Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder

Gestart door RobB maandag 25 mei 2020, 17:50:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Beste,

Ten eerste dank aan de beheerders om mij toe te voegen :)

I.v.m. een ombouw project wil ik graag gebruik maken van meer dan 4 AUX uitgangen. Nu wilde ik weten of de SUSI bus op de Märklin mSD3 decoder gebruikt kan worden, en zo ja, hoe?
Bij gebruik van 2 ESU Lokpilots 5 kan ik b.v. de ene decoder instellen als SUSI master en de ander als SUSI slave, om zo eventueel extra AUX poorten te gebruiken. Bij gebruik van een ESU LP5 is dit nu niet meteen relevant aangezien deze genoeg uitgangen heeft, maar ik vraag mij af of ik b.v. een ESU LP5 decoder als SUSI slave kan koppelen aan een Märklin mSD3..
Het is mij namelijk niet gelukt.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Hallo Rob,

welkom op het forum.

Je kan gebruik maken van Susi met behulp van de Marklin Decoder Tool 3 moet het lukken om deze in de decoder te programmeren, je kan een Susi bus aan een Functieknop toevoegen, of dit in een CS2/3 of MS2 ook lukt weet ik niet.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Walter,

Bedankt voor je reactie!
Helaas wil het niet lukken  :(
Ik heb via de CS3 de functieknop F16 aan een actie toegewezen op de Bus (SUSI F2) als output. Een ESU LP5 decocer aangesloten welke als slave is ingesteld en waarvan de SF2 aan de F2 functie is gekoppeld (via SUSI mapping). Verder op de ESU decoder de F2 aan AUX 2 gekoppeld en hierop een LED aangesloten.
De Märklin mSD3 en ESU LP5 zijn via SUSI verbonden.
Ik had verwacht dat bij bediening van de functietoets F16, op de Märklin decoder, de AUX 2 uitgang op de ESU decoder bediend kon worden. Maar helaas, geen brandend LEDje.

/Rob

Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Hallo Rob,

gaat mij een beetje boven mijn pet om 2 volwaardige locdecoders als 1 geheel te gebruiken. Ik begrijp wel dat je bij de Esu Lopi5 niet zo heel veel met Susi instellingen moet wijzigen, want dat geeft problemen. Zou een Esu Locsound 5 met meer versterkte uitgangen geen betere optie zijn geweest, om alle extra functies aan te sturen, of zit je ook nog met 2 motoren. Misschien kan je uitleggen wat het doel is waarom je dit zo aansluit.

Eigenlijk moet ik inhoudelijk waarom het nu niet werkt als door jouw omschreven het antwoord schuldig blijven.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Met de MDT(Marklin decoder tool)is dit simpel aan te passen je zou met een pc of laptop via de CS contact moeten kunnen maken met de decoder.
Maar ik betwijfel of het de bedoeling is om op deze manier verschillende merken decoders te koppelen maar waarom maak je niet gewoon een tractie aan dan kun je alle decoder koppelen zo heb ik mijn Plan-V ook gekoppelt.

@Wissels een veel voorkomend probleem is dat ESU niet die geluiden beschikbaar heeft.
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 26 mei 2020, 19:39:29
tractie

Je bedoelt dubbeltractie. Tractie betekent mechanische trekkracht. (bron: wikipedia)
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Dag Walter en Mark,

Ik had inderdaad wat meer informatie moeten geven.. Mijn vraag vloeit eigenlijk voort uit verschillende experimenten, om de mogelijkheden en beperkingen van de locdecoders beter te begrijpen. Ik ben nog erg nieuw binnen de digitale wereld, vandaar dat ik de laatste weken verschillende mogelijkheden aan het proberen ben.

