Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex  (gelezen 13820 keer)

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Je rijk rekenen
« Reactie #100 Gepost op: zondag 18 april 2021, 21:35:24 »

Dag Henk.

Ik vind het geweldig wat je hier laat zien :thumbup:
Hier kan ik echt van genieten en doet mij denken aan mijn tienertijd.
Ik heb er toen ook enkele in elkaar gezet, waren ietwat lomper, maar hebben toen zeker een basis gelegd voor het zelf bastelen van dergelijke zaken!

En ... iedere Euro die je hiermee bespaart, kun je weer aanwenden voor rollend materieel :wink:

Groeten,

Erik.

Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #101 Gepost op: zondag 18 april 2021, 21:42:36 »

En steeds ben ik weer onder de indruk.Henk, je gaat in een razend tempo, maakt dingen die er nogal eenvoudig uitzien en tijdens het maakproces denk ik: komt dat wel goed?
Maar dat komt het! Eenmaal op de baan, ziet het er heel geloofwaardig uit.

Mooi dus!

Groet,

Peter

Lobomotion69

• Stamgast
« Reactie #102 Gepost op: maandag 19 april 2021, 08:34:30 »

Hey naamgenoot, dat ziet er patent uit. Heel eerlijk, toen je het pre-model voorstelde dacht ik dat wordt niks. Maar nu 100% de andere kant op gedraaid. Puik werk.
Vriendelijke groet, Henk

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #103 Gepost op: maandag 19 april 2021, 10:59:17 »

Mooie en realistisch lijkende prestatie, Henk  :thumbup:

Van het bespaarde geld kun je een week langer tegenover de Loreley kamperen én uit eten gaan  :P

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Buzz_4stroke

• Speciale Gast
  • Trans Europ Express
« Reactie #104 Gepost op: maandag 19 april 2021, 11:32:57 »

Henk,

Heel netjes gedaan, mocht je er nog een stel willen maken is een dun plaatje aluminium of styreen niet een beter alternatief voor de plaat van de seinen?
De bouwmarkt heeft ook van die kunststof strips van 20mm breed en 2mm dik, je brengt mensen zeker op ideeën!!!
groet Chris

Baanbouw: Friedingen
Linkje naar de Friese Modelbaan Club

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #105 Gepost op: maandag 19 april 2021, 20:17:09 »

@Chris: Goed idee van die kunststof strips of alu. Mijn Zwitserse seinen had ik gemaakt van plastic (restplaat van bouwpakketten) maar dat bleek toch ook een hele uitdaging om de gaatjes precies op de juiste plek te boren en het plaatje op maat te maken. Er komt vast nog wel een volgende keer :).

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Kammerecktunnel
« Reactie #106 Gepost op: maandag 26 april 2021, 17:57:11 »

De zelfbouwseinen zijn inmiddels aangesloten. Ik had er twee voorzien van andere type LED's waar de draadjes al prefab aan gesoldeerd waren door Ali. Maar de LED's van Ali schijnen hard groen, terwijl de LED's van Mecktronics een warme tint hebben. Het was mij bij het bouwen en testen niet opgevallen. Ik laat het nu maar even zo. Het totale resultaat vind ik prima.

En aan de slag geweest met een tunnelportaal. Een fraaie tunnelpoort die te vinden is bij Oberwesel. Op mijn Pinterest board wat foto's verzameld van de echte situatie.

Het nabouwen viel nog niet mee. Het eerste exemplaar van karton en klei-steentjes (de witte randen) viel veel te grof uit.

Daarom toch maar een nieuwe poging. Deze is geheel van karton.

Geschilderd met latex en daarin de steentjes gekrast.

En na het schilderwerk ziet het er dan zo uit op de baan. Het lijkt allemaal toch wat slordig op de foto terwijl ik toch juist veel tijd en energie heb gestoken in strak knutselwerk.

narwal

• Vaste Gast
  • **
  • The meaning of life is to give life meaning!
Re: Kammereck tunnel
« Reactie #107 Gepost op: maandag 26 april 2021, 18:05:29 »

Hallo Henk,

Het gaat weer als vanouds! Mooie resultaten die geen bal kosten, wel een geweldig landschap en inrichting en bovenal in een reusachtig tempo!

