Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast

Gestart door TB1990 zondag 24 mei 2020, 19:31:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Beste allemaal,

Het einde van de verbouwing van de boerderij is eindelijk in zicht, ik ben net klaar met schilderen en dus heb ik binnenkort tijd om eindelijk de baan te gaan bouwen!
De totale ruimte die ik op zolder ter beschikking heb is ongeveer 5,5x 8 meter binnen het (ankerbalk)gebint (Houtconstructie), binnen deze ruimte is de hoogte overal voldoende dat ik (2meter) kan staan. Het is echter zo omdat dit een gebint is dat er geen muren langs de lange zijde van de ruimte staan, maar slechts palen van de dakconstructie. Daarom heb ik ook geen muren om een (vitrine)kast aan op te hangen voor mijn treinen. Nu heb ik bedacht om aan beide zijden van de grootste lengte een enkelsporig spiraal te bouwen met daartussenin een soort doorrijdbare vitrine met per niveau 3 sporen. Ik heb gezocht maar niet gevonden dat iemand zoiets heeft gebouwd. Misschien hebben jullie ideeën of ergens zoiets gezien. Ook zie ik met de wissels in de spiralen zie ik een probleem omdat er een wissel in de helling gemaakt zou moeten worden. Nu valt dit eventueel te ondervangen door de spiraal uit te rekken en een vlak stuk te bouwen, maar dat heeft natuurlijk niet de voorkeur.

Belangrijke dingen om mee te nemen in de overwegingen; er zal links worden gereden op de baan, daar de basis van mijn collectie Zwitsers is. Ik neem een 4-sporig station (Dammtor) mee van mijn vorige baan, hiervan heb ik ook nog 2 wisselstraten; de ene zijde mondt uit in 3 sporen, de andere zijde in 2x 2 sporen. Verder is het idee om aan een kant van de zolder een 'bergstrecke' te bouwen waar naast een aantal viaducten 2 'keertunnels' in zullen komen om hoogte te winnen om over de oude trap te kunnen.
Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Hallo,

Grootse plannen en een uitvoerige beschrijving van je plannen en wensen. Helaas kunnen velen daar weinig mee beginnen. Een baanplan, al is het maar een schets, zou geweldig helpen. Met een ruimte van 8 bij 5,5 meter heb je meer dan de gemiddelde modelspoorder tot je beschikking.

Wat betreft je vitrine daar zijn vele mogelijkheden. Alleen begrijp ik niet wat je bedoelt met problemen bij een wissel in een helling. Dat kan prima zonder problemen als het wissel maar 'vlak' ligt. Dus niet in een verticale bocht, maar op een vlak stuk helling. Tot 3% helling is geen probleem. Zie plaatje. Na het wissel vlak je het spoor dat rechtdoor de vitrine in gaat dan uit naar 0%.  Dat geldt ook voor meegebogen wissels.
Trouwens als je binnen de palen een stahoogte van ruim 2 meter hebt dan zal je net buiten de palen daar niet veel onder zitten, zeg 1,8 meter. Is het een optie om aan twee of meer van deze standpalen dwarsbalken te bevestigen waar een vitrine aan gehangen kan worden?
Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Met Henk ben ik het eens dat een wissel best opgenomen kan zijn in een helling,  mits het wissel niet uit zijn verband wordt getrokken. Pas na het wissel kan een van de sporen minder gaan stijgen of dalen ten opzichte van het andere spoor.
Het is ook een leuk idee om een vitrine als een schaduwstation te gebruiken, maar het lijkt mij veel belangrijker te bedenken wat voor modelbaan je zou willen bouwen. Thema, tijdperk, plaats, you name it.
Daarom heen bouw je een schaduwstation. Of twee, of toch liever toch geen een. Het schaduwstation is dienend voor de echte voorstelling, niet meer dan de coulissen van een theater. Het gaat om wat er op je podium gebeurt!
En ja, dan moet je misschien wel het schaduwgebeuren eerst bouwen, want het moet wel werken. Maar stel je zelf de vraag waar je mee bezig wilt zijn: rails leggen, draden aansluiten, wisselaandrijvingen monteren en dat gedurende twee jaar of zo... Of wil je liever knutselen aan scenery en/of rijden. Want je zult niet de eerste zijn die met zo'n prachtige grote ruimte halverwege de moed verliest omdat je veel te eentonig met dingen bezig bent die tijd en geld vreten zonder dat er een huisje staat of een trein gereden heeft. Als technisch bouwen en knutselen je voorkeur heeft,  is dat ook prima natuurlijk, maar ook dan blijft het einddoel naar mijn idee belangrijker dan treinen door een vitrine te laten rijden, vooral als die toch op een rotplek is komen te hangen...