Het is begonnen met de aanschaf van een mSD3 decoder voor een oude Märklin 3051 (NS1202). Ik heb de loc voorzien van cabine inrichting + verlichting en meerdere LED's voor het apart kunnen tonen van verschillende seinbeelden. Mijn voorkeur (voor zover hier sprake van is) gaat uit naar een ESU locsound decoder aangezien deze meer AUX uitgangen heeft voor het aansturen van verschillende verlichtings-concepten (en eventueel later ook relais koppelingen). Aangezien ik geen geluidsbestanden op de ESU site kan vinden voor de NS1200 serie, heb ik voor een mSD3 gekozen. Deze heeft helaas maar 4 AUX poorten, waarvoor ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn om dit uit te breiden. Een dubbele tractie is een mogelijkheid, maar is mijn inziens niet de meest elegante oplossing. Ik zou liever zien dat het geheel werkt als de loc zich via Mfx automatisch aanmeldt.

Na wat zoeken op het internet ben ik volgende informatie over de SUSI bus tegengekomen (https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/ti-9.2.3_susi_05_03.pdf). Aangezien het signaal redelijk gestandardiseerd lijkt, ging ik er in mijn naïviteit vanuit dat dit zonder probleem moet werken tussen verschillende decoders :?. Het plan was ook niet om uiteindelijk 2 volwaardige decoders te gebruiken, maar eerder een DHZ400 (https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dhz400.php) of iets gelijks. De ESU Lopi5 was gewoon gekozen als test, aangezien ik deze had liggen.
Maar goed, zoals aangegeven is het mij niet gelukt de AUX uitgangen op Lopi5 via de mSD3 over SUSI aan te sturen (heb ook de programmeermogelijkheden via de Märklin lokprogrammer bekeken, maar deze zijn volgens mij hetzelfde als op de CS3 voor SUSI).

Het begin-probleem is trouwens opgelost, maar wel zonder SUSI. Ik heb inmiddels een schakelingetje ontworpen, dat met meerdere optocouplers en met het gebruik van een "EN" routine in de programmering van enkele functietoetsen, de mogelijkheid geeft om 4 verschillende seinbeelden (standaard A-sein, met/zonder sluitsein, rangeersein (één wit voor en achter) en gevaarsein voor en achter) kan schakelen met gebruik van de 2 verlichting outputs en AUX 1. AUX 2 is dan beschikbaar voor de cabineverlichting (die samen met de 2 frontverlichting outputs richting afhankelijk geschakeld kan worden). Uiteindelijk is AUX 3 en 4 beschikbaar voor b.v. een relais koppeling (of iets anders)...

Groet, Rob

PS. Als iemand alsnog weet hoe ik over SUSI via een mSD3 meerdere AUX uitgangen kan aansturen, hoor ik het graag. Het irriteert mij natuurlijk dat het me niet gelukt is  :D

Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
SUSI is een standaard seriële verbinding (SPI).  Je zou dus ook in plaats van een decoder een Arduino-achtige kunnen gebruiken (DigiSpark?).  Ik heb met een snelle Google geen werkende voorbeeldcode kunnen vinden, deze komt wel in de buurt : https://www.avrfreaks.net/forum/reading-susi-interface-dcc-decoders
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Ik weet wel dat Marklin voor een aantal modellen een PIC gebruikt welke vermoedelijk ook via de susi gaat.
Mijn ervaring kwa susi is het aansturen van een externe soundmodule in mijn trix TEERam.
Ik gebruik zelf ook ESU en Marklin sounddecoders omdat de NL sound files nogal beperkt zijn een ook 2 ESU decoder met sound van de 2200.
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
@ ErikW,

Ik heb inderdaad gedacht aan het gebruik van een Arduino. Het voorbeeld waar je naar linkt, is helaas "werk in uitvoering", en mijn programmeer ervaring met de Arduino is niet toereikend om dit op te lossen. Wellicht dat ik dit in een later stadium nog wel eens wil proberen, maar dat gaat me nu te veel tijd kosten, helaas...

