Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn

Gestart door donald23 zondag 24 mei 2020, 00:41:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Ola!

Het is een poosje stil geweest bij mij. Betekent niet dat ik stil gezeten heb  :P
Wisselen van baan heeft wat voeten in de aarde en thuis is het ook met vlagen erg druk. Daarnaast begon het te kriebelen. De baan die ik heb liggen, is een probeer baan. Redelijk leuk plan, wat gespeeld met scenery (bergen, schilderen, hoogteverschillen), maar ik liep steeds weer tegen aan dat de tafel eigenlijk niet goed is.

Nu dan toch maar eens gaan ontwerpen aan een nieuw plan. De tafel haal ik uit elkaar. Grote delen kan ik hergebruiken, pootjes helaas niet. De nieuwe tafel gaat net even hoger worden. Die bouw ga ik mijn bouw-topic wel weer vertellen.

Nu even het baanplan. Ik heb wat zitten spelen en puzzelen, en ben tot het volgende gekomen. En ik ben heel benieuwd naar jullie opmerkingen of tips.

Dit is het sporenplan:


En dit is de 3D render in SCARM:


Extra uitleg:

  • Aan de bovenkant (donkere spoor in de 3D) zit een schuindak. Daar kan het spoor dus niet hoger liggen. De tunnel is omdat ik bedacht had daar een schot voor te zetten, zodat ik de geparkeerde treinen daar niet zie.
  • Behalve aan de kant van het schuine dak, kan ik overal om de tafel heen lopen.

Alvast bedankt voor tips!
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Ik zie onderaan rechts een bijna-kopstation en zie halverwege je baan een enkele keerlus. Lijkt logisch, ware het niet dat de keerlus net verkeerd om ligt om terug te keren naar de kopsporen rechts onder.
Natuurlijk kunnen treinen vooruit en achteruit rijden, je geraakt altijd terug, maar waarvoor dient de enkele keerlus dan, zoals ze nu ligt heeft ze toch weinig zin?
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Eens met de opmerkingen van Anton.
Daarbij ligt het grootste station voor mij nogal gek. Het ligt niet aan de hoofdbaan, heeft een enkel doorgangsspoortje en verder alleen kopspoortjes.
Je hebt wel een schaduwstation en je kunt dus een wat realistischer bedrijf realiseren. Ik zou dan een wat groter doorgangsstation plannen aan de hoofdbaan met eventueel een of twee kopsporen die wel aansluiten op je keerlus (dus de inrijwissels 180 graden draaien!).
Dan is het in werkelijkheid (bijna) nooit zo dat een trein een bocht maakt en parallel aan het station weer voorbijkomt. Dat zouden ze dan in het echt wel anders plannen.
Tot slot wordt je dubbelsporige hoofdlijn bij het kleine station links in het zichtbare deel ineens enkelspoor. Houd die illusie nog even tot het schaduwstation. Overigens ontgaat het nut mij van een ministation op een steenworp afstand van je andere station. Ik zou er een fabriek van maken met spooraansluiting.

Groet,

Peter

Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
 @citaat @citaat
Fijne tips!
Ga ik mee knutselen!

Hoe kijken jullie naar stations in de bochten van de sporen?


Citaat van: antonv op zondag 24 mei 2020, 09:03:36
Ik zie onderaan rechts een bijna-kopstation en zie halverwege je baan een enkele keerlus. Lijkt logisch, ware het niet dat de keerlus net verkeerd om ligt om terug te keren naar de kopsporen rechts onder.
Natuurlijk kunnen treinen vooruit en achteruit rijden, je geraakt altijd terug, maar waarvoor dient de enkele keerlus dan, zoals ze nu ligt heeft ze toch weinig zin?
Dat is een goede inderdaad... ik heb kennelijk te veel met 1 rondje kijken en rechtsom rijden. Daar ga ik even met knutselen.

Daarnaast ben ik nog niet helemaal tevreden met de lengte van de stationnetjes. Maar ik weet niet zeker of dat wel beter kan, zonder het een saai ovaaltje te maken.
Ze hoeven niet lang te zijn, vooral iets van 2 lange, 3 middellange of 4 tot 6 korte wagonnetjes. Maar dat past nu al niet goed.
Overigens, hoewel er nu geen hoogte in zit, vind ik het prima om de hoogte in te gaan.

Re: Nieuw baanplan zonder naam
Ik zou het schaduwstation wat simpeler maken: 2 bovenste sporen naar links, de onderste twee sporen naar rechts. Dan kunnen de 3weg wissel en meegebogen wissel er uit en heb je gelijk een bottleneck minder in je sporen
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Zo vrij geweest om wat te proberen
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: donald23 op zondag 24 mei 2020, 09:34:59Hoe kijken jullie naar stations in de bochten van de sporen?

Dat kan best, zeker als het wat ruimere bochten zijn. Met name de 24912 vind ik daarvoor heel geschikt. Je moet er wel rekening mee houden dat je in (of direct naast) een bocht niet kunt aankoppelen, dus als je een bocht maakt in een station heb je minder mogelijkheden om er ontkoppelrails in te leggen. Maar als je dat niet nodig vindt, kunnen bochten prima.


