Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Einde

Gestart door Jongslog vrijdag 22 mei 2020, 22:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Je rijk rekenen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Je rijk rekenen
Dag Henk.

Ik vind het geweldig wat je hier laat zien :thumbup:
Hier kan ik echt van genieten en doet mij denken aan mijn tienertijd.
Ik heb er toen ook enkele in elkaar gezet, waren ietwat lomper, maar hebben toen zeker een basis gelegd voor het zelf bastelen van dergelijke zaken!

En ... iedere Euro die je hiermee bespaart, kun je weer aanwenden voor rollend materieel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Je rijk rekenen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Je rijk rekenen
En steeds ben ik weer onder de indruk.Henk, je gaat in een razend tempo, maakt dingen die er nogal eenvoudig uitzien en tijdens het maakproces denk ik: komt dat wel goed?
Maar dat komt het! Eenmaal op de baan, ziet het er heel geloofwaardig uit.

Mooi dus!

Groet,

Peter
Re: Je rijk rekenen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Je rijk rekenen
Hey naamgenoot, dat ziet er patent uit. Heel eerlijk, toen je het pre-model voorstelde dacht ik dat wordt niks. Maar nu 100% de andere kant op gedraaid. Puik werk.
Re: Je rijk rekenen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Je rijk rekenen
Mooie en realistisch lijkende prestatie, Henk  :thumbup:

Van het bespaarde geld kun je een week langer tegenover de Loreley kamperen én uit eten gaan  :P

Grtz Tony
Re: Je rijk rekenen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Je rijk rekenen
Henk,

Heel netjes gedaan, mocht je er nog een stel willen maken is een dun plaatje aluminium of styreen niet een beter alternatief voor de plaat van de seinen?
De bouwmarkt heeft ook van die kunststof strips van 20mm breed en 2mm dik, je brengt mensen zeker op ideeën!!!
Re: Je rijk rekenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Je rijk rekenen
@Chris: Goed idee van die kunststof strips of alu. Mijn Zwitserse seinen had ik gemaakt van plastic (restplaat van bouwpakketten) maar dat bleek toch ook een hele uitdaging om de gaatjes precies op de juiste plek te boren en het plaatje op maat te maken. Er komt vast nog wel een volgende keer :).
Kammerecktunnel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Kammerecktunnel
De zelfbouwseinen zijn inmiddels aangesloten. Ik had er twee voorzien van andere type LED's waar de draadjes al prefab aan gesoldeerd waren door Ali. Maar de LED's van Ali schijnen hard groen, terwijl de LED's van Mecktronics een warme tint hebben. Het was mij bij het bouwen en testen niet opgevallen. Ik laat het nu maar even zo. Het totale resultaat vind ik prima.



En aan de slag geweest met een tunnelportaal. Een fraaie tunnelpoort die te vinden is bij Oberwesel. Op mijn Pinterest board wat foto's verzameld van de echte situatie.

Het nabouwen viel nog niet mee. Het eerste exemplaar van karton en klei-steentjes (de witte randen) viel veel te grof uit.



Daarom toch maar een nieuwe poging. Deze is geheel van karton.



Geschilderd met latex en daarin de steentjes gekrast.



En na het schilderwerk ziet het er dan zo uit op de baan. Het lijkt allemaal toch wat slordig op de foto terwijl ik toch juist veel tijd en energie heb gestoken in strak knutselwerk.



Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Kammereck tunnel
Hallo Henk,

Het gaat weer als vanouds! Mooie resultaten die geen bal kosten, wel een geweldig landschap en inrichting en bovenal in een reusachtig tempo!

Petje af hoor! Dat gaat bij mij allemaal veeeeeel langzamer....... B)

Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Kammereck tunnel
Hallo Henk,

Vind die seinen er wel mooi uit zien zo, lekker groen.

