Het is hier een tijdje stil geweest want de hobby lag een beetje stil. Mijn thuiswerkplek is ook op zolder dus na het werk geen zin om weer op zolder te zitten. Maar de hobby trekt toch en ik was nu een week vrij. Dus weer lekker aan de slag!
Het station St.Goar staat hier ongeveer op zijn plek maar daar moet nog het nodige aan gebeuren. De Rijn stroomt er voor langs en glanst van de glossy acrylic varnish. Er is een klein zandstrandje van plamuur en verf en droog zand van MDF zaagsel. Hier en daar stenen, bruin geschilderd. Struiken van ijslands mos. De muur van styrofoam voorzien van steenstructuur, en na wat schilderingen met verdunde witte verf de voegen extra geaccentueerd en met een kwast nog wat bruin op de stenen. De afvoerpijp van een rietje vind ik wel een leuk detail.
Langs de Rijn bij Oberwesel staat de Ochsenturm. Hier uitgevoerd in een WC-rol, en bekleed met karton om kantelen en de sierrand te maken. Met een gaatjestang en schaar lukte dat heel aardig. Kieren en gaten afgewerkt met klei. Met latex het karton geschilderd en door de slechte kwast ontstonden lijntjes die een mooie steenstructuur geven maar dat zie je niet op de foto. Het is overigens een tweede exemplaar want het viel nog niet mee om de goede verhoudingen te vinden. Aangezien er weinig plaats is moest de toren ook vrij smal zijn.
De lelijke bochten aan het einde van het industrieterrein verstopt onder een berg. De vier tunnelpoorten verraden nog steeds het halve rondje. Ik denk met wat bomen de tunnelpoorten maar camoufleren want zo ziet het er niet uit vind ik. Achter de locloods blijft een gat zitten want bij een eventuele ontsporing moet ik nog bij de sporen kunnen.
Er is weinig ruimte (zoals altijd bij deze hobby ook al heb je een hele grote zolder...) dus strak langs het spoor komt een muur die het stijgende spoor ondersteunt. De sporen liggen soms ook dichter bij elkaar dan de gebruikelijke afstand. Twee centimeter tussenruimte kan ook prima.
En zo ontstaat tijdens het bouwen aan tunnels en berg spontaan een Deutsches Eck bij Koblenz.
De oude metalen draaischijf 7186 krijgt ook een plek en de sporen zijn in beton gegoten. Dat wil zeggen met karton en klei. Aan de draaischijf zitten overgangsrails 24951 naar van M naar C. De bielzen van C-rails gecamoufleerd met een dun laagje klei tussen de rails. De puntcontacten steken er nog net bovenuit. Met een plamuurmes langs de railsstaven om een gootje voor de treinwielen te maken. Ook een C-rail gemolesteerd om een inspectiekuil te maken. Deze zit straks in de locloods dus veel zul je er niet van zien. De klei is nog niet uitgehard en moet nog wat geschuurd worden.
Er is te weinig ruimte voor een locloods dus die maak ik zelf. Ook wel een bewuste keuze want ik vind die dingen altijd zo enorm groot en veel plaats in nemen. Ik heb slechts wat kleine stoomlocjes die er prima in passen. De enige serieuze stoomloc BR 202 mag vooral rijden en een rondje maken op de draaischijf en kan dan deels de locloods in rijden. Als die dan uitsteekt vind ik dat eigenlijk wel mooi. De basis voor de muren gemaakt van foamboard; schuim met aan beide zijden een laagje karton. Dat materiaal is licht, stevig en trekt niet krom.
Weer genoeg inspiratie en nog genoeg om te doen
.