Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C

Gestart door fredericgobin91 woensdag 27 mei 2020, 23:56:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Hallo allemaal

Na lange tijd de microbe weer te pakken gekregen.

De startsets ontgroeid en recent wat locs aangekocht (nu 6 maar hoeven niet samen te rijden)

Tijdperk IV voornamelijk (oude stoomloc uit basisset is uitzondering), lengte treinstel max 0,75-1m.

Ik heb vroeger in aankoop van rails/wissels vooral toegewerkt naar het baanplan in C rail dat velen zullen kennen. Het staat in de Marklin baanontwerpen. Zie bijlage 1.

Ik miste hierbij de dubbele sporen, die heb ik grotendeels toegevoegd. Geel op foto zit op 10cm, blauw op 0cm.
Maar ben er nog niet tevreden over, het is nog wat te braaf.
Ik zou er graag een handigere keerlus in implementeren en/of een enkel spoor bergbaantje met de nieuwe brug.
Wat het ontwerp betreft laat het niet veel speling in hoogte toe.

De oorspronkelijke onderbouw was 270x140 cm maar heb er links onder al een stuk bijgezet om de dubbele bocht links onder te kunnen nemen.

Wie kan me verder helpen?

Mvg
Frederic

Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Hallo Frederic,
Leuk dat je het weer te pakken hebt en uiteraard succes met je bouw. Dat gezegd hebbende eerst wat kritische punten.
1.  De afmetingen van deze baan maken het noodzakelijk dat je er omheen kunt lopen. Anders krijg je straks grote problemen met de bereikbaarheid. Een diepte van 140cm is wel erg veel. Zelfs van twee kanten moeten reiken over 70cm is al behoorlijk als je klein van stuk bent.
2.  Ik zie in jouw baanplan redelijk wat S-bochten die weinig tot geen nut hebben. Dat kan veel mooier. S-bochten leiden al snel tot ontsporingen en dat ga je niet willen.
3.  Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelden een baanplan in een banenboek van een fabrikant heb kunnen waarderen. Het komt op mij altijd over alsof het doel is geweest zoveel mogelijk rails op de oppervlakte neer te plempen. Dat is dus beslist niet mijn insteek. Toch zie ik hierin wel enkele mogelijkheden het leuk te maken.
4.  Graag zou je er nog het één en ander bijzien, een bergbaantje of... Tja, de ruimte is nu eenmaal beperkt en meestal is minder meer. Denk er eerst eens goed over na wat je nu eigenlijk wil. Er zijn vele mogelijkheden die onmogelijk allemaal op een modelbaan te realiseren zijn. Keuzes maken en weten wat de beperkingen zijn is hier het eerste gebod.
5.  Vanavond, voor mij dan, zal ik eens wat ideeën op papier pletteren dan kun je daar eens rustig naar kijken. Veel medespoorders zullen je ook best willen helpen maar een stukje meer informatie is meestal zeer welkom. Wat zijn de afmetingen en vorm van de beschikbare ruimte. Wat trekt je het meest aan in de spoorse wereld. Een ICE voorbij zien razen of een stoomlok. Sneltreinen of rangeren, zomaar snel wat frases neergezet.

Ter informatie: Zelf heb ik 7 bij 4 meter ter beschikking en bouw een Nebenbahnstrecke waaraan een klein stadje gelegen is met een aftakking van een Lokalbahn naar een dorpje. Zuid Duitsland (Bayern) in de vijftiger jaren, dus veel stoomtractie, een enkele diesel en geen elektrische traktie. Korte treinen, geen grote stationsemplacementen maar wel lange rijwegen. En veel scenery.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Hieronder wat ik ervan gemaakt heb. Uitgaande van je eigen ding heb ik het dubbelspoor over het gehele traject doorgetrokken. De keerlus is beperkt en gaat maar één kant op, daarna kun je niet meer terug. Dat is jammer maar het lukt me niet om er nog een keerlus in aan te brengen. Er is net niet genoeg ruimte. Links onder heb ik nog twee industriespoortjes of zo toegevoegd. Ook hierbij weer de beperking dat deze sporen direct van de hoofdbaan aftakken. Dat is niet mooi maar iets anders kan ik ook niet kwijt. Blijft ook het probleem van de bereikbaarheid. Dat is verre van ideaal met een diepte van 135cm.

