Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333  (gelezen 1940 keer)

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Gepost op: maandag 25 mei 2020, 20:49:12 »

Dag, ga een oude SNCF casse nez ombouwen naar hoogvermogensmotor en Esu lopi op een NEM-stekker. Ik kijk de kunst af bij reeds door anderen op deze wijze omgebouwde modellen.

Edit: voor het daadwerkelijke ombouwen scroll naar onder, naar hier.

Maar als ik drie modellen opendraai zie ik geen smoorspoelen (ik hoop dat ik het goed zeg: de twee groene keramische onderdeeltjes uit de ombouwset) en bij één (op de foto in het midden) ontbreekt de ontstoringscondensator (ik doel op dat keramische bruine onderdeeltje). Deze loc rijdt (nu) nog goed.

Het roept bij mij de vraag op waar die onderdeeltjes smoorspoel en ontstoringscondensator voor dienen (1) en of ze echt nodig zijn (2).

Groet, Patrick
« Laatst bewerkt op: maandag 08 juni 2020, 21:58:20 door pitsar »
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #1 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 20:50:48 »

was voor ontstoring radiosignalen.Is niet echt meer nodig maar ik gebruik ze altijd zoals esu voorschrijft.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 22:56:42 »

Patrick,
Ik heb net een oude BR18 voorzien van een LokPilot decoder. Wat ESU voorschrijft is dat er geen onstoringscondensatoren mogen zijn geplaatst tussen de motoraansluiting en de massa. Als ik het goed zie op de foto zit de condensator alleen tussen beide aansluitingen van de motor en dat is OK. En die groene onderdeeltjes, zijn dat geen weerstanden (met gekleurde streepjes er op?) zoals op deze foto https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78508.msg1363337#msg1363337 ?

Succes,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:06:23 »

op smoorspoeltjes staan ook die strepen hoor.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:11:15 »

Je hebt gelijk Johnny,
En die groen dingen in mijn loc zijn waarschijnlijk ook smoorspoeltjes 8o

Gr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #5 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:18:55 »

Dag Rob, Johnny,

 het zijn idd die groene keramische onderdeeltjes die ik bedoel. Hierboven noem ik ze smoorspoelen, maar in onze wiki worden ze ontstoorspoelen genoemd. Moeten die nu wel of niet aangebracht worden?

Wat ik hierboven aanduid als ontstoringscondensator is het keramische bruine onderdeeltje dat standaard al op het motorschild gesoldeerd zit. De lok rijdt nog goed zonder.

Wil je eens een foto plaatsen van jouw ombouw?




Groet!
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:23:03 »

Suf joh. Ja het is al laat hè

Maar goed, jij hebt ze dus wel aangebracht, ik heb hier drie ombouwers staan die ze niet hebben...

Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:26:03 »

Ik heb ze niet aangebracht: ze zaten er al in... En ik heb ze laten zitten omdat de ESU handleiding niet zegt dat ze er uit moeten...

Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:28:41 »

@citaat NB: ik heb dus wel 2 van de drie condensatoren verwijderd (die waren verbonden met de massa van de loc).

En Johnny geeft hier boven aan dat geen van die componenten nog echt nodig is.

Gr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #10 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:30:09 »

Is een condensator hetzelfde als een spoel?
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #11 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:32:16 »

Nee: de condensator zijn die bruine en de spoel in dit geval de groene.

=> Een condensator is een elektrische component waarin elektrische lading opgeslagen kan worden. Een condensator is opgebouwd uit twee geleiders met een relatief groot oppervlak die zich dicht bij elkaar bevinden en gescheiden zijn door een niet-geleidend materiaal of vacuüm, het diëlektricum.

=> Een smoorspoel of ballast is een elektrische component die bestaat uit (geleidende) draadwikkelingen meestal rond een magnetiseerbare weekijzeren kern. Door zijn constructie heeft de spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geïnduceerde elektrische spanning.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 26 mei 2020, 09:29:13 »

Die smoor- of ontstoor spoeltjes en condensatoren zijn om HF (hoog frequent) stoor-signalen te onderdrukken (vonkjes v/d motor en wielen). In de apparaten met motor (stofzuiger) zijn ze zelfs verplicht.
Dit t.b.v. radio, TV, babyfoon (draadloze), FM-hoofdtelefoon ect. 
Er zijn decoders die de condensatoren naar massa niet prettig vinden (zie handleiding) dus weghalen.
Maar de Spoeltjes en die ene condensator (tussen de koolborstels) gewoon laten zitten.
Zelf plaats ik altijd de spoeltjes erbij als ze er niet meer zitten (van Ali)

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 mei 2020, 09:31:59 door Haradigi »
Gelogd

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 26 mei 2020, 09:44:21 »

