En weer verder...
De lampjes werkten dus, schakelden met rijrichting. Maar de motor gaf geen sjoege
. Was toch goed aangesloten...
Na lang zoeken en de hele zooi weer uit elkaar (NEM-stekker kon gelukkig op de meeste punten wel blijven zitten
) ontdekte ik het mechanische probleem: de tandwielen van het motorhuis blokkeerden telkens na een paar slagen. Dus heb ik het motordraaistel van een andere SNCF genomen en die in voorliggende gezet.
Helaas had ik wel een SNCF met deltadecoder geslacht, in plaats van een analoge wat mijn bedoeling was, hahaha.
Laat ik maar zo denken: het volgen van een cursus 'ombouwen naar digitaal' kost ook pegels. De leeggehaalde SNCF wordt mijn volgende ombouw, zal ik maar zeggen.
Motorhuis weer smeren, in elkaar zetten, draadjes weer vastsolderen op het motorschild (derde keer, nadat ik er ook al een batterij opgezet had). Probleem opgelost, lijkt het. Motor draait nog steeds niet. Holy #$&UE%OT&I
Even Koos geraadpleegd die me vroeg of het anker wel ok was. Ehm....
. Het anker kwam inderdaad wel uit een 1211 die niet lekker liep. Ik had het gereinigd in een badje wasbenzine en was er vanuit gegaan dat daarmee het probleem opgelost was. Het motorhuis van die 1211 dreef in elk geval van de olie, vandaar. De schone 1211 was ondertussen voorzien van een vers anker uit een ombouwsetje en liep perfect.
Er zat niks anders op dan het anker van de 1211 weer uit te bouwen en in de voorliggende SNCF te zetten. Alles weer uit mekaar en in mekaar, trein op programmeerspoor. Motor draait niet. Koolborstels vergeten terug te zetten, ff aanbrengen.
En toen liep dat ding dus... van superzacht en fluisterstil naar knalhard en gierend. Rijrichting en lampjes klopten van geen kanten, maar de motor werkte en de lok reed!
Dan kun je de draadjes omsolderen of functiemappen, prima natuurlijk, maar ik wil eigenlijk dat de NEM goed is aangesloten. Daarvoor had ik die tussenstap van de stekker immers genomen. Op het forum vond ik een suggestie van Ad/Kappa aan een medeforummer met hetzelfde probleem of deze de magneet niet toevallig had omgedraaid. Motor uit elkaar, ik kon dat imiddels slapend
, magneet omgedraaid, hey presto! Rij-eigenschappen uitstekend, verlichting klopt en schakelt met rijrichting.
Lessen voor de volgende keer:
-steeds logisch en stap voor stap blijven nadenken. Soms de klus even wegleggen.
-zorgen dat ik zeker ben dat de lok analoog goed rijdt
-hergebruikte onderdelen (in dit geval een anker) doormeten en testen vóór verder gebruik
-rijrichting van het motordraaistel testen voordat ik het terugmonteer in het chassis
-clipje voor 9voltsbatterij uitrusten met twee krokodillenbekjes, scheelt een soldeerslag
-rollenbank kopen, zou wel zo gemakkelijk zijn
Het is allemaal gepruts in de marge natuurlijk, dit, maar wel heel leuk om te doen en verslag van te leggen.
Kort filmpje van de rijdende SNCF volgt