Wel heb ik kans gezien om een soort van bergspoor met eindhalte in te bouwen. Eventueel zou je er nog een omloopspoortje bij kunnen leggen. Heel erg mooi vind ik het zelf niet maar daar mag jij je eigen mening over vormen.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Het is toch gelukt er een tweede keerlus in omgekeerde richting toe te voegen. Hiervoor moet wel een gelijkvloerse kruising worden ingebouwd maar het is niet anders. Tevens heb ik in het bergspoor een omloop aan gebracht en het geheel wat in fleurige kleuren uitgebeeld. Rood is hoofdbaan linksom, groen is hoofdbaan rechtsom, geel zijn de keerlussen en het bergspoortje is in blauw. Verneem graag je reactie.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Het is lastig om op 270 x 140 alles te realiseren wat je wilt en toch nog een leuke baan te ontwerpen, eentje die bovendien niet compleet vol ligt met rails. In WinTrack wordt C-rails standaard inclusief bedding getekend (40 mm breed) en dan zie je beter hoe vol het ligt dan met (de standaard instelling van) Scarm.

Ik heb het idee van dubbelspoor maar eens losgelaten. Het resultaat is een station van behoorlijke lengte plus een hoog gelegen bergstationnetje.  Een aantal tunnels en bruggen helpen om de baan interessanter te maken. Twee keerlussen, waarvan de onderste helemaal verborgen is. Die zou je gemakkelijk kunnen uitbreiden tot een schaduwstation annex keerlus, maar aangezien je daar niet om had gevraagd, heb ik dat niet gedaan.

Er zijn nog wel wat mogelijkheden om meer dubbelspoor te leggen bij deze opzet, maar dan moet je keuzes maken. Ten eerste betekent meer dubbelspoor dat het heel vol wordt. Ten tweede zal het station kleiner worden omdat een wisselstraat van station naar dubbelspoor nu eenmaal meer ruimte inneemt. Ten derde zullen er krappere bochten gebruikt moeten worden - nu liggen er, met uitzondering van een paar boogwissels 671/672, nergens bochten R1. Als je deze concessies wilt doen, kun je nog aardig wat dubbelspoor realiseren. Het extra oppervlak linksvóór komt daarbij ongetwijfeld ook van pas.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
En zo  @citaat is het best een lekker gebakje geworden! Inderdaad een niet helemaal met sporen volgeprakte plaat waarop nog leuk wat scenery te maken is.
Voor een echt mooie treinenloop zou ik het groene spoor dat tussen station en brug ligt, nog zoveel mogelijk uit het zicht houden. Dan kan een beneden gekeerde trein weer terugkeren uit de richting waarin hij vertrok, zonder dat je dat echt ziet. Maar ja, dat is misschien wel een afwijking van mij dat ik dat graag zo maak.

Groeten,

Peter
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
ik zou het groene spoor gewoon naast het bovenste leggen.Krijg je de indruk dat het dubbelspoor is en veel natuurlijker en die mooie brug uit de foto op de voorgrond inbouwen
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 30 mei 2020, 17:27:53Voor een echt mooie treinenloop zou ik het groene spoor dat tussen station en brug ligt, nog zoveel mogelijk uit het zicht houden. Dan kan een beneden gekeerde trein weer terugkeren uit de richting waarin hij vertrok, zonder dat je dat echt ziet.

Dat is zeker een interessant idee. Ik heb wel overwogen om beide bochten 330 in een tunnel te stoppen, maar de meegebogen wissel wilde ik liever in beeld hebben. Dat is ook een kwestie van smaak, maar het is iets minder verrassend. Gelukkig is het tijdens de eventuele bouw gemakkelijk uit te proberen wat het effect is als je een paar sporen verbergt.