Ik sluit me aan bij Harald:  Ik plaats de smoorspoelen ook altijd, zo dicht mogelijk bij de motor en goed isoleren (krimpkousjes). Ook het condensatortje tussen de motorcontacten laat ik altijd zitten, mochten er andere condensatoren in zitten dan verwijder ik ze.  Die blauwe spoel die Märklin vroeger plaatste verwijder ik altijd.  Ik heb mijn smoerspoeltjes ook bij Ali besteld (1/4W color ring inductor 3.9UH 0307 0.25W inductance).  2€ voor 100 stuks, kun je je geen buil aan vallen...
Gelogd
Erik

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 26 mei 2020, 10:40:45 »

Bij mijn weten zijn fabrikanten van modellocs ook verplicht voor ontstoring te zorgen.
Het is wel zo dat een decoder van zichzelf al een prima ontstooreffect heeft. In beginsel is een modelspoorbaan een effectieve stoorzender. De rails fungeert als antenne voor het verspreiden van de stoorsignalen die een elektromotor kan produceren. Vroeger kon je een veldspoelmotor op een M-railbaan prima op de middengolfradio volgen. Op de radio van de buren ook trouwens. :D Maar de motoren zijn veranderd en de decoder verbreekt de directe verbinding tussen motor en rails. In de praktijk veroorzaakt een modelspoorbaan niet zoveel storing meer.

In de praktijk laat ik de condensator tussen de motorpolen zitten, maar de spoeltjes plaats ik niet terug.
Gelogd

Erik Baas

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 26 mei 2020, 12:15:55 »

Is een condensator hetzelfde als een spoel?

Nee, ze zijn juist elkaars tegenovergestelden.

- Een condensator wordt parallel aan de storingsbron aangesloten, heeft een lage weerstand voor hoge frequenties, en zal deze dus (min of meer) kortsluiten.
- Een spoel wordt in serie met de storingsbron aangesloten, heeft een hoge weerstand voor hoge frequenties, en zal deze dus minder tot niet doorlaten.

(Dit alleen ter aanvulling, de vraag was eigenlijk al beantwoord).
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 26 mei 2020, 19:22:42 »

Ik zou je adviseren om de MTC21 of Plux22 decoder te gebruiken dan kun je alles op de dragerprint solderen en heb je ook de beschikking over meer uitgangen zonder gelijk aan de decoder te moeten solderen.
Digitenne drukte ik compleet weg als ik zonder ontstoorspoelen reed in het verleden :D kon vooral mijn vader waarderen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 mei 2020, 19:24:40 door hmmglaser »
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 11:04:06 »

Dag, ga een oude SNCF casse nez ombouwen naar hoogvermogensmotor en Esu lopi op een NEM-stekker. Ik kijk de kunst af bij reeds door anderen op deze wijze omgebouwde modellen.
Hi Patrick,

De term "hoogvermogensmotor" is door Märklin verzonnen en staat voor de combinatie van de gelijkstroommotor en een decoder met lastregeling.
Als ik de drie locs op je foto bekijk, dan zie ik dat er al een gelijkstroommotor en een decoder met lastregeling ingebouwd is.
Wat wil je dan nog aan deze locs aanpassen? Een andere decoder?
Wat zijn je verwachtingen van deze "ombouw"?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 11:22:33 »

als ik goed kijk zijn het volgens mij zelfs esu decoders.Enige wat mss nog kan is verlichting met leds inbouwen.tussen de 3* en 5* is met een lopi weinig verschil.Enkel als je heel traag wil rijden en rangeren
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 15:58:08 »

Digitenne drukte ik compleet weg als ik zonder ontstoorspoelen reed in het verleden :D kon vooral mijn vader waarderen.

Hahaha, je baan staat nog steeds bij je ouders las ik hier ergens? Is je pa er nog blij mee Mark?   :)


Als ik de drie locs op je foto bekijk, dan zie ik dat er al een gelijkstroommotor en een decoder met lastregeling ingebouwd is.
Wat wil je dan nog aan deze locs aanpassen? Een andere decoder?
Wat zijn je verwachtingen van deze "ombouw"?

Dag Ad, dank voor je bericht en ik snap je vraag. Ik wil een oude analoge Märklin 3333 digitaal maken. Ik kocht een ombouwset voor de motor en een decoder. Die moet ik nu gaan inbouwen. Daartoe kijk ik de kunst af bij modellen in mijn bezit die door anderen omgebouwd zijn, ik begon met één en toen had ik er drie openstaan, dat is de eerste foto. Toen ik de eerste openschroefde zag ik dat die condensator en spoelen niet gesoldeerd zaten, daarop draaide ik een tweede open (daarvan zit de motor verkeerd om aangesloten trouwens  :D ) en nog een derde. Dat riep bij mij de vraag op hoe dat kan dat die onderdelen er niet op zitten en waar ze dan voor nodig zijn (inmiddels beantwoord). Deze opengeschroefde modellen zijn inderdaad klaar, doe ik niks meer aan (die welke verkeerd om aangesloten is reverseer ik in mijn Ecos. Het model rijdt als een tierelier).