Petje af hoor! Dat gaat bij mij allemaal veeeeeel langzamer....... B)

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Einte

• Stamgast
  • De klei man.........
    • Modelspoorblog
« Reactie #108 Gepost op: maandag 26 april 2021, 18:18:12 »

Hallo Henk,

Vind die seinen er wel mooi uit zien zo, lekker groen.

Gr Einte

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #109 Gepost op: maandag 26 april 2021, 19:01:59 »

Ik vind m weer hardstikke geinig, Henk!  :thumbup:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

DaStig

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #110 Gepost op: maandag 26 april 2021, 19:57:52 »

Eey,

Heel mooie baan, en idd 15m rijleingte in totaal is wel mooi. Dan zijn je treinen lekker lang onderweg.

De bedrading is heel proper en overzichtelijk, daar is duidelijk over nagedacht. Ik kan veel inspiratie opdoen hier voor de baan die ik momenteel aan t uitdenken ben. Hopelijk kunnen we snel gaan bouwen.

Grts

Dennis
Opnieuw plannen om te gaan bouwen ... deze keer in de garage ... check it out >> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #111 Gepost op: maandag 26 april 2021, 22:22:49 »

Hoi Henk,

Toch een knappe prestatie hoor  :thumbup:
Ik denk, dat je met wat donkerbruine verf het geheel best nog wel strakker kunt krijgen.
En ja, op foto's ziet het er vaak "erger" uit dan in het echie.

Grtz Tony
( die steeds meer verlangen naar wat Ferien am Mittelrhein krijgt........ :P....)
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #112 Gepost op: dinsdag 27 april 2021, 16:31:56 »

mooie zelfbouwdingen die je daar uit je vingers tovert  :favorite: , om nog maar te zwijgen van het tempo waarin je dat allemaal doet :thumbup:

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #113 Gepost op: woensdag 28 april 2021, 07:38:11 »

En na het schilderwerk ziet het er dan zo uit op de baan. Het lijkt allemaal toch wat slordig op de foto terwijl ik toch juist veel tijd en energie heb gestoken in strak knutselwerk.

[img ]http://www.jongslog.nl/wp-content/uploads/20210426_154254-rotated.jpg[/img]
Je bijbehorende foto zie ik niet, de andere allemaal wel.
Wellicht foutje in de URL?

( die steeds meer verlangen naar wat Ferien am Mittelrhein krijgt........ :P....)
Begrijpelijk.
Moet zeggen dat ik er ook wel weer een keer aan toe ben vanuit Mittelrhein naar Nederland te reizen ;).

Filmpjes op YouTube     

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
« Reactie #114 Gepost op: woensdag 28 april 2021, 11:46:49 »

@Eric-Paul: Dank voor je reactie. Als ik de URL direct in de adresregel van de browser plak komt de foto ook tevoorschijn. Ik weet niet wat er fout gaat. Overigens doet deze URL het ook:  http://www.jongslog.nl/wp-content/uploads/20210426_154254.jpg
Je bent blijkbaar goed bekend met de regio Mittelrhein? Leuk, want er zullen hier nog de nodige bouwwerkjes uit die omgeving gaan verschijnen.

@Tony: ik zie er ook naar uit om weer op reis te gaan en de bespaarde euro's te besteden aan de Loreleyblick en een goeie Duitse Schnitzel.

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #115 Gepost op: woensdag 28 april 2021, 12:57:22 »

@citaat
Inderdaad, direct in de browser werkt het.
Heel merkwaardig, maar nu werkt het in je berichtje ook.
Zal dus wel een hick-up aan mijn kant geweest zijn ... heb voorlopig nogal traag internet.

Citaat
Je bent blijkbaar goed bekend met de regio Mittelrhein? Leuk, want er zullen hier nog de nodige bouwwerkjes uit die omgeving gaan verschijnen.
Ja, ik woon in Bingen am Rhein en ben zeker benieuwd naar meer bouwwerkjes van jouw kant :thumbup:.

Filmpjes op YouTube     

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Bahnhof St. Goar in wording
« Reactie #116 Gepost op: vrijdag 14 mei 2021, 19:09:00 »

Het volgende project is Bahnhof St. Goar. Wat speurwerk op internet om er goede foto's van te vinden, maar helaas niet veel beter dan mijn eigen foto's. Op pinterest een indruk van het gebouw.

Op deze plaats moet het gebouw komen. Qua ligging dus niet conform de werkelijkheid.