Citaat van: donald23 op zondag 24 mei 2020, 09:34:59Daarnaast ben ik nog niet helemaal tevreden met de lengte van de stationnetjes. Maar ik weet niet zeker of dat wel beter kan, zonder het een saai ovaaltje te maken.

Ook dat is best mogelijk. De makkelijkste manier om langere stationssporen te maken is om meegebogen wissels te gebruiken in de wisselstraten aan de uiteinden van het station. Een andere mogelijkheid is het station iets schuin te leggen, al levert dat hier niet veel extra lengte op. Hieronder staat een voorbeeld van beide.
Ook voor het schaduwstation geldt dat meegebogen wissels langere opstelsporen opleveren. Veel langer zelfs, zie het tweede plaatje.


Citaat van: donald23 op zondag 24 mei 2020, 09:34:59Overigens, hoewel er nu geen hoogte in zit, vind ik het prima om de hoogte in te gaan.

Mooi, dat opent allerlei mogelijkheden. Al is het maar om ergens een tweede keermogelijkheid toe te voegen zodat rechtsom rijdende treinen ook weer eens linksom kunnen gaan.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
@Treingek:
Dank ! Dat geeft mij weer een lading inspiratie. Met name ook het stukje wat speeltmettreintjes ook noemt, de hoogte gebruiken voor een tweede keer mogelijkheid. Die heb jij er al mooi in zitten.

@speeltmettreintjes:
Dank voor die voorbeeldjes. Helpt mij heel erg met puzzelen rondom langere sporen maken. Dank!
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Het 2e voorbeeld van "speeltmettreintjes" klopt  niet. Alle bogen zijn slecht 84 graden en niet 90 graden. In de bovenste 2 sporen moet er nog een 206 tussengefrot worden tussen de meegebogen wissels en de 611/612. In de onderste twee sporen moet de 224 vervangen worden door een 130. Dan komen alle bogen uit op 90 graden en passen alle sporen in de C-rail geometrie
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Of je steekt langs weerkanten aan de buitenkant een 206.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
inderdaad, die had ik nog niet gezien. Omdat de tekening in een kader staat met rechte hoeken denk ik automatisch in hoeken van 90 graden  :)
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Dat de uiteinden van het schaduwstation op 84,3° liggen betekent niet zo veel. Veel C-rail voorbeelden van Märklin gaan uit van een parallelafstand van 77,5 mm dan wel 64,3 mm, en veel voorbeelden met boogwissels gaan uit van 60° of 90°. Als je dat consequent overneemt, krijg je relatief statische baanplannen. Het spelen met de parallelafstanden en de hoeken opent een zee van mogelijkheden.

Zelfs 64 mm is royaal als parallelafstand voor rechte sporen. Volgens de Morop normen mag het 48 mm zijn, dan kunnen de treinen elkaar nog steeds veilig passeren. Door de bochten 224 is het  63 mm tussen het 2e en 3e opstelspoor, meer dan genoeg. Dat die bochten 224 in het 3e opstelspoor dichter bij de achterste sporen liggen, geeft ook niets. Ook als het bochten 130 zouden zijn, zouden ze niet bruikbaar zijn als opstelruimte, daarvoor liggen de bochten immers sowieso te dicht naast het 2e spoor. Als zo'n bocht bezet is, moet de wissel erboven vrij zijn en omgekeerd.


Of die 84,3° goed uitkomt voor de aansluiting op de bovenbaan zal pas duidelijk worden als er een verder uitgewerkt ontwerp is. Misschien komt een 206 dan van pas, zoals Anton oppert, misschien ook niet. Zo zijn bijvoorbeeld de twee fragmenten die ik had gepost prima aan elkaar te plakken met twee bochten 230, zie hieronder.


P.S. In het station heb ik deze keer twee rails oranje gemarkeerd. Dat heb ik gedaan omdat er, door het combineren van wisselbochten van 24,3° en een aantal bochten van 12,1°, een afwijking van 0,2° ontstaat die gecompenseerd moet worden. In de praktijk is dat geen probleem, daar merk je niets van, maar als je het in een ontwerpprogramma invoert, moet je nu eenmaal kiezen waar je dat doet. Door die gemarkeerde rails als laatste neer te leggen, blijven de afwijkingen klein.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
@speeltmettreintjes: je ontwerpen zijn heel creatief en ik leer hierdoor telkens weer wat van mogelijkheden met C rails. Voor een schaduwstation kies ik voor een functioneel, simpel ontwerp omdat je daar later toch niets van de creatieve oplossing terugziet. Maar goed, het is een kwestie van smaak
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Dank jullie nogmaals voor de input. Ik heb het niet letterlijk overgenomen, maar wel inspiratie en op door gewerkt.

Voor nu even deze. Een relatief simpele baan, maar nog mogelijkheden voor een industrie of bergbaantje om toe te voegen.

