Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

39243 en 42790 Simplon Orient Express

Gestart door lucdiels maandag 01 juni 2020, 17:24:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39243 en 42790 Simplon Orient Express
Hallo

ik heb de 42790 Simplon Orient Express set met daarvoor gespannen de door Märklin aanbevolen 39243.
Nu heeft de loc zelfs in vlakke bochten problemen met het trekken van deze sleep. En éénmaal in een helix van 2% met 24330 bochten kan hij het helemaal niet aan.
In het programma van Märklin is er ook nog een uitbreidingsset voorzien. Dan zou het helemaal erg worden.
Deze loc kost zo'n 670 Euro en dan mag je toch een krachtige loc verwachten.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

mvrgr

Luc
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Hi Luc,

Je kan eens kijken of er een rijtuig stroef loopt (asjes controleren misschien zit er eentje "naast" het gaatje).
Uiteraard ook de loc eens kijken of daar alles soepeltjes gaat.

groet
Harald
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Ik ervaar ook wel grote verschillen in trekkracht tussen de diverse stoomlocs die ik heb. Ik zag dat deze van jou 4 aangedreven assen heeft, dus in principe zou ie zo'n sleep moeiteloos omhoog moeten kunnen brengen. Ik zou maar goed nakijken of alle antislip bandjes nog aanwezig zijn en goed zitten. Wielen goed schoon zijn (geen olie erop) en dat soort dingen.
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Harald,

deze set van 5 wagons heeft er twee met sleper voor de verlichting en decoder aansturing. Dat loopt inderdaad wat stroef. Maar dat is het ontwerp van Märklin. Ik zal wel jouw raadgevingen eens nalopen, en de loc eens voor een andere sleep zetten. Kijken wat er dan gebeurt...

Adjebelle,

De anti-slipbandjes heb ik nagekeken en die waren ok. Toch bedankt voor de tip.
De loc is nieuw dus in principe zouden de wielen proper moeten zijn. Toch zal ik dat nakijken.

Luc
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Heb je de assen van de rijtuigen al gesmeerd? Een half drupje olie per lager scheelt soms al een stuk!
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
haha...ja ook een goeie!!!
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Hoe zit het met de aandrijfstangen en het kwartieren van de wielen?
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Maar wat is nu precies het probleem slippen de wielen of heeft de lok niet genoeg trekkracht en staat de motor te brommen?
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Trekt een andere lok die rijtuigen wel probleemloos door de helix? Dan weet je of het aan de lok ligt.
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
De motor is in de meeste gevallen krachtig genoeg.
Vaak is het het gewicht van de loc dat ontoereikend is om de kracht van de motor op de rail te brengen.
Zo heb ik een 39023 die een sleep van 6 wagens niet de helix omhoog kreeg en bleben de wielen slippen.
Nadat ik wat (blad)lood in de cilinders en ketel had aangebracht, rijdt de loc moeiteloos de sleep door de heleix omhoog.
Kijk ook of de asb'tjes niet vet zijn.
Een wattenstaafje met wat wasbenzine over de asb'tje halen doet wonderen.
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Bedankt iedereen voor de bovenstaande suggesties.

Ondertussen heb ik een 3-assen aangedreven stoomloc voor de sleep gezet, en kijk die trekt zonder problemen de sleep de spiraal omhoog. Conclusie ik moet het bij de loc gaan zoeken.
Dat wordt de vanavond een opdracht.

Nog een antwoord op één van de bovenstaande vragen: De wielen van de 39243 stonden door te slippen. Dus geen brommende motor.
De slipbanden zaten er normaal op en de drijfstangen zijn goed verbonden met de wielen.
Ik ga kijken of ik de loc kan verzwaren en kijken of hij een andere sleep omhoog krijgt. Dan zien we wel weer.

Luc
Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Op welke as(sen) zitten de antislip bandje(s) bij deze lok?
Als dit de as het dichtst bij de cabine is kijk dan even naar het "draaistel" onder de cabine met de enkele as.
Die wordt door een veer op de rails gedrukt. Misschien doet die dit te goed.
Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn 37018.
Nu heeft deze nog een probleem dat namelijk de twee "star" opgehangen aangedreven wielen die ervoor zorgt dat bij een licht oneffen spoor en zeker omhoog de as met antislipbandjes net niet genoeg druk hebben en doorslippen.

Sleper op dzelfde plek als de aangedreven as?
Controleer ook daar de "veer" druk eens.

Groet en succes, Marco


Re: 39243 en 42790 Simplon Orient Express
Marco, bedankt voor de tip. Ik zal dat de komende week nakijken.

Luc