Gr Einte
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Kammereck tunnel
Ik vind m weer hardstikke geinig, Henk!  :thumbup:
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2021

offline
Re: Kammereck tunnel
Eey,


Heel mooie baan, en idd 15m rijleingte in totaal is wel mooi. Dan zijn je treinen lekker lang onderweg.


De bedrading is heel proper en overzichtelijk, daar is duidelijk over nagedacht. Ik kan veel inspiratie opdoen hier voor de baan die ik momenteel aan t uitdenken ben. Hopelijk kunnen we snel gaan bouwen.


Grts


Dennis
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Kammereck tunnel
Hoi Henk,

Toch een knappe prestatie hoor  :thumbup:
Ik denk, dat je met wat donkerbruine verf het geheel best nog wel strakker kunt krijgen.
En ja, op foto's ziet het er vaak "erger" uit dan in het echie.

Grtz Tony
( die steeds meer verlangen naar wat Ferien am Mittelrhein krijgt........ :P....)
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2012

offline
Re: Kammereck tunnel
mooie zelfbouwdingen die je daar uit je vingers tovert  :favorite: , om nog maar te zwijgen van het tempo waarin je dat allemaal doet :thumbup:


mvg,
Michel
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Kammereck tunnel
Citaat van: Jongslog op maandag 26 april 2021, 17:57:11
En na het schilderwerk ziet het er dan zo uit op de baan. Het lijkt allemaal toch wat slordig op de foto terwijl ik toch juist veel tijd en energie heb gestoken in strak knutselwerk.

[img ]http://www.jongslog.nl/wp-content/uploads/20210426_154254-rotated.jpg[/img]
Je bijbehorende foto zie ik niet, de andere allemaal wel.
Wellicht foutje in de URL?


Citaat van: Tony op maandag 26 april 2021, 22:22:49
( die steeds meer verlangen naar wat Ferien am Mittelrhein krijgt........ :P....)
Begrijpelijk.
Moet zeggen dat ik er ook wel weer een keer aan toe ben vanuit Mittelrhein naar Nederland te reizen ;).
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Kammereck tunnel
@Eric-Paul: Dank voor je reactie. Als ik de URL direct in de adresregel van de browser plak komt de foto ook tevoorschijn. Ik weet niet wat er fout gaat. Overigens doet deze URL het ook:  http://www.jongslog.nl/wp-content/uploads/20210426_154254.jpg
Je bent blijkbaar goed bekend met de regio Mittelrhein? Leuk, want er zullen hier nog de nodige bouwwerkjes uit die omgeving gaan verschijnen.

@Tony: ik zie er ook naar uit om weer op reis te gaan en de bespaarde euro's te besteden aan de Loreleyblick en een goeie Duitse Schnitzel.
Re: Kammereck tunnel
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Kammereck tunnel
 @citaat
Inderdaad, direct in de browser werkt het.
Heel merkwaardig, maar nu werkt het in je berichtje ook.
Zal dus wel een hick-up aan mijn kant geweest zijn ... heb voorlopig nogal traag internet.

Citeer
Je bent blijkbaar goed bekend met de regio Mittelrhein? Leuk, want er zullen hier nog de nodige bouwwerkjes uit die omgeving gaan verschijnen.
Ja, ik woon in Bingen am Rhein en ben zeker benieuwd naar meer bouwwerkjes van jouw kant :thumbup:.
Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Bahnhof St. Goar in wording
Het volgende project is Bahnhof St. Goar. Wat speurwerk op internet om er goede foto's van te vinden, maar helaas niet veel beter dan mijn eigen foto's. Op pinterest een indruk van het gebouw.

Op deze plaats moet het gebouw komen. Qua ligging dus niet conform de werkelijkheid.



Het is een wat vreemd gebouw vind ik. Zeker voor zo'n klein station. De hoge ramen geprobeerd na te maken in karton maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Daarom wat snijwerk in ramen van Auhagen om daarmee een nieuw kozijn te construeren. Ook de overige ramen er bij gezocht.