Ik zit echter met een ding, ik krijg in mijn software 1 punt niet aan elkaar. Ik heb het rood omcirkelt. Baanplan in SCARM erbij. Heeft iemand wellicht een tip hoe ik die passend krijg?



Alvast bedankt!


Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Al vindt Scarm misschien van niet, in de praktijk zou dit nog wel aansluiten. Het wringt echter een beetje doordat de hoeken niet helemaal kloppen en dat komt door de parallelbochten rechtsonder: er zit een verschil van 1,8º tussen de binnen- en buitenbocht. In die buitenbocht ligt een wisselbocht van 24,3º, in de binnenbocht niet. Dat probeer je op te lossen door een 115 + 207, maar dat is slechts 22,5º. Vandaar het verschil.

Hieronder heb ik in de binnenbocht een 224 gelegd, dan klopt het weer. En omdat de hoek nu iets anders is, worden de aansluitingen ook iets anders. Verder heb ik in de grijze sporen aan de bovenkant wat andere rechte rails gebruikt, dat scheelt wat passtukjes.

Iets heel anders is de plaats van de ontkoppelrail in het paarse spoor. Als een loc daar z'n wagons wil afkoppelen, moet hij stilstaan op een wissel. Om verschillende redenen doe ik dat persoonlijk liever niet. De belangrijkste is dat de stroomvoorziening van een loc nog wel eens wat minder is op een wissel, en zonder stroom kan de loc na het ontkoppelen niet meer wegrijden. Korte locs hebben daar meer last van dan lange, maar rangeren doe je juist vooral met korte locs.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
@citaat
Damn! Super fijn man! Dank je wel.  :thumbup: :thumbup:

Goed gespot die ontkoppelrail inderdaad. Ik denk dat ik die bocht en ontkoppelrail gewoon omdraai, dan staat hij op de bocht met ontkoppelen. Dan is alleen even in de gaten houden dat het ook weer kan koppelen. Anders kan der nog een 094 stukje tussen de bocht en de ontkoppelrail, dat komt wel goed.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Beetje laat ingepikt hier. Rob kent er wat van hoor.
Vraagje: hoe hoog staat je baan van de grond?
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
@citaat
De nieuwe bovenkant komt 72,5 cm van de vloer. Dat heeft te maken met een oud bureau dat ik erin gebruiken wil een die hoogte heeft.

Dat is al wat hoger dan mijn vorige tafel, die was op 62cm (uit mijn hoofd).
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
62 cm...🤭 , is dat niet laag als je eronder moet?
Mijn eerste baan was op 75 cm, mijn tweede 105 cm , en de laatste is heel comfortabel om onder te werken. Heb van een stoel de poten afgezaagd en dit op een verhuis plankje met 4 wielen gezet. Nu kan ik lekker comfortabel onder de tafel doorrijden en werken
Gewoon een hint
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Heh. Die 62 was eigenlijk wel OK. Eronder kruipen was een tikkie onhandig, maar eenmaal eronder was het de prima afstand om op mijn rug te liggen werken aan bedrading etc.

De nieuwe hoogte is dan ook primair bepaald door het reeds bestaande bureau dat ik erin wil gebruiken. En de tip van een stoelzitting op wieltjes vind ik erg slim. Dat zal met 72cm al wel kunnen verwacht ik zo.
Dank!

De 62 was overigens ingegeven door de lengte van mijn kinderen, zodat die zonder moeite op de baan konden kijken en meehelpen met treintje sturen :-)
Ik heb inmiddels gezien dat die niet zoveel rondlopen en er met een iets hogere tafel ook prima op kunnen kijken, dus de extra 10cm hoogte gaat goed komen met nog steeds datzelfde doel :)
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: donald23 op donderdag 28 mei 2020, 21:14:39
Goed gespot die ontkoppelrail inderdaad. Ik denk dat ik die bocht en ontkoppelrail gewoon omdraai, dan staat hij op de bocht met ontkoppelen. Dan is alleen even in de gaten houden dat het ook weer kan koppelen. Anders kan der nog een 094 stukje tussen de bocht en de ontkoppelrail, dat komt wel goed.
Ik ben minder goed thuis in C-rails dan jullie.

Ontkoppelen (20997) in of pal voor of na een bocht, gaat dat wel goed? In een bocht ontkoppelen werkt niet.
Die 094? Je bedoelt 24094 rechte rail 94,2 mm?
Bij M-rails en bij K-rails is dat stukje rails even lang als de ontkoppelrails, net als bij C-rails.
(dus zeg maar 9 cm recht, dus vrijwel gelijk aan M-rails 5107  en K-rails 2201).

Zolang je met normale Märklin wagonnetjes rijdt, is 24094 genoeg.
Het gaat fout bij langere wagons, door de uitzwenking van de koppeling in de bocht.
Dan mist de ontkoppelaar de koppeling, of de koppeling wordt zijdelings weggedrukt bij het opduwen na het ontkoppelen.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Ontkoppelen op een ontkoppelrails 24997 (of 20977) naast een bocht lukt nog wel, maar om de wagons later weer aan te koppelen moet je ze eerst een stukje duwen, zodat zowel de loc en de wagons beide op een recht spoor staan.

