eenvoudig met MDF, zelfs een heel bochtstuk, allemaal MDF beetje zagen en lijnen en schuren.
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Ik vind de link in je bericht niet terug.

Verder is het maken van een grote brug afhankelijk welke overspanning je gaat maken. Kanaal/ rivier, dal, overige infrastructuur. Daarbij is het ook belangrijk om te weten of de overspanning in zijn geheel moet zijn of dat er pijlers onder mogen.

Een moderne brug is relatief makkelijk te maken van MDF. Voor de meer klassieke bruggen zijn al wat alternatieven aangedragen.
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Hallo Gijs,

Ik ben bezig een lange brug te bouwen, ongeveer 8 meter lang en dubbelsporig. ik heb laatst op de beurs diverse brugdelen gekocht, bij elkaar 30 stuks, ik was in totaal 120 euro kwijt, en ze zijn nog als nieuw, je moet wel zoeken natuurlijk. ik heb gekocht 8 x 7267, 8 x 7569, 4 x 7262, 10 x 7268. De vakwerkbruggen had ik al en div brugdelen ook.
Wat bij de één 7 euro kost, kost bij de ander 4 euro, groot verschil als je er 30 nodig hebt, maar is het wel waard om goed te zoeken en af te pingelen he :P
Al met al kun je dus voor ongeveer 200 euro een behoorlijk lange brug maken, niet meegerekend de uren die je nog moet knutselen uiteraard.

René
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Ja kan uw brug uit plasticard maken... Kan je vrij stevige constructies mee bouwen... Hangt natuurlijk af van de lengte en steunpunten dat je voorziet....
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
joostboudewijns
gast

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
mijn verslagje komt eraan leg het gips maar alvast koud :D
Re: Hoe bouw ik een lange brug?
Hallo allemaal, ik heb inmiddels veel verschillende bruggen gezien en ben ook in heel veel winkels geweest om de verschillende bouwpaketten te zien en voelen. Mijn conclusie is dat de brugdelen van marklin wel erg solide zijn maar wel duur. Wat denken jullie ik kon een hele partij brugdelen kopen voor een lage prijs maar moest wel de pijlers kopen. Net als Rene ben ik er maar voor gegaan en heb alles gekocht. Toen het in elkaar zetten.....dat viel niet mee omdat het groorste deel van mijn baan al klaar is. Bijna alle brugpijlers stonden bovenop het spoor. Dus ik moest voor een alternatief kiezen. Ik heb nu een strook hout gezaagd en onder de brug gelijmd. Nu kan ik de pijlers overal neer zetten en met veel moeite word het al wat. Ik ben ook nog steeds bezig met mijn stadje en het ziet er naar uit dat het nog wel even zal duren. Al met al heb ik het reuze naar mijn zin. Ik hoop dat jullie het wat vinden worden. De stads huisjes staan wel wat rommelig maar dit komt omdat er op dit moment aan het spoor word gewerkt.

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
joostboudewijns
gast

Re: Hoe bouw ik een lange brug?
ik ben een nieuw topic begonnen kijk hier maar!

groet joost