Op basis van de ramen het gebouw in karton gefabriceerd. Het linkerdeel. Het casco maar eens op zijn plaats gezet. En dat oogt nog niet zoals ik wil. Ik had het gebouw ingekort dus de grondplaat steekt uit. Het kan best Duits zijn want daar zie je vaker van de enorme statige gebouwen. Ik zoek toch iets meer de romantiek, wat meer Efteling-gehalte.




Het gebouw wat kleiner proberen te maken door de ruimte tussen de ramen weg te verkleinen. Voor de bovenramen toch weer andere kozijnen gekozen. Het dak moet iets meer een "heksenhoed"-vorm krijgen. Het plan is om de muur te bewerken met plamuur en klei. De kozijnen daarom aan de buitenzijde er op geplakt. Het is nog de vraag of deze methode gaat lukken.

En maar eens wat foto's maken om te kijken of dit in de verhoudingen een beetje klopt. Met de H0-schaal was het veel te groot vind ik. Maar teveel verkleinen gaat niet passen bij de treinen die er langs rijden. Eens kijken of dit de gulden middenweg is.









Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Ziet er toch geloofwaardig uit Henk!?!
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
De kleur en kracht van ledjes kan je makkelijk manipuleren met wat goedkope nagellak. Als het groen wat te koel lijkt kan je proberen er een likje gele nagellak dun op te smeren.
Re: Bahnhof St. Goar in wording
ik vind het er ook goed uitzien, anders verkleinen tot 1/100, doen de meeste fabrikanten ook  :D


mvg,
Michel
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Gaat weer lekker, Henk  :thumbup:
Er zit ook nog een lichtkoepel op het station ; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1372857#msg1372857   


Grtz und Mittelrhein forever,
Tony

Nog een link;https://www.rheinmodellbahn.de/pages/st.-goar/bahnhof-st.-goar.php
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
 @citaat Bij de lichtkoepel moet ik gelijk aan de Faller B-214 denken,
maar die zal, gezien de beschikbare ruimte, toch te groot zijn!

Je bent weer lekker bezig, Henk  :thumbup: Het zal flink smokkelen met de maatvoering worden, om het gebouw passend te krijgen op die plek.
Een flinke uitdaging waarvan ik, samen met de uitvoering, zeer benieuwd ben naar het resultaat!

Groeten,

Erik.
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Hallo Henk  :)

Een plan waar behoorlijk over nagedacht is en een stationsgebouw dat er best wezen mag.

:favorite: I like it  :favorite:
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Bahnhof St. Goar in wording
Ziet er goed uit hoor henk!

Past mooi op die locatie.
Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Mede door de reacties hier ben ik wel overtuigd dat de verhoudingen van het gebouw goed zijn.



En Tony wees nog op wat foto's waar ook een lichtkoepel is te zien. Het benadrukt voor mij helemaal dit wonderlijke gebouw. Ik vind het een mix van allerlei elementen alsof de architect geen keuze kon maken.

De lichtkoepel maken was nog wel een dingetje. Uiteindelijk op het idee gekomen om hiervoor een plastic bekertje te gebruiken. Dit soort plastic producten zijn steeds moeilijker of helemaal niet meer te krijgen. Ook mijn geliefde wattenstaafjes met zo'n mooi hol plastic buisje zijn niet meer te krijgen. Wat moeten wij zonder dit knutselmateriaal? Waarom zijn wij modelbouwers niet massaal naar het Malieveld getogen toen dit besluit tot het afschaffen van plastic werd genomen?



Bij het magazijn zit een hekwerk voor de ramen. Dat is in model ook altijd lastig want meestal pakt gaaswerk niet zo goed uit omdat het vaak niet de juiste afmetingen heeft. Maar dit stukje horrengaas was prima voor dit doel. Het zwarte gaas een wit verfje gegeven.