'094' is inderdaad een afkorting van de rechte 24094.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Terwijl ik wacht op rails en de tafel aan het bouwen ben, heb ik even een vraagje.

Dit is mijn railplan, nu in AnyRail, met secties ingekleurd.



Als ik ga proberen/oefenen/leren met bezetmelding, is dan iedere sectie 1 groot contactrail of is er aan het begin en eind van elke sectie een contactrail?
Bedankt voor tips :)
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Hi Donald, bij mij ( werk met CS3+) licht er een contactrail op bij bezet melding , dus ik zie niet het echte begin en einde v/d sectie
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: donald23 op zondag 14 juni 2020, 22:36:36
Als ik ga proberen/oefenen/leren met bezetmelding, is dan iedere sectie 1 groot contactrail of is er aan het begin en eind van elke sectie een contactrail?
Bedankt voor tips :)
Dat hangt af of je volledige detectie wilt of niet. De eerste optie van jou is volledige detectie. Deze optie wordt het meest gebruikt. Je hebt je blokken al aangegeven met kleurtjes. Binnen deze blokken kun je nog een onderverdeling maken in secties. Bij eenrichtingsverkeer gebruik ik twee secties per blok, bij tweerichtingsverkeer gebruik ik drie secties per spoor. Elke sectie is dan een "lange" contactrail.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Hi Donald,
Je bent aardig aan het puzzelen gewest en op je laatste ontwerp kun je idd 2x keren, maar.....alle verkeer moet dan ook over het groende deel van de keerlus. Ik denk dat deze aanpak veel oponthoud zal gaan geven, omdat eigenlijk beide hoofdbanen tegengesteld de keerlus nodig hebben.

Als je dat geen bezwaar vindt, niets aan de hand uiteraard.

gr. Gertjan

PS: heb je bewust gekozen voor alles op 1 hoogte (misschien heb ik het gemist)?
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: basjuh1981 op maandag 15 juni 2020, 12:26:56
Dat hangt af of je volledige detectie wilt of niet. De eerste optie van jou is volledige detectie. Deze optie wordt het meest gebruikt. Je hebt je blokken al aangegeven met kleurtjes. Binnen deze blokken kun je nog een onderverdeling maken in secties. Bij eenrichtingsverkeer gebruik ik twee secties per blok, bij tweerichtingsverkeer gebruik ik drie secties per spoor. Elke sectie is dan een "lange" contactrail.
Check! Dank je wel. Aangezien het voor mij ook gewoon weer leren en spelen is hiermee, begin ik dan met volledige detectie.
Dan zien we een later stadium wel hoe dat anders wordt :)

Sowieso wordt het een leer ding, dus zal ik beginnen met detectie in 1 station en vandaaruit verder leren.

Wat met brengt bij Gertjan :)
@citaat
Wat je zegt is waar en voor nu geen probleem. Door de simpele reden dat ik slechts 3 (einde van het jaar 4) lokomotieven heb. En er dus niet meer treinen dan dat kunnen rijden :D

Alles op 1 hoogte is ook bewust. Hangt samen met dat wederom een leer-layout is. Op 1 vlak is een stuk makkelijker her en der weer stukkie eruit, stukkie erin, toch net even anders, sein aansluiten, etc.

Er is geen zeggen waar het uiteindelijk eindigt en hoe het er dan uit zal zien  :o)

Citaat van: wimpietje op maandag 15 juni 2020, 04:54:01
Hi Donald, bij mij ( werk met CS3+) licht er een contactrail op bij bezet melding , dus ik zie niet het echte begin en einde v/d sectie
Snap ik, maar ik ben benieuwd hoe je het hebt aangesloten. Want je weet neem ik aan welk deel dat contactspoor in de CS3 representeert op je baan?
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: donald23 op maandag 15 juni 2020, 14:24:14
Check! Dank je wel. Aangezien het voor mij ook gewoon weer leren en spelen is hiermee, begin ik dan met volledige detectie.
Dan zien we een later stadium wel hoe dat anders wordt :)
Ik zou het gewoon bij volledige detectie houden. Voordeel is mocht er een wagon losschieten, het blok bezet blijft.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Citaat van: donald23 op maandag 15 juni 2020, 14:24:14Wat je zegt is waar en voor nu geen probleem. Door de simpele reden dat ik slechts 3 (einde van het jaar 4) lokomotieven heb.

Het zijn net konijnen, die locomotieven. Bij m'n herstart begon ik met twee, met het idee dat ik een aantal jaar later wel eens op een stuk of vier zou kunnen zitten. Maar ja, je ziet wel eens wat leuks... Binnen een jaar zat ik in de dubbele cijfers!
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Toch even dit topic her-gebruiken voor de volgende iteratie van mijn baanplan.

Want ik ben de afgelopen weken wat aan het meten, filmpjes kijken voor inspiratie, wat proberen met kleine stukjes en tot het volgende gekomen in Anyrail.
En hoewel het de meeste dingen heeft die ik graag wil:

  • Een stukje om te rangeren met een industrie
  • Een stuk waarop een pendeltrein automatisch kan rijden
  • Twee stations waar tussen treinen rijden en elkaar kunnen passeren
  • Een schaduwstation waar ik kan parkeren en treinen ffkes uit zicht kan houden
Op dit ontwerp rijden de treinen rechtsom.



