Ik ben ook aan het experimenteren met vervangende motoren. Het nieuwste op het gebied van motortechniek is de borstelloze (brushless / BLDC) motor. De C-sinus motor is hier ook een (iets complexer) voorbeeld van. Ik heb inmiddels twee motoren (een DCM en een SFCM) omgebouwd met exemplaren van Ali. Bij de DCM gebruik ik tandwielen die ik van oude ankers afhaal, bij de SFCM zijn de ankers uit één stuk, en heb ik losse tandwielen gekocht met iets meer tanden.
Het is me, vooral door tijdgebrek, echter nog niet gelukt om passende electronica te maken. De op Stummi aangeboden print is erg duur, en er wordt al een tijdje een nieuwe versie aangekondigd die maar niet komt. Bij de oude versie gaat de aansturing via de Susi bus.
De motorsturing kun je digitaal doen, dus met met een blokspanning, of nog mooier, met een 3-fase sinusspanning. Zo gebeurt het in het echt ook.
Het grote voordeel van de BLDC motor is dat er geen slijtende onderdelen zoals borstels in zitten. De exemplaren die ik gekocht heb zijn ook kogelgelagerd. Bij deze motoren zitten de magneten in een trommel (drum) die op de as gemonteerd zit, en staan de spoelen vast in het midden. Het probleem met de interne weerstand is ook electronisch op te lossen heb ik begrepen.