Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer

Gestart door pwissink zondag 24 mei 2020, 18:05:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Allen, ik heb heer een mooie 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr". Deze is vanaf fabriek uitgerust met een decoder zodat je de sluit verlichting en een lokfluit kunt schakelen. Echter, de laatste werkt niet. De decoder schakelt wel (je merkt het aan de spanning die deze trek). Heeft iemand hier ervaring mee? Als we dan toch bezig zijn, is het mogelijk om later verlichting in te bouwen en deze te schakelen?

Gr.
Peter
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Het luidspeakertje zou los of stuk kunnen zijn.
Voor je binnenverlichting zou dan een extra (onbezette) functie aanwezig moeten zijn.
Deze zou dan via een relais je binnenverlichting kunnen schakelen.
Maar geeft de documentatie van M er geen antwoord op?

Mvg. Marcel
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Ben inmiddels wat wijzer geworden. Het is het luidsprekertje. Althans, die doet het heel zacht. Ik denk dat dit spelertje na 16 jaar eens vervangen moet worden. Welke kan ik gebruiken? Bij Marklin is deze niet (meer) leverbaar?

Nog een vraag mbt de verlichting. Waarom een relais via de decoder bedienen? Is de uitgang van de decoder niet genoeg? Welk type relais is hier geschikt voor? Zou mooi zijn om de hele stam vanaf de laatste wagon te voeden. Deze zijn inmiddels voorzien van stroom geleidende koppelingen. Ik wil hier led verlichting inbouwen van digikeijs.

Mvg. Peter
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 43109 nahverkehrswagen "Ruhr-Schnellverkehr" geen geluid meer
Hoeveel ledstrips je kan voeden vanuit de decoder is zeer wisselend.
Ik ga uit van ca 2 st. per functie uitgang. Maar ik heb geen idee wat voor decoder er in zit.
Bij meer dan 2/3 ledstrips krijg je dan een extra draad in je trein...  lijkt mij niet wenselijk.
Ik gebruik een monostabiel miniatuur relais voor dit soort dingen. En dan is een wisselcontact het handigste, en dat het relais bij onbekrachtigte stand een maakcontact voert. Dan zal je je decoder tijdens rijden minimaal belasten en bij kleine onderbrekingen het relais ook niet schakelen.

Mvg. Marcel