Gevoelsmatig mist het nog iets. Maar ik kan niet goed de vinger erop leggen wat er dan mist. Er zit wat hoogte verschil in, er is ruimte voor een dorpje en een bergje.

Tot slot een (rood omcirkelt) ding is dat het net niet aansluit, maar ik verwacht (gezien de lengte van het rechte stuk) dat ik dat toch wel aangesloten krijg.

Ben vooral benieuwd naar tips en ideeën. Misschien dat met een beetje sparren en invalshoeken van (de meestal creatievere mensen hier) ik wel kan pin-pointen wat er nog kriebelt.

Alvast erg bedankt in ieder geval voor reacties en input!


Oh, voor de compleetheid, dit is het schaduwstation:


Oh, en voor geinteresseerden, het AnyRail bestandje zit er ook bij.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Wat ik zou toevoegen: een brug en een paradestrecke. De paradestrecke zou ik rechtsboven laten beginnen. Deze loopt dan enkelsporig met een hoek van 15 graden ten opzichte van de rechterkant. De treinen kunnen linksom of rechtsom naar het station.  Het tweede station verdwijnt. In plaats daarvan loopt het spoor "van boven" naar rechts, met een brug over de paradestrecke en dan met een boog naar rechts. Via de rechterkant en onderkant waar het spoor linksonder aantakt op het hoofdspoor. Ben je gelijk af van een hoop kronkels  :)
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Hmm, dat is minder druk (heel stationnetje weg). Zou ik dan niet nog meer gaan missen?

Het zet me wel aan het denken. Het idee van de brug en dat mijn berg-stationnetje vanuit onder, langs rechts benaderbaar is, is wel erg leuk.
Ik ga even verder prutsen! Dank voor de ideeën Hans!
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuw baanplan zonder naam
CiteerGevoelsmatig mist het nog iets.
Ja dat klopt, jouw ontwerp mist rijlengte. Voordat een beetje trein het ene station kompleet verlaten heeft rijdt hij het volgende station al binnen. Dat is toch geen gezicht? Daardoor is het idee van Hans een hele grote stap voorwaarts. De kunst van het weglaten. Dat tweede station ligt buiten zicht en dat is prima. Ga eens langs een baanstuk staan, in het echt, en kijk hoeveel stations je ziet. Zelfs als je er vanaf een hoge berg op neerkijkt zul je moeite hebben om meer dan één station te zien.
Re: Nieuw baanplan zonder naam
Eens met Henk, in de zin dat de ontwerpen waar je nu aan verder wilt werken, nogal vol met te korte spoortjes liggen. Er past nergens een fatsoenlijk treintje op.
Het ontwerp van Treingek in post #5 is veel fraaier en logischer. Ook daar liggen de stations weliswaar veel te dicht op elkaar, maar visueel is het toch aantrekkelijker. Daarnaast is het maar wat je wilt, hoe realistisch mag het zijn?
Je kunt in het ontwerp van Treingek wel een realistisch treinbedrijf uitvoeren.
Ik denk dat ik niet zou kiezen voor twee stations die zo kort achter elkaar liggen dat er nauwelijks een treinlengte tussenpast, maar ieder zijn ding.  Wel zou je in dat ontwerp een station kunnen ombouwen tot goederenoverslag of voorhof van het station. Dan wordt het al minder vreemd en houd je leuke mogelijkheden over.

Groet,

Peter
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Hallo allemaal!

De afgelopen maanden zijn wat raar geweest voor mij. Zowel het thuiswerken, als dat niet alles soepel liep op mijn werk, en daarbij dat ik niet tevreden was over mijn baan en niet iets konden vinden wat ik lekker vond passen, maakt dat ik hier wat stil geweest ben.

Inmiddels weer een nieuwe baan verder (ik ben inmiddels gestart bij Thales Nederland) en langzaam maar gestaag verder proberen en prutsen, maakt dat ik nu tot een nieuw ontwerp ben gekomen.

Het past, het is niet overmatig druk (vind ik dan), het kent wat speelsheid met hoogteverschillen en kan een beetje lengte kwa personentreinen aan.
Het is erop gericht om voornamelijk tijdperk IV uit Duitsland te rijden, maar verder moet ik het leuk vinden. Het zal geenszins realistisch worden. Het is voor mij om mee te rijden, beetje te rangeren met wat goederenwagonnetjes, een pendeltreintje die automatisch rijdt.



Dit is het rijd-deel, met links boven (voor de kijkers) een enkelsporig klimspiraaltje. Seinen moeten regelen dat het automatisch goed gaat.
Met dat spiraaltje, komt de trein dan in het schaduwstation, welke de preciese invulling nog moet komen.




Nu ben ik benieuwd of mensen nog tips hebben, ik hoor ze graag!
Mocht er iets niet duidelijk zijn, laat maar horen, ik kan altijd meer toelichting geven of detail plaatjes maken.