Voor de afwerking een nieuwe methode toegepast. De kozijnen plak je meestal achter de openingen van de ramen. Ik heb ze er nu juist voor geplakt. Dan behoud je de strakke lijnen van het kozijn. Met de openingen snijden in het karton ga ik namelijk altijd wel een keer scheef. Maar aan de buitenzijde moet je nu de buitenmuur opvullen zodat het kozijn weer in de muur valt. Dat heb ik gedaan met klei en plamuur.

Aan de slag om de muren te voorzien van een dun laagje klei om daar stenen in te kunnen maken. Met houtlijm bevestig ik de klei op het karton. Dat ging heel aardig maar ik heb ondertussen al redelijk wat "klei-ervaring".

Het bovenste deel wilde ik op stucwerk laten lijken. Met een spatel de plamuur opgebracht. Dat vond ik knap lastig. Voor je het weet smeer je alle ramen dicht.

En dan de overige delen zoals het dak afgewerkt met latexverf. Het dak heeft leistenen en die heb ik nagebootst door in het karton te te stansen met een kapotte penseel maar dat zie je niet echt. Leistenen kun je ook maken door dun karton in laagjes aan te brengen maar ik wilde iets anders proberen.

Het model is gereed voor de volgende fase. Het houtwerk aanbrengen en schilderen. De glaszetter moet nog komen en ook de stoffeerder voor de gordijnen. Alle beroepen moet je beheersen. Modelbouwer; je moet het maar kunnen.



Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
WAUW  :thumbup:
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Dag Henk,

Het is prachtig wat je allemaal laat zien  :P.  Als ik ooit aan mijn scenery ga beginnen moet ik jou draadjes nog eens grondig bekijken.

Groeten,
Ivan
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Dat wordt een scheetje, Henk  :P

Grtz Tony
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Super mooi wat jij laat zien Henk, met simpele materialen iets in elkaar zetten waarvan je denk dat het zo bij Faller vandaan zou kunnen komen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Henk,

Ik ben al blij als ik een standaard bouwpakket in elkaar kan zetten en een beetje weatheren. Dan vind ik dit dus echt helemaal super. Hoe je van niets (meer dan) iets kunt maken :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Dag Henk.

Ja, de plastic wattenstaafjes en roerstokjes worden schaars ...  :sad:
Je hebt hier weer een prachtig gebouw van weten te maken.
Over die verhoudingen zou ik mij niet zo druk maken  :thumbup:
Ook de koepel is hierbij prima gelukt en het heksendak van
het perron heb je inmiddels ook al gemaakt en ligt klaar.
Ga je de leistenen daken (opnieuw) nog aanpassen?

Groeten,

Erik.
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
 B) Knap stukje eigenbouw werk heb je gemaakt. :thumbup:
Als het houtwerk en de verf erop zitten zal het er helemaal mooi uitzien. B)
Kan je het gewoon vastpakken zonder meteen schade te veroorzaken of is het erg fragiel?

Citaat van: Jongslog op zaterdag 15 mei 2021, 20:47:26
alsof de architect geen keuze kon maken.
:roll: dat zal verklaren waarom de mooie lichtkoepel boven een buitenruimte zit, de nis heeft zo'n koepel erboven eigenlijk niet nodig.
Maar mooi staat het, dat dan weer wel. O:-D

Dirk-Jan
St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Het is hier een tijdje stil geweest want de hobby lag een beetje stil. Mijn thuiswerkplek is ook op zolder dus na het werk geen zin om weer op zolder te zitten. Maar de hobby trekt toch en ik was nu een week vrij. Dus weer lekker aan de slag!

Het station St.Goar staat hier ongeveer op zijn plek maar daar moet nog het nodige aan gebeuren. De Rijn stroomt er voor langs en glanst van de glossy acrylic varnish. Er is een klein zandstrandje van plamuur en verf en droog zand van MDF zaagsel. Hier en daar stenen, bruin geschilderd. Struiken van ijslands mos. De muur van styrofoam voorzien van steenstructuur, en na wat schilderingen met verdunde witte verf de voegen extra geaccentueerd en met een kwast nog wat bruin op de stenen. De afvoerpijp van een rietje vind ik wel een leuk detail.