@Johnny: dat bovenste spoor stijgt met 3% en ligt bij die waterpartij al een stuk hoger dan het bijna vlakke groene spoor ernaast. Ik had ze eerst dicht naast elkaar liggen, maar toen ik het 3D-plaatje had gegenereerd, vond ik het niet mooi. En door het hoogteverschil lijkt het ook niet op dubbelspoor. Daarom heb ik doelbewust meer afstand tussen de sporen gemaakt en een extra bocht in het groene spoor gelegd, dat maakt het wat speelser. Water onder de brug had ik al. Om te verklaren waarom dat groene spoor niet rechtdoor kon lopen heb ik de waterpartij speciaal aangepast: het is immers goedkoper om een spoor langs zo'n moeras aan te leggen dan het te dempen.

Omdat het hoogteverschil van opzij duidelijker is, heb ik daar ook nog een 3D-plaatje van gemaakt.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Station aan een enkelspoor, paradebaan dubbelspoor.
Krijg er alleen geen bergstation bij.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
En zo zijn we een hele hoop goede ideeën, voorstellen en vier dagen verder zonder enige reactie van TS. Je gaat je dan afvragen waar doe je het voor.
Eerst twee keer hetzelfde topic aanmaken in verschillende subjects en dan niets meer laten horen, vreemd.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Niet iedereen zit 24/7 op dit forum...  ;-p
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Dag Lobomotion69

Bedankt om als eerste te reageren!
De diepte van de tafel lijkt veel, maar het is geen volle tafel maar een onderbouw met veel toegankelijkheid. Ik ben in de mogelijkheid om ook helemaal rond de baan te lopen dus ik kan overal aan :) De kelder waar hij in staat biedt ook meer ruimte maar ik beperk me momenteel liever tot een bescheiden, toch interessante baan.
Ik denk dat het voor mezelf inderdaad een leuke denkoefening is om er niet te veel in kwijt te willen. Lange lengtes hoeven en lukken niet.
Ik stuur via Mobile Station met enkele digitale seinen+remmodule dus het is voor mij belangrijker dat er zeg maar 2 locomotieven ongestoord kunnen rijden. Niet zozeer het rangeren.

Ik denk dat dit een leuke oplossing is, gebaseerd op het originele plan. Dat plan ken ik al 10 jaar en is een beetje nostalgie.
Er is inderdaad veel spoor aanwezig maar ik kan ook een groot deel wegwerken dmv van bruggen en reliëf!

Ter info is de originele tafel 270 x 140 en had ik er onderaan al een stukje van 100 x 40 bijgezet. De tafel is dus moduleerbaar wat extra mogelijkheid biedt.

Erg fijn dat je die tweede keerlus erin had gekregen!

Hier foto's van voor&na
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Toffe insteek, het is inderdaad een eindje weg van het origineel maar ik hou wel van de setting!

Het is voor mij verruimend dat het station schuin ligt in plaats van recht. Leuk baanplan!
Hiervoor hoef ik zelfs geen extra sporen aan te kopen denk ik.

Momenteel stuur ik m'n seinen analoog. Ik vind het niet zo handig met de Mobile Station II.
Het keerlus dat helemaal verborgen is zal ik dus van de nodige remsectie moeten voorzien opdat er geen accidenten onder de grond gebeuren.
Gelukkig heb ik een schakelbord met terugmelding (72720).

Bedankt!
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 30 mei 2020, 16:07:17
Het is lastig om op 270 x 140 alles te realiseren wat je wilt en toch nog een leuke baan te ontwerpen, eentje die bovendien niet compleet vol ligt met rails. In WinTrack wordt C-rails standaard inclusief bedding getekend (40 mm breed) en dan zie je beter hoe vol het ligt dan met (de standaard instelling van) Scarm.