Anyrail bestandje bijgevoegd voor mensen die zelf even willen kijken.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
De beide wisselstraten links- en rechtsvoor, met de drie meegebogen wissels, zou ik willen veranderen: de sporen liggen te dicht bij elkaar. De treinen kunnen elkaar niet veilig passeren, met name bij het omcirkelde gebiedje.

Iets heel anders is dat er op een aantal plaatsen een kort recht stukje tussen twee bochten ligt. Dat probeer ik waar mogelijk te vermijden. Bij elke overgang van recht naar gebogen spoor krijgt een trein een schokje en zeker als dat twee keer vlak na elkaar gebeurt, vind ik dat niet mooi. Liever pas ik dan wat ruimere bochten toe zodat er geen recht stukje meer nodig is en er een langere, vloeiende bocht ontstaat. Voor sommige gevallen bestaat zelfs een standaard oplossing, bijvoorbeeld als er een 077 tussen twee bochten 130 en/of 230 ligt, zoals bij de harp aan de ingang van het nog te ontwerpen schaduwstation: vervang beide bochten door één maatje meer en het past exact. Met een 064 tussen twee bochten 330 en/of 430 speelt er ook zoiets.

In schema:

130-077-130 = 230-230
130-077-230 = 230-330
230-077-230 = 330-330
330-064-330 = 430-430
330-064-430 = 430-530
430-064-430 = 530-530

Overigens zou ik bij een baan van dit formaat in de zichtbare sporen helemaal geen R1 meer willen gebruiken. Geen 24130 en geen meegebogen wissels 671/672 dus.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Dank voor die tips Rob!

Ik ga even kijken/passen. Want omzetten naar de slanke bochtwissels (volgens mij het enige plekje waar nog een 130 in het zichtbare deel ligt en het niet een zij-industrie-spoortje is), zag ik niet 1-2-3 passend. Dus daar ga ik nog even op puzzelen. En of het resultaat het voor mij dan waard is ten op zichte van de extra ruimte die het kost.

Wat betreft het eerste puntje, de ruimte tussen de twee parallel sporen, verwacht je dat het problemen geeft?
Ik wilde het nog uitleggen en kijken wat er gebeurt, maar hoopte eigenlijk dat door het langere rechte stuk en doordat de wissels toch maar door 1 trein tegelijk (door seinen) bereden kunnen worden, dat het geen probleem zou zijn als er twee treinen naast elkaar op die sporen staan.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: donald23 op maandag 07 maart 2022, 20:04:33
Ik ga even kijken/passen. Want omzetten naar de slanke bochtwissels (volgens mij het enige plekje waar nog een 130 in het zichtbare deel ligt en het niet een zij-industrie-spoortje is), zag ik niet 1-2-3 passend. Dus daar ga ik nog even op puzzelen. En of het resultaat het voor mij dan waard is ten op zichte van de extra ruimte die het kost.
Ik heb er niet speciaal naar gezocht, maar rechtsachter viel mijn oog meteen op een 90-graden parallelbocht R1/R2. Verder staan er lang niet overal artikelnummers, dus is het wat minder duidelijk of er ergens anders ook nog R1 ligt.

Als je alle benodigde meegebogen wissels 671/672 al hebt, vind je het misschien te laat om er een heleboel niet te gebruiken. Als je er echter nog wat zou moeten kopen, kun je misschien het plan nog wat aanpassen zodat je ze niet nodig hebt. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor. Hieronder staat een voorbeeld hoe het station ook zou kunnen, met een heleboel slanke meegebogen wissels.


Citaat van: donald23 op maandag 07 maart 2022, 20:04:33
Wat betreft het eerste puntje, de ruimte tussen de twee parallel sporen, verwacht je dat het problemen geeft?
Ik wilde het nog uitleggen en kijken wat er gebeurt, maar hoopte eigenlijk dat door het langere rechte stuk en doordat de wissels toch maar door 1 trein tegelijk (door seinen) bereden kunnen worden, dat het geen probleem zou zijn als er twee treinen naast elkaar op die sporen staan.
Als je de benodigde wissels en rails al hebt, kun je het neerleggen en uitproberen. Het kritieke punt is daar waar ik in mijn vorige post een zwarte cirkel had getekend. Zet maar eens een lang rijtuig in de bocht van die meegebogen wissel, nét niet op het stationsspoor, dan steekt de kop van dat rijtuig ver uit naast de rails. Een ander lang rijtuig kan daar niet veilig langs, dat is te krap. Het zal niet zo veel schelen, maar er moet ook nog een kleine veiligheidsmarge zijn.

