Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Voor mijn gevoel mist er iets om te keren, of als ik het parellel als goederen station wil gebruiken, iets om wagons te laten staan, met de loc ander wagons op te pikken, eventueel volgorde te veranderen. Ik denk dat ik met dit stukje wissel aan het eind, dat wel kan.
Inderdaad, met een paar wissels erbij heb je meer mogelijkheden, maar dan moeten de locs wel een telex hebben of je moet er nog wat ontkoppelrails in stoppen. Hier en daar wat ontkoppelrails toevoegen lijkt me sowieso een goed idee. Dat kan in één of meer van de doorgaande stationssporen en eventueel ook in het spoor naar het industriegebiedje en/of locloods.
Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Tot slot, het uitloopje naar de 4 korte spoortjes, wat ik interpreteer als een plek voor een locloods en wat kleine industrie, klopt mijn conclusie dat die dan op de hoofdbaan voor het station rijden om voor de juiste trein te komen?
Ik denk dat ik de vraag niet begrijp. Uiteraard kom je vanuit die spoortjes in eerste instantie op de hoofdbaan. Voor de kortste route naar het station moeten de treinen dan achteruit, maar ze kunnen ook gewoon doorrijden naar de de driehoek. Als de trein zou willen keren, kan dat in het schaduwstation. Is er iets mis met deze mogelijkheden?
Citaat van: donald23 op dinsdag 05 april 2022, 22:13:39Een kleiner ding (want ik denk dat het goed komt als ik daadwerklijke bouw), maar in AnyRail kreeg ik de helling van de driehoek niet binnen nette stijgingspercentages. Maar dat ligt aan dat ik niet weet hoe ik AnyRail moet vertellen hoe die de hele driehoek netjes op een helling moet leggen.
Dat het met de bouw goed komt, heb ik ook alle vertrouwen in, maar het is géén klein dingetje. Als ik het wel heb, wil je in Anyrail de driehoek in z'n geheel op een plaat leggen. Voor het aanleggen van de baan is dat weliswaar gemakkelijk, maar er zijn drie complicaties om rekening mee te houden.
Als de gehele driehoek op een plaat ligt, zou de helling van die plaat hooguit ±3% moeten zijn. Dan is de helling voor sommige rails hooguit 3%, maar voor de meeste (veel) minder. Belangrijker is echter dat er ook (veel) rails zijn waarbij de beide railstaven op ongelijke hoogte liggen waardoor de treinen iets overhellen. Op wissels geeft dat een enigszins verhoogd risico op ontsporingen en dat zou ik beslist willen vermijden. Als je de helling van de plaat beperkt tot bijvoorbeeld 1% zal dat misschien nog wel meevallen, maar om dan toch hetzelfde hoogteverschil tussen bovenbaan en schaduwstation te bereiken, moeten de sporen
buiten de driehoek sterker stijgen/dalen. Ik vermoed dat dat bij dit ontwerp wel kan want ik was uitgegaan van maximaal 2,8% voor 22 cm hoogteverschil, dus iets sterker stijgen en/of iets minder dan 22 cm is nog wel acceptabel. Onderzocht heb ik het echter niet.
De tweede complicatie is dat de sporen bij de muur er onbereikbaar door worden. De ruimte in de driehoek moet open blijven zodat je van onderen bij de sporen kunt komen. Dat is uiteraard niet moeilijk, maar het is makkelijker als je er al bij de bouw rekening mee houdt dan wanneer je achteraf een groot gat in de driehoek moet maken terwijl er al van alles op ligt.
De derde complicatie is de grootste en is een onvermijdelijk gevolg van de drie verschillende trajecten op de driehoek, zie plaatje. Zowel van A naar C als van B naar C blijven de sporen steeds dalen, maar tussen A en B niet! Een trein die bij A de driehoek bereikt, doet dat via een dalend spoor. Als hij bij B de driehoek weer verlaat, komt hij op een stijgend spoor! Zoals je weet, kunnen de treinen een abrupte verandering in stijgingspercentage niet aan, het moet geleidelijk zijn. Als je de driehoek als geheel op een plaat legt, zal het stijgingspercentage op de sporen tussen A en B overal hetzelfde zijn, bijvoorbeeld 0%. In dat geval zullen de geleidelijke veranderingen in de (gele) sporen aansluitend op de wissels moeten komen. Hoe dat precies uitkomt, heb ik niet onderzocht, maar het zal een groter maximaal stijgingspercentage opleveren. Desalnietttemin kun je het gewoon bij de bouw uitproberen, met steeds proefrijden om te testen of de treinen alle routes aankunnen.
De drie complicaties zijn dus allemaal wel op te lossen, maar als ik het zelf zou moeten bouwen, zou ik niet voor een plaat kiezen maar voor een open bouwmethode. Het traject tussen A en B kan dan geleidelijk overgaan van dalend via vlak naar stijgend. Ik heb het nog eens heel nauwkeurig onderzocht en hier onder zie je in detail wat de hoogtes moeten zijn in de driehoek en in de sporen naar het schaduwstation. Deze hoogtes passen bij een maximaal stijgingspercentage van 2,8% en 22 cm hoogteverschil. Uiteraard kun je ook voor een iets groter of kleiner hoogteverschil gaan, dan wordt het maximale stijgingspercentage evenredig groter of kleiner.
P.S. Ik heb de hoogtes gedeeltelijk zelfs tot op 0,1 mm berekend, maar dat was niet in WinTrack, die rondt af op milimeters. Die 0,1 mm is echter toch maar schijnnauwkeurigheid. Bij het bouwen moet je immers toch door proefrijden ontdekken waar het goed gaat en waar het net iets te steil is of waar de overgang net iets geleidelijker moet worden. Vervolgens pas je het net zo lang aan totdat de treinen soepel rijden op alle trajecten.