Het is een wat vreemd gebouw vind ik. Zeker voor zo'n klein station. De hoge ramen geprobeerd na te maken in karton maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Daarom wat snijwerk in ramen van Auhagen om daarmee een nieuw kozijn te construeren. Ook de overige ramen er bij gezocht.

Op basis van de ramen het gebouw in karton gefabriceerd. Het linkerdeel. Het casco maar eens op zijn plaats gezet. En dat oogt nog niet zoals ik wil. Ik had het gebouw ingekort dus de grondplaat steekt uit. Het kan best Duits zijn want daar zie je vaker van de enorme statige gebouwen. Ik zoek toch iets meer de romantiek, wat meer Efteling-gehalte.

Het gebouw wat kleiner proberen te maken door de ruimte tussen de ramen weg te verkleinen. Voor de bovenramen toch weer andere kozijnen gekozen. Het dak moet iets meer een "heksenhoed"-vorm krijgen. Het plan is om de muur te bewerken met plamuur en klei. De kozijnen daarom aan de buitenzijde er op geplakt. Het is nog de vraag of deze methode gaat lukken.

En maar eens wat foto's maken om te kijken of dit in de verhoudingen een beetje klopt. Met de H0-schaal was het veel te groot vind ik. Maar teveel verkleinen gaat niet passen bij de treinen die er langs rijden. Eens kijken of dit de gulden middenweg is.

Hanzi

• Stamgast
Re: Bahnhof St. Goar in wording
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 14 mei 2021, 19:13:08 »

Ziet er toch geloofwaardig uit Henk!?!
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

arkowe

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • Spoort nog steeds niet...
« Reactie #118 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 03:22:25 »

De kleur en kracht van ledjes kan je makkelijk manipuleren met wat goedkope nagellak. Als het groen wat te koel lijkt kan je proberen er een likje gele nagellak dun op te smeren.
Met vriendelijke groet,
Arnold

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #119 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 09:12:42 »

ik vind het er ook goed uitzien, anders verkleinen tot 1/100, doen de meeste fabrikanten ook  :D

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #120 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 09:59:44 »

Gaat weer lekker, Henk  :thumbup:
Er zit ook nog een lichtkoepel op het station ; https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1372857#msg1372857   

Grtz und Mittelrhein forever,
Tony

Nog een link;https://www.rheinmodellbahn.de/pages/st.-goar/bahnhof-st.-goar.php
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 mei 2021, 10:05:42 door Tony »

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
« Reactie #121 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 11:15:04 »

@citaat Bij de lichtkoepel moet ik gelijk aan de Faller B-214 denken,
maar die zal, gezien de beschikbare ruimte, toch te groot zijn!

Je bent weer lekker bezig, Henk  :thumbup: Het zal flink smokkelen met de maatvoering worden, om het gebouw passend te krijgen op die plek.
Een flinke uitdaging waarvan ik, samen met de uitvoering, zeer benieuwd ben naar het resultaat!

Groeten,

Erik.

Ludo1957

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • 1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)
« Reactie #122 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 13:13:26 »

Hallo Henk  :)

Een plan waar behoorlijk over nagedacht is en een stationsgebouw dat er best wezen mag.

:favorite: I like it  :favorite:
Met sporende groeten,
LUDO
Baan: Goforitz 2021 (grote weergave°
https://drive.google.com/file/d/1tH-yo10ksFJbey_TnVWEtKXnbYbtZHOu/view?usp=sharing

BeerBot_3000

• Toffe Gast
  • *
  • Robots are taking over!
« Reactie #123 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 19:07:31 »

Ziet er goed uit hoor henk!

Past mooi op die locatie.
Met vriendelijke groet,

Jan

Jongslog

• Stamgast
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
« Reactie #124 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 20:47:26 »

Mede door de reacties hier ben ik wel overtuigd dat de verhoudingen van het gebouw goed zijn.

En Tony wees nog op wat foto's waar ook een lichtkoepel is te zien. Het benadrukt voor mij helemaal dit wonderlijke gebouw. Ik vind het een mix van allerlei elementen alsof de architect geen keuze kon maken.

De lichtkoepel maken was nog wel een dingetje. Uiteindelijk op het idee gekomen om hiervoor een plastic bekertje te gebruiken. Dit soort plastic producten zijn steeds moeilijker of helemaal niet meer te krijgen. Ook mijn geliefde wattenstaafjes met zo'n mooi hol plastic buisje zijn niet meer te krijgen. Wat moeten wij zonder dit knutselmateriaal? Waarom zijn wij modelbouwers niet massaal naar het Malieveld getogen toen dit besluit tot het afschaffen van plastic werd genomen?