Bij een lang rijtuig denk ik overigens aan een UIC-X rijtuig. Eigenlijk zijn die helemaal niet bedoeld voor R1-bochten, maar de UIC-X rijtuigen van Märklin kunnen het wel aan dus daarom hou ik er rekening mee bij het ontwerpen. In H0 is een UIC-X rijtuig 30,3 cm lang. Märklin maakt ze echter iets korter, 28,2 cm (schaal 1:93,5), waardoor ze net iets minder ruimte nodig hebben naast de bochten. Andere fabrikanten maken ze wél met de juiste lengte, maar die zijn vaak ongeschikt voor R1-bochten.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 08 maart 2022, 00:04:00
Bij een lang rijtuig denk ik overigens aan een UIC-X rijtuig. Eigenlijk zijn die helemaal niet bedoeld voor R1-bochten, maar de UIC-X rijtuigen van Märklin kunnen het wel aan dus daarom hou ik er rekening mee bij het ontwerpen. In H0 is een UIC-X rijtuig 30,3 cm lang. Märklin maakt ze echter iets korter, 28,2 cm (schaal 1:93,5), waardoor ze net iets minder ruimte nodig hebben naast de bochten. Andere fabrikanten maken ze wél met de juiste lengte, maar die zijn vaak ongeschikt voor R1-bochten.
Rijtuigen van 30,3 cm kunnen wel door R1-bochten, maar ze hebben wat overhang. Het is inderdaad mooier om ze te laten rijden op R2 en groter.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Dank voor de laatste tips heren! Ik waardeer die zeer en zetten me steeds aan het denken.

Vervolgens heb ik afgelopen een virus opgepikt dat rondgaat (al een jaartje of 2). Gelukkig niet ernstig, maar het gaf genoeg tijd in bed om na te denken.

Vandaag een kleine doorbraak ik snapte eindelijk hoe ik een simpele "dogbone" op mijn tafel kreeg. Deze heb ik uitgetekend met de bedoeling als basis.

Maar ik merk dat ik keer op keer vast loop en wordt er een beetje moe van :(
Ik zou heel dankbaar zijn voor tips, kleine deel-stukjes en waar ongeveer in te haken, tips over verloop, etc.

Ik heb het idee dat ik een mooie ruimte heb en de wensen niet heel onmogelijk zijn:

  • Een personenstation, liefst met goederen aftakking
  • Een los goederenstationnetje, bijvoorbeeld voor hout of kolen ofzo
  • beetje hoogteverschil voor de leuk
  • schaduwstationnetje om een treintje of 8 (beetje op de groei) kwijt te kunnen
  • mijn langste trein is voor personen en is zo'n 4 lange Maerklin wagons, dus 1,5m ongeveer.
En dan de echte nice to haves

  • Een extra enkel-sporig lijntje voor een pendeldienstje
  • dubbelsporig parade-spoortje

Dit is het "dogbone" ding wat ik nu getekend heb. Stijgingspercentages komen nergens boven de 3% en het kleinste hoogteverschil is 95 mm.
Boven/zichtbare deel

Beneden/onzichtbare deel
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Het zal je niet verbazen dat ik, als het mijn baan zou zijn, in de zichtbare sporen geen 24130 zou leggen.

Verder zie ik linksboven een paar bochten in tegengestelde richting direct tegen elkaar: in het ene spoor een 130 tegen een 330 en in het parallelspoor een paar tegengestelde 230's. Bij zo'n richtingsverandering zou ik er op z'n minst een recht stukje tussen leggen, al is het maar een 064. Wat ook nog wel eens helpt, is om in plaats van een paar tegengestelde bochten van 30° een paar tegengestelde bochten 24224 te gebruiken met een kort recht stukje ertussen. En iets dergelijks gaat natuurlijk ook met bochten van 15°. Of 7,5°. Of 12,1°. Afijn, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Ik zie ook enkele plaatsen met een niet al te lang recht stuk tussen twee bochten in gelijke richting. Daar zou ik juist géén recht stukje willen, maar proberen of hetzelfde idee met ruimere bochten mogelijk is.

Bij het gebruik van standaard wissels krijg je vaak vanzelf een parallelafstand van 77,5 mm. In vergelijking met de werkelijkheid is dat vrij veel, dat mag best minder. Voor twee rechte sporen is de Morop norm voor de minimale veilige parallelafstand 48 mm en daar zit nog wel wat marge in. Voor bochten is het groter, het hangt onder meer af van de boogstraal en van het rollende materieel, met name wat er aan lange rijtuigen op de baan moeten rijden. Met 77,5 mm zit je zelfs met R1 vrijwel altijd veilig, maar als je minimaal R2 gebruikt, mag het gerust wat minder zijn.

En tenslotte liggen er veel rechte sporen evenwijdig aan een van de randen van de baan. Dat oogt wat statisch. In werkelijkheid komt zoiets niet vaak voor, daar volgt de ligging van de sporen immers het terrein, aangepast aan eventuele obstakels.

Al deze ideeën losgelaten op de bovenbaan zou iets kunnen worden als in het onderstaande plaatje.

Dit is echter alleen maar een héél lang dubbelsporig paradespoor. Als ik iets zou willen ontwerpen dat bij jouw wensen past, zou ik beginnen met het personenstation met goederenaftakking, dat is het lastigste deel en ook nog eens het grootste. Aan beide kanten van het station moet een wisselstraat komen en voor wat betreft de doorgaande stationssporen moeten die twee bij elkaar passen. Dat is even puzzelen. Gelukkig heb je 3 meter, dat is voldoende voor treinen van 1,5 m. In mijn vorige post zie je daar al een voorbeeld van.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Beste Leen,

Bij mij zijn er wel degelijk locomotieven en wagons die daar last van hebben.