Ik heb het idee van dubbelspoor maar eens losgelaten. Het resultaat is een station van behoorlijke lengte plus een hoog gelegen bergstationnetje.  Een aantal tunnels en bruggen helpen om de baan interessanter te maken. Twee keerlussen, waarvan de onderste helemaal verborgen is. Die zou je gemakkelijk kunnen uitbreiden tot een schaduwstation annex keerlus, maar aangezien je daar niet om had gevraagd, heb ik dat niet gedaan.

Er zijn nog wel wat mogelijkheden om meer dubbelspoor te leggen bij deze opzet, maar dan moet je keuzes maken. Ten eerste betekent meer dubbelspoor dat het heel vol wordt. Ten tweede zal het station kleiner worden omdat een wisselstraat van station naar dubbelspoor nu eenmaal meer ruimte inneemt. Ten derde zullen er krappere bochten gebruikt moeten worden - nu liggen er, met uitzondering van een paar boogwissels 671/672, nergens bochten R1. Als je deze concessies wilt doen, kun je nog aardig wat dubbelspoor realiseren. Het extra oppervlak linksvóór komt daarbij ongetwijfeld ook van pas.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Klopt, ik zet bewust alle notificaties af anders loopt m'n mailbox over.
Maar in het weekend maak ik graag tijd om me met mijn hobby bezig te houden!

Alleszins bedankt voor het begrip en fijn verlengd weekend allemaal!
Citaat van: Erik Baas op zondag 31 mei 2020, 15:56:19
Niet iedereen zit 24/7 op dit forum...  ;-p
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Ik vind het idee van het dubbelspoor niet tegen elkaar te plakken wel leuk! Zeker het hoogteverschil. Zakt het 'groene' spoor dan ook met 3%?

Voorlopig ga ik het nog niet met water doen.
Met scenery heb ik nog niet zo veel ervaring. Wel al enkele tutorials bekeken (ook rond water).

De brug stak ik deze week nog in elkaar.

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 30 mei 2020, 18:36:35
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 30 mei 2020, 17:27:53Voor een echt mooie treinenloop zou ik het groene spoor dat tussen station en brug ligt, nog zoveel mogelijk uit het zicht houden. Dan kan een beneden gekeerde trein weer terugkeren uit de richting waarin hij vertrok, zonder dat je dat echt ziet.

Dat is zeker een interessant idee. Ik heb wel overwogen om beide bochten 330 in een tunnel te stoppen, maar de meegebogen wissel wilde ik liever in beeld hebben. Dat is ook een kwestie van smaak, maar het is iets minder verrassend. Gelukkig is het tijdens de eventuele bouw gemakkelijk uit te proberen wat het effect is als je een paar sporen verbergt.

@Johnny: dat bovenste spoor stijgt met 3% en ligt bij die waterpartij al een stuk hoger dan het bijna vlakke groene spoor ernaast. Ik had ze eerst dicht naast elkaar liggen, maar toen ik het 3D-plaatje had gegenereerd, vond ik het niet mooi. En door het hoogteverschil lijkt het ook niet op dubbelspoor. Daarom heb ik doelbewust meer afstand tussen de sporen gemaakt en een extra bocht in het groene spoor gelegd, dat maakt het wat speelser. Water onder de brug had ik al. Om te verklaren waarom dat groene spoor niet rechtdoor kon lopen heb ik de waterpartij speciaal aangepast: het is immers goedkoper om een spoor langs zo'n moeras aan te leggen dan het te dempen.

Omdat het hoogteverschil van opzij duidelijker is, heb ik daar ook nog een 3D-plaatje van gemaakt.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Bedankt allemaal om te reageren ondanks de amateuristische tekening die ik eerder maakte.

Ik gebruik RailModeller Express op Mac en gebruik de gratis versie. (beperkt tot 50 elementen..)
We komen er wel! ;)

Extra suggesties nog steeds welkom!

Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
 @citaat
Alleen met 2-rail moet je bij keerlussen iets speciaals doen om kortsluiting te voorkomen, met 3-rail is dat overbodig. Zelfs geen middenleiderisolatie, integendeel, het is prima dat de middenleiders weer bij elkaar komen.


