Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wie weet een goeie multimeter?

Gestart door doevie zaterdag 23 mei 2020, 11:36:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie weet een goeie multimeter?
Ik wil een multimeter kopen. Waar moet ik op letten? Wat is een goeie? Welke opties zijn musthaves?
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen, maar als het niet 100% hoeft te zijn zou ik niet meer dan een paar tientjes uitgeven.

Wat wel handig is dat hij een piepertje heeft in een bepaalde stand piept hij dan als de twee meet-pennen tegen elkaar komen, dit is erg handig om bv een sluiting op te sporen.

Als een topper zoekt kom je al snel uit bij Fluke.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
link

Is meer dan voldoende
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Wie weet een goeie multimeter?
7 euro ,je begrijpt niet hoe ze hem ervoor kunnen maken !
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Mijn ervaring is dat deze niet zo stevig zijn; draden lossen heel gemakkelijk
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Goede ervaring naast fluke met voltcraft. Te verkrijgen bij Conrad
Re: Wie weet een goeie multimeter?
't Lijkt me inderdaad wijs om niet te bezuinigen op meetapparatuur, dat leidt uiteindelijk altijd tot teleurstellingen; morgen of over een jaar...
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
werk hier al jaren met een meter van 20 euro welke idem is aan de rete dure fluke van het werk maar wel met heel goede testsnoeren.Tenslotte zijn het deze die afzien als je meet.Ga er de prijs niet van zeggen want dan vallen jullie achterover :) .Heb trouwens een ganse set snoeren zodat ik voor elk gebruik de toepasselijke heb.Of die nou hier duur betaald worden is de vraag want ze komen tenslotte allemaal van china.(Zelfs de fluke's )
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Wie weet een goeie multimeter?
KLIK: bij de Chinees
De eerste  is dezelfde als bij wish maar dan goedkoper.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
 @citaat en volgens een recensie van een van de kopers ook behoorlijk onnauwkeurig (15% afwijking).
Maar als je dat weet, kan je er rekening mee houden...

Groet, Paul
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
De interne impedantie is belangrijk, zou niet eentje onder de 25 Mohm kopen.
En eventueel met siliconen meetsnoeren (tegen de soldeerbout).

groet
Harald
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: bellejt op zaterdag 23 mei 2020, 17:05:35
werk hier al jaren met een meter van 20 euro welke idem is aan de rete dure fluke van het werk maar wel met heel goede testsnoeren.Tenslotte zijn het deze die afzien als je meet.Ga er de prijs niet van zeggen want dan vallen jullie achterover :) .Heb trouwens een ganse set snoeren zodat ik voor elk gebruik de toepasselijke heb.Of die nou hier duur betaald worden is de vraag want ze komen tenslotte allemaal van china.(Zelfs de fluke's )
Het klopt niet dat alle Fluke's worden gemaakt in China.
Een deel wel waarop beperkte garantie wordt gegeven en goedkoper zijn.
Het andere deel met levenslange garantie worden in de USA gemaakt en ook duurder zijn.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Alle waar naar zijn geld  :)
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Dank allemaal voor de input: ik heb er één uitgezocht en aan mijn familie doorgegeven als vaderdag hint :)
Re: Wie weet een goeie multimeter?
hoewel misschien te laat: het kan ook heel slim zijn een traditionele meter aan te schaffen met een naald-aanwijzing. Dat werkt soms prettiger dan meters met een digitale uitlezing. Een hele goede is de Avo.
Ze staan wel eens op MP: Advertentie m1553597534. Ik heb daar ook de mijne gekocht voor E20.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Klopt wat je zegt. Bepaalde dingen meet je beter analoog. Voorbeeld is met condensatoren in schakelingen. Dan moet je echt weten wat je meet voor conclusies getrokken kunnen worden
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: Olav op maandag 25 mei 2020, 15:34:23
....  moet je echt weten wat je meet voor conclusies getrokken kunnen worden

en weten wat en hoe je het doet......
Er is genoeg info te vinden over "Meten en weten", "Hoe en waarmee".
Voor deze hobby is een metertje met een redelijk hoge impedantie (inwendige weerstand) genoeg.

groet
Harald
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Ik heb ooit geleerd met alleen een spanningszoeker en een schema een klacht te vinden. Daar leer je een hele hoop van en je weet de invloed van bepaalde klachten.