Nu ga ik terug naar de Märklin 3333 SNCF om daadwerkelijk het klusje aan te vangen. Deze loc heb ik helemaal leeggehaald. Foto's van de ombouw volgen tzt.

Groet! Patrick

« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 mei 2020, 16:02:56 door pitsar »
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 18:01:56 »

Hi Patrick,

Ik begrijp het.
De drie locs op de foto zijn dan waarschijnlijk al eerder omgebouwd, want de draadkleuren zijn van ESU, niet van Märklin.
Misschien heb je ze 2dehands gekocht en zijn ze door een vorige eigenaar omgebouwd, of heb dit laten doen.

De ombouw van de 3333 is hetzelfde als de NS1600/1700/1800 (3326 etc) en andere varianten, waarvan er op dit forum al talloze voorbeelden van te vinden zijn.

Heb je soldeer ervaring en ben je in het bezit van een soldeerstation?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 18:35:28 »

Digitenne drukte ik compleet weg als ik zonder ontstoorspoelen reed in het verleden :D kon vooral mijn vader waarderen.

Hahaha, je baan staat nog steeds bij je ouders las ik hier ergens? Is je pa er nog blij mee Mark?   :)
Niet meer ze kijken nu via de glasvezel,het is alleen de corona die het mij nu lastig maakt wat aan de baan te doen! Misschien ga ik wel een module bak of bakken maken als ik daar zin in heb ;)
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 23:48:41 »

 @citaat Klopt Ad! Een 1700 via mp, en een motorpost en een 1139 van forumleden alhier  :)

Ik kocht afgelopen week een basetech soldeerstation. Ik heb er wel ervaring mee, hoewel het lang geleden is. Ik waag het er gewoon op, kijken hoe ver ik kom. Misschien kom ik erachter dat het niks voor me is, ik ga 't zien.

Groet! Patrick
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Ombouw naar 5*: Smoorspoelen en ontstoringscondensator
« Reactie #23 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 21:46:53 »

Ok, ik ben dus aan de bak gegaan. Ik was het steeds maar aan het uitstellen met andere 'aan onze hobby gerelateerde' flauwekul.

Voor de meesten hier is zo'n ombouw gesneden koek, voor mij toch een uitdaging, zeker omdat het dertig jaar geleden is dat ik voor het laatst met een soldeerbout aan de gang was. Hoe dan ook, zie hier het verslag.

Ik heb hulp gehad van Koos/Gonbidatu hier op het forum, want ik nam de door hem met nem-stekker omgebouwde 1139 als voorbeeld.

Zie op de foto's de binnenkant van de SNCF / Märklin 3333 voor en na de eerste ingreep.

Daarna heb ik het motorhuis voor zover nodig gereinigd en de tandraderen voorzien van trixvet









« Laatst bewerkt op: maandag 08 juni 2020, 22:00:21 door pitsar »
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #24 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 22:17:13 »

Toen het model leeg was, heb ik mijn Basetech aangesloten. Fijn soldeerstation trouwens, duurt wel ff voor het heet is.

De door Koos omgebouwde 1139 stond opengeschroefd op mijn bureau en ik had een afbeelding van de kleurencodering van de NEM-stekker. Moest goed komen.

Alle draadjes gesoldeerd.
Gloeilampjes vervangen door steeklampjes (dat worden nog wel een keer platines, maar voor een SNCF passen de NS1600-platines niet) en geïsoleerd met tape in de fitting gestoken.
Massa en sleper aangesloten (originele zwarte sleperdraad heb ik laten zitten voor het gemak).

Vijf keer checken of alles echt goed zit.

Treintje op het programmeerspoor, Lopi5 erin geprikt, Ecos aan... en ja: er is leven in de brouwerij!



« Laatst bewerkt op: maandag 08 juni 2020, 22:26:04 door pitsar »
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #25 Gepost op: maandag 08 juni 2020, 23:06:58 »

Gloeilampjes vervangen door steeklampjes (dat worden nog wel een keer platines, maar voor een SNCF passen de NS1600-platines niet) en geïsoleerd met tape in de fitting gestoken.

SNCF is ook van de eerste generatie 1600en die tante M* heeft uitgebracht, grootste kap verschil met latere 1600en is sluitlichten waar gaten in zitten.
Rest van de verschillen zit onder de kap. Platines er in zetten gaat niet zo direct.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 09 juni 2020, 11:21:52 »

En weer verder...

De lampjes werkten dus, schakelden met rijrichting. Maar de motor gaf geen sjoege  8o . Was toch goed aangesloten...