Nu hoeft dat bij jou natuurlijk niet het geval te zijn.... :D
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Terechte vraag. Liefst gebruik ik slanke wissels 711/712, maar hoewel dat op sommige plaatsen nog wel zou kunnen, zijn die voor een baan van deze afmetingen tamelijk groot. De wisselbocht van die slanke wissels is flauw genoeg, daarbij vind ik tegengestelde bochten niet erg. Aangezien ik echter m'n wissels niet wil verzagen leg ik er gewoon een 071 tussen, precies zoals Märklin het bedoelt. En als ik voor iemand anders iets ontwerp, ga ik eveneens uit van standaard rails.

Bij wissels 24611/612/624/630 leg ik inderdaad geregeld twee tegengestelde bochten direct tegen elkaar want anders wordt de parallelafstand veel te groot. Dat is een compromis. Bij een wisselstraat voor een station leg ik er nog wel eens een recht stukje tussen om voldoende afstand tussen de sporen te hebben voor een realistisch perron.

Bij het ontwerpen van kleine baantjes leg ik soms ook wel eens tegengestelde bochten direct tegen elkaar, met dien verstande dat beide bochten dan wel minstens R2 moeten zijn.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Ik ben begonnen met een ontwerp dat zo veel mogelijk voldoet aan alle wensen. Het meeste zal wel lukken, alleen over het extra enkelspoors lijntje heb ik wat twijfels.
De grondplaat die je zelf al had getekend heb ik als uitgangspunt genomen. Niet dat ik van plan ben om daar strak aan vast te houden, maar voor een eerste begin gaat dat best.

Citaat van: donald23 op zondag 13 maart 2022, 13:23:51
  • Een personenstation, liefst met goederen aftakking

Het onderstaande plaatje toont een 3-sporig station plus aftakking, aan beide kanten maximaal verbonden met dubbelspoor. Om alle sporen met elkaar te verbinden zijn er 5 wissels per wisselstraat nodig. Dat vergt aardig wat ruimte. Twee van de wissels liggen daarom helemaal rechts, iets buiten het station, en bovendien liggen er veel (slanke) meegebogen wissels want bochten moeten er toch al komen. Het resultaat is relatief lange stationssporen waar met gemak treinen met een lengte van 1,5 m op passen.

Wordt vervolgd.
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Super tof dat je me hierbij wilt helpen!
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Waar het op uitkomt, weet ik nog niet, maar ik heb al wat ideeën in mijn hoofd. Voordat ik daarmee verder ga, wil ik graag iets meer weten over de beschikbare ruimte.

Citaat van: donald23 op zondag 24 mei 2020, 00:41:40
Behalve aan de kant van het schuine dak, kan ik overal om de tafel heen lopen.
Blijkbaar is 3 bij 3 meter geen hard gegeven. Daarom vroeg ik me af wat de maten van de ruimte zijn en met welke beperkingen rekening gehouden moet worden. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de deur, ramen die bereikbaar moeten zijn of verwarming. En op welke hoogte begint het dak en hoe schuin is het?
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Afgezien van bereikbaarheidsproblemen vind ik het ontwerp uit reactie #5 nog steeds het visueel meest aantrekkelijke ontwerp dat ik hier voorbij heb zien komen.
Het biedt voldoende lange stationssporen voor de beschikbare ruimte en de (maar liefst) drie stations liggen min of meer plausibel bij elkaar.
Als er nog meer ruimte te creëren valt, kan dat nog wat verbeterd worden, evenals wat extra bewegingsvrijheid rondom de baan.

Groet,

Peter
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Is het perron niet te smal?
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Nieuw baanplan: vrije interpretatie van Bentheimer Eisenbahn
 @citaat
Zou ook kunnen. Kwestie van de ruimte wat anders indelen (en dus spullen niet meer langs de muren plaatsen, maar onder de tafel.
Niet alles wat in mijn hobby-kamer staat, kan naar een andere ruimte.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 23 maart 2022, 14:28:56
Waar het op uitkomt, weet ik nog niet, maar ik heb al wat ideeën in mijn hoofd. Voordat ik daarmee verder ga, wil ik graag iets meer weten over de beschikbare ruimte.

Citaat van: donald23 op zondag 24 mei 2020, 00:41:40
Behalve aan de kant van het schuine dak, kan ik overal om de tafel heen lopen.
Blijkbaar is 3 bij 3 meter geen hard gegeven. Daarom vroeg ik me af wat de maten van de ruimte zijn en met welke beperkingen rekening gehouden moet worden. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de deur, ramen die bereikbaar moeten zijn of verwarming. En op welke hoogte begint het dak en hoe schuin is het?
True, er zijn heel andere configuraties mogelijk. Ik zal proberen vanavond wat te meten, eventueel met foto's.