/Rob
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Ik denk ook dat dit een van de bottlenecks van onze geweldige hobby is er is zoveel mogelijk misschien wel te veel ;)
Ik ben zelf ondertussen al weer 7 jaar bezig en ben gewoon tot de conclusie gekomen dat veel projecten gewoon kwa tijd niet haalbaar zijn zelfs als je alles doet met kant en klaar producten gaat het net wel net niet.
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Citaat van: RobB op maandag 25 mei 2020, 19:45:16
Walter,

Bedankt voor je reactie!
Helaas wil het niet lukken  :(
Ik heb via de CS3 de functieknop F16 aan een actie toegewezen op de Bus (SUSI F2) als output. Een ESU LP5 decocer aangesloten welke als slave is ingesteld en waarvan de SF2 aan de F2 functie is gekoppeld (via SUSI mapping). Verder op de ESU decoder de F2 aan AUX 2 gekoppeld en hierop een LED aangesloten.
De Märklin mSD3 en ESU LP5 zijn via SUSI verbonden.
Ik had verwacht dat bij bediening van de functietoets F16, op de Märklin decoder, de AUX 2 uitgang op de ESU decoder bediend kon worden. Maar helaas, geen brandend LEDje.

/Rob

In theorie klinkt het leuk, maar werkt de slave modus wel op een lokpilot?
Ik dacht dat dit alleen (nog?) voor de loksound een optie was.
Verder kan er meespelen dat er flink wat "bugs" in het ESU susi gebeuren zitten. Sommige dingen werken gewoon niet.
En wat ik meen is dat die slave functie alleen het adres betreft. De rest van de functies zou je dan gewoon in de esu kunnen mappen. Je hoeft dit niet via de msd/3 susi door te geven.
Wat ook nog kan is dat je in een fout register zit. Susi heeft meerdere "banken".

Dietz heeft leuke susi functiedecoders. Heb je er zomaar 8 functies bij.

Bart
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Wat ik in het verleden wel eens deed was een ESU functiedecoder programmeren op hetzelfde adres als de Marklin loc decoder.
De functietoetsen van de loc decoder in takt laten en daarna de vier aux uitgangen van de functiedecoder aan de erop volgende functietoetsen koppelen.

Heeft de loc decoder F0 t/m F4 bijvoorbeeld en de functiedecoder F5 t/m F8.

Geen idee of dit in een CS3 ook allemaal onder elkaar weer te geven valt, op het CS1R lukt dit wel.
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Citaat van: Marklindak op woensdag 27 mei 2020, 21:12:48
Wat ik in het verleden wel eens deed was een ESU functiedecoder programmeren op hetzelfde adres als de Marklin loc decoder.
De functietoetsen van de loc decoder in takt laten en daarna de vier aux uitgangen van de functiedecoder aan de erop volgende functietoetsen koppelen.

Heeft de loc decoder F0 t/m F4 bijvoorbeeld en de functiedecoder F5 t/m F8.

Geen idee of dit in een CS3 ook allemaal onder elkaar weer te geven valt, op het CS1R lukt dit wel.

Hallo

Dat is ook een mogelijkheid. Helaas gaat dit onder MFX niet, en daarvoor heeft esu het slave verhaaltje bedacht.

Bart
Re: SUSI gebruiken op Märklin mSD3 Sound Decoder
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 27 mei 2020, 20:33:41
In theorie klinkt het leuk, maar werkt de slave modus wel op een lokpilot?
Ik dacht dat dit alleen (nog?) voor de loksound een optie was.
Verder kan er meespelen dat er flink wat "bugs" in het ESU susi gebeuren zitten. Sommige dingen werken gewoon niet.
En wat ik meen is dat die slave functie alleen het adres betreft. De rest van de functies zou je dan gewoon in de esu kunnen mappen. Je hoeft dit niet via de msd/3 susi door te geven.
Wat ook nog kan is dat je in een fout register zit. Susi heeft meerdere "banken".

Dietz heeft leuke susi functiedecoders. Heb je er zomaar 8 functies bij.

Bart

Ik heb net een test gedaan met een ESU loksound 5 en Via SUSI dezelfde lopi5 aangesloten. De loksound is ingesteld als SUSI master en lopi 5 als slave. Dit werkt naar behoren. Waarschijnlijk klopt het dus zoals je schrijft, dat dit vooralsnog alleen voor ESU decoders werkt.

Ik ga eens kijken naar die Dietz decoders. Was ik nog niet eerder tegengekomen. Bedankt voor de tip  :)

Groet, Rob