Hieronder staat een plaatje met hoogtes bij de rails, uitgaande van een station op 1000 mm. Ik had het zo ingesteld om het 3D-plaatje te kunnen genereren. Het hoeft niet precies zoals ik het had bedacht, een beetje speling is wel mogelijk, maar dat groene spoor naast het blauwe zal zeker geen 3% dalen. Het moet immers zowel links als rechts weer uitkomen bij een wissel bij het station en dat ligt vlak.

Er is altijd een overgangstraject nodig om van vlak naar een flinke stijging te gaan. Links van het station laat ik dat overgangstraject naar het blauwe spoor al in de wisselstraat beginnen, dat helpt om het bergstationnetje zo hoog mogelijk te krijgen. Daardoor gaat echter het groene spoor eerst ook wat omhoog, zodat het dat het daarna weer moet dalen om rechts bij de wisselgoed uit te komen. Die daling is minder dan 1%.

Rechts van het station laat ik het overgangstraject richting het dalende spoor al in de wisselstraat beginnen. Dat nodig om te zorgen dat het paradespoor op tijd laag genoeg komt om onder het station te kunnen verdwijnen. Neveneffect is dat het groene spoor bij die wissel ook iets lager ligt.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Bedankt om dit toe te lichten!

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 31 mei 2020, 18:24:33
@citaat
Alleen met 2-rail moet je bij keerlussen iets speciaals doen om kortsluiting te voorkomen, met 3-rail is dat overbodig. Zelfs geen middenleiderisolatie, integendeel, het is prima dat de middenleiders weer bij elkaar komen.


Hieronder staat een plaatje met hoogtes bij de rails, uitgaande van een station op 1000 mm. Ik had het zo ingesteld om het 3D-plaatje te kunnen genereren. Het hoeft niet precies zoals ik het had bedacht, een beetje speling is wel mogelijk, maar dat groene spoor naast het blauwe zal zeker geen 3% dalen. Het moet immers zowel links als rechts weer uitkomen bij een wissel bij het station en dat ligt vlak.

Er is altijd een overgangstraject nodig om van vlak naar een flinke stijging te gaan. Links van het station laat ik dat overgangstraject naar het blauwe spoor al in de wisselstraat beginnen, dat helpt om het bergstationnetje zo hoog mogelijk te krijgen. Daardoor gaat echter het groene spoor eerst ook wat omhoog, zodat het dat het daarna weer moet dalen om rechts bij de wisselgoed uit te komen. Die daling is minder dan 1%.

Rechts van het station laat ik het overgangstraject richting het dalende spoor al in de wisselstraat beginnen. Dat nodig om te zorgen dat het paradespoor op tijd laag genoeg komt om onder het station te kunnen verdwijnen. Neveneffect is dat het groene spoor bij die wissel ook iets lager ligt.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Je hoeft niet telkens het hele voorgaande bericht te citeren, hoor.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Dank voor de inspiratie. Dit heb ik er zelf van gemaakt.

Nog niet helemaal tevreden over het Rangeerterrein paars. De reden dat deze 'in het midden' van de bovenvlakte ligt is omdat er nog een station komt. (Grijze strook)


Paars = hoogte 10 cm
Groen is dalend/stijgend
Geel is stijgend/dalend (het rechte horizontale stuk ligt op 10cm hoogte)
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Ga je links of rechts rijden? In beide gevallen zie ik wat aandachtspunten in het roze deel.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Niet alleen daar. S bochten in R1/2 is vragen om ellende.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: fredericgobin91 op maandag 08 juni 2020, 18:07:05
Nog niet helemaal tevreden over het Rangeerterrein paars.
Dat kan ik geloven, je kunt er helemaal niet rangeren. Hoe ga je wagons van het ene spoor op het andere zetten zonder de hoofdbaan op te rijden? Je hebt tegenover de 3 opstelsporen zeker nog een uittrekspoor nodig.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: Hanzi op maandag 08 juni 2020, 19:00:08
Ga je links of rechts rijden? In beide gevallen zie ik wat aandachtspunten in het roze deel.