Langs de Rijn bij Oberwesel staat de Ochsenturm. Hier uitgevoerd in een WC-rol, en bekleed met karton om kantelen en de sierrand te maken. Met een gaatjestang en schaar lukte dat heel aardig. Kieren en gaten afgewerkt met klei. Met latex het karton geschilderd en door de slechte kwast ontstonden lijntjes die een mooie steenstructuur geven maar dat zie je niet op de foto. Het is overigens een tweede exemplaar want het viel nog niet mee om de goede verhoudingen te vinden. Aangezien er weinig plaats is moest de toren ook vrij smal zijn.



De lelijke bochten aan het einde van het industrieterrein verstopt onder een berg. De vier tunnelpoorten verraden nog steeds het halve rondje. Ik denk met wat bomen de tunnelpoorten maar camoufleren want zo ziet het er niet uit vind ik. Achter de locloods blijft een gat zitten want bij een eventuele ontsporing moet ik nog bij de sporen kunnen.



Er is weinig ruimte (zoals altijd bij deze hobby ook al heb je een hele grote zolder...) dus strak langs het spoor komt een muur die het stijgende spoor ondersteunt. De sporen liggen soms ook dichter bij elkaar dan de gebruikelijke afstand. Twee centimeter tussenruimte kan ook prima.



En zo ontstaat tijdens het bouwen aan tunnels en berg spontaan een Deutsches Eck bij Koblenz.



De oude metalen draaischijf 7186 krijgt ook een plek en de sporen zijn in beton gegoten. Dat wil zeggen met karton en klei. Aan de draaischijf zitten overgangsrails 24951 naar van M naar C. De bielzen van C-rails gecamoufleerd met een dun laagje klei tussen de rails. De puntcontacten steken er nog net bovenuit. Met een plamuurmes langs de railsstaven om een gootje voor de treinwielen te maken. Ook een C-rail gemolesteerd om een inspectiekuil te maken. Deze zit straks in de locloods dus veel zul je er niet van zien. De klei is nog niet uitgehard en moet nog wat geschuurd worden.



Er is te weinig ruimte voor een locloods dus die maak ik zelf. Ook wel een bewuste keuze want ik vind die dingen altijd zo enorm groot en veel plaats in nemen. Ik heb slechts wat kleine stoomlocjes die er prima in passen. De enige serieuze stoomloc BR 202 mag vooral rijden en een rondje maken op de draaischijf en kan dan deels de locloods in rijden. Als die dan uitsteekt vind ik dat eigenlijk wel mooi. De basis voor de muren gemaakt van foamboard; schuim met aan beide zijden een laagje karton. Dat materiaal is licht, stevig en trekt niet krom.



Weer genoeg inspiratie en nog genoeg om te doen :).




Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Heerlijk zo'n weekje knutselen Henk, het wordt weer een prachtige baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

online
Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Knap hoor, hoe jij met vooral zelfbouw zo een leuke baan weet op te bouwen :thumbup:.

Fijne jaarwisseling,
Wico
Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Goar. Bauarbeiten am Bahn.
Project Ochsenturm is geslaagd, Henk  :thumbup:
Samen met station St. Goar begint het hier alweer te kriebelen........hoog tijd, om weer eens die kant op te gaan  ;)

Fijn, dat je weer aan het bouwen bent !

Grtz Tony
The Wall, niet van Pink Floyd.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
The Wall, niet van Pink Floyd.
Het traphek met de spijlen toch maar dicht gemaakt. Dat geeft op de modelbaan toch een meer besloten geheel en kun je beter inleven in het wereldje.



De muur van het stijgende spoor onder handen genomen. Met foamboard en een rol om er stenen in de drukken heb je zo een muur staan. De randen en bogen afgewerkt met klei. het viel niet mee om dat dan strak te krijgen. Maar de rommelige stenen geven het ook wel een romantisch beeld. Maar eens kijken wat dit oplevert na drogen, schilderen en begroenen.