Citaat van: Haradigi op donderdag 28 mei 2020, 11:25:00
Citaat van: Olav op maandag 25 mei 2020, 15:34:23
....  moet je echt weten wat je meet voor conclusies getrokken kunnen worden

en weten wat en hoe je het doet......
Er is genoeg info te vinden over "Meten en weten", "Hoe en waarmee".
Voor deze hobby is een metertje met een redelijk hoge impedantie (inwendige weerstand) genoeg.

groet
Harald

Overgangsweerstand is ook zo'n mooi voorbeeld. Een digitale meter zal bijvoorbeeld de volle spanning meten daar de inwendige weerstand heel hoog is. Een analoge meter zal een lagere spanning meten daar de overgangsweerstand meer in de buurt van de inwendige weerstand van de meter komt. Denk aan schakelaars of circuitbreakers.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
 @citaat
Maak het, voor de vraagsteller, nu niet moeilijker dan dat het is.

groet
Harald
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Voor hobby, huis en tuin gebruik voldoet een basic digitale multimeter. Heb dit jaar een luxe exemplaar voor minder dan 20 euro bij de Aldi gekocht! Een eenvoudig exemplaar heb je al voor 10 euro!
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Ik gebruik al jaren een simpele meter van Elro. Gekocht bij de bouwmarkt voor 15 euro. Maar ik gebruik m ook eigenlijk alleen maar om met het piepje aan verbindingen / sluitingen te zoeken. En soms even testen of ergens stroom op staan en dat komt dan ook niet op procenten aan.

gr Gerard
Re: Wie weet een goeie multimeter?
voor mijn werk gebruik ik een Fluke 187, een hele fijne multimeter met veel opties maar wel duur en wordt geloof ik niet meer gemaakt.

Thuis heb ik een oude Metex (dacht 3650?) uit mijn MTS tijd en een viertal andere waaronder 2 analoge. Ook nog een 10-tal Metrawatt/hit 12s moet die nog eens nakijken samen met wat Hameg 205 oscilloscopen en andere meetapparatuur een beetje te veel verzameld  :D geloof ik.

Grt Marten
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
:warning: Waar ik niemand over hoor is het feit dat die 7-euro meter geen wisselstroom kan meten.
En dat euvel hebben heel veel goedkope meters!

Re: Wie weet een goeie multimeter?
heb even de gegevens opgezocht op het net geen wisselstroom wel spanning.

Lijkt me een zeer beperkt apparaat voor de simpele dingen misschien geschikt maar voor een stapje hoger niet geschikt. En ik vraag me af hoelang dat ding heel blijft bij normaal gebruik. Op mijn werk hebben we slechte ervaring met goedkope multimeters. We hadden voor de studenten multimeters gekocht na een kleine half jaar waren van de 20 iets van 17 stuk en deze waren ca 75 per stuk. Een paar waren wel door ze mishandeld maar het grote deel was stuk gegaan door slechte constructie en elektronica

Grt Marten
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Heb laatst deze gekocht op Ali https://nl.aliexpress.com/item/32834251010.html
Prima ding met een paar leuke snufjes.
En kiest automatisch het goede bereik, makkelijk als je een hand tekort komt.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
 @citaat
Mooi metertje, jammer dat die (nu) net boven de 22 euro is. Als die er bij douane uitgepikt wordt kan het alsnog een duur metertje worden.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
 @citaat
En na 1 januari 2021 helemaal, want dan vervalt de 22 euro grens.

Groet, Paul
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: LordSinclair op vrijdag 29 mei 2020, 17:09:51
@citaat
Mooi metertje, jammer dat die (nu) net boven de 22 euro is. Als die er bij douane uitgepikt wordt kan het alsnog een duur metertje worden.

Op de enveloppe staat de waarde in US$.
Je kunt aan de verkoper vragen om een waarde onder de € 22,-- te vermelden.
Dat doen ze wel, hebben ze bij mij ook gedaan.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Ik heb er geen problemen mee gehad. Kreeg hem gewoon opgestuurd zonder bijbetaling.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: doevie op zaterdag 23 mei 2020, 11:36:53
Ik wil een multimeter kopen. Waar moet ik op letten? Wat is een goeie? Welke opties zijn musthaves?
Spanning AC
Spanning DC
Stroom AC
Stroom DC
Weerstand
Doorpiepfunctie
Evt. batterijtester
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: pajomaho op vrijdag 29 mei 2020, 18:52:30
@citaat
En na 1 januari 2021 helemaal, want dan vervalt de 22 euro grens.

Groet, Paul

Waar heb je dat vandaan?