Dag Hanzi
Ik ga rechts rijden. Klopt dat rechts bij het binnenrijden van het roze gedeelte nog 2 bochtwissels mankeren..
Dat bedoel je toch?
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: antonv op maandag 08 juni 2020, 19:49:54
Je hebt tegenover de 3 opstelsporen zeker nog een uittrekspoor nodig.
Bedankt voor de tip!
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: Laurent op maandag 08 juni 2020, 19:46:28
Niet alleen daar. S bochten in R1/2 is vragen om ellende.
Waar juist? Heb je een suggestie?
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Op 2 plekken?
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: fredericgobin91 op maandag 08 juni 2020, 19:54:08
Citaat van: Hanzi op maandag 08 juni 2020, 19:00:08
Ga je links of rechts rijden? In beide gevallen zie ik wat aandachtspunten in het roze deel.

Dag Hanzi
Ik ga rechts rijden. Klopt dat rechts bij het binnenrijden van het roze gedeelte nog 2 bochtwissels mankeren..
Dat bedoel je toch?
Yes.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: fredericgobin91 op maandag 08 juni 2020, 19:57:22
Citaat van: antonv op maandag 08 juni 2020, 19:49:54
Je hebt tegenover de 3 opstelsporen zeker nog een uittrekspoor nodig.
Bedankt voor de tip!
Ja, 2 uittreksporen kunnen natuurlijk ook, maar echt nodig is dat niet, enkel het onderste/voorste zou al voldoende kunnen zijn om wagons van het ene naar het andere spoor te verzetten.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: fredericgobin91 op maandag 08 juni 2020, 19:58:59
Citaat van: Laurent op maandag 08 juni 2020, 19:46:28
Niet alleen daar. S bochten in R1/2 is vragen om ellende.
Waar juist? Heb je een suggestie?
Even een recht stukje tussen proppen.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Zoiets bijvoorbeeld.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 30 mei 2020, 16:07:17
Het is lastig om op 270 x 140 alles te realiseren wat je wilt en toch nog een leuke baan te ontwerpen, eentje die bovendien niet compleet vol ligt met rails. In WinTrack wordt C-rails standaard inclusief bedding getekend (40 mm breed) en dan zie je beter hoe vol het ligt dan met (de standaard instelling van) Scarm.

Ik heb het idee van dubbelspoor maar eens losgelaten. Het resultaat is een station van behoorlijke lengte plus een hoog gelegen bergstationnetje.  Een aantal tunnels en bruggen helpen om de baan interessanter te maken. Twee keerlussen, waarvan de onderste helemaal verborgen is. Die zou je gemakkelijk kunnen uitbreiden tot een schaduwstation annex keerlus, maar aangezien je daar niet om had gevraagd, heb ik dat niet gedaan.

Er zijn nog wel wat mogelijkheden om meer dubbelspoor te leggen bij deze opzet, maar dan moet je keuzes maken. Ten eerste betekent meer dubbelspoor dat het heel vol wordt. Ten tweede zal het station kleiner worden omdat een wisselstraat van station naar dubbelspoor nu eenmaal meer ruimte inneemt. Ten derde zullen er krappere bochten gebruikt moeten worden - nu liggen er, met uitzondering van een paar boogwissels 671/672, nergens bochten R1. Als je deze concessies wilt doen, kun je nog aardig wat dubbelspoor realiseren. Het extra oppervlak linksvóór komt daarbij ongetwijfeld ook van pas.

Hallo @speeltmettreintjes,dit is een mooi plan.
Hier kan ik wel iets mee.
Dank je wel.
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Hoe groot moet je tafel zijn voor deze baan. Vind hem erg goed. RM
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Tips Nieuw baanplan - 270x140 marklin C
Ieder rasterblokje is 10x10cm. Even tellen en je weet het :) :thumbup: