Een schaduwstation is voor mij wel nodig gezien het aantal treinstellen (ICE's, ICN, RABe EC, een verdwaalde koploper) en treinstammen met verlichting (IC2000, EW-IV, EW-III, EC) en een rollende landstrasse. Als ik een vitrine aan de palen vast maak waar het dak op rust kom ik slecht uit qua ruimte, het dak is tamelijk steil. Daarnaast moet het vanwege de ruimte tussen de palen (ong.25 cm) en het feit dat daarachter een ruimte is met kasten (de vloer ligt hier zeker 70cm lager) er zeker voor komen, wat wel weer een extra beperking geeft. Ook is er nog een probleem met het zolderraam wat er dan binnen de kast zou vallen. Vandaar dat ik heb besloten om dit eronder te plaatsen en het liefste in het zicht zodat ik ook kan genieten van wat op dat moment niet rijdt.
Maar nu ik weet dat in een helling in principe geen probleem zou moeten zijn ga ik eens tekenen.
Dit is de derde grote baan die ik ga bouwen, en een vast element is het station gebaseerd op Dammtor. Met de vorige baan ben ik gestopt met bouwen toen het moment kwam dat duidelijk werd dat er op korte termijn verhuisd zou gaan worden. Dit duurde uiteindelijk door uitloop met de renovatie langer.
Anyway, terug naar de baan. Ik heb het sporenplan van het station bijgevoegd, in werkelijkheid is het iets gebogen met name de perrons aan de linkerzijde.
Rechts is er een wisselstraat met twee uitgangen waarbij parallel in en uitgereden kan worden. Vanuit het station rechtsaf was richting het oude schaduwstation, links naar een keerlus.
Aan de linker zijde van het station is de straat minder uitgebreid, waarbij er twee doorgaande sporen zijn en het rechter spoor naar een uithaalspoor ging.
Deze wisselstraten zijn af en hoeven na installatie alleen nog te worden aangesloten op een decoder. Hetzelfde geldt voor de detectie.
Direct uit het station richting 'bergstrecke' zou ik enkele opstelsporen willen voor goederen verkeer, waarna het echte stijgen begint, in totaal wil ik een centimeter of 60 stijgen door gebruik te maken van 2 keertunnels en enkele viaducten. Hoe het precieze beloop is weet ik nog niet en heb ik ook nog niet uitgetekend na mijn ervaring bij de vorige baanbouw, als ik uit de losse pols werk met flex-rails wordt het effect natuurlijker dan wanneer ik precies uitteken.