Na lang zoeken en de hele zooi weer uit elkaar (NEM-stekker kon gelukkig op de meeste punten wel blijven zitten   :D  ) ontdekte ik het mechanische probleem: de tandwielen van het motorhuis blokkeerden telkens na een paar slagen. Dus heb ik het motordraaistel van een andere SNCF genomen en die in voorliggende gezet.

Helaas had ik wel een SNCF met deltadecoder geslacht, in plaats van een analoge wat mijn bedoeling was, hahaha.  :thumbup: :thumbup:    Laat ik maar zo denken: het volgen van een cursus 'ombouwen naar digitaal' kost ook pegels. De leeggehaalde SNCF wordt mijn volgende ombouw, zal ik maar zeggen.

Motorhuis weer smeren, in elkaar zetten, draadjes weer vastsolderen op het motorschild (derde keer, nadat ik er ook al een batterij opgezet had). Probleem opgelost, lijkt het. Motor draait nog steeds niet. Holy #$&UE%OT&I

Even Koos geraadpleegd die me vroeg of het anker wel ok was. Ehm....  :-)   . Het anker kwam inderdaad wel uit een 1211 die niet lekker liep. Ik had het gereinigd in een badje wasbenzine en was er vanuit gegaan dat daarmee het probleem opgelost was. Het motorhuis van die 1211 dreef in elk geval van de olie, vandaar. De schone 1211 was ondertussen voorzien van een vers anker uit een ombouwsetje en liep perfect.

Er zat niks anders op dan het anker van de 1211 weer uit te bouwen en in de voorliggende SNCF te zetten. Alles weer uit mekaar en in mekaar, trein op programmeerspoor. Motor draait niet. Koolborstels vergeten terug te zetten, ff aanbrengen.

En toen liep dat ding dus... van superzacht en fluisterstil naar knalhard en gierend. Rijrichting en lampjes klopten van geen kanten, maar de motor werkte en de lok reed!

Dan kun je de draadjes omsolderen of functiemappen, prima natuurlijk, maar ik wil eigenlijk dat de NEM goed is aangesloten. Daarvoor had ik die tussenstap van de stekker immers genomen. Op het forum vond ik een suggestie van Ad/Kappa aan een medeforummer met hetzelfde probleem of deze de magneet niet toevallig had omgedraaid. Motor uit elkaar, ik kon dat imiddels slapend  :o) , magneet omgedraaid, hey presto! Rij-eigenschappen uitstekend, verlichting klopt en schakelt met rijrichting.

Lessen voor de volgende keer:

-steeds logisch en stap voor stap blijven nadenken. Soms de klus even wegleggen.
-zorgen dat ik zeker ben dat de lok analoog goed rijdt
-hergebruikte onderdelen (in dit geval een anker) doormeten en testen vóór verder gebruik
-rijrichting van het motordraaistel testen voordat ik het terugmonteer in het chassis
-clipje voor 9voltsbatterij uitrusten met twee krokodillenbekjes, scheelt een soldeerslag
-rollenbank kopen, zou wel zo gemakkelijk zijn

Het is allemaal gepruts in de marge natuurlijk, dit, maar wel heel leuk om te doen en verslag van te leggen.
 
Kort filmpje van de rijdende SNCF volgt  :)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 juni 2020, 11:37:06 door pitsar »
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 09 juni 2020, 12:38:49 »

Na een mechanische motor ombouw kun je deze het beste testen met een 9V batterij met twee draadjes aan de motoraansluitingen.
Ene kant op draait? Dan ompolen en testen, is de beste methode die er bestaat.

Ik gebruik hiervoor zelf een 12V voeding, kan een motor ook wel tegen.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 09 juni 2020, 14:53:36 »

dank je Fred!

bestelling voor 9voltsclipje met krokodillenbekjes is onderweg.

Rare vraag misschien, maar wat is het artikelnummer van de ombouwset naar 5* voor dit type motoren? Ik kocht een complete set zonder verpakking en zonder artikelnr-aanduiding bij de verkoper.
Groet, Patrick
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 09 juni 2020, 21:33:30 »

Als het om een standaard DCM (drum collector motor/trommel etc) gaat is het een
60941

Goed bezig trouwens!

Groet Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

pitsar

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Pitsar <=> Patrick
Re: Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB 20011 Märklin 3333
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 09 juni 2020, 23:33:35 »

Ha Dennis! Dank je wel man  :)  is weer een klusje voor mekaar.

En dank voor het setnummer. Is inderdaad oorspronkelijk een DCM.

Groet! Patrick
Gelogd
Nederlands materieel vnl. episode IV & V, SNCF nez cassés en Duitse V90 & V100

Vensterbaantje

Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.177 seconden met 35 queries.