Op het stijgende spoor niet voldoende ruimte om bovenleidingmasten te plaatsen. Ik heb daarom de portaalmast dubbel gebruikt. Rechts de functie als portaalmast en links direct de steunen voor de bovenleidingdraad. Allemaal zelfbouw en het moet nog netjes worden afgewerkt, maar ik vond dit niet eens heel gek staan.



De ruimte is echt beperkt. De spoor beneden naar de tunnel gaat al onder het stijgende spoor door. Dus met de "stenen" een soort overhangende brugconstructie gemaakt. Moeilijk te zien op de foto maar de muur is gebogen zoals in een tunnel.



Ik hoop alle slordigheden te kunnen camoufleren met ballast en groen.

Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Geweldig dat je zo alles zelf probeert te maken. Daar heb ik respect voor. Het ziet er ook nog eens goed uit.  :thumbup:
Het lijkt me erg moeilijk, maar ook hier geldt dat je het eigenlijk gewoon moet doen.
Het resultaat zal iedere keer weer wat beter worden naar mate de ervaring vordert.
Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Ik sluit me helemaal bij de vorige spreker aan.
Ik heb zelf vroeger als beginnend modelspoorder zelf (werkende) bovenleidingen in elkaar gesoldeerd van messingdraad.
Ook NL seinen gemaakt van balpenstiften en blik. Hier zitten nog ouderwetse rijstkorrel lampjes in.
Vandaar dat deze baan me aanspreekt.
Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: The Wall, niet van Pink Floyd.
Wat schieten de vorderingen jouw baan toch snel op Henk! Mooi om te zien wat je zelf maakt met een mooie layout van je baan. :thumbup:
Scenery schilderen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Scenery schilderen
De scenery aangepakt met de kwast. Een laag zwarte verf, een laag bruin, een laag grijs, en hier en daar wat vlekken in een oker kleur. De basis is er maar daar komen nog wel wat kleurtjes en drybrushes overheen.



En ook een lucht geschilderd. Dat had ik nog nooit gedaan. Best leuk om te doen. Een blauwe ondergrond en met een spons er witte wolken op tamponeren. Er komen bomen en struiken voor dus uiteindelijk ga je er weinig meer van zien.



De tunnelpoorten ook aangepakt. Geïnspireerd op de Bank Tunnel; maar ik heb twee torens gemaakt want er zijn hier ook twee tunnelingangen. De kantelen lijken zo wel wat pompeus. De hoeken heb ik ook afgewerkt met dunner karton. Daardoor een wat strakker uiterlijk.



De kantelen komen er al beter uit te zien na een verflaag. Het kleiwerk is wel erg slordig uitgevallen zie ik nu op de foto. Na een goede schilderbeurt denk ik dat het niet zo'n probleem is maar we zullen zien.



Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Scenery schilderen
die achtergrond is meer dan geslaagd, Henk  :favorite: ;


met zo'n snelheid zal je baan vlug klaar zijn  ;) ;


mvg,
Michel
Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Scenery schilderen
Prima wolkenlucht. Heb je daar alleen wit voor gebruikt of ook lichtgrijs?
Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Scenery schilderen
@Hanzi: de wolken allen met witte verf gedaan. Lichtgrijs had ook gekund, afhankelijk van het weer :)
Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2009

offline
Re: Scenery schilderen
Hoi Henk ik volg je baan ook op fb, moet zeggen ware kunstwerkjes maak je. Ik moest eerst wennen aan kleurgebruik rotsen maar achteraf gezien het past goed in het geheel.

Gr henk
Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Scenery schilderen
Het gaat weer lekker en in het vertrouwde tempo, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Scenery schilderen
Hallo Henk,

Het gaat inderdaad weer helemaal op z'n "Henk's". Het hoge tempo, de manier van bouwen en het enthousiasme! :thumbup: Alles ziet er weer prima uit en doordat wij weten hoe jij bouwt hebben we er natuurlijk volledig vertrouwen in dat dit weer een geweldige baan gaat worden.