Bij het magazijn zit een hekwerk voor de ramen. Dat is in model ook altijd lastig want meestal pakt gaaswerk niet zo goed uit omdat het vaak niet de juiste afmetingen heeft. Maar dit stukje horrengaas was prima voor dit doel. Het zwarte gaas een wit verfje gegeven.

Voor de afwerking een nieuwe methode toegepast. De kozijnen plak je meestal achter de openingen van de ramen. Ik heb ze er nu juist voor geplakt. Dan behoud je de strakke lijnen van het kozijn. Met de openingen snijden in het karton ga ik namelijk altijd wel een keer scheef. Maar aan de buitenzijde moet je nu de buitenmuur opvullen zodat het kozijn weer in de muur valt. Dat heb ik gedaan met klei en plamuur.

Aan de slag om de muren te voorzien van een dun laagje klei om daar stenen in te kunnen maken. Met houtlijm bevestig ik de klei op het karton. Dat ging heel aardig maar ik heb ondertussen al redelijk wat "klei-ervaring".

Het bovenste deel wilde ik op stucwerk laten lijken. Met een spatel de plamuur opgebracht. Dat vond ik knap lastig. Voor je het weet smeer je alle ramen dicht.

En dan de overige delen zoals het dak afgewerkt met latexverf. Het dak heeft leistenen en die heb ik nagebootst door in het karton te te stansen met een kapotte penseel maar dat zie je niet echt. Leistenen kun je ook maken door dun karton in laagjes aan te brengen maar ik wilde iets anders proberen.

Het model is gereed voor de volgende fase. Het houtwerk aanbrengen en schilderen. De glaszetter moet nog komen en ook de stoffeerder voor de gordijnen. Alle beroepen moet je beheersen. Modelbouwer; je moet het maar kunnen.

Hanzi

• Stamgast
Re: Bahnhof St. Goar in karton, klei, plamuur en latex
« Reactie #125 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 21:13:13 »

WAUW  :thumbup:
Groetjes, Hans.

iVanDL

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #126 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 23:34:32 »

Dag Henk,

Het is prachtig wat je allemaal laat zien  :P.  Als ik ooit aan mijn scenery ga beginnen moet ik jou draadjes nog eens grondig bekijken.

Groeten,
Ivan
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #127 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 01:40:10 »

Dat wordt een scheetje, Henk  :P

Grtz Tony

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #128 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 10:05:38 »

Super mooi wat jij laat zien Henk, met simpele materialen iets in elkaar zetten waarvan je denk dat het zo bij Faller vandaan zou kunnen komen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wico

• Stamgast
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
« Reactie #129 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 12:36:23 »

Henk,

Ik ben al blij als ik een standaard bouwpakket in elkaar kan zetten en een beetje weatheren. Dan vind ik dit dus echt helemaal super. Hoe je van niets (meer dan) iets kunt maken :thumbup:.

Groeten,
Wico

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
« Reactie #130 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 13:51:33 »

Dag Henk.

Ja, de plastic wattenstaafjes en roerstokjes worden schaars ...  :sad:
Je hebt hier weer een prachtig gebouw van weten te maken.
Over die verhoudingen zou ik mij niet zo druk maken  :thumbup:
Ook de koepel is hierbij prima gelukt en het heksendak van
het perron heb je inmiddels ook al gemaakt en ligt klaar.
Ga je de leistenen daken (opnieuw) nog aanpassen?

Groeten,

Erik.

Dirk-Jan

• Forum Moderator
    • Baanplan (zonder plan)
« Reactie #131 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 14:14:38 »

B) Knap stukje eigenbouw werk heb je gemaakt. :thumbup:
Als het houtwerk en de verf erop zitten zal het er helemaal mooi uitzien. B)
Kan je het gewoon vastpakken zonder meteen schade te veroorzaken of is het erg fragiel?

alsof de architect geen keuze kon maken.
:roll: dat zal verklaren waarom de mooie lichtkoepel boven een buitenruimte zit, de nis heeft zo'n koepel erboven eigenlijk niet nodig.
Maar mooi staat het, dat dan weer wel. O:-D

Dirk-Jan
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog