Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK

Gestart door pitsar zaterdag 23 mei 2020, 22:16:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
hoi,

vandaag ontving ik de Märklin 42903 NS ICK die ik afgelopen week bestelde. De set is zoals deze moet zijn: in goede staat. Onderstaand gaat niet over de set die ik kocht, maar meer over de set als set.

Ik ben er wel en niet tevreden over. Enerzijds vind ik de rijtuigen overall gezien mooi, anderzijds is de feel ervan vrij matig, een beetje goedkoop. Alsof Märklin een oude mal uit 1972 uit de kast rukte en het resultaat anders opschilderde. Ook vind ik de mate van detaillering minder dan wat ik verwachtte.

Klopt het dat de Märklin 42904 NS ICK wat dat betreft (detaillering, feel) beter uit de verf is gekomen dan zijn oudere broer Märklin 42903 NS ICK? Wie kent beide sets? Ik vond op ons forum nog geen vergelijking.

Groet, Patrick
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Ik heb de sets niet maar als je wat foto's en info bekijkt dan zie je dat de nieuwere set duidelijk mooier is. Vouwbalgen, aantal ramen, etc, etc
De rijtuigen van de nieuwe set zijn ook wat langer. De oude set zal 1:100 zijn. De nieuwe set is 1:93,5
En daarnaast hebben de nieuwe ook nog binnenverlichting en 1 rijtuig heeft sluitseinen.

Koen
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Ik heb beide sets, nieuw gekocht en de verschillen zoals hierboven ook al is aangegeven zijn behoorlijk.
De kwaliteit van de oudere rijtuigen, komen van rond 2005 geloof ik, zijn eigenlijk niet meer te vergelijken met de huidige kwaliteit.
Bij mijn set heb ik te maken met dunne verf en blauw dat door het geel heen komt. Verder heb ik in de loop der jaren alle wielen vervangen omdat er stukjes van het loopvlak afbraken.

De nieuwere set staat bij mij nog in een vitrine omdat ik eerst nog de lichtopbrengst van die rijtuigen wil verminderen, op de baan zijn het net 3 rijdende lichtbalken.

Maar in vergelijking met de destijds geleverde 41/42-64/65 serie zijn ze niet echt heel verschillend van kwaliteit.
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Citaat van: Nestor op zaterdag 23 mei 2020, 23:21:16De nieuwere set staat bij mij nog in een vitrine omdat ik eerst nog de lichtopbrengst van die rijtuigen wil verminderen, op de baan zijn het net 3 rijdende lichtbalken

Hahahaha

Citaat van: Nestor op zaterdag 23 mei 2020, 23:21:16Maar in vergelijking met de destijds geleverde 41/42-64/65 serie zijn ze niet echt heel verschillend van kwaliteit.

Bedoel je de kwaliteit van de oude ICK in vergelijking met de normale ICR's?

Als dat is wat je bedoelt: snap ik. Ik betaalde €100 voor de oude set, maar ik vind 'm voor mijn neus staand niet meer dan 3 x plm. €22,- = €66 waard.

Hij gaat dus terug en ik ga op zoek naar de nieuwe set.

Bedankt beiden.

Groet, Patrick
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Ik bedoelde inderdaad de ICR's.

€100 is aardig aan de prijs voor deze oudere set, ofschoon de huidige tweedehands prijzen w.o. op Catawiki soms exorbitante vormen aannemen.

€ 75 max is m.i. meer een reële prijs als de set in een zeer goede staat is.
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Die waarde klopt redelijk. In de praktijk zal dat rond de 75-90 zijn.
Maar voor de nieuwe set ben je zeker het dubbele kwijt.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Dag Marcel, dank je! Het dubbele is een vracht geld voor drie rijtuigen, maar dat is voor mij toch beter dan er spijt van te hebben dat ik beknibbelde.

Overigens las ik dat voor de ICL-set hetzelfde geldt als voor de oude set ICK, dat het eigenlijk nogal eenvoudig uitgevoerde modellen zijn. Naar ik meen is de ICL-set niet opnieuw uitgebracht.

Groet! Patrick
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
De nieuwe zijn Duitse versies in Nederlandse jas.
En dat geldt ook voor de oude versies. Doch die zijn ook nog in een 6- delige set verschenen incl lok, als ik mij niet vergis...

Mvg. Marcel
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
bedoel je daarmee ook Marcel dat ze niet goed uitgevoerd zijn? Of bedoel je dat Märklin de Duitse 'mal' heeft gebruikt?
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Het zijn allemaal Duitse rijtuigen in een NS-jasje, de echte ook trouwens.  :)

Wel is bij 42903 (net als bij de ICL-set) gebruik gemaakt van oeroude mallen uit de jaren zeventig of zo. Dat zie je natuurlijk. Veel is al genoemd, maar het is ook een model van de rijtuigen voordat ze, nog in DB-dienst, werden gerenoveerd. Dat zie je bijvoorbeeld aan de oude opstaptreden en de draaistellen.

Märklin heeft veel later een model van de gerenoveerde Duitse rijtuigen ontwikkeld en die zijn gebruikt voor 42904. Het is dus sowieso een meer correcte versie en dan ook nog een model naar de huidige Märklin maatstaven.

Wijzigingen die NS heeft aangebracht zijn niet doorgevoerd. Zo is er geen BD-rijuig. Een jaar of tien geleden waren er wel mensen bij wie je een ICK van welk merk dan ook kon laten verbouwen tot BD.
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 42903 NS ICK versus 42904 NS ICK
  @citaat
:thumbup:

Helder antwoord Henk! Dank je wel