Ik heb wel de indruk dat er in "Huize Jongslog" niets mag worden weggegooid zonder dat jij er een oordeel over hebt geveld! Afval bestaat niet, het zijn de grondstoffen voor jouw baan! >:-D

Re: Scenery schilderen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Scenery schilderen
@Narwal: Ik dacht dat elke modelspoorder zo kijkt naar bruikbare materialen..
@Tony: Ja als ik eenmaal de inspiratie en de gang heb dan werken we door :).
@Henk ÖBB: Mijn baan staat niet op facebook dus dat zal een andere Henk zijn.

Vanmiddag de boel water gegeven en bomen laten groeien. De bovenleidingmasten op kleur en de muur lijkt zo ook al wel aardig.



Bruggenbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Bruggenbouw
Het thema van de Mittelrhein vraagt eigenlijk wel om een mooie metalen boogbrug. Maar die zijn er niet meer zoveel, de spoorbruggen zijn van beton. Daar trek ik mij dan maar niets van aan en doe gewoon wat ik leuk vind.

Ik had nog twee oude bruggen voor M-rails. Daar past de C-rails niet in, dus het wordt een beetje verbouwen. Dat wordt het toch al omdat de plek waar de brug moet komen wat eisen stelt. De overspanning is te groot voor één boogbrug. Een brugpijler kan maar op 1 plaats in het midden, de rest van de ruimte is nodig voor de "varende" schepen. Er er zit een bocht in het traject en die zorgt er voor dat de lange rijtuigen van de ICN tegen brug aan komen. Het wordt improviseren, camoufleren, gejoemel en gefröbel om het passend te maken.

De zijkanten van de bruggen plak ik tegen een een plankje triplex (85x5,5cm) aan. Eén van de bruggen heeft geen hekje want die zat vast aan de onderplaat. Die was nog van echt metaal (Märklin uit de jaren '70 denk ik.) Ik had nog een plastic hekje wat ik hier wel kon plaatsen.



Het plankje in een donkere grijstint geschilderd. De rails direct op het hout gelijmd met wat druppels houtlijm. De bedoeling is dat het wat meer lawaai maakt als de trein over de brug gaat.



Op de brug natuurlijk geen ballast. Een stuk polyester band wat om een kartonnen verpakking zat gebruikt als een soort traanplaat. Grijs geschilderd en met een whitebrush de structuur opgehaald. De rest van de rails laat ik maar zo. Daar had ik geen goede oplossing voor.



En dan de brug plaatsen. Het flesje doet even dienst als brugpijler. En een deel van de brug gesloopt zodat de ICN de bocht kan maken. Daar komt straks wel een bouwwerkje voor om de boel te camoufleren.



De oeverwanden een beetje aangepast met karton en stucwerk zodat de aansluiting met de brug kan worden gemaakt. De rots helt over want de brug haalt net de overkant niet en onder is de ruimte nodig voor de schepen.





Re: Bruggenbouw
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Bruggenbouw
Weer veel nieuwe (zelf-)bouwsels langs zien komen.
Even over de brugdekken, het is er nu te laat voor, maar die m-rail-bruggen hadden toch ook op c-rails kunnen worden aangesloten (evt met overgangsrails).
Dan over het midden tussen de rails:
Voor mijn te bouwen Moerputtenbrug heb ik voor het midden loopplaten laten laseren bij dezelfde leverancier als de brugdelen. Hiervoor moest ik k-rails aanleveren ivm de vorm en afstand vd puko's. Das natuurlijk geen zelfbouw maar t was wel mijn idee.

Verder heb ik nog een vraag over de zelfbouwcamper; is daar ook ergens iets over te vinden ?
Zo'n project lijkt me ook wel wat voor t voorjaar.