Groet,

Peter


Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Een schaduwstation is voor mij wel nodig gezien het aantal treinstellen (ICE's, ICN, RABe EC, een verdwaalde koploper) en treinstammen met verlichting (IC2000, EW-IV, EW-III, EC) en een rollende landstrasse. Als ik een vitrine aan de palen vast maak waar het dak op rust kom ik slecht uit qua ruimte, het dak is tamelijk steil. Daarnaast moet het vanwege de ruimte tussen de palen (ong.25 cm) en het feit dat daarachter een ruimte is met kasten (de vloer ligt hier zeker 70cm lager) er zeker voor komen, wat wel weer een extra beperking geeft. Ook is er nog een probleem met het zolderraam wat er dan binnen de kast zou vallen. Vandaar dat ik heb besloten om dit eronder te plaatsen en het liefste in het zicht zodat ik ook kan genieten van wat op dat moment niet rijdt.
Maar nu ik weet dat in een helling in principe geen probleem zou moeten zijn ga ik eens tekenen.

Dit is de derde grote baan die ik ga bouwen, en een vast element is het station gebaseerd op Dammtor. Met de vorige baan ben ik gestopt met bouwen toen het moment kwam dat duidelijk werd dat er op korte termijn verhuisd zou gaan worden. Dit duurde uiteindelijk door uitloop met de renovatie langer.
Anyway, terug naar de baan. Ik heb het sporenplan van het station bijgevoegd, in werkelijkheid is het iets gebogen met name de perrons aan de linkerzijde.
Rechts is er een wisselstraat met twee uitgangen waarbij parallel in en uitgereden kan worden. Vanuit het station rechtsaf was richting het oude schaduwstation, links naar een keerlus.
Aan de linker zijde van het station is de straat minder uitgebreid, waarbij er twee doorgaande sporen zijn en het rechter spoor naar een uithaalspoor ging.
Deze wisselstraten zijn af en hoeven na installatie alleen nog te worden aangesloten op een decoder. Hetzelfde geldt voor de detectie.

Direct uit het station richting 'bergstrecke' zou ik enkele opstelsporen willen voor goederen verkeer, waarna het echte stijgen begint, in totaal wil ik een centimeter of 60 stijgen door gebruik te maken van 2 keertunnels en enkele viaducten. Hoe het precieze beloop is weet ik nog niet en heb ik ook nog niet uitgetekend na mijn ervaring bij de vorige baanbouw, als ik uit de losse pols werk met flex-rails wordt het effect natuurlijker dan wanneer ik precies uitteken.
Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
De rooster structuur van de tafel is gebouwd, dit geeft eindelijk wat meer beeld van de mogelijkheden, langs de diagonaal is het mogelijk om nog enkele 2,5meter lange wacht/opstelsporen te bouwen naast het hoofdspoor, voordat de trein de eerste tunnel in zal gaan onderweg naar boven.
Het idee is om de optie open te houden om op het stationsplein een kleine halte voor een smalspoorlijn te bouwen.
Re: Nieuwe baan: Stap 1: Plannen Schaduwstation/vitrinekast
Prachtig! Ik begrijp wel dat Dammtor wel het centrale element gaat worden. Alles gaat daar om draaien..