Wat er aan vooraf gingGoedendag mede-forummers. Het is alweer even geleden dat ik actief was met deze hobby, maar toch begint het weer te kruipen. Misschien maar goed ook. We wonen nu hier twee jaar in dit huis en de zolder is eigenlijk al langer gereserveerd voor een mooie, passende baan.
Ik was een jaar geleden al helemaal in de ban van een baan uit het Märklin Railplanboek. Dit betrof het banenplan Het Zwarte Woud. Een pracht baan welke krapjes zou passen, maar ook tegelijk erg diep was. Dit tezamen met het feit dat het meteen een erg diep (vierkante) baan is, zou het meteen last geven om goed bij het dakraam te kunnen komen. Dit plan heb ik toen laten vallen maar ook is de aandacht verslapt van de hobby. Inmiddels heb ik weer wat meer rust gevonden en begon het toch weer te kriebelen.
Ik begon een week geleden druk met tekenen, gebruikmakend van de al reeds aangekochte slanke wissels en bogen van de radiussen 4 en 5. Deze heb ik deels dan ook al liggen van het banenplan Het Zwarte Woud. Echter kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met mijn beschikbare ruimte wel op een saaie baan uit zou gaan komen, gezien de ruimte welke een R5-radius aan plek in neemt. Het zal er prachtig uit zien, met de rijtuigen over dergelijke bochten/wissels, maar het zou een saaie baan worden waar niet lang op "gespeeld" kan worden, zonder dat de aandacht er uit zou gaan. Deze opzet schreeuwt "Saai", over de gehele baan.
Zolder 0 ? 420×320cmIk zag in het nieuwe Marklin Magazine ook weer een leuke baan langs komen. Uiteraard smakelijk aangekleed met scenery en al, maar ook het spoor was niet saai. Het liep niet haaks langs de zijkanten en er was afwisseling. Dit was wel een erg kleine baan voor de ruimte die ik tot mijn beschikking heb, maar het was al wel duidelijk dat ik misschien eens wat meer moest gaan kijken naar banenplannen die er al waren. Er zijn immers zat mensen die dit al veeel vaker gedaan hebben en er ook veel beter in zijn dan wat ik op "papier" kan toveren. Zo zag ik in het Magazin dat er op de Duitse Märklin Magazin website ook voor plannen beschikbaar zouden zijn voor andere rails soorten. Dus, ik ben daar gaan zoeken en ik merk dat er
vanaf 2005 alle banen als PDF beschikbaar staan. Daar ben ik gaan neuzen en vond ik een interessante baan voor onze zolder.
Ik moet inderdaad meer "onze" zeggen. M'n vrouw doet uiteraard ook mee, maar is voornamelijk van het aankleden (scenery) van de hobby. Eerst moet ik echter wel een plan hebben en wat neer leggen, wil zij daar haar magie op los kunnen laten.
Wat we van plan zijnDe zolder is ruim zat voor een H0 baan. De "breedte" welke ik tot mijn beschikking heb is net iets meer dan 420cm. Wel heb ik links en rechts de schuine daken waar ik op moet letten. De diepte is zo'n 320cm, maar deze zal ik niet nodig hebben met het gevonden voorbeeld. Ik kwam terecht op de banen van
de eerste uitgave van het Märklin Magazin uit 2012. Hier wordt de baan getoond met het station Kehl. Dit is een L-baan, is 420cm breed, grotendeels 120cm diep en aan de poot, links, het dubbele, 240cm.
Route 1 ? 420×240cmNu wil ik echter de "diepe" hoek aan de rechterzijde van de zolder hebben. Ik ben pas dus begonnen om de baan over te tekenen, in spiegelbeeld. Nu wil ik rechts blijven rijden en in het plan zit een 3-weg wissel. Normaliter wordt deze benaderd vanaf de "bovenkant ?" van de wissel. Hierdoor kan er weinig fout gaan als er "rechts" gereden wordt. Rechts-rijden is wat ik wil, het zal een voornamelijk Duitse baan worden met eventueel iets Zwitsers of Zweeds op de baan. In spiegelbeeld wordt deze wissel echter benaderd vanaf "onderen" en dan kan er meer mis gaan met deze wissel.
(Je zal hier alleen laag 1 zien, want laag 0 zou op de screenshots alleen maar verwarrend zijn. Hier veranderd dan ook niks, ten opzichte van het origineel, alleen zal het dus in spiegelbeeld uitgevoerd worden.)
Zolder 1a ? 420×240cmMaar als je in de originele PDF zal kijken, zie je op pagina 10 het baanplan in K-rails. Hier is echter geen gebruik gemaakt van een driewegwissel. Dit is echter lastiger bij C-rails. In de geometrie van K-rails wordt immers gebruik gemaakt van rails per 180mm. Bij C-rails wordt er gebruik gemaakt van 172mm en 188mm. Een wissel is 188mm maar op de plek van het C-rails railplan is een 172mm rail gebruikt, daar waar in het K-rails plan een wissel geplaatst is. Dit wetende kwam ik uit op een volgende variatie.
Zolder 1b ? 420×240cmMaar ik ben toch wel gecharmeerd van hoe een driewegwissel ruimtebesparing kan geven, in de kleine banen die we hebben in onze hobby. Het is dan wel een berucht probleemitem, maar het is wel het laatste ontwerp, gezien de historie met M- en K-rails. Ik ben nog even opnieuw gaan passen en meten en ik kwam uit op het volgende. De driewegwissel wordt nu met "rechts rijden" vanaf boven aangereden, wat minder problemen zou moeten opleveren. Ook heb ik op deze manier ruimtewinst van het spoor aan de noordzijde van het station. Wel heb ik het spoortje welke naar "boven" loopt, de berg in, iets aan moeten passen. (van origine punt 7).
Zolder 1c ? 420×240Echter? kwam ik tijdens het maken van deze startpost een andere baan tegen. Deze komt uit
de 6e Märklin Magazin van 2012. Hierin wordt er wèl gewerkt met slanke wissels (welke ik dus zelf al heb liggen), maar wordt er bezuinigd op het rangeer gedeelte. Nu was ik de rolbrug toch al niet van plan. Niet totdat hiervan een nieuw model uitgegeven wordt door Märklin, met C-rails aansluiting (of modulair) en optie voor de nieuwe bovenleiding. Ook komen er soms nog stukken R1 in het plan voor. Dus het is ook geen doorslaggevend dingetje dat R2 de minimaal gebruikte radius zou zijn ofzo. Wel jammer. Nu is deze slechts 400cm breed, dus ik zou ruimte hebben voor aanpassingen om R1 helemaal te verbannen uit het railplan.
Route 2 ? 400×240cmNu weet ik dat ik niet vast moet houden aan die slanke wissels, maar beide baanplannen hebben zo hun charmes. Wel moet ik 3 niveaus gaan maken met Route 2. Gezien we überhaupt nog nooit een tafel gebouwd hebben is dit wel een dingetje.
Wat is nu mijn vraagNou, wat zijn jullie gedachten hierover? Functioneel zie ik de twee gekozen routes wel zitten. Een mooi, schuin gelegd stations spoor. Nu zou ik rechts nog dieper kunnen gaan, maar het ziet er zo ook wel mooi en interessant genoeg uit. Zal ik geen driewegwissel gebruiken (Zolder 1b) of zou ik heb in de aangepaste variant gebruiken? (Zolder 1c).
Als men zelf nog ideeën heeft en wil puzzelen, heb ik SCARM bestanden paraat. Maar doe gerust een gooi en ik zal kijken of ik de wijziging door kan voeren, zonder dat het hele plan daar last van heeft.