Zal veel opleveren als een pakketje een waarde heeft van 5 euro, wel 1,05. Denk dat de invordering meer kost dan het oplevert  >:-D

Penny wise, pound foulish
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Ik heb nog nooit invoerrechten hoeven te betalen voor producten uit China(en daar zaten spullen van een paar honderd euro tussen)alleen voor producten uit de VS.
Gebruik zelf een fluke multimeter die ik in China heb besteld was dacht ik toen iets van ongeveer 150 euro incl verzenden kwijt,zelfde meter was toen in Nederland iets van 225 euro.
Nadeel met goedkope meter is dat ze meestal na een paar jaar problemen gaan geven omdat alles van een mindere kwaliteit is, weerstand waarde en spanningen kloppen dan bvb niet.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: Olav op zaterdag 23 mei 2020, 16:43:30
Goede ervaring naast fluke met voltcraft. Te verkrijgen bij Conrad
Nou ik heb daar slechte ervaring mee ik flikker ze gelijk in de container ze moeten in een geconditioneerde ruimte blijven liggen
Anders kloppen de waardes vrij snel al niet meer.
Zelfde geldt ook voor benning's prima duspol's maar multimeters van hun zijn ruk.
Die flukemeter doet het over 20 jaar ook nog goed tenzij je er met de auto over rijdt :D
Mijn ervaring wat goede meters zijn fluke en BBC en idd oude analoge meters mijn oude baas had ze nog van 40 jaar of ouder werkten prima volt meters en amperé meters en een megger isolatiemeter.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 30 mei 2020, 01:39:13
ik flikker ze gelijk in de container

Tsss...
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 29 mei 2020, 22:04:56
Op de enveloppe staat de waarde in US$.
Je kunt aan de verkoper vragen om een waarde onder de € 22,-- te vermelden.
Dat doen ze wel, hebben ze bij mij ook gedaan.
Als je pakket er niet uitgepikt wordt heb je geluk inderdaad. Maar soms pikken ze er een wel uit en dan krijg je een verzoek een factuur op te sturen. Aan de hand daarvan wordt de waarde dan bepaald. Want ook de douane weet dat de waarde op de pakketjes zelf vaak niet klopt  ;)

En dan wordt een metertje van €22.87 opeens €22.87 + €4.80 (btw) + €13.00 (afhandelingskosten) = €40.67, dus vandaar mijn waarschuwing. Maar nogmaals, je kan geluk hebben dat het er niet tussenuit gevist wordt.

Citaat van: Olav op vrijdag 29 mei 2020, 22:55:26
Citaat van: pajomaho op vrijdag 29 mei 2020, 18:52:30
En na 1 januari 2021 helemaal, want dan vervalt de 22 euro grens.
Groet, Paul
Waar heb je dat vandaan?

Citaat van: https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/btw-2021-e-commerce-goederenleveringen-afkomstig-buiten-de-eu
Wijzigingen per 2021
Met ingang van 1 januari 2021 veranderen de btw-regels voor afstandsverkopen met goederen afkomstig van buiten de EU op een aantal belangrijke punten:

1. De vrijstelling voor invoer van kleine zendingen van 22 euro verdwijnt. Bij elke invoer is dus btw verschuldigd.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Het is heel makkelijk elke meter welke niet leverbaar is als geijkt is bij voorbaat al onbetrouwbaar.
Wij hebben even een voltcraft meter op het werk gehad dat ding was compleet onbetrouwbaar bij metingen van mA zat deze er soms meer als 50% naast waar bij fluke meters van verschillende prijs klasse(ook een geijkt meter met rapport)een 1 a 2 % van elkaar verschillen
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 30 mei 2020, 12:26:20
voltcraft  [..] compleet onbetrouwbaar [..] meer als 50% naast

Dan was die stuk, dat kan met elk merk gebeuren. Maar ga het niet gebruiken om aan te tonen dat Voltcraft een slecht merk zou zijn.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Al zeker 25 jaar dik tevreden met Voltcraft. Prima voor hobby-gebruik. Om de 10 jaar een vers 9V blokbatterijtje er in en that's it.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Citaat van: Hanzi op zaterdag 30 mei 2020, 14:49:44
Voltcraft. (...) Om de 10 jaar een vers 9V blokbatterijtje (...).
Ik heb er ook zo een. De batterij was bij de Blokker duurder dan een nieuwe-met-batterij bij de bouwmarkt.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Gebruik al een jaar of 15 een voltcraft digitale meter. Pas laatst de batterijen vervangen. Niet echt veel afwijkingen als ik het zo merk.

Groet Ronald.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
batterijen bestel ik in china.Kosten daar niks tegenover hier.Meestal zijn dat  9 volt in die meters.Heb hier wel het geluk eeen goede digitale meter te hebben die analoog signaal stuurt en eentje van zoon op school kunnen kopen aan supergunstprijs van ohmeron.
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Bellejt, heb je daar een linkje van?
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wie weet een goeie multimeter?
Batterijen kan je ook gewoon voordelig bij de A.C.Tion halen. Wellicht iets duurder dan in China bestellen, maar je hebt ze wel direct en je hoeft geen 3 weken te wachten.