Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0

Gestart door pitsar zaterdag 23 mei 2020, 22:53:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Dag, uit belangstelling (niet omdat ik meteen wil inbouwen) de volgende vraag.

De stap van een 3 naar 5-polige motor geeft in principe veel betere rij-eigenschappen (in principe want sommige van de oude DCM-motoren lopen echt heel soepel en sommige 5-polige lopen redelijk, maar dat even terzijde).

Zijn er voor loks met dit type motorhuis (ik heb het dus niet over de loks met middenmotor-inrichting) nóg geavanceerder motoren beschikbaar eigenlijk?

Groet, Patrick
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Puur mechanisch loopt een 5 poler altijd beter dan een 3 poler het enigste wat roet in het eten kan gooien is de rest van de aandrijflijn en de decoder.
Verder zijn er nog ombouwset van externe bedrijven met faulhaber(klokanker)motoren deze zijn wel vrij prijzig.
En dan heb je nog hobby projecten waar men DC en klokanker motoren voor gebruikt prijs gaat dan van een paar euro tot over de honderd afhankelijk van de gebruikte motor en aanpassing die moeten gebeuren.
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Dank je Mark, heb net het hele topic van Jakop zitten lezen.
Is wel voor de technisch vaardige modelspoorder  :-)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.0

Groet, Patrick
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Alleen is alles helaas niet zo mooi als het lijkt de klokanker inbouwen in plaats van een DCM heeft ook een nadeel er is geen interne weerstand dus kun je de lok niet stil zetten op een helling.
Er zijn al een paar leden gestopt met deze manier van ombouwen,motoren zijn flink duurder geworden +- 60 euro en ook niet bij alle modellen is het geluids niveau gezakt.
Er zijn ook nog andere optie om de DCM stiller te maken namelijk kogellager en motorschild versterken met componentenhars met name de borstelhouders dit zijn geluid versterkers.
En ook lijken ESU decoder moeite te hebben met klokanker motor slecht af te regelen loop nu zelf te klooien met een Mak lok welke fabrieks af een klokanker heeft maar krijg hem niet goed afgeregeld via een lopi3 DCC.
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Citaat van: hmmglaser op zondag 24 mei 2020, 02:24:13
Alleen is alles helaas niet zo mooi als het lijkt de klokanker inbouwen in plaats van een DCM heeft ook een nadeel er is geen interne weerstand dus kun je de lok niet stil zetten op een helling.
Die vlieger gaat alleen op bij een aandrijving zonder wormwiel, zoals Marklin bij o.a. de Wurttembergische Klasse C en Klass K heeft gedaan.
Zit er een wormwiel op de motoras, dan blijft deze gewoon een helling staan.
Mijn Klasse C met mSd3 blijft overigens met een sleep van 6 wagens gewoon op een helling staan.

Als je locs met en DCM wilt ombouwen, kijk dan eens op de website van SB-Modellbau.
Deze firma biedt voor bijna elke loc wel een klokanker oplossing aan, maar niet voor een prikkie.
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Ik vind de grote sinus-C motor prachtig lopen.
Maar deze heeft een aparte aanstuur electronica nodig, die ook niet altijd een lang leven beschoren lijkt te zijn.
Ook rijdt de loc met bv een Moterola II decoder beter den met een mfx versie. (dat is mijn ervaring)
Ik heb zo een 20 van deze locs, en er zijn dus ook verschillen. Op een helling schijnt deze ook terug te willen lopen.
Maar je mag het wel een keer bij mij uittesten.

Mvg. Marcel
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Hallo

Mijn C-sinussen hebben een nieuw stuk elektronica van mij gekregen. Geen beperkingen in decoderkeuze meer, en een elektrische rem...waar je weer niks aan hebt als je de spanning van de baan haalt. :D
Andere eigenschap; de lok weet waar hij stond mocht hij (zonder te slippen) van zijn plaats gedrukt worden.
Hij rijdt dan vanzelf terug. Ook een leuk speeltje waar je in de praktijk weinig aan hebt.  :D
Netzogoed..leuke speeltjes. B)

Bart
Re: Vraag over geavanceerde lokmotoren voor h0
Ik ben ook aan het experimenteren met vervangende motoren.  Het nieuwste op het gebied van motortechniek is de borstelloze (brushless / BLDC) motor.  De C-sinus motor is hier ook een (iets complexer) voorbeeld van.  Ik heb inmiddels twee motoren (een DCM en een SFCM) omgebouwd met exemplaren van Ali. Bij de DCM gebruik ik tandwielen die ik van oude ankers afhaal, bij de SFCM zijn de ankers uit één stuk, en heb ik losse tandwielen gekocht met iets meer tanden.

Het is me, vooral door tijdgebrek, echter nog niet gelukt om passende electronica te maken.  De op Stummi aangeboden print is erg duur, en er wordt al een tijdje een nieuwe versie aangekondigd die maar niet komt.  Bij de oude versie gaat de aansturing via de Susi bus.

De motorsturing kun je digitaal doen, dus met met een blokspanning, of nog mooier, met een 3-fase sinusspanning. Zo gebeurt het in het echt ook.

Het grote voordeel van de BLDC motor is dat er geen slijtende onderdelen zoals borstels in zitten. De exemplaren die ik gekocht heb zijn ook kogelgelagerd. Bij deze motoren zitten de magneten in een trommel (drum) die op de as gemonteerd zit, en staan de spoelen vast in het midden. Het probleem met de interne weerstand is ook electronisch op te lossen heb ik begrepen.