Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

roco trein

Gestart door joscabrio donderdag 28 mei 2020, 16:06:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco trein
Lid sinds: 2008

offline
roco trein
hallo iedereen
ik heb een roco trein gekocht voor marklin systeem
roco 78262 BR85
deze heeft volgens het boekje 24 functies ik krijg er maar 4
ik rijd met een ecos 50200
is er soms nog iemand die deze loc heeft
het is voor mij ook de eerste keer dat ik met een roco op mijn marklin baan rijd
dank u

groeten jos
Re: roco trein
nobody
gast

Re: roco trein
'k Bezit ook zo'n loc. Maar heb géén Ecos 50200. 'k gebruik een IB IR en benut maar 8 functies van de loc, waaronder de dynamische rookuitstoot.
Re: roco trein
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: roco trein
De locomotief aansturen met DCC als protocol?
Re: roco trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: roco trein
hallo
heb ook geprobeerd maar dan rijd hij ni
stoom uitlaat is wel mooi
Re: roco trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: roco trein
hallo
ik heb hem op Motorola staan en heb 4 functies

groeten jos
Roco locomotief BR 85
Lid sinds: 2014

offline
Roco locomotief BR 85
Ik heb exact dezelfde en bij mij, ik gebruik een MS II 60657 met de laatste software, draaien alle functies die deze prachtige lok heeft. MS heeft de lok gewoon herkent, ik heb alleen een ander adres ingevoerd. Heb 2 weken geleden de software van de ZIMO decoder PluX 22 geupdated naar versie 39.0.
Re: roco trein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: roco trein
Beste Jos,

Met Motorola zul je vervolgadressen moeten activeren, hoe dat moet met deze decoder weet ik natuurlijk niet, ik rijd of met Märklin "MFX type" decoders op Motorola, waarbij in register 75 het 1e vervolgadres is gezet "middels de 6021 methode" of ik rijd met een Esu decoder en dan op DCC.

Dus ik denk dat je moet gaan onderzoeken wat de geïnstalleerde decoder "kan".

Groet, Anne W
Re: roco trein
Lid sinds: 2010

offline
Re: roco trein
hallo Jos,

Je hebt een ECoS. Die kan 3 protocollen aansturen die voor jou van belang zijn: DCC, MFX (M4) en Motorola. Nu is Motorola het minst uitgebreide protocol kwa functies. Met DCC kan je het meeste functies aanspreken. Dan heb je de 24 functies beschikbaar. Dus je moet je ECoS zo in stellen dat alle drie de protocollen op de baan zet.

Citaat van: joscabrio op donderdag 28 mei 2020, 21:53:29
ik heb hem op Motorola staan en heb 4 functies

Dat is niet het meest handige protocol voor deze lok. DCC of MFX (M4). Dan zou ik een voorkeur voor DCC hebben. In je ECoS voer je de lok met het DCC-protocol in. Nieuwe DCC-loks hebben standaard adres 3. Het aantal rijstappen kan je zetten op 28 of 128. Wil je een ander DCC-adres geven dan zal je dat op de lok eerst moeten aanpassen via CV 1 en dan in de ECoS ook bij de lok aanpassen.

Groet Ronald.
Re: roco trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: roco trein
hallo iedereen
ik zou gedacht hebben dat die loc zich zelf aanmeld want dat staat in het boekje
maar dat doet die niet bij de ecos 50200 is die software dan nog niet goed
mijn marklins doen dat wel
oke ik ga wel wat van alles nog proberen
bedankt al voor de tips
Re: roco trein
Lid sinds: 2010

offline
Re: roco trein
hoi,

Citaat van: joscabrio op vrijdag 29 mei 2020, 08:36:36
Ik zou gedacht hebben dat die loc zich zelf aanmeld. Want dat staat in het boekje. Maar dat doet die niet bij de ecos 50200. Is die software dan nog niet goed? Mijn marklins doen dat wel.

De ECoS heeft het protocol MFX / M4 ingebouwd. Dat is het protocol wat Märklin gebruikt voor het "automatisch" aanmelden. De ECoS heeft bepaalde voorkeursvolgorde voor de protocollen. Volgens mij is dat DCC, MFX en dan de rest (Motorola en Selectrix). Dan kan de decoder ook nog eens een voorkeursvolgorde hebben. Dat staat meestal gewoon in het boekje.

Groet Ronald,
Ps: Een kleine algemene opmerking: Wil je wat meer letten op het gebruik van hoofdletters en punten om je zinnen mee te beginnen en te stoppen. Dat leest wat makkelijker voor degene die je berichten leest.
Re: roco trein
Lid sinds: 2017

offline
Re: roco trein
Wanneer ik het juist heb is die loc uitgerust meteen Zumo645Plux22 Sounddecoder.
Die decoder kent helemaal geen mfx of m4 als protocol maar wel dcc en motorola.
De decoder herkent alleen automatisch het gebruikte protocol: dcc of motorola
De decoder kent wel de dcc-variant voor automatisch aanmelden, te weten Railcom.
Wil je de loc automatisch aanmelden via Railcom dan moet je dat instellen in je Ecos (de decoder staat af fabriek ingesteld met railcom actief; zie de handleiding van de decoder cv28)
Railcom instellen in de Ecos:  zie paragraaf 22.5 en plaatje 123 van de handleiding van de Ecos.
Je kunt natuurlijk ook eenvoudig in de Ecos een "nieuwe loc aanmaken" met het dcc-protocol en dan de decoder door de Ecos laten uitlezen.

Cees
Re: roco trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: roco trein
hallo

zo heb ik het het gedaan nu
terug in adres 3
dan dcc laten zoeken en het is een
fabrikant zimo
decoder generic NMRA
cv's 35
werkt perfeckt nu 24 functie
prachtige locomotieve roco 78262
veel dank van iedereen en tot de volgende keer
ik ben weer een gelukkige man

groeten jos
Re: roco trein
Lid sinds: 2010

offline
Re: roco trein
Mooi dat het werkt.  :thumbup: Veel plezier ermee  :thumbup:

Een tip:
Zet de lok op een ander DCC-adres. En maak een "test-lok" aan met adres 3 en 28 / 128 rijstappen. Dan heb je altijd een standaard lok waarmee je nieuwe DCC-loks kan testen. Ik heb in mijn Multimaus standaard twee loks "SERVO" (adres 9999 en 128 rijstappen) voor het afstellen van servos en "TEST" (adres 3 met 128 rijstappen) voor het testen van een DCC-decoder.

Groet Ronald.
Re: roco trein
Lid sinds: 2017

offline
Re: roco trein
Jos,

Fijn dat het werkt, je bedank wordt op prijs gesteld.
Maar voor een volgende lok en een probleem: RTFM oftewel: lees eerst de toepasselijke handleidingen.
Doe ik ook !
Bespaart je een hoop ergernis. !

Cees